Olen korkeakoulutettu vakituisessa työssä oleva nelikymppinen äiti mutta joudun karsimaan mm
Työpaikkaruokailusta, autopaikasta, taloyhtiön saunavuorosta, kampaajasta, psykoterapiasta, netflixistä.
Nuori luopuu kuntosalikortista, hbo maxista, 5g liittymästä ja junamatkoista kotiin kerran kuussa.
Kaupassa mietin, onko varaa tosiaan ostaa -60% tuote ja venytän kauppaan menoa viimeiseen asti. Ei tunnu kyllä kohtuulliselta.
Kommentit (140)
Paljonko tulosi ovat nettona? Olen nelikymppinen FM ja yh, vakituisessa työssä mutta en ole joutunut karsimaan mistään. Syynä on palkka (n. 3000 eur nettona), lapsia vain yksi enkä asu pk-seudulla. Korkeakoulutus ei ole muuten synonyymi korkealle palkalle.
Ei liity sun koulutus asiaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kova kohtalo. Millaista on elämä ilman psykoterapiaa, netflixiä, kuntosalikorttia ja hbo maxia. Ei pysty edes kuvittelemaan.
Miten olen selvinnyt yli seitsenkymppiseksi ilman noita? Mitään minulla ei koskaan ole ollut. En edes katso telkkariakaan kuin joskus harvoin.
Jos me eläkeläiset pärjätään, pidän kyllä autoa, miten ihmeessä ei työssäkäyvä pärjäisi?
En minäkään syö kalliisti, mutta normaalihinnoillakin saa syötävää, budjetin kaatumatta.Oma äitini saa enemmän eläkettä kuin minä bruttopalkkaa per kk. Hän saa myös eläkeläisalennusta ravintolalounaista, bussilipuista, uimahallin kortista, työväenopiston jumpista jne. Minä en saa. Kaikesta maksan täysimääräisesti. Kummallakohan on lähtökohtaisesti enemmän rahaa käytettävissä per kk, hänellä vai minulla?
Minulle laskettelet luikuria. Nettoeläkkeeni on 135o euroa ja sinä et saa sitä bruttonakaan?
Palkat ovat nykyisin suurempia kuin meidän eläkeläusten tienaamat.
Sinä saat työtulovähennyksen verotuksessa, minä en. Verotukseeni sisältyy myös sosiaaliturvamaksuja, joten sitäkin maksamme edelleen. Minä enemmän kuin saan lääkkeistäni kelakorvausta mutta niinhän se menee. Hyvä kun olen vielä nettomaksaja kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap elää vastaavaa elintasoa kuin sossuntuilla eletään ilman, että on viitsitty opiskella ja tehdä töitä päivääkään tässä maailmassa. Tämä ei kertakaikkiaan voi jatkua näin maassamme, meillä ei ole varaa tähän ja eipä todellakaan ole ihme, että koulutetut hakeutuvan ulkomaille jo varsin sankoin joukoin.
Ei siitä koulutuksesta kukaan palkkaa maksa vaan työstä! Jos 70% työssäkäynti-ikäisistä on korkeasti koulutettuja niin kuinka heille kaikille voitaisiin maksaa keskitasoa korkeampaa palkkaa? Ap ei kertonut mitä työtä tekee, ettei olisi tradenomi ärrän kassalla, näitähän on.
Mitä väliä sillä on missä työssä on. Oleellinen kysymys on miten helvetissä eroa sossupummeihin ei ole tuon enempää.
No sittenhän ratkaisu on työnteon lopettaminen ja sossupummiksi heittäytyminen. Ei se sen monimutkaisempaa ole. Ai mutta sitten alkaa itku ja parku kun pitää se omistusasunto myydä, omaisuuden kerryttämistä kun ei lasketa työn hedelmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Teet jotain siivoustyötä onnettomalla palkalla? Itselläni jää säästöön vähintään 500 euroa kuukaudessa mediaanituloilla. Kaksi lasta ja elareita en saa edes minimiä.
Ei tee, siivoojan ei ole tarvinnut tinkiä ruokakaupasta. Asuntolainakin on maksettu ja netflix löytyy.
Minä taas olen nelikymppinen, sairas js työtön, ei ole miestä eikä lapsia eikä varaa omaan asuntoon tai autoon. Tämä on vielä vähemmän kohtuullista.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen nelikymppinen, sairas js työtön, ei ole miestä eikä lapsia eikä varaa omaan asuntoon tai autoon. Tämä on vielä vähemmän kohtuullista.
Mihin työtön tarvitsisi omaa autoa? Ja miksi pitäisi olla oma asunto??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kova kohtalo. Millaista on elämä ilman psykoterapiaa, netflixiä, kuntosalikorttia ja hbo maxia. Ei pysty edes kuvittelemaan.
Miten olen selvinnyt yli seitsenkymppiseksi ilman noita? Mitään minulla ei koskaan ole ollut. En edes katso telkkariakaan kuin joskus harvoin.
Jos me eläkeläiset pärjätään, pidän kyllä autoa, miten ihmeessä ei työssäkäyvä pärjäisi?
En minäkään syö kalliisti, mutta normaalihinnoillakin saa syötävää, budjetin kaatumatta.Oma äitini saa enemmän eläkettä kuin minä bruttopalkkaa per kk. Hän saa myös eläkeläisalennusta ravintolalounaista, bussilipuista, uimahallin kortista, työväenopiston jumpista jne. Minä en saa. Kaikesta maksan täysimääräisesti. Kummallakohan on lähtökohtaisesti enemmän rahaa käytettävissä per kk, hänellä vai minulla?
Minulle laskettelet luikuria. Nettoeläkkeeni on 135o euroa ja sinä et saa sitä bruttonakaan?
Palkat ovat nykyisin suurempia kuin meidän eläkeläusten tienaamat.
Sinä saat työtulovähennyksen verotuksessa, minä en. Verotukseeni sisältyy myös sosiaaliturvamaksuja, joten sitäkin maksamme edelleen. Minä enemmän kuin saan lääkkeistäni kelakorvausta mutta niinhän se menee. Hyvä kun olen vielä nettomaksaja kaikin puolin.
Olet elänyt eläkeläiseksi asti, mutta et osaa vieläkään lukea?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se epäreilua että sairauden ja työttömyyden aiheuttaman stressin lisäksi pitää asua masentavassa kämpässä eikä ole varaa edes käydä missään. Ja saa muiden halveksunnan ja haukunnat päälle. Tuhat kertaa stressaavampaa ja kuormittavampaa kuin töissäkäynti.
On se outoa kun kaikilla pitäisi olla korkeakoulutus, ja sitten täällä valittavat juuri ne eniten.
Vierailija kirjoitti:
Voivoi, tämä on vasta alkua. Lopeta ulina ja ala sopeutua. Korkeakoulutetun nimenomaan luulisi oppivan nopeasti ja helposti. Elintason putoaminen tulee olemaan jyrkkä ja raju.
Näinhän se valitettavasti on täällä kekkoslovakiassa. Sen sijaan sosiaalipummien ja eläkeläisten elintaso kyllä pidetään entisenkaltaisena jotta eivät liikaa valita. Hyvätuloiset (Suomessa tämä tarkoittaa yli 3500e/kk) tienaavia verotetaan hengiltä jotta aikaisemmin mainittujen ryhmien elintaso ei vaan putoaisi.
Aina voi muuttaa johonkin vauraampaan maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään syö kalliisti, mutta normaalihinnoillakin saa syötävää, budjetin kaatumatta.
Teillä varmaan vielä ne isojen ikäluokkien eläkkeet, jotka ovat samaa tasoa, kuin keski-ikäisen palkka.
Ainakin omilla vanhemmillani on korkeat eläkkeet, sellaiset mihin mun tuloilla ei ikinä päästä. Ja kyllä, olen korkeakoulutettu, mutta tällä palkalla eletään juuri kuten ap, pihistellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se epäreilua että sairauden ja työttömyyden aiheuttaman stressin lisäksi pitää asua masentavassa kämpässä eikä ole varaa edes käydä missään. Ja saa muiden halveksunnan ja haukunnat päälle. Tuhat kertaa stressaavampaa ja kuormittavampaa kuin töissäkäynti.
Lässynlässynlää.
0/5
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ap sun listassa paljon turhaa on. Olen itsekin työssäkäyvä nelikymppinen enkä käy ikinä työpaikkaruokalassa! Miksi maksaisin höyrytetyistä kasviksista ja makaronilaatikosta 7,15 euroa kun itse tehden maksaa ehkä 2 euroa. Joku ehkä saivartelee että mitä väliä, mutta vuodessa se tekee kuitenkin pitkälle yli tonnin. Välillä voi toki käydä, mutta joka päivä on tuhlausta, jos muutenkin taloudessa tiukkaa.
Harmi vaan että nämä vinkit aiheuttavat sen ettå työpaikkaruokala menee kiinni ja henkilökunta jää työttömäksi.
No helppo se on itse sanoa kun olen ollut maaliskuusta 2020 pysyvästi etätöissä. Nollaan meni mullakin työpaikkaruokailut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässynlässynlää.
0/5
Tätä juuri tarkoitin. Pelkäät niin kovasti työttömyyttä ettet näe työttömiä edes ihmisinä. Mutta juuri siksi sitä pelätään, kun muut alkaa pitää ali-ihmisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap elää vastaavaa elintasoa kuin sossuntuilla eletään ilman, että on viitsitty opiskella ja tehdä töitä päivääkään tässä maailmassa. Tämä ei kertakaikkiaan voi jatkua näin maassamme, meillä ei ole varaa tähän ja eipä todellakaan ole ihme, että koulutetut hakeutuvan ulkomaille jo varsin sankoin joukoin.
Ei siitä koulutuksesta kukaan palkkaa maksa vaan työstä! Jos 70% työssäkäynti-ikäisistä on korkeasti koulutettuja niin kuinka heille kaikille voitaisiin maksaa keskitasoa korkeampaa palkkaa? Ap ei kertonut mitä työtä tekee, ettei olisi tradenomi ärrän kassalla, näitähän on.
Mitä väliä sillä on missä työssä on. Oleellinen kysymys on miten helvetissä eroa sossupummeihin ei ole tuon enempää.
Tämä. Tuet pois tai palkat ajan tasalle!
Hälyttävää mun mielestä on se, että kokoaikatyötä tekevälle työpaikkaruokailu on nykyään luksusta! Kyllä on yhteiskunnassa väärät prioriteetit, kun palkat on niin alhaiset että ei ole varaa työpaikkaruokailuun.
Sosiaalitapauksien elintasoa tosiaan ylläpidetään, on oltava uudet puhelimet, isot asunnot ja ruokarahat, vaikkei niiden eteen joudu itse tekemään mitään. Sairasta.
Ja korkeakoulutettu työssäkäyvä ei voi käydä työpaikkaruokalassa, koska muuten ei ole varaa siihen muuhun, mitä sossuasiakkaat saa ilmaiseksi. Sairasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässynlässynlää.
0/5Tätä juuri tarkoitin. Pelkäät niin kovasti työttömyyttä ettet näe työttömiä edes ihmisinä. Mutta juuri siksi sitä pelätään, kun muut alkaa pitää ali-ihmisinä.
En pelkää työttömyyttä. Ei ole mitään syytä pelätä sitä. Miksi sinä kuvittelet omiasi?
Tuo sinun kommenttisi on vain kuin suoraan trollin suusta! Ja trollit tosiaan on ali-ihmisiä.
Suomessa on paljon korkeakoulutusta, joka ei mahdollista hyvää työuraa ja palkkatasoja. Kohta ei välttämättä minkäänlaista työuraa, jos on tarkoitus työllistyä julkiselle puolelle, koska valtio on käytännössä konkurssissa.
Lisäksi työstä saadun palkan ostovoima on jo vuosikymmenet ollut Länsi-Euroopan pohjasakkaa. AP:n kannattaa miettiä voisiko elämänsä järjestää jotenkin muuten, pärjätä ilman autoa (joka on valtava lypsylehmä valtiolle) tms. Vaihtaa vaikka huonompipalkkaiseen työhön, jos se mahdollistaa elämän ilman sen kuluja.