Opiskelija saa tukea jo 700e/kk, 10v sitten sai vain 460e/kk, nousu yli 50%
Lähde: Kelan laskurit kun mielenkiinnosta kokeilin laskea mitä opiskelijana tänään saisi.
Tuohon sisältyy siis opintoraha ja asumistuki.
Aika hyvin on kyllä tuet nousseet opiskelijoilla. Iso osa selittyy yleiseen asumistukeen siirrolla.
Itse sain 10v sitten:
-asumistukea 200e
-opintorahaa 260e
Nyt saa:
-asumistukea 430e
-opintorahaa 270e
Huomioitavaa myös että yleistä asumistukea saa ympäri vuoden, kun opiskelijan asumistukea sai vaan 9kk ajan.
Eli ennen sai vuodessa 4140€ (opintorahaa ja asumistukea vain 9kk)
Nyt saa vuodessa 7590€ (opintorahaa 9kk, asumistukea ympäri vuoden)
Ja tämä muutos siis alle 10 vuodessa.
Kommentit (205)
voi, voi, voi- henkilö. Perheellinen.
Kelalla on velvollisuus käsitellä toimeentulotukihakemus 7 : ssä arkipäivässä. Jos sinä ja kaksi lasta tulette toimeen 1800 euroa ( asumistukineen ) on se turhaa kitkuttelua. Jos sinulla ei ole mitään omaisuutta, niin olette oikeutettu n. 500e + 350+350 = 1200 euroa vuokra-, vesi-, sähkö, reseptilääkkeet ja terveyskeskuskäynnit tms. jälkeen.
Miksi valitat täällä jotakin vanhaa juttua, että silloin virkailija valitti huonosti näkyvästä tekstistä kuitissa blaa blaa.
Toimeentulotuki on lakisääteinen, mikä tarkoittaa, että sen saantiperusteet sekä määrä on tarkoin laissa määrätty.
Luuletko saavasi mitalin siitä, ettet hae toimeentulotukea, vaikka tarpeen olisi ? Samalla perheenne elää rutkasti alle toimeentulorajan. Millä ostat lapsille ja itsellesi terveellistä ruokaa, ehjiä vaatteita ja kenkiä ? Vai syöttekö vain lenkkimakkaraa ja leipäpankin leipää ? Sinulla on velvollisus mahdollistaa lapselle terve kasvu. Pihistätkö vaatteista. Haluaisivatko lapsesi joskus uusia vaatteita, ja tarvikkeita niinkuin muutkin nuoret ?
Ja jos noin vähän rahaa on käytössä, eikö siinä jää laskut maksamatta ja velkaannuttua.
Onko Lapissa Kelassa sitten töissä ammattitaidottomia ihmisiä ? Ei ole niiden tehtävä määrittää hatustaan toimeentulotuen määrää, koska sitä säätelee laki. Jos kiusaamista tuolla taholla vielä esiintyy, ota selvää minne ylemmälle instanssille voit valittaa. Esim. aluehallintovirasto, kaupungin johto, kirje kansanedustajalle tai ministerille.
Meillä etelässä hommat menee kuin pitääkin. Laskelmat on oikein ja lain mukaan. Eikä tarvitse nöyristellä saatikka hävetä.
Tämä kaikki on kiinni sinusta ja pidä vielä tilit niin, ettei sinne tule mitään yli sadan euron lainoja tai pelivoittoja . Ne katsotaan tuloksi.
Eli tsemppiä toimeentulotuen hakemiseen, jos sillä on tarve. Ja kun olette saaneet toimeentulotukipäätöksen voitte tarvittaessa hakea kaupungin sosiaalitoimesta harkinnanvaraista tukea esim. henkilöllisyystodistuksiin, silmälaseihin, harrastuksiin ja oppikirjoihin.
Olen siis sitä mieltä, ettei perheenpään tule olla arka ja lannistuva emo. Sellainen joka ankeuttaa lastensa elämää häpeän tähden aivan aiheetta !
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Minun mielestäni on perusoletus, että opiskelijat käyvät töissä ainakin koko kesän ajan ja mahdollisesti myös lukuvuoden aikana ainakin satunnaisesti. Niin minäkin tein reilu 10v sitten.
En ymmärrä lentäjien valitusta siitä etteikö muka olisi töitä. Tietysti heille on töitä. Niin minullekin oli reilu 10v sitten.
Jotku elää nykyhetkessä. Jos nykyhetki on järjetöntä kituuttamista, joka parhaillaan jatkuu vuosia, niin siinä hetkessä työttömäksi jääminen voi vaikuttaa kannattavammalta vaihtoehdolta
Sain 90-luvun puolivälissä markkamääräisesti (n. 1500 markkaa) saman verran opintorahaa, kuin nyt opiskeleva poikani. Kun huomioi ostovoiman, niin opintorahan ostovoima on romahtanut täysin kolmessakymmenessä vuodessa! Ostovoima on kymmeniä prosentteja huonompi kuin aikoinaan.
Se mikä on aina ollut kummallista on, että vaikka opinnoista syntyy kustannuksia, niin ihminen edelleenkin saa reilusti enemmän rahaa käteen, jos hän jää kotiin sohvalle makaamaan verrattuna, että hän ilmoittautuu opiskelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan kysyisin, kuinka monessa maassa opiskelusta maksetaan opiskelijoille ihan ilmaista rahaa siksi, että he opiskelevat?
Useissa maissa on köyhille ja lahjakkaille opiskelijoille erilaisia stipendejä . Osa kattaa pelkän lukukausimaksut, osa myös asunnon ja elämisen.
Kaikilla tilanne ei ole sama. Olen ollut asuntojonossa vuoden, enkä tule saamaan asuntoa tai edes solua ennen vuoden loppua, koska olen viimeisenä jonossa. Joten maksan 600e/kk yksiöstäni, johon saan tukea 300e/kk. Opintotukea en saa, koska opintoni ovat viivästyneet vakavan sairastumisen takia. Koulua on usein 8-16 ja siitä lähden töihin 17-21. Viikonloppuisin olen töissä. Ihan jaksamisen äärirajoilla olen. Bussikortti muuten maksaa tässä kaupungissa 38e/kk, opiskelijaruoka kallistuu 3,20e ja kuntosali maksaa 60e/6kk.