Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoren kotiin on hommattava kaikki mummon mieleen, koska mummo haluaa maksaa

Vierailija
13.08.2022 |

Tilanne on siis se, että tytär pääsi opiskelemaan eri paikkakunnalle ja nyt on sitten jotain hankintoja opiskelijakämppään tehtävä.

Hyvän ja himoitun opiskelupaikan johdosta äitini ilmoitti, että hän haluaa ostaa lapsenlapselleen tavaroita ja huonekaluja. Tyttö otti tietysti iloisena tiedon vastaan, sillä nuorella ei itsellään liikaa rahaa ole ja mummo on kerryttänyt omaisuutta kohtuullisesti.

Kun sitten tuli sängyn, ruokapöydän, sohvan ja kodinkoneiden ostamisen aika ja lähdimme kiertelemään kauppoja, ei tytön mieltymyksillä tai toiveilla ollut mitään merkitystä. Mummo päättää, koska mummo maksaa. Nuoren toiveet ja mieltymykset olivat pääsääntöisesti edullisempia, jotta rahasta ei ole kyse. Kyse on siitä, että mummon täytyy saada päättää koska mummo maksaa. Esimerkiksi sänkyyn mummo oli valmis laittamaan rahaa pari tonnia ja hän olikin jo valmiiksi katsonut omasta mielestään sopivan. Tyttö kuitenkin kertoi että häntä miellyttää toisenlainen sänky, mutta mummo jankkaa ja jankkaa että miksi hänen valitsemansa sänky olisi parempi.
Mikrossa mummo haluaa vain tiettyä merkkiä, joka maksaa, ja nuoren toiveilla ei ole loppupeleissä mitään väliä.
Sama imurissa. Imuri pitää olla iso, monen sadan Miele. Tytär miettii pientä asuntoa ja on kallistumassa varsi-imuriin, säilytystilan puutteen ja käyttömahdollisuuksien vuoksi. Mummolle tämä on punainen vaste, sillä hän ei voi sietää varsi-imureita. Hän haluaa ostaa perinteisen.
Olemme muutaman kerran nyt käyneet yhdessä kiertämässä kauppoja ja käytännössä mitään ei olla saatu ostettua mummon laskuun, koska mummo ei hyväksy nuoren valintaa.
Nuori on itse käynyt ostamassa myöhemmin haluamansa tuotteen tai minä olen maksanut sen mikä on tyttären mielestä paras.
Mummo uhriutuu nyt että tytär on vaikea, eikä osaa päättää mitä haluaa ( kun ei halua juuri sitä mitä mummo haluaa ostaa).
Olemmekin jättäneet jo mummon kokonaan pois näiltä ostosreissuilta. Sohvan olen luvannut maksaa, mutta nuori saa sen vasta myöhemmin syksyllä, eikä se ehdi siis muuttokuormaan. Mummo olisi ostanut yksiöön ison kalliin sohvan ( minkä olisi itselleenkin kelpuuttanut) , mutta koska tytär koki sen liian suureksi ja epäkäytännölliseksi opiskelijakämppään, mummo ei sitten osta mitään.

Miksi lahjanostajan täytyy saada päättää saajan puolesta aivan kaikki?
Onko tämä joku 40 -luvulla syntyneiden ominaisuus vai mitä?

Kommentit (1423)

Vierailija
301/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus AP:n viimeiseen lauseeseen. Ei tämä ole 40-luvulla syntyneiden mummojen ongelma, vaan tasan 50-luvulla syntyneiden. Siitä on oikein tehty tutkimusta. Kalliita mööpeleitä ostavat lapsenlapsille ja pakottavat vastaanottamaan. Ja jos ei vastaanoteta, niin jättävät pihalle. Ihan hävettää, että mitä naapuritkin sanoo.

Vierailija
302/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus AP:n viimeiseen lauseeseen. Ei tämä ole 40-luvulla syntyneiden mummojen ongelma, vaan tasan 50-luvulla syntyneiden. Siitä on oikein tehty tutkimusta. Kalliita mööpeleitä ostavat lapsenlapsille ja pakottavat vastaanottamaan. Ja jos ei vastaanoteta, niin jättävät pihalle. Ihan hävettää, että mitä naapuritkin sanoo.

Kenellä aikuisella on 50-luvulla syntyneitä isovanhempia? Minun kaveriporukassa ollaan kaikki vähän päälle 30 ja vanhempamme ovat syntyneet 50- ja 60-luvuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapset hommasi huonekalut täältä kotipaikkakunnalta ennen muuttoaan. Mieleiset hyllyt ja pöydät meni tilaukseen ja niiden toimistusaika oli viikkoja. Ne oli helpompi pakata kotona peräkärryyn ja autoon kuin lähteä etsimään muuton yhteydessä huonekalukauppoja opiskelupaikkakunnalta. Isovanhemmat halusi sponsoroida ja heille oli selvää, että lapset päättävät itse, mitä haluavat ostaa. Tuo rahalla hallitseminen on kurjaa ja moni nuori on sen verran hyvätapainen, että ei lähde riitelemään asiasta isovanhemman kanssa.

Jos Ikea on uudella paikkakunnalla ja Ikean tavarat käy, niin se on helpoin. Lapsi katsomaan Ikeasta mitä haluaa. Tilaus kotiinkuljetuksella sisään muuttopäiväksi. Huonekalujen kasaa miseen pitää varata aikaa, mutta näin saa helpotettua muutopäivää todella paljon, kun ei tarvitse muuttoautoa eikä kantajia.

Sieltä voi tilata myös kasaamisenkin, ei tarvitse itse kasata, jos vaan viitsii maksaa työstä.

Kiitos tästä tiedosta, tulee todella tarpeeseen!

T. Eräs, joka on aivan onneton huonekalujen ja muiden kasaamisen kanssa.

Vierailija
304/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen provo taas! Opiskelijakämpät on yleensä soluja ekan vuoden opiskelijoille, ja kalustettuja. Mitään sohvia ei sinne muutenkaan voi viedä, eikä yksiöönkään. Varsi- imurit onkin huonoja, tahallasi neuvot typerää tyttöäsi väärään, molemmat olette ....Kuuntelisit äitiäsi niin et sössisi lapsesikin asioita! Outo provo tai idi.....

Vierailija
305/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne tavarat ostetaan VASTA siellä uudesta paikasta, kun tietää mitä mahtuu tai tarvii. Ei kukaan ole niin tollo että lisää muuttokuormaa , hinnat on tonneja rekalla!! Plus kanto kerostaloon, kantomiehet ym.

Tyhmä provo!!!

Vierailija
306/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmonen provo taas! Opiskelijakämpät on yleensä soluja ekan vuoden opiskelijoille, ja kalustettuja. Mitään sohvia ei sinne muutenkaan voi viedä, eikä yksiöönkään. Varsi- imurit onkin huonoja, tahallasi neuvot typerää tyttöäsi väärään, molemmat olette ....Kuuntelisit äitiäsi niin et sössisi lapsesikin asioita! Outo provo tai idi.....

Nykyään yhä useampi ei asu koskaan noissa solukämpissä. Lisäksi, en tiedä ketään, joka ei olisi vienyt jotain omaa kalustetta ensimmäiseen solukämppäänsä.

Vierailija
307/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapailta markkinoilta saa kyllä yksiöitäkin, vaikka opiskelija-asuntosäätiöillä niihin olisikin pidempi jono. Jos taas asuu solussa, saa käyttää omiakin kalusteita, ja sinne omaan huoneeseensa nyt ainakin saa viedä juuri niin paljon kamaa kuin saa mahtumaan.

Vierailija
308/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapailta markkinoilta vuokrattuja tyhjiä asuntoja tai vanhempien ostamia on kaikkien mun tuntemien opiskelijoiden asunnot.

Vierailija
309/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne tavarat ostetaan VASTA siellä uudesta paikasta, kun tietää mitä mahtuu tai tarvii. Ei kukaan ole niin tollo että lisää muuttokuormaa , hinnat on tonneja rekalla!! Plus kanto kerostaloon, kantomiehet ym.

Tyhmä provo!!!

Rekalla? Omalla peräkärryllä muutimme ja itse kannoimme.

Vierailija
310/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä provo!!!

Pöljä. Ihmisillä on ihan ikiomia pakettiautoja ja peräkärryjä, ja niitä saa jopa vuokrattua. Kaverit tai perhe kantavat ilmaiseksi.

Vierailija
311/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaja päättää.

Nuori ei osaa vielä arvostaa kestävää laatua, vaan ostaisi halpaa hetken kivalta näyttävää.

Esim kyllä kannattaa olla normaali pölynimuri. Sillä on käyttöä vielä perheasunnossa.

Samoin vaikka sohva. Kaverini osti 22-vuotiaana naimisiin mennessään laadukkaan nahkasohvan. Se on heillä edelleen ja kaveri on jo 55-vuotias. Se on tosin nykyään takkahuoneessa, mutta hyvässä kunnossa. Heillä on tyylihuonekalut olohuoneessa. Samoin hän osti alkuun Muuramen laatikoston. Se palveli hyvin hänen poikansa huoneessa. Edelleen hyvässä kunnossa.

Millä perusteella? Miksi halpa ei voisi olla kestävää? Miksi halpa näyttäisi vain hetken kivalta?

Huonekaluissa halpa on itseasiassa harvoin kestävää, ellei löydä käytettynä hyviä löytöjä. Poikkeuksiakin on.

Me kannettiin juuri pojan uuteen kotiin nyt neljästi muuttanut Kallax-hylly, edelleen hyväkuntoinen ja tukeva. Sitä kamalaa kertakäyttöistä ikeapaskaa, mitä aina moititaan.

Minä tarkoitan kestävällä vähän pitempää elinkaarta, kuin muutama muutto. Enemmänkin muutama sukupolvi. :)

Itse en olisi ottanut enkä olisi antanut lapsellekaan monen sukupolven takaisia, tolkuttoman arvokkaita perintöhuonekaluja minnekään opiskelijayksiöön. Nehän olisi pitänyt raahata pois joka kerta, kun lapsi lähtee opiskeluaikana muualle ja jälleenvuokraa asuntonsa. Huutohan siitä olisi tullut, jos vuokralainen olisi turmellut ne.

Vierailija
312/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä provo!!!

Pöljä. Ihmisillä on ihan ikiomia pakettiautoja ja peräkärryjä, ja niitä saa jopa vuokrattua. Kaverit tai perhe kantavat ilmaiseksi.

Todella harvalla on omaa pakettiautoa. Kavereilla on parempaakin tekemistä kuin matkata 400 kilometrin päähän kantamaan sohvaa.

Vierailija
313/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljolla myyt mummon?

Vierailija
314/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä provo!!!

Todella harvalla on omaa pakettiautoa. Kavereilla on parempaakin tekemistä kuin matkata 400 kilometrin päähän kantamaan sohvaa.

Aika useammalla kuin todella harvalla on pakettiauto.

Vierailija
315/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tulee mieleen entinen anoppini. Muutimme 18-vuotiaana silloisen poikakaverini kanssa pikkukylästä kaupunkiin opiskelemaan ja muutimme tietenkin samalla myös yhteen. Hankintalistalla oli sohva ja minun mielessäni oli tuolloin moderni ja tumma divaanisohva, joita sai ihan kohtuuhinnalla ikeasta hankittua. Olisimme sen ihan hyvin voineet poikakaverin kanssa omilla rahoilla ostaa.

Noh, anoppi alkoi sitten puhumaan, että hänen kaverinsa tyhjentää omaa taloaan ja on myymässä huonekaluja pois. Siellä oli kuulemma hyvä sohva meille. Kävimme katsomassa sohvaa ja se oli aivan hirveä rumilus - vanha, epämukava puusohva jossa oli räikeä, ruutukuvioinen kangas. Anoppi alkoi sitä meille kauppaamaan, kun "on niin hyvä ja maksaakin vain viisikymppiä ja kyllähän se opiskelijoille nyt käy ja ostakaahan se hänen kaveriltaan pois niin ei tarvi hänen kaupata sitä enempää.".

Poikakaverini ei sanonut mitään vaan myötäili vaan voimakastahtoista äitiään. Itsekään en noin nuorena vielä kehdannut sanoa suoraan "ei kiitos, etsimme toisenlaista kotiimme". Sohva lähti siis mukaamme ja jouduin sitä vuositolkulla katsomaan omassa kodissani ja miettimään, että miksi en kehdannut sanoa mitään ja miksi poikakaverinikin oli sellainen nysverö.

Tää on tää ihmeellinen ajatusmalli, että lapsiperheille ja opiskelijoille kuuluu kelvata muiden ihmisten jämät.

Vaikka heillä just pitäisi olla kaunis omantuntuinen koti, koska ovat kotona paljon ja muuten elämä on stressaavaa.

Miten niin "pitäisi olla". Minä olin opiskelijana todella kiitollinen kaikista huonekaluista, koska muuten ei olisi ollut niihin varaa. Ei mulla ollut varaa sisustaa kaunista omalaatuista kotia, olisiko muiden pitänyt sellainen minulle kustantaa?

Miksi sinusta se kaunis koti olisi kallis?

Miksi opiskelijan kuuluu ottaa muiden rumat romut?

Opiskelija päättäköön itse. Jos ei halua vanhoja, niin voi itse hankkia mieleiset. Jos itse joutuu maksumieheksi, niin vanhat tavarat voivat olla hyvinkin houkuttelevia. Meillä on katsottu, onko vanhoissa sopivia. Jos ei ole, niin sitten on hankittu uutta. Kauemmas muuttaessa voi olla helpompi hankkia uutta kuin muuttaa vanhoja huonekaluja uuteen paikkaan.

Vierailija
316/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä provo!!!

Jos nuori muuttaa yksiöön, tavaraa on niin vähän että nuori ja isä saa kaiken kannettua. Meillä oli muuttamassa isä, äiti ja nuori itse.

Kuomullinen oma peräkärry ja farmariauton tavaratila. Kaikki kulki ihan kevyesti ja kannettiin heittämällä.

Matkaa oli sata kilsaa.

Vierailija
317/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapailta markkinoilta vuokrattuja tyhjiä asuntoja tai vanhempien ostamia on kaikkien mun tuntemien opiskelijoiden asunnot.

Ap nimenomaan sanoi : OPISKELIJAKÄMPPÄÄN. turha yrittää backpedal enää kun pissi on jo housuissa!!!

Ja, haluta voi vaikka luksuslukaalin, MUTTA KUN ETTE SAA! SE SOLU ON OTETTAVA KUN MUUTA EI ANNETA!

IHAN TURHAAN YRIYÄTTE TÄTÄ HUPITARINAA myydä mulle, ei mene läpi. Haistoin provon jo ekasta lauseesta!

Vai että mummo pakottaa....hahahaha

Vierailija
318/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä provo!!!

Aika useammalla kuin todella harvalla on pakettiauto.

Oman taloyhtiöni ja viereisen taloyhtiön parkkipaikalla en näe yhtään pakettiautoa.

Vierailija
319/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä provo!!!

Omalla paikkakunnalla eräs huoltamo vuokraa isoa pakettiautoa 65 euroa vuorokaudelta. Siihen sopii kaksionkin huonekalut. Opiskelijat muuttavat usein ja muuttotalkoot kaveriporukassa on tavallisia, koska itse kukin tarvitsee ja saa apua välillä.

Vierailija
320/1423 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä provo!!!

Niitä kavereita saattaa vaikka asua jo valmiiksi siellä uudella paikkakunnalla. Tai sitten lähtevät ihan mielellään vaikka sinne sadan kilometrin päähän kantamaan ja illalla porukalla viihteelle.