Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen korkeakoulutettu vakituisessa työssä oleva nelikymppinen äiti mutta joudun karsimaan mm

Vierailija
14.08.2022 |

Työpaikkaruokailusta, autopaikasta, taloyhtiön saunavuorosta, kampaajasta, psykoterapiasta, netflixistä.
Nuori luopuu kuntosalikortista, hbo maxista, 5g liittymästä ja junamatkoista kotiin kerran kuussa.

Kaupassa mietin, onko varaa tosiaan ostaa -60% tuote ja venytän kauppaan menoa viimeiseen asti. Ei tunnu kyllä kohtuulliselta.

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"korkeakoulutettu" aika laaja käsite. Voihan tuossakin palkka olla kaikkea väliltä 2000-20.000.

Huvittaa nämä jokta luulee että korkeakoulutus jotenkin automaattisesti oikeuttaa suureen palkkaan. Tietyillä aloilla kyllä, muttei kaikilla.

Vierailija
122/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön mutta en joudu karsimaan mistään. Ostan normaali ruokia enkä juokse ale ruokien perässä. tälläkin viikolla ostin viinirypäleitä joka päivä puoli kiloo eli niihin meni 15 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen nelikymppinen, sairas js työtön, ei ole miestä eikä lapsia eikä varaa omaan asuntoon tai autoon. Tämä on vielä vähemmän kohtuullista.

Mihin työtön tarvitsisi omaa autoa? Ja miksi pitäisi olla oma asunto??

Jos asuu maalla on pakko olla auto.

Ei työttömän tarvitse asua maalla, vuokra-asunnossa/-talossa.

Mä asun maalla omassa talossa.

Eihän tuolla ollut omaa asuntoa! Opettele lukemaan. Luulisi työttömällä olevan siihen aikaa.

Puhuinkin omasta puolestani. Toiset työttömät tarvii auton.

Ei mua sun tarpees kiinnosta. Kysyinkin tuolta, joka asuu vuokralla ja valittaa, ettei ole varaa autoon.

Vierailija
124/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä kova kohtalo. Millaista on elämä ilman psykoterapiaa, netflixiä, kuntosalikorttia ja hbo maxia. Ei pysty edes kuvittelemaan. 

Miten olen selvinnyt yli seitsenkymppiseksi ilman noita? Mitään minulla ei koskaan ole ollut. En edes katso telkkariakaan kuin joskus harvoin.

Jos me eläkeläiset pärjätään, pidän kyllä autoa, miten ihmeessä ei työssäkäyvä pärjäisi?

En minäkään syö kalliisti, mutta normaalihinnoillakin saa syötävää, budjetin kaatumatta.

Oma äitini saa enemmän eläkettä kuin minä bruttopalkkaa per kk. Hän saa myös eläkeläisalennusta ravintolalounaista, bussilipuista, uimahallin kortista, työväenopiston jumpista jne. Minä en saa. Kaikesta maksan täysimääräisesti. Kummallakohan on lähtökohtaisesti enemmän rahaa käytettävissä per kk, hänellä vai minulla? 

Minulle laskettelet luikuria. Nettoeläkkeeni on 135o euroa ja sinä et saa sitä bruttonakaan?

Palkat ovat nykyisin suurempia kuin meidän eläkeläusten tienaamat.

Sinä saat työtulovähennyksen verotuksessa, minä en. Verotukseeni sisältyy myös sosiaaliturvamaksuja, joten sitäkin maksamme edelleen. Minä enemmän kuin saan lääkkeistäni kelakorvausta mutta niinhän se menee. Hyvä kun olen vielä nettomaksaja kaikin puolin.

Olet eläkeläinen ja kuvittelet olevasi nettomaksaja? Muahhahhaa...

Olen koska en ole saanut nosksan muita etuuksia kuin lapsilisät. Lapset eivät päässeet kunnalliseen hoitoon, heidän koulutuksensa heidän etuutensa.

Töitä on tehty ja veroja maksettu, lääkemenoni ovat n. 200 euroa vuosi, siitä kelakorvaus noin puolet, saamani etuus. Kerran vuodessa hoitajalla ja lääkärissä, noista kahdesta käynnistä maksan yhteensä vajaan 90 euroa vuosi. Siitä saan tietysti myös etuutta koska se ei korvaa heidän tuntipalkkaansa.

Hyvä eläkeläinen. Olet aika mainio esimerkki siitä, että entisaikaan ei juuri koulutuksia tarvittu, kun töihin mentiin nuorina poikina. Nykyään kilpailu on niin kovaa ja koulutusta vaaditaan, että karsiutuisit jo alkumetreillä. Olet eläkkeellä eli käytännössä et tuota yhteiskunnalle mitään muuta kuin menoja. Teidän aikaan oli käytössä vielä todennäköisesti ns. supereläkkeet. Jotta olisi veronmaksaja niin silloin myös eläke olisi enemmän kuin 1350 euroa. Todennäköisesti olet siis ollut saamapuolella jo aiemmin.

Jos netto on 1350 on brutto enemmän. Sekin kansakouludsa opittiun kuitenkin. Jotain n. 22 000 bruttovuosituloni. Veroa menee enemmän kuin saman työtulona saavalta koska eläkeläinen ei saa työtulovähennystä. Yleveron maksan täytenä.

Sanopa mitä etuuksia mielestäsu olen saanut, mun ei tule mitään mieleen mitä ei työssäkäyvätkin saisi. Kadut, terveydenhoito, kirjasto, kelakorvaukset?

Sano ihmeessä mitä minulta on jäänyt hakematta?

Sinä sanoit aiemmin, että mitään etuuksia et ole saanut. Taisit tajuta itsekin puhuneesi puutaheinää, kun korjasit nyt, ettet saa enempää kuin työssäkäyvät. Siihen on vähän vaikea nuoremmalla sukupolvella verrata vielä, mutta eiköhän nuo kaikki eläkeläisalennukset ole poistettu siihen mennessä, kun me päästään siihen ikään. Jos siis edes ikinä päästään. Se terveydenhoitomaksu muuten koostuu paljon muustakin kuin hoitajien tuntipalkoista. Vai kuvitteletko, että autohuollossakin se tuntihinta menee asentajien pussiin?

No en kuvittele, miksi takerrut taas typeryyksiin. Yritin vain kertoa etten esim ainakaan vielä rasita terveydenhoitoa eikä vanhustenhoitoa.

Oikeastaan missään en käy missä saisin eläkeläisalennuksen. Uimassa kävin , mutten enää.

Eli siis me kaikki saamme etuuksia, tiet, kirjastot, kompensoidun julkisen liikenteen, terveydenhoidon tai työterveyshuollon.

Mutta mikä on se ertyinen etuus jota mielestäsi olen "aina saanut" koska eläke ei nyt mikään hirveän suuri ole.

Oikeesti emme ole saaneet, olin mieheni pullahiiri pienillä tuloillani, omistusasunto, jossa yhtiövastike pieni.

Minusta et saa sossupummia vielä ainakaan vaikka kuinka jauhat. Veroja maksan enemmän kuin saman verran palkkatuloa saava. Ja korostan, täys yleverokin ja hymiö perään.

Takerrun typeryyksiin? Minä en sinua sossupummiksi sanonut. Lähdetäänkö siitä, että nettosaaja, nettomaksaja ja sossupummi ovat eri asioita. Ensin kerrot olleesi nettomaksaja koko elämäsi, myös eläkkeellä. Sitten kerrot, että oikeasti elit pienillä tuloilla ja miehesi rahoilla. Nettomaksajaksi tulee olla useiden tuhansien bruttotulot eikä sekään riitä jos on lapsia. En tiedä paljonko yli 70-vuotias olet, mutta eihän sinun vielä pitäisi vanhustenhoitoa kuormitakaan. Oma lapseni tulee näillä näkymin (eläkeikäähän nostetaan varmasti) pääsemään eläkkeelle 69-vuotiaana. Kuinka monta vuotta te isot ikäluokat olettekaan olleet eläkkeellä siihen mennessä? Jos eläkkeesi on 1800 bruttona, vaikka olit pienillä tuloilla niin se on oikeasti jo vääryys. Teidän sukupolvi jaksaa kyllä haukkua "laiskoja" nuoria ja kurjia pienipalkkaisia maistereita, mutta te ette edes itse käsitä etuoikeutettua asemaanne.

Tel-eläke kaikkineen on väärin ja vielä suurempi vääryys että tuosta summasta on puolet leskeneläkettä.

Olemme olleet etuoikeutettuja, 15- vuotiaana töihin. Mieheni teki töitä ikävuodet 15 - 63, siitä suuren osan kolmivuorotöitä. Eläkevuosia ei paljon ehtinyt sitten tulla. Mutta teeppä sama työura.

Ole eri. Mutta kyllä tosi monet tekevät ja tulevat tekemään saman työuran. Eläkeikää nostetaan koko ajan, harva pääsee enää 63 -vuotiaana eläkkeelle!

Vierailija
125/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sun pitäis saada kaikki haluamasi vai mikä oli pointti? Aika harva saa. Joku toinen ei saa huvipurtta ja yksityissaarta.

Kyllä työssäkäyvän keskituloisen pitäisi saada tuntuvasti enemmän luksusta kuin työttömän, tuilla elävän.

Mitä järkeä käydä töissä jos se palkka riittää samaan kuin Kelan tuet + mahdollisesti yksi seuraavista (terapia, kampaamokäynti, netflix,)

Mä olen tuilla saanut ostettua kaiken mitä olen halunnutkin ja ne asiat on mulle luksusta. Vaikka oisin keskituloinen niin samat asiat olisin ostanut :)

Vierailija
126/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeakoulutettu itsenäisenä ammatinharjoittajana työskentelevä lapsivapaa nainen, en joudu tinkimään mistään mitä oikeasti haluan ja säästöön menee ihan valehtelematta lähes 100k vuodessa (tavoite jäädä pois töistä viimeistään 45-vuotiaana). Olisitkohan ap siis tehnyt huonoja valintoja vähän useammin kuin kerran tai kahdesti...

En minäkään työttömänä joudu tinkimään mistään mitä haluan. Kaikki ei arvosta ja halua samoja asioita :)

Vierailija
127/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tel-eläke kaikkineen on väärin ja vielä suurempi vääryys että tuosta summasta on puolet leskeneläkettä.

Olemme olleet etuoikeutettuja, 15- vuotiaana töihin. Mieheni teki töitä ikävuodet 15 - 63, siitä suuren osan kolmivuorotöitä. Eläkevuosia ei paljon ehtinyt sitten tulla. Mutta teeppä sama työura.

Kuvitteletko, että tel-eläke riittää teidän eläkkeiden maksuun? Tiesitkö, että me nykyiset työssäkäyvät joudumme maksamaan valtaosan myös sinun eläkkeestä. Leskeneläke on ollut valtava etuoikeus. Eihän sitä etuoikeutettuna välttämättä ymmärrä. Nykypäivänä 15-vuotiaana ei pääse töihin. Melkein jokaiseen työhön on oltava ammatti. Suuret ikäluokat toden totta menivät nuorina töihin, koska myös tyhmimmät otettiin töihin. Juuri katsoin sukulaiseni ensimmäistä työsopimusta. 15-vuotiaana meni. Päivässä tunnin ruokatauko, joka tunnin välein oli tauko. Nykypäivän työelämä on huomattavasti raskaampaa ja moni ala vaatii jatkuvaa kouluttautumista. 63-vuotiaana en tule eläkkeelle pääsemään eli eiköhän se työura kaikkineen tule olemaan jopa pidempi plus vielä useita kouluja työn rinnalla. Eläke on vaan paljon pienempi ja naisena minun on tehtävä töitä, koska en voi mieheni tuloilla jäädä elämään. Asuntojen hinnatkin on niin korkeat, että ei niitä nykyään muutamassa vuodessa makseta pelkästään toisen tuloilla. Leskeneläkettäkään en tule koskaan saamaan, ei myöskään puolisoni, vaikka emme kuolemattomiksi uudistuksen myötä muuttuneetkaan. 

Sinulla taitaa olla kovin huono lähihistorian tuntemus. TEL tuli 60- luvun alkupuolella. Eläke rupesi karttumaan 23- vuotiaana.

Silloin ruvettiin maksamaan eläkkeelle jääville tel-eläkettä. Koska heidän työhistoriansa ei ollut kirjattu kuten nykyisin, heille laskettiin eläke neljän viimeisen vuoden mukaan. Paras ja huonoin vuosi pois ja niiden kahden mukaan määräytyi eläke.

Eli aina on eläkkeet maksettu kertyvistä eläkemaksuista. Mistä ne sun mielestä pitäisi maksaa jos ei rahoista jotka vakuutusyhtiölle tulevat.

Narinaa narinaa teillä piisaa. Päättäjät päättävät eri aikoina eri tavalla, me tavikset emme ole syyssä siitä mitenkään. Et sinä enkä minä.

Toisaalta naisten asema on muuttunut, naisille kertyy omaa eläkettä, heidän tulonsa ehkä ylittäisivätkin leskeneläkkeen rajat.

Leskeneläke ei ole itsestään selvyys, se määräytyy lesken tulojen mukaan. Nyt vielä on usein tilanne, vaikka miehetkin voivat saada leskeneläkkeen, heidän omat tulonsa ovat suuremmat ei kä leskeneläkettä makseta.

Äänestäkää nyt niin että kansaneläke pysyy kuitenkin. Te voitte vaikuttaa kun ette lähde äänestämään hörhöjä jotka tekevät uutta yhteiskuntaa rikkoen vanhat rakenteet. Tuo heidän vaalipuheistaan.

Vierailija
128/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä kova kohtalo. Millaista on elämä ilman psykoterapiaa, netflixiä, kuntosalikorttia ja hbo maxia. Ei pysty edes kuvittelemaan. 

Miten olen selvinnyt yli seitsenkymppiseksi ilman noita? Mitään minulla ei koskaan ole ollut. En edes katso telkkariakaan kuin joskus harvoin.

Jos me eläkeläiset pärjätään, pidän kyllä autoa, miten ihmeessä ei työssäkäyvä pärjäisi?

En minäkään syö kalliisti, mutta normaalihinnoillakin saa syötävää, budjetin kaatumatta.

Oma äitini saa enemmän eläkettä kuin minä bruttopalkkaa per kk. Hän saa myös eläkeläisalennusta ravintolalounaista, bussilipuista, uimahallin kortista, työväenopiston jumpista jne. Minä en saa. Kaikesta maksan täysimääräisesti. Kummallakohan on lähtökohtaisesti enemmän rahaa käytettävissä per kk, hänellä vai minulla? 

Jos äidilläsi on hyvä eläke niin hänellä on ollut myös hyvät tulot.Ei kai hänen vika ole että sinulla on pienipalkkainen ammatti?

Vierailija
129/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, johonkin se raha aina menee. Olen myös korkeakoulutettu ja pätkätyöläinen ja olen rupisilla työsuhteillani saanut kuitenkin muutaman kympin talteenkin, kun ostan vaatteet kirpparilta, syön itsetehtyä ruokaa edullisista raaka-aineista, poimin marjoja ja sieniä, en omista autoa, en ole matkustellut ulkomailla vuoden 2015 jälkeen, en tilaa lehtiä, en tilaa tv-kanavia, en meikkaa enkä värjää hiuksia, en osta mitään rihkamaa, polkupyöräilen kierrätyspyörällä, en polta enkä käytä alkoholia...

Tee itsellesi taulukko, mihin rahasi menevät ja pian käsität, mistä oikeasti kannattaa hieman tinkiä!  

Vierailija
130/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle laskettelet luikuria. Nettoeläkkeeni on 135o euroa ja sinä et saa sitä bruttonakaan?

Sinä saat työtulovähennyksen verotuksessa, minä en. Verotukseeni sisältyy myös sosiaaliturvamaksuja, joten sitäkin maksamme edelleen. Minä enemmän kuin saan lääkkeistäni kelakorvausta mutta niinhän se menee. Hyvä kun olen vielä nettomaksaja kaikin puolin.

Olen koska en ole saanut nosksan muita etuuksia kuin lapsilisät. Lapset eivät päässeet kunnalliseen hoitoon, heidän koulutuksensa heidän etuutensa.

Töitä on tehty ja veroja maksettu, lääkemenoni ovat n. 200 euroa vuosi, siitä kelakorvaus noin puolet, saamani etuus. Kerran vuodessa hoitajalla ja lääkärissä, noista kahdesta käynnistä maksan yhteensä vajaan 90 euroa vuosi. Siitä saan tietysti myös etuutta koska se ei korvaa heidän tuntipalkkaansa.

Hyvä eläkeläinen. Olet aika mainio esimerkki siitä, että entisaikaan ei juuri koulutuksia tarvittu, kun töihin mentiin nuorina poikina. Nykyään kilpailu on niin kovaa ja koulutusta vaaditaan, että karsiutuisit jo alkumetreillä. Olet eläkkeellä eli käytännössä et tuota yhteiskunnalle mitään muuta kuin menoja. Teidän aikaan oli käytössä vielä todennäköisesti ns. supereläkkeet. Jotta olisi veronmaksaja niin silloin myös eläke olisi enemmän kuin 1350 euroa. Todennäköisesti olet siis ollut saamapuolella jo aiemmin.

Jos netto on 1350 on brutto enemmän. Sekin kansakouludsa opittiun kuitenkin. Jotain n. 22 000 bruttovuosituloni. Veroa menee enemmän kuin saman työtulona saavalta koska eläkeläinen ei saa työtulovähennystä. Yleveron maksan täytenä.

Sanopa mitä etuuksia mielestäsu olen saanut, mun ei tule mitään mieleen mitä ei työssäkäyvätkin saisi. Kadut, terveydenhoito, kirjasto, kelakorvaukset?

Sinä sanoit aiemmin, että mitään etuuksia et ole saanut. Taisit tajuta itsekin puhuneesi puutaheinää, kun korjasit nyt, ettet saa enempää kuin työssäkäyvät. Siihen on vähän vaikea nuoremmalla sukupolvella verrata vielä, mutta eiköhän nuo kaikki eläkeläisalennukset ole poistettu siihen mennessä, kun me päästään siihen ikään. Jos siis edes ikinä päästään. Se terveydenhoitomaksu muuten koostuu paljon muustakin kuin hoitajien tuntipalkoista. Vai kuvitteletko, että autohuollossakin se tuntihinta menee asentajien pussiin?

No en kuvittele, miksi takerrut taas typeryyksiin. Yritin vain kertoa etten esim ainakaan vielä rasita terveydenhoitoa eikä vanhustenhoitoa.

Oikeastaan missään en käy missä saisin eläkeläisalennuksen. Uimassa kävin , mutten enää.

Eli siis me kaikki saamme etuuksia, tiet, kirjastot, kompensoidun julkisen liikenteen, terveydenhoidon tai työterveyshuollon.

Mutta mikä on se ertyinen etuus jota mielestäsi olen "aina saanut" koska eläke ei nyt mikään hirveän suuri ole.

Oikeesti emme ole saaneet, olin mieheni pullahiiri pienillä tuloillani, omistusasunto, jossa yhtiövastike pieni.

Minusta et saa sossupummia vielä ainakaan vaikka kuinka jauhat. Veroja maksan enemmän kuin saman verran palkkatuloa saava. Ja korostan, täys yleverokin ja hymiö perään.

Takerrun typeryyksiin? Minä en sinua sossupummiksi sanonut. Lähdetäänkö siitä, että nettosaaja, nettomaksaja ja sossupummi ovat eri asioita. Ensin kerrot olleesi nettomaksaja koko elämäsi, myös eläkkeellä. Sitten kerrot, että oikeasti elit pienillä tuloilla ja miehesi rahoilla. Nettomaksajaksi tulee olla useiden tuhansien bruttotulot eikä sekään riitä jos on lapsia. En tiedä paljonko yli 70-vuotias olet, mutta eihän sinun vielä pitäisi vanhustenhoitoa kuormitakaan. Oma lapseni tulee näillä näkymin (eläkeikäähän nostetaan varmasti) pääsemään eläkkeelle 69-vuotiaana. Kuinka monta vuotta te isot ikäluokat olettekaan olleet eläkkeellä siihen mennessä? Jos eläkkeesi on 1800 bruttona, vaikka olit pienillä tuloilla niin se on oikeasti jo vääryys. Teidän sukupolvi jaksaa kyllä haukkua "laiskoja" nuoria ja kurjia pienipalkkaisia maistereita, mutta te ette edes itse käsitä etuoikeutettua asemaanne.

Ole eri. Mutta kyllä tosi monet tekevät ja tulevat tekemään saman työuran. Eläkeikää nostetaan koko ajan, harva pääsee enää 63 -vuotiaana eläkkeelle!

Eläkeikähän oli aikaisemmin 65, moni varmaan muista sitäkään

Kukaan ei tiedä terveyttään , jos kolmikymppisenä astuu työelämään tehdäkseen 48 vuotta töitä, olisi 78. Onhan niitä päättäkäjiä, johtajia, presidenttejä sen ikäisiä.

Mutta tavis ei tiedä miten rupeaa höpertymään kuuskymppisenä tai saa sydärin.

Onneks en ole koskaan pessimistinä vaan valitellut , varmaan hirveen raskasta.

Vierailija
131/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt kommentoi muuhun, mutta ihmettelen, miten täällä terapiaa dissataan. Voin kertoa, ettei sinne terapiaan huvikseen mennä. Ei se ole niin kuin joku ripsihoito tai hiustenpidennys. Terapiaan mennään, kun on sellaisia ongelmia, joiden kanssa eläminen on liian raskasta. Terapiassa käymistä jatketaan, jos koetaan, että siitä on itselle hyötyä. Jos tuntuu turhalta, niin sitten sinne ei enää mennä.

Olen itse käynyt nyt noin 9kk ajan terapeutilla parin viikon välein ja olen kokenut, että tästä on ollut itselleni paljon apua. Tähän mennessä lysti on maksanut alle 180€/kk ja nyt hintaan on tulossa korotus, mutta en tiedä tarkalleen minkä verran. En koe, että tämä on joku uhrilahja menneisyyden ongelmille. Jos menneisyydessä on asioita, jotka ovat jättäneet ihmiseen syviä haavoja, niin ei näiden patoaminen jonnekin syvälle auta sitä eteenpäin menoa.

Minä työskentelen noiden asioiden kanssa, jotta pystyn näkemään itseni jonkin arvoisena ja jotta voin myös tuntea, että elämäni on elämisen arvoista. Se, että olen valmis maksamaan terapiasta on minusta hyvä juttu! Se tarkoittaa, että ihminen näkee itsensä sen arvoisena, että ansaitsee hakea ja saada apua, jotta voi saada siitä omasta elämästään paremman - ihan itsensä vuoksi!

Te, jotka pilkkaatte toisia terapiassa käynnistä, vähättelette näiden ihmisten arvoa. Tai ette ehkä näe itseännekään sen arvoisina, että olisitte valmiita maksamaan rahaa oman hyvinvointinne puolesta.

Jep. En itsekään ymmärrä vertausta, että olisi uhrilahja menneisyydellä. Ennemminkin se on panostusta tulevaisuuteen.

Jos pystyy toimimaan normaalisti yhteiskunnassa, hoitamaan lapsensa ja työnsä eikä menneisyys uhkaa työkykyä niin käytännössä voi luokitella sellaisen ihmisen menneisyytensä selvittäneeksi. Terapiassa käydään siksi että menneisyys ei määritä tulevaisuutesi valintoja, ei siksi että menneisyys katoaisi, unohtaisit sen tai se ei enää ajoittain tuntuisi pahalta.

Vierailija
132/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikähän oli aikaisemmin 65, moni varmaan muista sitäkään

Kukaan ei tiedä terveyttään , jos kolmikymppisenä astuu työelämään tehdäkseen 48 vuotta töitä, olisi 78. Onhan niitä päättäkäjiä, johtajia, presidenttejä sen ikäisiä.

Mutta tavis ei tiedä miten rupeaa höpertymään kuuskymppisenä tai saa sydärin.

Onneks en ole koskaan pessimistinä vaan valitellut , varmaan hirveen raskasta.

Todella harva vasta kolmikymppisenä astuu työelämään :D . huhhuh, taas näitä juttuja täällä.... on niin todellisuudesta vieraantuneita jotkut.

Ja tosiaan kukaan ei tiedä tulevasta terveydestään tai elämänsä pituudesta ylipäätään mitään. Mutta silti moni nykyään ja tulevaisuudessakin sinne eläikään asti työskentelee. Ja osa vielä pitempäänkin.

Vierailija
133/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat sanat, mutta luovuimme muista suoratoistopalveluista paitsi Netflixistä ja kirjasovelluksista pidämme vielä Bookbeatin. Ruoka ostetaan halvimman mukaan ja keskitetään s-ryhmän kauppoihin. Suihkuvettä käytämme 5-10 l per henki ja yritämme säästää myös pyykinpesussa. Vaatteet ostamme edullisesti ja teinillekin olemme sanoneet, että merkkivaatteita ei tulevana vuotena ostella. Joululahjatoiveiden pääsääntöisesti vain tarpeellisiin hankintoihin. Sisällä lämpötilaa olemme jo laskeneet. Yritämme kannustaa teiniä työntekoon niin loma-aikoina kuin koulun ohessa, mutta ei taida vielä ymmärtää miten tiukkaa tulee olemaan emmekä ole antamassa vitosta tai paria euroa sipseihin, kaikkiin tai bensaan.

Vierailija
134/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikää nostetaan, mutta yritykset irtisanovat vanhimmasta päästä. Ruotsissa taas irtisanotaan viimeiseksi taloon tulleita työurat ovat siellä tästä syystä pidempiä.

Vierailija
135/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Om din utbildning och kunnande är uppdaterad, språkkunskaperna i skick och området är ett sådant, där det finns efterfrågan på den privata sektorn, löser du problemet permanent genom emigration.

Finland skuffar aktivt ut sitt duktigaste folk genom att beskatta dem till döds och genom att påföra dem allehanda, maxade, avgifter.

I Sverige stryks skadliga skatter så som arvs-, gåvo- och fastighetsskatten. I Finland sker sådant aldrig.

Suomessa vallitsee tosiaan sairas vuorovaikutussuhde kansalaisen/veronmaksajan ja valtion välillä: yksilöltä kupataan veroina ja piiloveroina kaikki mahdollinen, mutta julkinen terveydenhuolto on lähinnä vitsi eikä rehellisellä työnteolla rikastu, ainakaan jos tekee jotain normaalia tavistyötä eikä ole julkkis tai taiteilija tai huippu-urheilija tai joku kovapalkkainen pomo.

Vierailija
136/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko, että tel-eläke riittää teidän eläkkeiden maksuun? Tiesitkö, että me nykyiset työssäkäyvät joudumme maksamaan valtaosan myös sinun eläkkeestä. Leskeneläke on ollut valtava etuoikeus. Eihän sitä etuoikeutettuna välttämättä ymmärrä. Nykypäivänä 15-vuotiaana ei pääse töihin. Melkein jokaiseen työhön on oltava ammatti. Suuret ikäluokat toden totta menivät nuorina töihin, koska myös tyhmimmät otettiin töihin. Juuri katsoin sukulaiseni ensimmäistä työsopimusta. 15-vuotiaana meni. Päivässä tunnin ruokatauko, joka tunnin välein oli tauko. Nykypäivän työelämä on huomattavasti raskaampaa ja moni ala vaatii jatkuvaa kouluttautumista. 63-vuotiaana en tule eläkkeelle pääsemään eli eiköhän se työura kaikkineen tule olemaan jopa pidempi plus vielä useita kouluja työn rinnalla. Eläke on vaan paljon pienempi ja naisena minun on tehtävä töitä, koska en voi mieheni tuloilla jäädä elämään. Asuntojen hinnatkin on niin korkeat, että ei niitä nykyään muutamassa vuodessa makseta pelkästään toisen tuloilla. Leskeneläkettäkään en tule koskaan saamaan, ei myöskään puolisoni, vaikka emme kuolemattomiksi uudistuksen myötä muuttuneetkaan. 

Työaikalakeja oli jo 60- luvulla ainakin. 15- vuotiaita koskivat monet eri säännöt kuin aikuisia. Olin 70- luvun alussa "työlainsäädännön tuntija" vaatetehtaassa. 15- vuotiaita otettiin harjoittelijaksi, muistaakseni kuuden tunnin työpäivä, ylitöitä ei saanut teettää jne. En nyt jaksa enää tarkkaan muistaa.

Kyllä 60 -luvulla oli teollisuudessa tarkkaa . Pomoja ja pikkupomoja ja tuntikirjureita vilisi salissa. Kellokortit oli. Päivässä oli 2 taukoa ja ruokatunti joka oli tunnin. Sittenhän monessa paikassa siirryttiin puolen tunnin ruokatuntiin jolloin työaika rupesi päättymään 15.30.

Vierailija
137/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on, ellet ole saanut hyvää perintöä. Mun tuntemat hyvin pärjäävät 30-40v ovat saaneet hyvän rahallisen startin aikuiselämään. Me muut vaan kituutetaan.

Ja minun tuntemat sen ikäiset asuvat perheineen ok-taloissa ja on netflixit ja muut.Ei  perintöjä.

Vierailija
138/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on, ellet ole saanut hyvää perintöä. Mun tuntemat hyvin pärjäävät 30-40v ovat saaneet hyvän rahallisen startin aikuiselämään. Me muut vaan kituutetaan.

Ja minun tuntemat sen ikäiset asuvat perheineen ok-taloissa ja on netflixit ja muut.Ei  perintöjä.

Mutta silti varakkaat vanhemmat eli perintöä tulossa?

Vierailija
139/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulle mikään sellainen kuulukaan, mitä mulla ei ole. Nih.

Tv. Elämäntapatyötön

Vierailija
140/140 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön 47 kirjoitti:

Olen työtön mutta en joudu karsimaan mistään. Ostan normaali ruokia enkä juokse ale ruokien perässä. tälläkin viikolla ostin viinirypäleitä joka päivä puoli kiloo eli niihin meni 15 euroa.

Mitä ne normaaliruoat mielestäsi on? Toiset syö suolakurkkuja sellaisista 5 litran peltipurkeista ja toiset taas jotain seitania.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän