Opiskelija saa tukea jo 700e/kk, 10v sitten sai vain 460e/kk, nousu yli 50%
Lähde: Kelan laskurit kun mielenkiinnosta kokeilin laskea mitä opiskelijana tänään saisi.
Tuohon sisältyy siis opintoraha ja asumistuki.
Aika hyvin on kyllä tuet nousseet opiskelijoilla. Iso osa selittyy yleiseen asumistukeen siirrolla.
Itse sain 10v sitten:
-asumistukea 200e
-opintorahaa 260e
Nyt saa:
-asumistukea 430e
-opintorahaa 270e
Huomioitavaa myös että yleistä asumistukea saa ympäri vuoden, kun opiskelijan asumistukea sai vaan 9kk ajan.
Eli ennen sai vuodessa 4140€ (opintorahaa ja asumistukea vain 9kk)
Nyt saa vuodessa 7590€ (opintorahaa 9kk, asumistukea ympäri vuoden)
Ja tämä muutos siis alle 10 vuodessa.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n laskut meni sekaisin. 10 vuotta sitten opintoraha korkeakouluopiskelijalle oli yli 300 euroa eli enemmän kuin nyt. Sipilä leikkasi opintorahasta 80 euroa/kk.
Nyt puhut täyttä hevonpa....
10v sitten sai opiskelijan asumistukea 200e ja opintotukea 260e. Nuo oli maksimit.
ap
Itse puhut.
https://yle.fi/uutiset/3-9719573
"Nämä asiat opiskelijoiden tuissa muuttuvat:
1. Opintoraha laskee nykyisestä 336,76 eurosta 250,28 euroon."
Vuodelta 2017 jolloin tuen määrä muuttui.
Miksi puhut vuodesta 2017 kun kommentoimasi vastaus koski tilannetta 10v sitten?
Osaatko laskea mikä vuosi oli 10v sitten? Jos liian vaikeaa niin voin sanoa että silloin oli 2012, ei 2017.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijalla ei ole samoja menoja kuin työssäkäyvällä. Kampus keskustassa, joukkoliikenne puoleen hintaan, ei tarvitse autoa. Ruokailu ja muu tosi halvalla.
Toki pitää säästää mutta helpompaa kuin vaikka 8 vuotta sitten
Missä tuollaisia keskustakampuksia on? Jos on, saako niissä asua ilman vuokraa ja käykö joku tuomassa ilmaiset ruuat?
Joukkoliikenne on työssäkäyvienkin käytössä, ei tarvitse autoa.
Työpaikat ei ole liikenneyhteyksien päässä. Julkinen liikenne maksaa tuplasti verrattuna opiskelijaan ja työpaikkalounas kolminkertainen verrattuna opiskelijaan.
Jos on pienituloinen työssäkäyvä niin kyllä elämisen kulut kohdistuu eri tavalla.
Useimpien kaupunkilaisten työpaikkoihin pääsee myös julkisilla. Maaseutu on oma valinta asuinpaikaksi.
Toki voit vaihtaa työpaikkalounaasi ja palkkasi opiskelijalounaaseen ja tukiin, jos kateus iskee. Samalla voi luopua siitä välttämättömästä autostakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n laskut meni sekaisin. 10 vuotta sitten opintoraha korkeakouluopiskelijalle oli yli 300 euroa eli enemmän kuin nyt. Sipilä leikkasi opintorahasta 80 euroa/kk.
10v sitten sai opiskelijan asumistukea 200e ja opintotukea 260e. Nuo oli maksimit.
ap
Itse puhut.
Miksi puhut vuodesta 2017 kun kommentoimasi vastaus koski tilannetta 10v sitten?
Osaatko laskea mikä vuosi oli 10v sitten? Jos liian vaikeaa niin voin sanoa että silloin oli 2012, ei 2017.
Vuonna 2012 opintoraha oli sen yli 300 euroa kuussa silloinkin. Minun opiskeluaikana 2000-luvun alussa opintoraha oli noin 330 euroa. Verojen jälkeen siitä jäi käteen alle 300 euroa kuussa. Nykyisin opintoraha on alle 270 euroa ja sekin verotettavaa tuloa kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Itse puhut.
Vuonna 2012 opintoraha oli sen yli 300 euroa kuussa silloinkin. Minun opiskeluaikana 2000-luvun alussa opintoraha oli noin 330 euroa. Verojen jälkeen siitä jäi käteen alle 300 euroa kuussa. Nykyisin opintoraha on alle 270 euroa ja sekin verotettavaa tuloa kuten ennenkin.
Miten mä muistan, että olisin saanut joskus opintorahaa+asumislisää jotain 550e? Ja se riitti hyvin, kun kävi kesätöissä ja käytti myös niistä säästettyä rahaa. Ei tarvinnut lainaa.
Opiskelin 20 vuotta sitten. Sain opintotukea ja asumistukea yhteensä 400 euroa kuussa ja yksiön halpa vuokra oli 300 euroa. Satanen jäi ruokaan/puhelin/sähkölaskuun. Vieläkin ihmettelen miten ihmeessä oikein selvisin. Opiskelin matalapalkkaiselle alalle, enkä halunnut ottaa lainaa kun tiesin ettei tulotaso hirveästi nousisi sitten töissä ollessakaan.
Kävin kyllä kesällä töissä ja elin silloinkin kuin keppikerjäläinen, jotta saisin talvea varten jotain säästöön. Oisko ollut että sain kesän ajalta n. 1000 e säästöön, joten periaatteessa käyttörahaa oli kuukaudessa 200 euroa. Aikamoista!
Toisaalta, eipä sitä hoikka naisihminen hirveästi kuluttanut. Silloin nämä protskuhommat ei ollut vielä muodissa ja kaikki veteli surutta makaronia ja jauhelihamössöä. Ei tarvittu proteiinipatukoita tai skyr -rahkoja.
Tämä nyt meni hieman off topic, mutta eiköhän se niin ole, että köyhiä ovat opiskelijat aina olleet ja tulevat olemaan. Onneksi tilanne on useinmiten väliaikainen ja sitten valmistuttua tilanne vähän helpottaa!
Minun mielestäni on perusoletus, että opiskelijat käyvät töissä ainakin koko kesän ajan ja mahdollisesti myös lukuvuoden aikana ainakin satunnaisesti. Niin minäkin tein reilu 10v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP unohtaa, että opintotuki koostuu nykyään enimmäkseen opintoLAINASTA ja loput opintorahasta.
Asumistuki myönnetään opiskelijalle täsmälleen samoilla ehdoilla kuin kenelle tahansa muullekin.Aloituksen laskelmissa ei ole lainaosuutta mukana
ap
Kenenkään ei pitäisi joutua ottamaan lainaa elääkseen. Miksei muita ihmisryhmiä kuin opiskelijat velvoiteta ottamaan lainaa ennenkuin saa muuta tukea?
Opiskelu on investointi. Ihan samalla tavalla kuin yritys ottaa lainaa investoidakseen vaikkapa johonkin tuotannossa tarvittavaan koneeseen, se ottaa lainaa pystyäkseen ostamaan sen koneen, koska laskee, että kone ajan mittaan maksaa itsensä takaisin. Opiskelija ottaa lainaa rahoittaakseen opintonsa, koska hän laskee (tai ainakin toivoo, jos ei osaa laskea), että ajan mittaan se opiskelu tuottaa paremman tulotason.
Jos ei pysty luottamaan siihen, että opintojen kautta saa paremman tulotason kuin työttömänä, niin silloin on parempi olla ottamatta sitä lainaa.
Mutta ei se rahakaan ole ainoa mittari. Joku arvo voi olla silläkin, että pääsee tekemään mielenkiintoisia tai ainakin itselle sopivampia työtehtäviä. Silloin opintolainan perusteena voi olla parempi elämänlaatu ja opintojen rahoitus lainan kautta voidaan nähdä sitä kautta järkevänä, vaikkei opintojen tuloksena olisikaan kovapalkkainen työ. Mielekäs työ, fiksut työkaverit, sisätyö, etätyö - nämä ovat monille hyviä syitä opiskella, vaikkei koulutus juuri näkyisi palkassa. Harvoin kouluttamattomalla on mahdollisuutta etätöihin, mutta koulutettu voi pienipalkkaisenkin etätyön turvin muuttaa halvemmalle asuinalueelle ja välttyä työmatkakustannuksilta.
Opintolainan saa osittain tai kokonaan korkoineen anteeksi. Itse sain 14000 euroa ja luottotiedot pysyivät.
Tampereella maksimiasumistuki on 320 Euroa. Voi laskea, että kurppasin yksiö puutalossa puliukkojen naapurina on 400 Euroa ja siitä ylöspäin. Jonkinlaisen perustason kämpän voi saada 450, mutta ei uudesta talosta edes kanankoppia. Eli opiskelijalle jää siis tuista tuolla perustason vanhassa ja kälyisessä yksiössä elämiseen peräti 120 euroa.
Sukulaispoika on sosiaalituilla. Saa asumistuen + työttömyyskorvauksen + täydentävää toimeentulotukea riippuen kuukaudesta 100 Euroa -> Asuu 2020 rakennetussa kerrostalossa 30m2 yksiössä vesistönäköalalla. 507 jää joka kuukausi elämiseen. Siitä ei tarvi maksaa kuin puhelin, koska vesi- ja sähkölaskuun saa rahat sossusta erikseen. Samoin taannoin meni hammaslääkärilaskuista kuvat kelalle ja tilittivät summan tilille. Myös on saanut pari kertaa hankintoihin erikseen tukea. Kuten kahvinkeittimeen ja mikroon sai 100 Euroa.
Vielä 10 vuotta sitten soluasunnoissa asuttiin. Enää niihin ei suostuta.
Jos nyt lähtisin opiskelemaan niin saisin vain opintorahan. Joten olen mieluummin työtön.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme, että opiskelijat eivät halua valmistua ja joutua töihin. Opiskelijana saa niin hyvät edut, että siltä statukselta ei halua pudota pois ja joutua itse, palkasta, maksamaan arjen kuluja.
Opiskelija on tämän maan rälssi ja eliitti, joille muiden pitää jaksaa tuottaa palveluja 24/7, mieluiten ilmaiseksi, kun taas ahdistaa ja ramppaa, ja opiskelija lähtee välivuodeksi kiertämään Aasiaa.
Joutua töihin? On siis parempi elää 250 euron opintorahalla ja saada 30 euroa alennusta bussilipusta kuin päästä töihin tienaamaan 2500-3000e bruttona kuussa ja maksaa bussilipusta täysi hinta? Vai mitä etuja tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Opintoraha on korkeimmillaan 268 euroa/kk.
Olisi kannatavampaa olla työtön.
Mielestäni opiskelijoiden tuet ovat liian alhaisia.
T. Opiskelijan äiti
Erikoinen ajattelu sinulla. Onhan se aina parempi ja kannattavampaa opiskella ammatti kun jäädä kotiin makoilemaan.
T. Ex köyhä opiskelija
Christiiina kirjoitti:
Minun mielestäni on perusoletus, että opiskelijat käyvät töissä ainakin koko kesän ajan ja mahdollisesti myös lukuvuoden aikana ainakin satunnaisesti. Niin minäkin tein reilu 10v sitten.
En ymmärrä lentäjien valitusta siitä etteikö muka olisi töitä. Tietysti heille on töitä. Niin minullekin oli reilu 10v sitten.
Kun on syntynyt rahasukuun, raha tulee aina rahan tykö.
Pystyin elämään asumistuki+opintotuki kombolla, lainaa en halunnu ottaa. Olisko 120€ jääny vuokran jälkeen kuussa, siittä sitten muut laskut ja ruuat. Ei kiinnostanut kuitenkaan kamalasti käyä koulussa ja kittuuttaa tuolla, joten ei ollut iso kynnys lopettaa kesken. Tulot parani huomattavasti, kun kuussa käteen alkoi jäädä perustoimeentulotuen perusosan verran, mikä on se vähän päälle 500€. Valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijalla ei ole samoja menoja kuin työssäkäyvällä. Kampus keskustassa, joukkoliikenne puoleen hintaan, ei tarvitse autoa. Ruokailu ja muu tosi halvalla.
Toki pitää säästää mutta helpompaa kuin vaikka 8 vuotta sitten
Missä tuollaisia keskustakampuksia on? Jos on, saako niissä asua ilman vuokraa ja käykö joku tuomassa ilmaiset ruuat?
Joukkoliikenne on työssäkäyvienkin käytössä, ei tarvitse autoa.
Työpaikat ei ole liikenneyhteyksien päässä. Julkinen liikenne maksaa tuplasti verrattuna opiskelijaan ja työpaikkalounas kolminkertainen verrattuna opiskelijaan.
Jos on pienituloinen työssäkäyvä niin kyllä elämisen kulut kohdistuu eri tavalla.
Useimpien kaupunkilaisten työpaikkoihin pääsee myös julkisilla. Maaseutu on oma valinta asuinpaikaksi.
Toki voit vaihtaa työpaikkalounaasi ja palkkasi opiskelijalounaaseen ja tukiin, jos kateus iskee. Samalla voi luopua siitä välttämättömästä autostakin.
Sori mutta ei se minun vika ole että täältä maaseudulta on lakkautettu kaikki eikä töitä vain löydy. En halua luopua remontoidusta rivitaloasunnostani jossa minulla on elinikäinen asumisoikeus. Vuokra, vesi ja sähkö maksaa yhteensä 310e/kk kun taas kaupungissa pelkkä vuokra alkaa kutosella. Ei se kyllä ole minun vika sekään että julkisia kulkee pari kertaa päivässä. Jos minun työpanostani kaivataan niin sen työpaikan on löydyttävä (lähes liikuntakyvyttömälle) tältä omalta kylältä ja kunnon palkalla. Jos ei löydy niin pärjään oikein mainiosti näinkin, etenkin kun indeksikorotuksen ansiosta asumiskustannusten jälkeen jää 532e/kk elämiseen. :)
Ruuassa kun säästää pitkään, voi saada Suomessakin jotakin tuloksia.
Kalorit ja kuidut kunniaan. Papu pitää nälkää pitkään.
Tämä satu on satua. Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, jonka pitää ottaa lainaa elääkseen. Millään muulla ryhmällä ei ole yhtä huono toimeentulo.