Olen korkeakoulutettu vakituisessa työssä oleva nelikymppinen äiti mutta joudun karsimaan mm
Työpaikkaruokailusta, autopaikasta, taloyhtiön saunavuorosta, kampaajasta, psykoterapiasta, netflixistä.
Nuori luopuu kuntosalikortista, hbo maxista, 5g liittymästä ja junamatkoista kotiin kerran kuussa.
Kaupassa mietin, onko varaa tosiaan ostaa -60% tuote ja venytän kauppaan menoa viimeiseen asti. Ei tunnu kyllä kohtuulliselta.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kova kohtalo. Millaista on elämä ilman psykoterapiaa, netflixiä, kuntosalikorttia ja hbo maxia. Ei pysty edes kuvittelemaan.
Miten olen selvinnyt yli seitsenkymppiseksi ilman noita? Mitään minulla ei koskaan ole ollut. En edes katso telkkariakaan kuin joskus harvoin.
Jos me eläkeläiset pärjätään, pidän kyllä autoa, miten ihmeessä ei työssäkäyvä pärjäisi?
En minäkään syö kalliisti, mutta normaalihinnoillakin saa syötävää, budjetin kaatumatta.Teillä varmaan vielä ne isojen ikäluokkien eläkkeet, jotka ovat samaa tasoa, kuin keski-ikäisen palkka.
Ainakin omilla vanhemmillani on korkeat eläkkeet, sellaiset mihin mun tuloilla ei ikinä päästä. Ja kyllä, olen korkeakoulutettu, mutta tällä palkalla eletään juuri kuten ap, pihistellen.
Sinusta on iso eläke kun saan bruttona n. 1800 kuussa ja siitä puolet on mieheni eläkettä eli sitä leskeneläkettä.
Huikeat in suurten ikäluokkien eläkkeet.Mun lapsilla on jokaisella vuositulot yli 50 000 euroa, ei me suurten ikäluokkien duunarit tommoseen päästy. Yks vuos lojui yhden veropäätös keittiön pöydällä, yli 90 000 oli korkeakoulutetun vuositulot.
900 euroa ilmaista rahaa on oikeasti huikea summa. Meiltä nuoremmilta tuo etuus vietiin. Emme tule saamaan senttiäkään. On köyhiä eläkeläisiä, oikeasti köyhiä. Mutta valtaosa tuntemistani suurten ikäluokkien eläkeläisistä vinkuu köyhyyttään samaan aikaan, kun on maksetut talot, mökit ja tilillä kuusinumeroinen summa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kova kohtalo. Millaista on elämä ilman psykoterapiaa, netflixiä, kuntosalikorttia ja hbo maxia. Ei pysty edes kuvittelemaan.
Miten olen selvinnyt yli seitsenkymppiseksi ilman noita? Mitään minulla ei koskaan ole ollut. En edes katso telkkariakaan kuin joskus harvoin.
Jos me eläkeläiset pärjätään, pidän kyllä autoa, miten ihmeessä ei työssäkäyvä pärjäisi?
En minäkään syö kalliisti, mutta normaalihinnoillakin saa syötävää, budjetin kaatumatta.Oma äitini saa enemmän eläkettä kuin minä bruttopalkkaa per kk. Hän saa myös eläkeläisalennusta ravintolalounaista, bussilipuista, uimahallin kortista, työväenopiston jumpista jne. Minä en saa. Kaikesta maksan täysimääräisesti. Kummallakohan on lähtökohtaisesti enemmän rahaa käytettävissä per kk, hänellä vai minulla?
Minulle laskettelet luikuria. Nettoeläkkeeni on 135o euroa ja sinä et saa sitä bruttonakaan?
Palkat ovat nykyisin suurempia kuin meidän eläkeläusten tienaamat.
Sinä saat työtulovähennyksen verotuksessa, minä en. Verotukseeni sisältyy myös sosiaaliturvamaksuja, joten sitäkin maksamme edelleen. Minä enemmän kuin saan lääkkeistäni kelakorvausta mutta niinhän se menee. Hyvä kun olen vielä nettomaksaja kaikin puolin.Olet eläkeläinen ja kuvittelet olevasi nettomaksaja? Muahhahhaa...
Olen koska en ole saanut nosksan muita etuuksia kuin lapsilisät. Lapset eivät päässeet kunnalliseen hoitoon, heidän koulutuksensa heidän etuutensa.
Töitä on tehty ja veroja maksettu, lääkemenoni ovat n. 200 euroa vuosi, siitä kelakorvaus noin puolet, saamani etuus. Kerran vuodessa hoitajalla ja lääkärissä, noista kahdesta käynnistä maksan yhteensä vajaan 90 euroa vuosi. Siitä saan tietysti myös etuutta koska se ei korvaa heidän tuntipalkkaansa.Hyvä eläkeläinen. Olet aika mainio esimerkki siitä, että entisaikaan ei juuri koulutuksia tarvittu, kun töihin mentiin nuorina poikina. Nykyään kilpailu on niin kovaa ja koulutusta vaaditaan, että karsiutuisit jo alkumetreillä. Olet eläkkeellä eli käytännössä et tuota yhteiskunnalle mitään muuta kuin menoja. Teidän aikaan oli käytössä vielä todennäköisesti ns. supereläkkeet. Jotta olisi veronmaksaja niin silloin myös eläke olisi enemmän kuin 1350 euroa. Todennäköisesti olet siis ollut saamapuolella jo aiemmin.
Jos netto on 1350 on brutto enemmän. Sekin kansakouludsa opittiun kuitenkin. Jotain n. 22 000 bruttovuosituloni. Veroa menee enemmän kuin saman työtulona saavalta koska eläkeläinen ei saa työtulovähennystä. Yleveron maksan täytenä.
Sanopa mitä etuuksia mielestäsu olen saanut, mun ei tule mitään mieleen mitä ei työssäkäyvätkin saisi. Kadut, terveydenhoito, kirjasto, kelakorvaukset?
Sano ihmeessä mitä minulta on jäänyt hakematta?
Ei kai parin euron saunavuoroja tarvii karsii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään syö kalliisti, mutta normaalihinnoillakin saa syötävää, budjetin kaatumatta.Teillä varmaan vielä ne isojen ikäluokkien eläkkeet, jotka ovat samaa tasoa, kuin keski-ikäisen palkka.
Ainakin omilla vanhemmillani on korkeat eläkkeet, sellaiset mihin mun tuloilla ei ikinä päästä. Ja kyllä, olen korkeakoulutettu, mutta tällä palkalla eletään juuri kuten ap, pihistellen.
Sinusta on iso eläke kun saan bruttona n. 1800 kuussa ja siitä puolet on mieheni eläkettä eli sitä leskeneläkettä.
Huikeat in suurten ikäluokkien eläkkeet.Mun lapsilla on jokaisella vuositulot yli 50 000 euroa, ei me suurten ikäluokkien duunarit tommoseen päästy. Yks vuos lojui yhden veropäätös keittiön pöydällä, yli 90 000 oli korkeakoulutetun vuositulot.
900 euroa ilmaista rahaa on oikeasti huikea summa. Meiltä nuoremmilta tuo etuus vietiin. Emme tule saamaan senttiäkään. On köyhiä eläkeläisiä, oikeasti köyhiä. Mutta valtaosa tuntemistani suurten ikäluokkien eläkeläisistä vinkuu köyhyyttään samaan aikaan, kun on maksetut talot, mökit ja tilillä kuusinumeroinen summa rahaa.
Minähän suurine tuloineni olen ihan väärässä keskustelussa teidän pienipalkkaisten kurjien maistereiden parissa.
Meillä oli elämä herkkua, suurilla ikäluokilla. Kadehtikaa kovasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään syö kalliisti, mutta normaalihinnoillakin saa syötävää, budjetin kaatumatta.Oma äitini saa enemmän eläkettä kuin minä bruttopalkkaa per kk. Hän saa myös eläkeläisalennusta ravintolalounaista, bussilipuista, uimahallin kortista, työväenopiston jumpista jne. Minä en saa. Kaikesta maksan täysimääräisesti. Kummallakohan on lähtökohtaisesti enemmän rahaa käytettävissä per kk, hänellä vai minulla?
Minulle laskettelet luikuria. Nettoeläkkeeni on 135o euroa ja sinä et saa sitä bruttonakaan?
Sinä saat työtulovähennyksen verotuksessa, minä en. Verotukseeni sisältyy myös sosiaaliturvamaksuja, joten sitäkin maksamme edelleen. Minä enemmän kuin saan lääkkeistäni kelakorvausta mutta niinhän se menee. Hyvä kun olen vielä nettomaksaja kaikin puolin.Olet eläkeläinen ja kuvittelet olevasi nettomaksaja? Muahhahhaa...
Olen koska en ole saanut nosksan muita etuuksia kuin lapsilisät. Lapset eivät päässeet kunnalliseen hoitoon, heidän koulutuksensa heidän etuutensa.
Töitä on tehty ja veroja maksettu, lääkemenoni ovat n. 200 euroa vuosi, siitä kelakorvaus noin puolet, saamani etuus. Kerran vuodessa hoitajalla ja lääkärissä, noista kahdesta käynnistä maksan yhteensä vajaan 90 euroa vuosi. Siitä saan tietysti myös etuutta koska se ei korvaa heidän tuntipalkkaansa.
Etkö käynyt mitään kouluja vai maksoivatko vanhempasi yksityisopiskelut? Kuka hoiti lapset? (Tähän arvaan jo vastauksen) Käytätkö vaan yksityisiä terveyspalveluja ilman Kela-korvausta? Jos olet nainen niin synnytitkö ulkomailla, kun Suomessa yksityisiä synnytyssairaaloita ei taida oikein edelleenkään olla? Saatko yksityistä eläkevakuutusta, jonka olet kokonaan itse maksanut? Mites tuo teiden käyttö? Yksityisteillä ajelet, kun mitään etuuksia et ole saanut? Vain muutamia mainitakseni...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen nelikymppinen, sairas js työtön, ei ole miestä eikä lapsia eikä varaa omaan asuntoon tai autoon. Tämä on vielä vähemmän kohtuullista.
Mihin työtön tarvitsisi omaa autoa? Ja miksi pitäisi olla oma asunto??
Jos asuu maalla on pakko olla auto.
Sellaista se on, ellet ole saanut hyvää perintöä. Mun tuntemat hyvin pärjäävät 30-40v ovat saaneet hyvän rahallisen startin aikuiselämään. Me muut vaan kituutetaan.
Työn teon pitäisi olla kannattavaa. Ja lapsiperheistä huolehtia yhtälailla, että pärjäävät, kuten myös eläkeläiset ja työttömät. Muistakaa äänestää vasemmistoliittoa, niin yhteiskunnan tarjoamat palvelut pelaa ja tukiverkosto riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on tehty ja veroja maksettu, lääkemenoni ovat n. 200 euroa vuosi, siitä kelakorvaus noin puolet, saamani etuus. Kerran vuodessa hoitajalla ja lääkärissä, noista kahdesta käynnistä maksan yhteensä vajaan 90 euroa vuosi. Siitä saan tietysti myös etuutta koska se ei korvaa heidän tuntipalkkaansa.Hyvä eläkeläinen. Olet aika mainio esimerkki siitä, että entisaikaan ei juuri koulutuksia tarvittu, kun töihin mentiin nuorina poikina. Nykyään kilpailu on niin kovaa ja koulutusta vaaditaan, että karsiutuisit jo alkumetreillä. Olet eläkkeellä eli käytännössä et tuota yhteiskunnalle mitään muuta kuin menoja. Teidän aikaan oli käytössä vielä todennäköisesti ns. supereläkkeet. Jotta olisi veronmaksaja niin silloin myös eläke olisi enemmän kuin 1350 euroa. Todennäköisesti olet siis ollut saamapuolella jo aiemmin.
Jos netto on 1350 on brutto enemmän. Sekin kansakouludsa opittiun kuitenkin. Jotain n. 22 000 bruttovuosituloni. Veroa menee enemmän kuin saman työtulona saavalta koska eläkeläinen ei saa työtulovähennystä. Yleveron maksan täytenä.
Sanopa mitä etuuksia mielestäsu olen saanut, mun ei tule mitään mieleen mitä ei työssäkäyvätkin saisi. Kadut, terveydenhoito, kirjasto, kelakorvaukset?
Sano ihmeessä mitä minulta on jäänyt hakematta?
Sinä sanoit aiemmin, että mitään etuuksia et ole saanut. Taisit tajuta itsekin puhuneesi puutaheinää, kun korjasit nyt, ettet saa enempää kuin työssäkäyvät. Siihen on vähän vaikea nuoremmalla sukupolvella verrata vielä, mutta eiköhän nuo kaikki eläkeläisalennukset ole poistettu siihen mennessä, kun me päästään siihen ikään. Jos siis edes ikinä päästään. Se terveydenhoitomaksu muuten koostuu paljon muustakin kuin hoitajien tuntipalkoista. Vai kuvitteletko, että autohuollossakin se tuntihinta menee asentajien pussiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähän suurine tuloineni olen ihan väärässä keskustelussa teidän pienipalkkaisten kurjien maistereiden parissa.
Meillä oli elämä herkkua, suurilla ikäluokilla. Kadehtikaa kovasti!
Huoh. Tällaista se on, kun teidän kanssa yrittää keskustella. Toki fiksujakin joukkoon mahtuu. Yleisesti ottaen jaksatte haukkua nuorempia laiskoiksi työn välttelijöiksi ja kun teille yrittää selittää miten maailma on muuttunut niin alkaa uhriutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen nelikymppinen, sairas js työtön, ei ole miestä eikä lapsia eikä varaa omaan asuntoon tai autoon. Tämä on vielä vähemmän kohtuullista.
Mihin työtön tarvitsisi omaa autoa? Ja miksi pitäisi olla oma asunto??
Jos asuu maalla on pakko olla auto.
Ei työttömän tarvitse asua maalla, vuokra-asunnossa/-talossa.
Provot on tyhmiä. Muusta voi olla tarve karsia mutta köyhyysrajalla ja jopaoikeasti minimituloisillakin on varaa 10-30€/kk Netflixiin ja Spotifyyn tms joilla täyttää tyhjyyttään. Se on se antiikkn Rooman 2000-luvun versio leivän ja sirkuksen sirkuksesta millä massoja pidetään hiljaisina.
Joten hyvin toimeentulevina kannattaa pitää nassu kiinni alempanakilluvien suoratoistoista ja somesta ja - vekottimista. Se ketä ne palvelevat olette te. Viihdytetyllä, illat ruudun edessä venyneellä alaluokalla ei ole aikaa eikä energiaa lähteä barrikadeille.
Tämän luulisi korkeakoulun käyneiden tai menestyksekkäiden yrittäjien älyllä älyävän.
Hbomax on muuten sillä alehinnalla otettuna 4.49 eikä vitosta ollaksemme tarkkoja.
Jos on työssäkäyvä joka ei ole edes ulosotossa ja on vakitöissä kokoaikaa, ja talous on omasta mielestä netflixistä ja hbosta kiinni, tarvitsee jo ammattilaisapua mutta rahan hallintaan. Psykiatriaan en ota kantaa. Tyhmyyttä ei voine hoitaa.
Mun tuloni on olleet nippa nappa alta 1300 netto. Minulla sairaalla köyhällä kotihiirellä, täysin raitis ja tupakoimaton sekä autoton ja Foodooraa ja Woltia tuntematon ulkonakäymätön vanhapiika, ei ole vaikeuksia minituloistani maksaa HBO:ta, Spotifyä ja nimeltämaitsematonta kirjavuokran kk-tilausta. Kaikki muu maksaa hitosti niihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa mitään noista mainitsemistasi asioista, vaikka rahasta ei ole pulaa.
Teen itse parempaa ruokaa kuin mitä ravintoloiden lounaat yleensä ovat, kotipaikkakunnallani autoa voi paikoittaa ilmaiseksi, taloyhtiön sauna ei kiinnosta (uimahallin vuosikortti on edullinen), värjään itse hiukseni, netflixiä en kaipaa kun en ehdi Areenastakaan kaikkea mielenkiintoista katsomaan ja psykoterapiaa en todellakaan tarvitse enkä ymmärrä miksi joku haluaa vatvoa elämäänsä jollekin kyllästyneelle mykälle rahastakuuntelijalle.
Uimahallin vuosikortti on kylläkin tosi kallis! Sillä saa keposesti maksettua vuoden saunavuorot taloyhtiössä ja vielä ylikin jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano ihmeessä mitä minulta on jäänyt hakematta?Sinä sanoit aiemmin, että mitään etuuksia et ole saanut. Taisit tajuta itsekin puhuneesi puutaheinää, kun korjasit nyt, ettet saa enempää kuin työssäkäyvät. Siihen on vähän vaikea nuoremmalla sukupolvella verrata vielä, mutta eiköhän nuo kaikki eläkeläisalennukset ole poistettu siihen mennessä, kun me päästään siihen ikään. Jos siis edes ikinä päästään. Se terveydenhoitomaksu muuten koostuu paljon muustakin kuin hoitajien tuntipalkoista. Vai kuvitteletko, että autohuollossakin se tuntihinta menee asentajien pussiin?
No en kuvittele, miksi takerrut taas typeryyksiin. Yritin vain kertoa etten esim ainakaan vielä rasita terveydenhoitoa eikä vanhustenhoitoa.
Oikeastaan missään en käy missä saisin eläkeläisalennuksen. Uimassa kävin , mutten enää.
Eli siis me kaikki saamme etuuksia, tiet, kirjastot, kompensoidun julkisen liikenteen, terveydenhoidon tai työterveyshuollon.
Mutta mikä on se ertyinen etuus jota mielestäsi olen "aina saanut" koska eläke ei nyt mikään hirveän suuri ole.
Oikeesti emme ole saaneet, olin mieheni pullahiiri pienillä tuloillani, omistusasunto, jossa yhtiövastike pieni.
Minusta et saa sossupummia vielä ainakaan vaikka kuinka jauhat. Veroja maksan enemmän kuin saman verran palkkatuloa saava. Ja korostan, täys yleverokin ja hymiö perään.
Vierailija kirjoitti:
Provot on tyhmiä. Muusta voi olla tarve karsia mutta köyhyysrajalla ja jopaoikeasti minimituloisillakin on varaa 10-30€/kk Netflixiin ja Spotifyyn tms joilla täyttää tyhjyyttään. Se on se antiikkn Rooman 2000-luvun versio leivän ja sirkuksen sirkuksesta millä massoja pidetään hiljaisina.
Joten hyvin toimeentulevina kannattaa pitää nassu kiinni alempanakilluvien suoratoistoista ja somesta ja - vekottimista. Se ketä ne palvelevat olette te. Viihdytetyllä, illat ruudun edessä venyneellä alaluokalla ei ole aikaa eikä energiaa lähteä barrikadeille.
Tämän luulisi korkeakoulun käyneiden tai menestyksekkäiden yrittäjien älyllä älyävän.
Hbomax on muuten sillä alehinnalla otettuna 4.49 eikä vitosta ollaksemme tarkkoja.
Jos on työssäkäyvä joka ei ole edes ulosotossa ja on vakitöissä kokoaikaa, ja talous on omasta mielestä netflixistä ja hbosta kiinni, tarvitsee jo ammattilaisapua mutta rahan hallintaan. Psykiatriaan en ota kantaa. Tyhmyyttä ei voine hoitaa.
Mun tuloni on olleet nippa nappa alta 1300 netto. Minulla sairaalla köyhällä kotihiirellä, täysin raitis ja tupakoimaton sekä autoton ja Foodooraa ja Woltia tuntematon ulkonakäymätön vanhapiika, ei ole vaikeuksia minituloistani maksaa HBO:ta, Spotifyä ja nimeltämaitsematonta kirjavuokran kk-tilausta. Kaikki muu maksaa hitosti niihin verrattuna.
Olipas... outoa tekstiä. En saanut kaikesta selvää.
Mutta en itse ymmärrä noita maksullisia suoratoista palveluista ja niiden mukaan tarpeellisuutta yhtään kenellekään. Ilmaista ohjelmaa ja musiikkia on netti pullollaan, hyvin saa sen tyhjyyden täytettyä niilläkin. Joten tuollaisesta maksaminen on mielestäni vain typerää ja turhaa.
Me muut olemme toimineet noin jo vuosikausia. Mihin tarvitaan kuntosalikorttia? Itse kukin voi liikkua ja jumpata ihan ilman laitteita tai kotona löytyvillä tavaroilla. Psykoterapiaa kustantaa Kela silloin, kun se tulee tositarpeeseen. Harmi, kun ap:n työterveys ei kata sitä. Mutta jospa hän käyttäisi jotain tyky-seteleitään tai jotain vastaavia kuntosalikäynteihin. Kun ostaa sarjalipun sopivaan paikkaan, kukaan ei kysy käyttäjää vaikka sen käyttäisi nuori.
Aloitus lienee samaa kuin muinoin lapsilisän pienentämisen säästöt: jätätte ostamatta mm. aikakauslehden irtonumeron ym. turhaa, jota pienituloiset eivät ole koskaan ostaneet.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan miettinyt sitä, että aina kun laitat 100-120e/ kerta siihen terapiaan niin se on rahaa minkä annat uhriksi menneisyyden ongelmille sen sijaan että tekisit sillä jotain paremman tulevaisuutesi eteen?
Jaa, minä ainakin selvitän nykyhetken ongelmia, menneisyyden asiat on selvitetty kauan sitten. Terapiassa en käy, joskus juttelemassa vain. Hyötyä on.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on tehty ja veroja maksettu, lääkemenoni ovat n. 200 euroa vuosi, siitä kelakorvaus noin puolet, saamani etuus. Kerran vuodessa hoitajalla ja lääkärissä, noista kahdesta käynnistä maksan yhteensä vajaan 90 euroa vuosi. Siitä saan tietysti myös etuutta koska se ei korvaa heidän tuntipalkkaansa.Etkö käynyt mitään kouluja vai maksoivatko vanhempasi yksityisopiskelut? Kuka hoiti lapset? (Tähän arvaan jo vastauksen) Käytätkö vaan yksityisiä terveyspalveluja ilman Kela-korvausta? Jos olet nainen niin synnytitkö ulkomailla, kun Suomessa yksityisiä synnytyssairaaloita ei taida oikein edelleenkään olla? Saatko yksityistä eläkevakuutusta, jonka olet kokonaan itse maksanut? Mites tuo teiden käyttö? Yksityisteillä ajelet, kun mitään etuuksia et ole saanut? Vain muutamia mainitakseni...
Höpön pöpön. Nythän kadehtimista keksit kansakoulussa , synnnytyksistä ja neuvoloista.
Kunnallista päivähoitoa emme saaneet.
Tel- eläke tienataan töissä käymällä, se ei ole etuutta kuten joku asumistuki tai muu sostuki.
Siis typeryyttä on jauhaa nyt siitä minkä jokainen saa.
Sinäkö vai joku alunperin veetuili että näinkin pientä rahaa kuussa saavan on ollut pakko olla sos.tukien saaja jo aikaisemmin.
Ois pitänyt typerähkö kommenttisi ohittaa vastaamatta. Mieti. Sulle ja mulle olisi ihan sama synnytysetuus jos nyt olisimme raskaana. Vaikka olisit "maisteri" ja minä eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti ihan minitulot, niin ei siitä liikene melkein 30e ruudun tölläämiseen joka kuukausi! Se on oikeasti jo iso raha mm ruokaan tai laskujen maksuun. Ihmettelen suuresti sellaisen ihmisen arvomaailmaa ja toimintaa, joka pitää tuollaista kuluerää tärkeänä.
Hyvä eläkeläinen. Olet aika mainio esimerkki siitä, että entisaikaan ei juuri koulutuksia tarvittu, kun töihin mentiin nuorina poikina. Nykyään kilpailu on niin kovaa ja koulutusta vaaditaan, että karsiutuisit jo alkumetreillä. Olet eläkkeellä eli käytännössä et tuota yhteiskunnalle mitään muuta kuin menoja. Teidän aikaan oli käytössä vielä todennäköisesti ns. supereläkkeet. Jotta olisi veronmaksaja niin silloin myös eläke olisi enemmän kuin 1350 euroa. Todennäköisesti olet siis ollut saamapuolella jo aiemmin.