Olen korkeakoulutettu vakituisessa työssä oleva nelikymppinen äiti mutta joudun karsimaan mm
Työpaikkaruokailusta, autopaikasta, taloyhtiön saunavuorosta, kampaajasta, psykoterapiasta, netflixistä.
Nuori luopuu kuntosalikortista, hbo maxista, 5g liittymästä ja junamatkoista kotiin kerran kuussa.
Kaupassa mietin, onko varaa tosiaan ostaa -60% tuote ja venytän kauppaan menoa viimeiseen asti. Ei tunnu kyllä kohtuulliselta.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kova kohtalo. Millaista on elämä ilman psykoterapiaa, netflixiä, kuntosalikorttia ja hbo maxia. Ei pysty edes kuvittelemaan.
Miten olen selvinnyt yli seitsenkymppiseksi ilman noita? Mitään minulla ei koskaan ole ollut. En edes katso telkkariakaan kuin joskus harvoin.
Jos me eläkeläiset pärjätään, pidän kyllä autoa, miten ihmeessä ei työssäkäyvä pärjäisi?
En minäkään syö kalliisti, mutta normaalihinnoillakin saa syötävää, budjetin kaatumatta.Oma äitini saa enemmän eläkettä kuin minä bruttopalkkaa per kk. Hän saa myös eläkeläisalennusta ravintolalounaista, bussilipuista, uimahallin kortista, työväenopiston jumpista jne. Minä en saa. Kaikesta maksan täysimääräisesti. Kummallakohan on lähtökohtaisesti enemmän rahaa käytettävissä per kk, hänellä vai minulla?
Minulle laskettelet luikuria. Nettoeläkkeeni on 135o euroa ja sinä et saa sitä bruttonakaan?
Palkat ovat nykyisin suurempia kuin meidän eläkeläusten tienaamat.
Sinä saat työtulovähennyksen verotuksessa, minä en. Verotukseeni sisältyy myös sosiaaliturvamaksuja, joten sitäkin maksamme edelleen. Minä enemmän kuin saan lääkkeistäni kelakorvausta mutta niinhän se menee. Hyvä kun olen vielä nettomaksaja kaikin puolin.
Olet eläkeläinen ja kuvittelet olevasi nettomaksaja? Muahhahhaa...
Olen korkeakoulutettu itsenäisenä ammatinharjoittajana työskentelevä lapsivapaa nainen, en joudu tinkimään mistään mitä oikeasti haluan ja säästöön menee ihan valehtelematta lähes 100k vuodessa (tavoite jäädä pois töistä viimeistään 45-vuotiaana). Olisitkohan ap siis tehnyt huonoja valintoja vähän useammin kuin kerran tai kahdesti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autopaikat voi olla helsingissä kalliita, mulla toisessa kaupungissa 7 euroa kuussa, saunavuorot 10 e.
Tuntuu keksityltä koko juttusi. Eikö isompi säästö olisi luopua autosta?Eikö ole epäkäytännöllistä jos autopaikka on toisessa kaupungissa...?
Siis asun muualla kuin Helsingissä ja tietysti autoni on kotipihallani.
Kotikaupunkini on toinen kuin Hki eli halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autopaikat voi olla helsingissä kalliita, mulla toisessa kaupungissa 7 euroa kuussa, saunavuorot 10 e.
Tuntuu keksityltä koko juttusi. Eikö isompi säästö olisi luopua autosta?Eikö ole epäkäytännöllistä jos autopaikka on toisessa kaupungissa...?
Kotikaupunkini on toinen kuin Hki eli halvempi.
Jo se miten kirjoitat, niin ei yllätä ettet ole sen rikkaampi ja rikas ei edes pidä olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kova kohtalo. Millaista on elämä ilman psykoterapiaa, netflixiä, kuntosalikorttia ja hbo maxia. Ei pysty edes kuvittelemaan.
Miten olen selvinnyt yli seitsenkymppiseksi ilman noita? Mitään minulla ei koskaan ole ollut. En edes katso telkkariakaan kuin joskus harvoin.
Jos me eläkeläiset pärjätään, pidän kyllä autoa, miten ihmeessä ei työssäkäyvä pärjäisi?
En minäkään syö kalliisti, mutta normaalihinnoillakin saa syötävää, budjetin kaatumatta.Oma äitini saa enemmän eläkettä kuin minä bruttopalkkaa per kk. Hän saa myös eläkeläisalennusta ravintolalounaista, bussilipuista, uimahallin kortista, työväenopiston jumpista jne. Minä en saa. Kaikesta maksan täysimääräisesti. Kummallakohan on lähtökohtaisesti enemmän rahaa käytettävissä per kk, hänellä vai minulla?
Minulle laskettelet luikuria. Nettoeläkkeeni on 135o euroa ja sinä et saa sitä bruttonakaan?
Sinä saat työtulovähennyksen verotuksessa, minä en. Verotukseeni sisältyy myös sosiaaliturvamaksuja, joten sitäkin maksamme edelleen. Minä enemmän kuin saan lääkkeistäni kelakorvausta mutta niinhän se menee. Hyvä kun olen vielä nettomaksaja kaikin puolin.Olet eläkeläinen ja kuvittelet olevasi nettomaksaja? Muahhahhaa...
Olen koska en ole saanut nosksan muita etuuksia kuin lapsilisät. Lapset eivät päässeet kunnalliseen hoitoon, heidän koulutuksensa heidän etuutensa.
Töitä on tehty ja veroja maksettu, lääkemenoni ovat n. 200 euroa vuosi, siitä kelakorvaus noin puolet, saamani etuus. Kerran vuodessa hoitajalla ja lääkärissä, noista kahdesta käynnistä maksan yhteensä vajaan 90 euroa vuosi. Siitä saan tietysti myös etuutta koska se ei korvaa heidän tuntipalkkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin ne rahat menee jos kuitenkin töisdä käy?
Rahaa kuluu autoon, bensaan, asumiseen, ruokaan, vakuutuksiin, lääkkeisiin, terveydenhuoltoon, nettiin, puhelimeen, sähköön, veteen, lukiolaisen opintojen tukemiseen ja hygieniaan.
Oletko sairaalahoidossa kuukausittain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikaupunkini on toinen kuin Hki eli halvempi.Jo se miten kirjoitat, niin ei yllätä ettet ole sen rikkaampi ja rikas ei edes pidä olla
Olenko rikkaudella kehunut? Vaan sillä että tulee toimeen kun elää varojensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään syö kalliisti, mutta normaalihinnoillakin saa syötävää, budjetin kaatumatta.Teillä varmaan vielä ne isojen ikäluokkien eläkkeet, jotka ovat samaa tasoa, kuin keski-ikäisen palkka.
Ainakin omilla vanhemmillani on korkeat eläkkeet, sellaiset mihin mun tuloilla ei ikinä päästä. Ja kyllä, olen korkeakoulutettu, mutta tällä palkalla eletään juuri kuten ap, pihistellen.
Sinusta on iso eläke kun saan bruttona n. 1800 kuussa ja siitä puolet on mieheni eläkettä eli sitä leskeneläkettä.
Huikeat in suurten ikäluokkien eläkkeet.
Mun lapsilla on jokaisella vuositulot yli 50 000 euroa, ei me suurten ikäluokkien duunarit tommoseen päästy. Yks vuos lojui yhden veropäätös keittiön pöydällä, yli 90 000 oli korkeakoulutetun vuositulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään syö kalliisti, mutta normaalihinnoillakin saa syötävää, budjetin kaatumatta.Teillä varmaan vielä ne isojen ikäluokkien eläkkeet, jotka ovat samaa tasoa, kuin keski-ikäisen palkka.
Ainakin omilla vanhemmillani on korkeat eläkkeet, sellaiset mihin mun tuloilla ei ikinä päästä. Ja kyllä, olen korkeakoulutettu, mutta tällä palkalla eletään juuri kuten ap, pihistellen.
Ketuttaa kun appiukko aina paasaa taitetusta indeksistä, eläkeläisten raippaverosta ja muusta eläkkeisiin liittyvästä. Että ei oikein riitä eläke kun se on niin huono verojen jälkeen ja inflaatio syö
Se vaan kuulosta niin kornilta kun tiedän että hän saa eläkettä bruttona yli 5000e/kk eli yli tonnin enemmän kuin minä vaikka aika samantyylisissä hommissa ollaan. Hän sai vaan pomon pestin ja ison palkan muutamaksi vuodeksi ennen eläkettä ja eläke laskettiin näiden vuosien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Teet jotain siivoustyötä onnettomalla palkalla? Itselläni jää säästöön vähintään 500 euroa kuukaudessa mediaanituloilla. Kaksi lasta ja elareita en saa edes minimiä.
Taas siivoustyötä dissataan. Koitapa vaihtaa levyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikaupunkini on toinen kuin Hki eli halvempi.Jo se miten kirjoitat, niin ei yllätä ettet ole sen rikkaampi ja rikas ei edes pidä olla
Olenko rikkaudella kehunut? Vaan sillä että tulee toimeen kun elää varojensa mukaan.
Lue rivien välistä.
Jos työpaikalla saa hyvää ruokaa, kannatta syödä. Se rentouttaa ja tulee selkeä tauko työntekoon. Asiat eivät tunnu puuroutuvan kun pitää kunnon taukoja.
Auto pois, maksulliset kanavat pois. Youtubeen kannattaa perehtyä ilmaista ja siellä on vaikka mitä.
liiallista kauneudenhoitoa voi vähentää. Pullat, sipsit, karkit, tupakat ym pois.
Minäkin olen, mutta en joudu karsimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketuttaa kun appiukko aina paasaa taitetusta indeksistä, eläkeläisten raippaverosta ja muusta eläkkeisiin liittyvästä. Että ei oikein riitä eläke kun se on niin huono verojen jälkeen ja inflaatio syö
Se vaan kuulosta niin kornilta kun tiedän että hän saa eläkettä bruttona yli 5000e/kk eli yli tonnin enemmän kuin minä vaikka aika samantyylisissä hommissa ollaan. Hän sai vaan pomon pestin ja ison palkan muutamaksi vuodeksi ennen eläkettä ja eläke laskettiin näiden vuosien mukaan.
Hänellä on siis ollut työpaikka yli 10 000 €/kk eli markkoina noin 60 000 mk. Harvalla on.
Vierailija kirjoitti:
No mihin ne rahat menee jos kuitenkin töisdä käy? Ylellisyyksistä kai jokainen luopuu jos on niihin tullut törsättyä liikaa.
Niin mikä on kenellekkin ylellisyyttä Mulle ylellisyyttä on nauttia elokuvista ja pleikka 5:lla pelaamisesta yksin kotona, omassa saunassa saunominen. En joudu yhtään karsimaan asioista mistä pidän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke joskus laskettiin viimeisten työvuosien mukaan kun tel- yhtiöillä ei ollut tietoa henkilöitten koko työurasta niinkuin nykyisin. Nyt eläketurvakeskuksella on jo meidän suurten ikäluokkien koko työuralta tiedot vuositloista, joten eläke määräytyy toisin
Tietenkin apellasi voi olla joku "herran eläke" mikä ei tulekaan telliltä tai on tosi iäkäs jos on loppuvuosien mukaan määräytynyt eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehua rikkauksilla, eihän niillä pidäkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat työtulovähennyksen verotuksessa, minä en. Verotukseeni sisältyy myös sosiaaliturvamaksuja, joten sitäkin maksamme edelleen. Minä enemmän kuin saan lääkkeistäni kelakorvausta mutta niinhän se menee. Hyvä kun olen vielä nettomaksaja kaikin puolin.
Ohiksena kysyn, että eikö eläkeläinen ymmärrä palkkojen ja ostovoima ovat eri asioita? Käytännössä vain jälkimmäinen merkitsee. Vaikka palkat ovat nykyään suurempia niin ostovoima vain heikkenee.
En ole korkeakoulutettu vaan lähihoitaja ja opiskelen töiden ohessa sairaanhoitajaksi. Ei olla vielä tingitty mistään. Asumme pienellä paikkakunnalla rintamamiestalossa. Ei erillistä parkkimaksua tai saunamaksua. Miehellä toki työmatka .n70km, että dieseliin menee rahaa. Mun koulu on n.75km:n päässä ja siellä pitää käydä kouluvuoden aikana 1-2 kertaa viikossa. Missään kampaajalla en käy, hiuksia lyhentelen välillä itse. Mies käy säännöllisesti parturissa. Lukiolainen maksaa välillä kampaajansa itse, välillä mä maksan. Lukiolaiselle olen ostanut läppärin ja maksan menojaan edelleen vaikka on täysi-ikäinen, mutta asuu edelleen kotona. Meillä on useampi suoratoistopalvelu, joista Netflix ja Hbo koko ajan ja muut sitten välillä katkaistaan ja otetaan joskus uusiksi. Talossa lämmitys kaukolämmöllä, vesi osuuskunnan vesi ja on edullinen. Sähkö nyt on kaikilla kallista. Syömme tavallista ruokaa ja seuraan mäkin tarjouksia ja ostelen lihoja alennuksella jos satun näkemään. Vaatteita ostan tarpeen mukaan.
Eikö ole epäkäytännöllistä jos autopaikka on toisessa kaupungissa...?