Mies muuttui siististä sottapytyksi avoliitossa
Järki lähtee.
Mies oli seurusteluajan ihana, hänen asunto oli tip top kunnossa koko ajan ja mietin usein että pystynkö samaan siisteyteen, jouduin aina siivoamaan ennenkuin mies tuli minun luo. Hän laittoi aina ruokaa minulle, kynttilät ja kaikki, ja halusi itse tiskata saman tien kun oltiin syöty.
On kuin mun kanssa samaan asutoon olisi muuttanut ihan eri mies! Kaksi kuukautta ollaan asuttu ja hänen tyhjentämättömiä banaanilaatikoita seisoo vielä toistakymmentä tyhjentämättä. Asensi tietokoneet pelihemmetteineen ja keskittyy niihin! Ei enää ruoanlaittoa, ei ole edes käynyt ruokakaupassa. Kun hänen tytär tuli koiransa kanssa viikonlopuksi, olin sisustanut tytölle pienenhuoneen, isä vähän jututtaa ja tyttö pelaa kännykkää huoneessa lopun ajan, tulee kyllä syömään, muttei puhu mitään. Arvatkaa kuka käyttää koiraa ulkona.
Asunto on ihana, iso, pieni pihakin, jossa mies tai tytär eivät ole juuri käyneet vaan minä olen sinne jo jotain istutellut. Olen oppinut käyttämään ruohonleikkuriakin.
Työtä on älyttömästi, käyn itse vuorotyössä ja kun tulen kotiin yövuorosta, keittiössä on pizzalaatikoita, sohvilla kitaroita, olohuoneen pöydällä laseja ja lautasia ja koira odottaa pääsyä ulos, eteinen ja olohuone hiekassa ja koirankarvoissa. Minä olen maksanut tähän mennessä laskut.
Pitääkö tästä heti muuttaa takaisin yksiöön vai muuttuuko miehet lapsiksi aina yhteen muutossa? En oo saanut yövuoron jälkeen nukuttua.
Kommentit (127)
Mies ei ole ap:n vuokralainen. Monilla on ihme väärinkäsityksiä. Ap voi käskeä miestä muuttamaan pois kohtuuajassa ja jos hän kieltäytyy, hakea käräjäoikeudesta yhteisasumisen purkua ja häätöä miehelle.
Helpointa olisi hankkiutua ko asunnosta itse eroon.
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa lähden tästä itse maksamastani asunnosta?
Vai nostanko miehen kamat pihalle ja vaihdan lukot?
Ja myönnän että tuo lapsi ja koira säälittää, tyttö on arka ja ujo ja syytön isänsä laiskuuteen. Mä en tajua mitä teen mutta tajuan etten jaksa käydä töissä ja huoltaa tätä soppaa ja olla palvelijana ja maksajana.
Tää on niin noloa etten kehtaa edes kenellekään kertoa, kaverit onnittelee kauniista kodista... ap
Kannattaa alkuun kokeilla ihan juttelua, kerrot miehelle että tilanne on sietämätön, haluat erota ja pyydät häntä muuttamaan pois. Jos ei siihen suostu, niin sitten pohdit muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytät sitä koiraakin ulkona? Vaikka itse pidän koirista niin en kyllä ottaisi toisen koiraa vastuulleni. Onhan sen tytön pakko viedä se jos et suostu itse. Jos ei vie niin tee elsu.
Niin no, tyttö nukkuu puoleen päivään ja koira pissaa matolle ellen käytä sitä aikaisin ulkona. Neitiä ei saa aamulla ylös millään. Luultavasti tytön äiti hoitaa koiran. Mies ei vie koiraa ulos, huutaa tytölle ja tyttö nukkuu. Ap
Anna pissata. Kärrätä sitten pissaisin maton joko tytön tai miehen sänkyyn. Ja ilmoitat, että tästä eteenpäin koiraa ei teidän huusholliin tuoda. Kun kerran ei siivota sen tuomaa hiekkaa eikä karvoja eikä ulkoiluteta.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei ole ap:n vuokralainen. Monilla on ihme väärinkäsityksiä. Ap voi käskeä miestä muuttamaan pois kohtuuajassa ja jos hän kieltäytyy, hakea käräjäoikeudesta yhteisasumisen purkua ja häätöä miehelle.
Helpointa olisi hankkiutua ko asunnosta itse eroon.
Lähinnä aiemmin viittasin, ettei ap voi vain heittää miehen kamoja ulos sekä vaihtaa lukkoja. Kun olet ihmisen päästänyt kotiisi asumaan, niin samalla hänelle muodostuu oikeutensa. Ehdottamasi tie on sama, mitä olisi vuokralaisen häätämiseksi tehtävä.
Oletteko keskustelleet asiasta? Siis asiallista keskustelua ei mitään ohimennen kuittailua tai nalkuttamista. Mies pöydän ääreen ja asiat rohkeasti esille.
Ole yhteydessä aso yhtiöön ja kysy neuvoa. Hommaa itselle asunto, mikä vain halpa, pieni, mistä tahansa, kunhan pääset pois. Kun homma on hoidettu ja ero selvä, mietit omaa asumistasi uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytät sitä koiraakin ulkona? Vaikka itse pidän koirista niin en kyllä ottaisi toisen koiraa vastuulleni. Onhan sen tytön pakko viedä se jos et suostu itse. Jos ei vie niin tee elsu.
Niin no, tyttö nukkuu puoleen päivään ja koira pissaa matolle ellen käytä sitä aikaisin ulkona. Neitiä ei saa aamulla ylös millään. Luultavasti tytön äiti hoitaa koiran. Mies ei vie koiraa ulos, huutaa tytölle ja tyttö nukkuu. Ap
Anna pissata. Kärrätä sitten pissaisin maton joko tytön tai miehen sänkyyn. Ja ilmoitat, että tästä eteenpäin koiraa ei teidän huusholliin tuoda. Kun kerran ei siivota sen tuomaa hiekkaa eikä karvoja eikä ulkoiluteta.
Ihme porukkaa täällä, kun ehdotukset ovat aina tuollaista keppostelua tai jopa väkivaltaa. Ettekö te osaa päättää parisuhdetta ja yhteisasumista ihan puhumalla, niin kuin aikuiset ihmiset?
Pelasta itsesi nyt! Täällä samanlainen mies, seurustelun ja avoliiton ajan 5v piti kodin ja itsensä siistinä. Nyt avioliitossa 3 vuotta ja mietin eroa, koska miehen jälkiä pitää koko ajan siivota.
Kutsun miestäni mielessäni siaksi. Mies ei edes paskalla käynnin jälkeen viitsi pestä käsiään, vaan olisi suoraan tulossa niillä käsillä keittiöön ruokaa laittamaan. Tästä syystä teen ruuankin kotona, jottei vain tarvitsisi paskasta ruokaa itse syödä. Jos olisin tiennyt, niin ikinä ei olisi naimisiin menty!
Koska asumisoikeusasunto on kokonaan ap:n nimissä ja ap sen maksanutkin, niin yksinkertaisinta on, että mies muuttaa omaan asuntoon ja ap jää asumaan nykyiseen asuntoon.
Onko ap yrittänyt keskustella tilanteesta lainkaan miehen kanssa? Kunnon keskustelut kehiin! Jos se ei auta, niin sitten muita toimenpiteitä.
Mitään vuokrasopimusta ei ole, joten miehen tavarat pihalle ja lukkojen vaihto, ellei lähde suosiolla.
Vierailija kirjoitti:
Pelasta itsesi nyt! Täällä samanlainen mies, seurustelun ja avoliiton ajan 5v piti kodin ja itsensä siistinä. Nyt avioliitossa 3 vuotta ja mietin eroa, koska miehen jälkiä pitää koko ajan siivota.
Kutsun miestäni mielessäni siaksi. Mies ei edes paskalla käynnin jälkeen viitsi pestä käsiään, vaan olisi suoraan tulossa niillä käsillä keittiöön ruokaa laittamaan. Tästä syystä teen ruuankin kotona, jottei vain tarvitsisi paskasta ruokaa itse syödä. Jos olisin tiennyt, niin ikinä ei olisi naimisiin menty!
Kannattaa tehdä ruoka vain itselle ja jos sekään vinkki ei saa pesemään käsiään niin ota ihmeessä ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä nyt jumalauta ala äidiksi sille tytölle vielä ja passaa piloille. Vastuu se hänen on otettava lemmikistää. Jos pissaa lattialle niin kysy että kuka maksaa pesulalaskun.
Pääseehän aso-asunnoista eroon. Toimiin vaan.
'Kuinka asumisoikeusasunnosta voi luopua ja kuka hoitaa sen myynnin?
Asumisoikeudesta luovutaan ilmoittamalla asiasta kirjallisesti tai sähköisesti Asokodeille. Kun asukas päättää luopua asumisoikeudestaan, hän saa takaisin asumisoikeusmaksun rakennuskustannusindeksillä tarkistettuna ja mahdollisesti muutostyöhyvityksen. Asumisoikeusasunnon myynti tapahtuu aina Asokotien puolelta, asukas ei siis voi myydä asuntoaan itse. Luopuminen onnistuu Kotikulman kautta.
15. Kuinka pitkä on irtisanomisaika?
Irtisanomisaika on kolme kuukautta, joita ei ole sidottu kalenterikuukausiin.
16. Milloin asumisoikeusmaksu palautetaan?
Asumisoikeusmaksu palautetaan sopimuksen päätyttyä, kun vastikkeet on maksettu, kaikki avaimet on palautettu, huoneisto on tarkastettu isännöitsijän toimesta ja asiakkaan alkuperäinen sopimus palautettu asunnon myyjälle, mikäli sitä ei ole pantattu pankkiin lainan vakuudeksi. Vakuusmaksusta voidaan vähentää esimerkiksi sarjoituksen tai asunnon siivouksen hinta mikäli asukas on hukannut avaimia tai jättänyt loppusiivouksen tekemättä.'
Vierailija kirjoitti:
Mitään vuokrasopimusta ei ole, joten miehen tavarat pihalle ja lukkojen vaihto, ellei lähde suosiolla.
No höpöhöpö. Se asunto on myös miehen vakituinen asunto, eikä häntä voi sieltä häätää ilman käräjäoikeuden häätötuomiota, ellei vapaaehtoisesti lähde.
Omituisinta kuitenkin mielestäni on, että sinullekaan ei tule edes mieleen ihan sellainen normaalien ihmisten toiminta, että avaisi suunsa ja vaatisi miestä muuttamaan asunnosta pois. Kerrassaan hämmentävää tämä aivan normaalin arkisen ongelmanratkaisukyvyn totaalinen puute.
Ap voi myös luovuttaa aso-asunnon miehelle ja muuttaa itse pois, jos mies suostuu.
'Asumisoikeuden haltija voi luovuttaa asunnon puolisolleen tai suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa olevalle sukulaiselleen tai muulle vakituisesti huoneistossa asuvalle perheenjäsenelle. Muulle henkilölle huoneistoa ei voi luovuttaa.'
Miten olette miehen kanssa tästä asiasta puhuneet?
Miten sovitte kotitöiden jaosta ennen yhteenmuuttoa?
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei vuokrasopimusta ole, niin toisella on aikaa hakea itselleen uusi koti. Kamat ulosheittämällä aiheuttaa itselleen vain harmia, jos toinen tekee rikosilmoituksen..
Seuraavana steppi on tosiaan se ettei mies maksa edes sitä vuokraa jonkun tekosyyn varjolla...