Opiskelija saa tukea jo 700e/kk, 10v sitten sai vain 460e/kk, nousu yli 50%
Lähde: Kelan laskurit kun mielenkiinnosta kokeilin laskea mitä opiskelijana tänään saisi.
Tuohon sisältyy siis opintoraha ja asumistuki.
Aika hyvin on kyllä tuet nousseet opiskelijoilla. Iso osa selittyy yleiseen asumistukeen siirrolla.
Itse sain 10v sitten:
-asumistukea 200e
-opintorahaa 260e
Nyt saa:
-asumistukea 430e
-opintorahaa 270e
Huomioitavaa myös että yleistä asumistukea saa ympäri vuoden, kun opiskelijan asumistukea sai vaan 9kk ajan.
Eli ennen sai vuodessa 4140€ (opintorahaa ja asumistukea vain 9kk)
Nyt saa vuodessa 7590€ (opintorahaa 9kk, asumistukea ympäri vuoden)
Ja tämä muutos siis alle 10 vuodessa.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelu on kannattava investointi, miksi kaikki työttömät eivät mene opiskelemaan?
Koska opintotukea ei voi saada loputtomasti. Jos on nuorena opiskellut tutkinnon, joka on alkuun työllistänyt, mutta sitten yhteiskunnan murroksen myötä ala on kuollut pois, niin vaikea on lähteä opiskelemaan ilman opintotukea.
Itse olen menossa nyt opiskelemaan. Työttömyyspäivärahaa sain nettona noin 1200€/kk ja nyt kun aloitan opinnot, saan tukia 0€/kk. Monillakaan ei ole tällaiseen varaa.
Ei ole varaa jos on sössinyt elämänsä
Monien osalta sossulandiassa valtio päättää eikä itse noista sössimisistä.
Miten valtio päättää että sinä sössit elämäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ap laittoi Kelan laskuriin vuokraksi 700 euroa ja vinkuu opiskelijan saavan tukia 700 euroa kuussa? Kun vuokra olisi 700 € kuussa!
Millä ap kuvittelee opiskelijan elävän? Pelkällä ilmalla?
Apn laskelma todistaa ainoastaan sen, ettei opiskeleminen olisi edes mahdollista ilman edullisissa opiskelija-asuntosäätiöiden asunnoissa asumista. Vapailla markkinoilla vuokralla asuminen on opiskelijalle mahdotonta, jos opiskelee täysipäiväisesti.
Opiskelijat saa myös lainaa. Tyttären kavereita opiskelee Helsingin yliopistossa. Asunnot on yksiöitä yksityisiltä. Yksikin maksaa 21 neliön kopperosta 720 e vuokraa ja tuon pyynti oli alunperin 750 e/ kk. Päälle sähkö ja vesi maksut noin 30-50 e/ kk. Juuri ja juuri asumistuki ja opintoraha kattaa vuokran mutta vesi sähkö ja muu eläminen pitää kattaa lainalla tai työssäkäynnillä. Mikäli saisi asunnon HOASilta säästäisi asumisessa 10-20%. Monet ei myöskään halua jonnekkin Tikkurilan tai Kontulan perukoille asumaan, sillä silloin joutuu ostamaan kuukausilipun matkoihin.
Minäkin joskus jouduin ottamaan ylihintaisen asunnon kaupungin laitamilta koska se oli ainoa minkä sai. Jos olisin saanut halvan opiskelijasolun niin olisin ottanut sen, mutta niitä ei riitä kaikille.
Nykyään asun mahdollisimman halvassa asunnossa ja silti tuista jää vain noin 100 euroa vuokran maksun jälkeen, joten elämää on vain maksettava lainalla. Kesällä voi käydä töissä jos niitä saa, muuten on siihen liian kiire jos haluaa suoriutua opinnoista hyvin eikä vain päästä läpi rimaa hipoen.
En tajua miksi jotkut ovat niin kateellisia tästä.Turha sinun esittää martyyria. Olet itse itsesi tuohon jamaan hankinut
En ole marttyyri, te valittajat olette. Joo kyllä, itse itseni hommasin tähän "jamaan" eli menin opiskelemaan. Olisitte marttyyrut siis mieluummin maksaneet työttömyystukiani hamaan loppuun saakka? Mielenkiintoinen valinta.
Ei yhteiskunnan pirä maksaa työttömyystukiakaan. Vastuu on sinulla. Töitä kyllä riittää. Mutta sinua ei vaan kiinnosta töitä tehdä.
Sillä nyt ei ole mitään väliä mitä sinusta ei pidä tai pitää tehdä. Toki teen töitä nyt kun niitä saa, ennen opiskelun alkua en saanut.
Outoa ettet halua ihmisten opiskelevan, millähän meinasit yhteiskunnan jatkossa pyörivän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelu on kannattava investointi, miksi kaikki työttömät eivät mene opiskelemaan?
Koska opintotukea ei voi saada loputtomasti. Jos on nuorena opiskellut tutkinnon, joka on alkuun työllistänyt, mutta sitten yhteiskunnan murroksen myötä ala on kuollut pois, niin vaikea on lähteä opiskelemaan ilman opintotukea.
Itse olen menossa nyt opiskelemaan. Työttömyyspäivärahaa sain nettona noin 1200€/kk ja nyt kun aloitan opinnot, saan tukia 0€/kk. Monillakaan ei ole tällaiseen varaa.
Osa saa opiskella korvauksilla. Ihan arpapeliä kuka onnistuu. Pisti hieman harmittamaan kun useammalla onnistui ja itsellä ei. Osa vielä soppalan tuillakin opiskelee, mutta vaatii sitten enempi tuuria tai ulkomaalaisuuden maasta jossa ei ole opintotukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP unohtaa, että opintotuki koostuu nykyään enimmäkseen opintoLAINASTA ja loput opintorahasta.
Asumistuki myönnetään opiskelijalle täsmälleen samoilla ehdoilla kuin kenelle tahansa muullekin.Aloituksen laskelmissa ei ole lainaosuutta mukana
ap
Kenenkään ei pitäisi joutua ottamaan lainaa elääkseen. Miksei muita ihmisryhmiä kuin opiskelijat velvoiteta ottamaan lainaa ennenkuin saa muuta tukea?
Eipä sitä lainaa pienituloiset saakaan ja jää elintaso paljon alhaisemmaksi kuin opiskelijoilla.
Ei ole varaa lounasbuffettiin, ei ole varaa kuntosaliin (joka opiskelijoilla ilmainen), ei ole varaa jatkuviin tapahtumiin..
Eivät taida jotkin koskaan lopettaa opiskelua kun osalla jäisi tulot valmistumisen jälkeen pienemmiksi.
Missä on opiskelijoille ilmainen kuntosali?
Enpä minäkään syö lounasbuffeteissa tai edes opiskelijaruokalassa lähes koskaan kun halvemmalla voi tehdä itse ruokaa ja sitten on varaa vielä elääkin.Kysyt sieltä opiskelupaikastasi.
Eli taas heitellään vain kommentteja ilman todenperäisyyttä.
Ei täällä ole mitään opiskelijoille ilmaista kuntosalia.Älä sitten kutsu itseäsi opiskelijaksi. Ehkä jokin peräkylän pikkukoulu jossain jossa koululaisille ei ole salia, mutta epäilen vahvasti.
Ymmärrätkö mikä ero on koululaiselle ja opiskelijalla? ,Toki monien peruskoulujen yhteydessä on liikuntasali ja kuntosali ja monesti peruskoululaiset ja lukiolaiset saavat sitä käyttää. En kyllä ole yliopistojen tai amkkien rakennuksissa törmännyt kuntosaleihin .
Aika iso näyttäisi olevan. Eivät käytä koska tungosta ja maksavat yksityisen joka ei sinänsä parempi mutta väljempi.
Tässähän voitkin tämän ilmaisen kuntosalin sijainnin kaikille paljastaa, jotta muutkin pystyvät sitä hyödyntämään.y
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kuvittelet asuvasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on "sössinyt elämänsä" jos yhteiskunnan murroksen myötä jokin ala on lakannut olemasta?
Ei kukaan ole ennustaja joka tietää tarkalleen mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Opiskelijoita on ohjattu tietyille "varmasti työllistäville" aloille joilla ei valmistumisen jälkeen olekaan töitä.Kun aloittaa säästämisen 18 vuotiaana ja säästä kaikki rahat mitkä ei mene välttämättömyyksiin niin kyllä sitä riittää.
Noinhan se oli isopapan aikaan. Nykyisellään vähissä ne työt suurimmassa osassa maata.
Töitä on vaikka miten paljon. Mutta kun nykyään kaikilla pitää olla hieno sisätyö ja iso palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP unohtaa, että opintotuki koostuu nykyään enimmäkseen opintoLAINASTA ja loput opintorahasta.
Asumistuki myönnetään opiskelijalle täsmälleen samoilla ehdoilla kuin kenelle tahansa muullekin.Aloituksen laskelmissa ei ole lainaosuutta mukana
ap
Kenenkään ei pitäisi joutua ottamaan lainaa elääkseen. Miksei muita ihmisryhmiä kuin opiskelijat velvoiteta ottamaan lainaa ennenkuin saa muuta tukea?
Opiskelu on investointi. Ihan samalla tavalla kuin yritys ottaa lainaa investoidakseen vaikkapa johonkin tuotannossa tarvittavaan koneeseen, se ottaa lainaa pystyäkseen ostamaan sen koneen, koska laskee, että kone ajan mittaan maksaa itsensä takaisin. Opiskelija ottaa lainaa rahoittaakseen opintonsa, koska hän laskee (tai ainakin toivoo, jos ei osaa laskea), että ajan mittaan se opiskelu tuottaa paremman tulotason.
Jos ei pysty luottamaan siihen, että opintojen kautta saa paremman tulotason kuin työttömänä, niin silloin on parempi olla ottamatta sitä lainaa.
Mutta ei se rahakaan ole ainoa mittari. Joku arvo voi olla silläkin, että pääsee tekemään mielenkiintoisia tai ainakin itselle sopivampia työtehtäviä. Silloin opintolainan perusteena voi olla parempi elämänlaatu ja opintojen rahoitus lainan kautta voidaan nähdä sitä kautta järkevänä, vaikkei opintojen tuloksena olisikaan kovapalkkainen työ. Mielekäs työ, fiksut työkaverit, sisätyö, etätyö - nämä ovat monille hyviä syitä opiskella, vaikkei koulutus juuri näkyisi palkassa. Harvoin kouluttamattomalla on mahdollisuutta etätöihin, mutta koulutettu voi pienipalkkaisenkin etätyön turvin muuttaa halvemmalle asuinalueelle ja välttyä työmatkakustannuksilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä selität?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eipä sitä lainaa pienituloiset saakaan ja jää elintaso paljon alhaisemmaksi kuin opiskelijoilla.
Ei ole varaa lounasbuffettiin, ei ole varaa kuntosaliin (joka opiskelijoilla ilmainen), ei ole varaa jatkuviin tapahtumiin..
Eivät taida jotkin koskaan lopettaa opiskelua kun osalla jäisi tulot valmistumisen jälkeen pienemmiksi.
Missä on opiskelijoille ilmainen kuntosali?
Enpä minäkään syö lounasbuffeteissa tai edes opiskelijaruokalassa lähes koskaan kun halvemmalla voi tehdä itse ruokaa ja sitten on varaa vielä elääkin.Kysyt sieltä opiskelupaikastasi.
Eli taas heitellään vain kommentteja ilman todenperäisyyttä.
Ei täällä ole mitään opiskelijoille ilmaista kuntosalia.Älä sitten kutsu itseäsi opiskelijaksi. Ehkä jokin peräkylän pikkukoulu jossain jossa koululaisille ei ole salia, mutta epäilen vahvasti.
Ymmärrätkö mikä ero on koululaiselle ja opiskelijalla? ,Toki monien peruskoulujen yhteydessä on liikuntasali ja kuntosali ja monesti peruskoululaiset ja lukiolaiset saavat sitä käyttää. En kyllä ole yliopistojen tai amkkien rakennuksissa törmännyt kuntosaleihin .
Aika iso näyttäisi olevan. Eivät käytä koska tungosta ja maksavat yksityisen joka ei sinänsä parempi mutta väljempi.
Tässähän voitkin tämän ilmaisen kuntosalin sijainnin kaikille paljastaa, jotta muutkin pystyvät sitä hyödyntämään.y
Eipä ne sinne ketään pummaamaan halua tai vartijaa ovelle. Etsi itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumislisän vaihtaminen yleiseen asumistukeen oli parannus suurimmalle osalle opiskelijoista. Tosin samalla korkeakouluopiskelijoiden opintoraha pudotettiin samalle tasolle toisen asteen opiskelijoiden kanssa, mikä osaltaan on syönyt asumistuen hyötyä. Opintotuessa ei ole myöskään huomioitu inflaatiota. Ja kun opintotukea on viimeksi "korotettu", sitä korotettiin nostamalla lainaosuutta.
Näistä lainoista saisi kokonaiskustannukset opiskelijat maksaa myös siitä koulusta. Monikin harkitsisi alaa paremmin mikäli maksettavaksi palkasta tulisi myös se opiskelu.
Kyllä Suomi saadaan vähemmälläkin konkurssiin. Nytkin täältä lähtee ihmisiä muualle kun ei ole järkeä maksaa näitä veroja kun palkkaa ei jää paljon käteen.
Jos opiskelusta pitäisi maksaa, olisi paljon parempia vaihtoehtoja kuin joku Suomi. Monessa maassa muun elämän halpuus kompensoisi maksullista opiskelua, täällä saa maksaa itsensä muutenkin kipeäksi kaikesta.Ei ne mihinkään lähtisi. Jos lähtisi se olisi hyvä asia. Tämä maa ei tarvitse lusmuja.
Jatkuvasti lähtee niitä ei-lusmuja jotka eivät jaksa enää maksaa itseään kipeäksi.
Olet varsin tyhmä kun ajat tuolla lailla sekä Suomen että omaa tuhoasi mitään ymmärtämättä, mutta jatka ihmeessä samaa rataa.
Vierailija kirjoitti:
Iso ongelma tuossa on että paikkaunta vaikuttaa yleiseen asumistukeen, tuo paikkakunna vaikutus pitisi ehdottomasti poistaa. Miksi asuttaa köyhiä Helsingin keskustassa verorahoilla kun muualla voisivat asua paljon halvemmalla? Jos Helsingin keskustassa pakko asua niin voisi muuttaa soluun.
Ei täällä Oulussakaan opiskelijat keskustassa yleensä asu, eikä olisi minullakaan varaa työssäkäyvänä asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä selität?
Luulet asuvasi muualla kuin sossulandiassa jossa valtio päättää asioista eikä yksilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on "sössinyt elämänsä" jos yhteiskunnan murroksen myötä jokin ala on lakannut olemasta?
Ei kukaan ole ennustaja joka tietää tarkalleen mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Opiskelijoita on ohjattu tietyille "varmasti työllistäville" aloille joilla ei valmistumisen jälkeen olekaan töitä.Kun aloittaa säästämisen 18 vuotiaana ja säästä kaikki rahat mitkä ei mene välttämättömyyksiin niin kyllä sitä riittää.
Noinhan se oli isopapan aikaan. Nykyisellään vähissä ne työt suurimmassa osassa maata.
Töitä on vaikka miten paljon. Mutta kun nykyään kaikilla pitää olla hieno sisätyö ja iso palkka.
Kouluttamattomille ja ilman kokemusta kyseisestä työstä? Älä naurata. Tule sieltä menneisyydestä jo nykypäivään ja avaa silmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso ongelma tuossa on että paikkaunta vaikuttaa yleiseen asumistukeen, tuo paikkakunna vaikutus pitisi ehdottomasti poistaa. Miksi asuttaa köyhiä Helsingin keskustassa verorahoilla kun muualla voisivat asua paljon halvemmalla? Jos Helsingin keskustassa pakko asua niin voisi muuttaa soluun.
Ei täällä Oulussakaan opiskelijat keskustassa yleensä asu, eikä olisi minullakaan varaa työssäkäyvänä asua.
Ei ole yliopistokaan keskustassa mutta keskustan asukkaista melkoinen prosentti silti on opiskelijoita.
Yleisin 1hlö talouden asumistuki on 291€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumislisän vaihtaminen yleiseen asumistukeen oli parannus suurimmalle osalle opiskelijoista. Tosin samalla korkeakouluopiskelijoiden opintoraha pudotettiin samalle tasolle toisen asteen opiskelijoiden kanssa, mikä osaltaan on syönyt asumistuen hyötyä. Opintotuessa ei ole myöskään huomioitu inflaatiota. Ja kun opintotukea on viimeksi "korotettu", sitä korotettiin nostamalla lainaosuutta.
Näistä lainoista saisi kokonaiskustannukset opiskelijat maksaa myös siitä koulusta. Monikin harkitsisi alaa paremmin mikäli maksettavaksi palkasta tulisi myös se opiskelu.
Kyllä Suomi saadaan vähemmälläkin konkurssiin. Nytkin täältä lähtee ihmisiä muualle kun ei ole järkeä maksaa näitä veroja kun palkkaa ei jää paljon käteen.
Jos opiskelusta pitäisi maksaa, olisi paljon parempia vaihtoehtoja kuin joku Suomi. Monessa maassa muun elämän halpuus kompensoisi maksullista opiskelua, täällä saa maksaa itsensä muutenkin kipeäksi kaikesta.Ei ne mihinkään lähtisi. Jos lähtisi se olisi hyvä asia. Tämä maa ei tarvitse lusmuja.
Jatkuvasti lähtee niitä ei-lusmuja jotka eivät jaksa enää maksaa itseään kipeäksi.
Olet varsin tyhmä kun ajat tuolla lailla sekä Suomen että omaa tuhoasi mitään ymmärtämättä, mutta jatka ihmeessä samaa rataa.
Niin nyt lähtee kun koulutus ilmaista, jos siitä olisi maksettava täysi hinta, lähtö ei mitään haittaisi koska ei olisi koulutettu turhaan. Samalla voisi laittaa maksuun myös lastentarhasta alkaen kaikki valtion menot. Mikään ei estäisi. Ne jotka saisi riittämiin palkkaa, lähtisi jos tahtoisi. Muut jäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista miten opiskelijoilla pitäisi muka olla loputtomasti aikaa ja jaksamista.
Ensin pitäisi olla koulussa joku 6-8 tuntia, sitten pitäisi olla töissä 4-8 tuntia, jossain välissä pitäisi myös tehdä opintoihin liittyviä tehtäviä ja myös nukkua. Lisäksi varmaan pitäisi myös pitää yllä sosiaalisia suhteita.Ilmankos opinnot venyvät, ei ihminen jaksa tuollaista loputtomiin. Mutta "töihin siitä laiskat opiskelijat, maksakaa itse elämänne, 250 euron tuki on liikaa, maksakaa itse opiskelunne jaadijaa" -lässytystä pitää silti kuunnella vuodesta toiseen.
Kun ei ne opiskelut kestä sitä seitsemää tuntia päivässä. Siinä se ongelma onkin. Menisivät vaan töihin kun aikaa on.
Katsopas kun sitten niiden luentojen, harjoitustöiden ja laskarien lisäksi pitää vielä tehdä annetut tehtävät, laskut ja kirjoittaa rapsat ja esseet. Tätä kirjoitustyötä varten pitää perehtyä asiaan ja kirjallisuuteen. Pahimmillaan joutuu vielä tekemään vertaisarviointia muiden rapsoista, esseistä ja laskuista. Kyllä siihen aikaa menee. Jossain välissä pitäisi vielä ennättää kuntoilla, hoitaa kotiaskateet ja tavata kavereita. Harrastuksiinkaan ei ole aikaa. Oma havointo on se, että ne, jotka käy töissä pitkälti yrittää saada uo tehtävät valmiiksi tehtyinä toisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Opiskelu on investointi. Ihan samalla tavalla kuin yritys ottaa lainaa investoidakseen vaikkapa johonkin tuotannossa tarvittavaan koneeseen, se ottaa lainaa pystyäkseen ostamaan sen koneen, koska laskee, että kone ajan mittaan maksaa itsensä takaisin. Opiskelija ottaa lainaa rahoittaakseen opintonsa, koska hän laskee (tai ainakin toivoo, jos ei osaa laskea), että ajan mittaan se opiskelu tuottaa paremman tulotason.
Jos ei pysty luottamaan siihen, että opintojen kautta saa paremman tulotason kuin työttömänä, niin silloin on parempi olla ottamatta sitä lainaa.
Mutta ei se rahakaan ole ainoa mittari. Joku arvo voi olla silläkin, että pääsee tekemään mielenkiintoisia tai ainakin itselle sopivampia työtehtäviä. Silloin opintolainan perusteena voi olla parempi elämänlaatu ja opintojen rahoitus lainan kautta voidaan nähdä sitä kautta järkevänä, vaikkei opintojen tuloksena olisikaan kovapalkkainen työ. Mielekäs työ, fiksut työkaverit, sisätyö, etätyö - nämä ovat monille hyviä syitä opiskella, vaikkei koulutus juuri näkyisi palkassa. Harvoin kouluttamattomalla on mahdollisuutta etätöihin, mutta koulutettu voi pienipalkkaisenkin etätyön turvin muuttaa halvemmalle asuinalueelle ja välttyä työmatkakustannuksilta.
Edelleenkin työttömien tulisi tällä logiikalla mennä opiskelemaan kun se kerran on niin kannattava investointi.
Nyky-yhteiskunnassa opiskelu on käytännössä välttämättömyys. Ilman mitään tutkintoa olevista suurin osa on työelämän ulkopuolella. Ihan matalapalkkaisiin töihinkin vaaditaan koulutus tai tie töihin on paljon vaikeampi.
Opiskelu ei ole siis mitään ylimääräistä itsensä kehittämistä ja investointia itseensä vaan käytännön sanoma välttämättömyys. Sekään ei useimmilla aloilla takaa työllistymistä.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt opiskelijoiden tukemista. Juuri tuo on johtanut suomalaiseen tapaan olla ikuisuusopiskelija.
Ikuisuusopiskelijaa kaduttaa siinä vaiheessa, kun on jäämässä eläkkeelle. Jos vielä ikuisuusopiskelee ja tekee lapsiakin, niin aika paska eläke odottamassa.