"Kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Työntekijän tulee käydä lääkärin arvioitavana. Työnantaja voi järjestää työntekijälle kevyempää työtä sairauden takia."
Esimerkiksi kuume (flunssat, esim. korona) eivät automaattisesti tarkoita, että henkilö olisi työkyvytön. Työntekijän sairaus voi kylläkin laskea työntekijän työkykyä ja lääkärin tehtävänä on arvioida työkyky ja työnantajan kanssa sopia mahdollisesti kevyemmästä työstä sairauden ajaksi.
Jos työntekijän työkyky laskee merkittävästi pitkäksi ajaksi, työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä.
Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen.
No joku tietysti ajattelee, että töissä tauti tarttuu ja sitten ovat muutkin sairanaa ja näihän se onkin. Mutta nämä sairastumiset eivät aiheuta poissaoloa töistä eli sairastumiset eivät aiheuta työnantajalle merkittävää haittaa. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että työntekijä ei koe ylikuormittumista muiden sairastumisen takia.
Tällä hetkellä perheellä korona ja mulla ja parillä työkaverilla kuume pois lääkkeellä ja täällä tehdään "kevyempää työtä".
Tämä on ihan laillista, kysyin ammattiliitosta.
Minkälainen käytäntö teillä on?
Kommentit (335)
Meillä töihin ei saa tulla edes nuhaisena koska kyse on asiakkaiden turvallisuudesta ja tartuntavaarasta ja jos joku asiakas saa meiltä nuhan niin siitä tulee nopeasti valitusta. Ainoastaan päänsärky on harmaa rajatapaus koska se ei voi tarttua, mutta häiritsee ajattelua sekä reaktio- ja harkintakykyä. Kaupassa töissä.
menen mieluummin sairaana töihin kuin maksan omaan piikkiin lääkärintodistuksen ja menetän päivän palkan. pieni työnantaja ja eka saikkupäivä on aina palkaton ja pitää olla lääkärintodistus. paljon helpompi mut ei kivaa ottaa särkylääkkeitä iso annos ja sinnitellä töissä.
kuumeinen ei ole aina työkyvytön vaan voi olla työkykyinen tai osittain työkykyinen. eli perustetta sairaslomalle ei aina ole.
Vierailija kirjoitti:
menen mieluummin sairaana töihin kuin maksan omaan piikkiin lääkärintodistuksen ja menetän päivän palkan. pieni työnantaja ja eka saikkupäivä on aina palkaton ja pitää olla lääkärintodistus. paljon helpompi mut ei kivaa ottaa särkylääkkeitä iso annos ja sinnitellä töissä.
ihan vinkkinä että sokerinen energiajuoma lisäksi auttaa jaksamaan. t. pienessä firmassa duunissa
Vierailija kirjoitti:
Kuume on vain oire. 39 asteen kuumeen saa helposti alas tuhdilla buranasatsilla ja sen jälkeen pystyy hyvin vaikka fyysiseen työhön. Nämä turhan takia saikuttelijat nyt jäävät sängynpohjalle kun vähän aivastuttaa pölyn vuoksi.
Turhan takia saikuttelijat?? Sä voit mennä töihin sairaana, mutta minä en ainakaan mene. Sen verran arvostan terveyttäni.
Vierailija kirjoitti:
On sulla huono työnantaja.
kyllä sairaana saa mennä töihin eikä sitä kukaan voi kieltää kun ei ole sairaanhoidon asiantuntija todennyt työkyvyttömäksi.
kuume on vain numeroita. myös vointi ratkaisee onko mitään hyötyä töissä vai kannattaako ottaa palkaton päivä ja käydä ostamassa lääkärintodistus. jos on vain esim. pelkkä 38 ast kuume, yskää ja nuhaa niin meen töihin. jos on lisäksi vatsatauti niin että oksentelen vielä niin sit jään kotiin kunnes olen oksentamatta. ne joilla ei satu olemaan rahaa sairaslomaan niin ovat tulleet vatsataudissa töihin. ihana käydä vessassa kun siellä on tehty huonosti tähdätty vatsan tyhjennys... :I
Vierailija kirjoitti:
Kuumeessa kai harva on työkykyinen, mutta on tuossa se pointti että pikkuflunssa ei estä normaalia kevyttä toimistotyötä millään lailla.
"Kevyessä" toimistotyössä joutuu usein käyttämään aivojaan paljonkin. Se kärsii aika paljon jo pienemmässäkin flunssassa. Kiva teeskennellä tekevänsä jotain ajattelua vaativaa, kun aivot eivät ajattele. Just yksi päivän käskin alaisen menemään nukkumaan, sen sijaan, että olisi flunssaisena ja huonosti nukkuneena tullut etänä palaveriin kuulolle, ilman, että siitä olisi ollut mitään hyötyä.
Tai hieno idea tehdä jotain pikkutarkkuuta vaativaa työtä, ja sitten tehdä niin paljon virheitä, että niiden korjaamiseen menee moninkertaisesti aikaa.
Tuossa tilanteessa se on työpaikan vaihto.
Mulla ei yleensä koskaan ole kuumetta. Peruslämpö on 35,5, ja jos se nousee 37:een, niin olen täysin raato, unelias ja lihakset särkevät. Kukaan lääkäri ei tätä katso vielä miksikään. Onneksi on omailmoitus käytössä omalla työpaikalla.
Sairastelusta on tullut asiantuntijatyössä etätyön myötä hankalaa. Aiemmin kun työt tehtiin toimistolla, niin jäätiin kotiin sairastamaan kun oltiin kipeitä.
Nyt vaikka on kunnolla räkätaudissa ja ihan raatona, niin velvollisuudentunnostaan käy nyt ainakin sähköpostit tarkistamassa ja tekee pari pientä juttua samalla.
Viime talvena minulta (projektipäällikkö) murtui käsi ja sain 5 viikkoa sairaslomaa. Ekan vajaan viikon käsi oli niin kipeä, että päivät meni toipumiseen. Tokalla viikolla aloin jo tehdä pikkaisen töitä kotoa käsin - hoidin sähköposteja vasemmalla kädellä ja osallistuin joihinkin palavereihin, vaikka olinkin virallisesti saikulla. Sairasloman viimeiset viikot tein töitä varmaan 6 tuntia päivässä ja vasemman käden koordinaatiokin oli jo kehittynyt ihan kohtuulliseksi.
Itse olen 37 asteessa jo ihan kuumeinen ja sairaan näköinenkin, mutta tulee oltua töissä silloin silti, koska tuota astelukua ei katsota kuumeeksi vielä eikä saa sairaslomaa ja meillä pitää olla heti työterveydestä saikkulappu. Teen sitten oman voinnin tahdissa tuon ekan päivän aikana. Mutta koska teen fyysistä ja hektistä ulkotyötä, niin aika takuuvarmasti seuraavat päivät menee sitten jo reilusti siellä "kuumerajan" yläpuolella + muita oireita tulee päälle ja saankin yleensä suosiolla sitten samantien 3-5 päivää saikkua työterveydestä. Jos saisin tuon yhden orastavan kuumpäivän olla poissa omalla ilmoituksella, luultavasti olisin työkykyinen jo seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin toistaviikkoa jokunen vuosi sitten pikkuflunssassa töissä, buranaa vedin. Sitten olinkin 1,5 viikkoa saikulla ja sängyn omana kun iski keuhkokuume.
Mä olen ikkut 35 vuoden aikana lukuisia pikku ja isompiakin flunssia töissä eikä ole koskaan iskenyt keuhkokuume poikkeuksena sen kerran, kun olin kotiäitinä pari vuotta. Et silleen. Joo, totta, mä inhoan työpaikallani niitä tyyppejä jotka on jatkuvasti pois pienen kurkkukivun tai nenä tukossa ongelman kanssa. Vihatkaa vaan ihan rauhassa :)
Jos "pikkufklunssa" aiheuttaa sen, ettei toinen pysty työpaikalla muuhun kuin istumaan paikallaan miettimättä mitään ja räkimään jatkuvasti, niin miten se helpottaa sinun työtaakkaasi?
Just tämä. Mulla oli raskaudessa vaivoja, joiden vuoksi makasin suuren osan työpäivästä kahvihuoneen penkillä. Mutta lääkäri oli sitä mieltä, että olen työkykyinen, joten piti mennä "kokeilemaan töihin, jos onnistuisi, ei raskaus ole sairaus".
Onneksi oli ymmärtäväiset työkaverit ja pomo, mutta varmaan pomolla nousi savu päästä, vaikka ei sitä myöntänyt. Seuraava lääkäri onneksi oli järkevämpi. Jos ei olisi ollut, olisi pomo varmaan tullut mukaan lääkäriin huutamaan sille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei yleensä koskaan ole kuumetta. Peruslämpö on 35,5, ja jos se nousee 37:een, niin olen täysin raato, unelias ja lihakset särkevät. Kukaan lääkäri ei tätä katso vielä miksikään. Onneksi on omailmoitus käytössä omalla työpaikalla.
Minulla sama. Tosin olen sitä mieltä että se 37 on jo ihan oikea kuume. Lapsuudessa oli hankalaa kun kouluterveydenhoitaja ei uskonut että olen kipeä kun mittari ei näyttänyt kuumetta, silti silmät kiilsivät ja olin hehkuvan kuuma. Nykyään onneksi tiedetään/ymmärretään ettei se 37 ole kaikilla normilämpötila, siitä oli joskus nyt syksyllä juttuakin Iltasanomissa tms.
Miten ihmeessä lääkärit riittäisivät näinkin hyvin jos jokaisen kuumepotilaan pitäisi hakeutua klääkärin vastaanotolle. Tosin privaatti työterveys toimii osittain näin, mikä on graavia lääkärityövoiman väärinkäyttöä. Työterveysfirmoille toki hyvin kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama. Tosin olen sitä mieltä että se 37 on jo ihan oikea kuume. Lapsuudessa oli hankalaa kun kouluterveydenhoitaja ei uskonut että olen kipeä kun mittari ei näyttänyt kuumetta, silti silmät kiilsivät ja olin hehkuvan kuuma. Nykyään onneksi tiedetään/ymmärretään ettei se 37 ole kaikilla normilämpötila, siitä oli joskus nyt syksyllä juttuakin Iltasanomissa tms.
Itse olen vuosia seurannut body basal temperatureani ja mun normaali lämpö on aika tasan tarkkaan 36.10'C. Kyllä kun siihen lyödään yks kaks aste lisää, niin on jo kipeä olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuume on vain oire. 39 asteen kuumeen saa helposti alas tuhdilla buranasatsilla ja sen jälkeen pystyy hyvin vaikka fyysiseen työhön. Nämä turhan takia saikuttelijat nyt jäävät sängynpohjalle kun vähän aivastuttaa pölyn vuoksi.
Turhan takia saikuttelijat?? Sä voit mennä töihin sairaana, mutta minä en ainakaan mene. Sen verran arvostan terveyttäni.
Kuume on vain oire? Se on oire ja merkki siitä että elimistö kamppailee taltuttaakseen taudinaiheuttajan. Voi olla jopa vaarallista olla jäämättä lepäämään kuumeisena, en ymmärrä näitä työn sankareita jotka eivät välitä itsestään lainkaan, saati työkavereista.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kuume on OIRE, kuten itsekin sanoit. Oire mistä? Jostakin taudista tai tulehduksesta!!! Silloin on sairas ja on parempi antaa sen kuumeen tehdä tehtävänsä ja hoidella pöpöt pois, kuin mättää kuumetta laskevia tabletteja ja huhkia töissä. Voi äly ja väläys...
Ei sairaana töihin, ei tietenkään. Päivänselvä asia.