Työnhakijat kuulolla, Miten regoitte ettei pääse edes haastatteluun
Kun hakee koulutettuna ja ammattitaitoisena realistisiin tavallisempiin työpaikkoihin, jotka on paskaduunin rajoilla. Eli rima ei ole korkealla. Kun ei kutsuta edes haastatteluun, mutta ne ilmoittaa hylkäyksestä niin siinä sanotaan että kannattaa katsoa muita niiden avoimia työpaikkoja. Niin tuntuu aika hölmölle kone vastaukselle, jos ei edes kutsuta edes haastatteluun. Rehellisesti sanottuna menee suurin osa sellaisista jotka ei edes haastatteluun pyydä karenssiin. Eli en varmasti enää niihin yrityksiin hae. Miksi hakisin? Mitä mieltä muut hakijat.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät halua ko. työhön ylikoulutettua henkilöä.
Kannattaisi ottaa. Niillä veloilla ei ole varaa vaihtaa työpaikkaa. Ylikoulutettu on mitä uskollisin työntekijä hautaan saakka.
Huom! Vain siinä tilanteessa, että tämä pitkäaikaistyötön tai paskaduunari on itse valinnut hakevansa kaupan kassa -tyyppiseen työhön.
Se ei toimi silloin, kun tarjolla oleva työ on merkonomitason näpyttelyä ja siihen valitaan asiantuntijatöitä tekevä maisteri kertomatta tai ymmärtämättä, että tämä uusi työ on vaativuusasteeltaan puolet nykyisestäsi.
Pankkia ja velkaista ei kiinnosta mistä raha tulee. Pääasia on, että luottotiedot eivät mene.
Ai. Minua ainakin kiinnostaa ihan hiton paljon mitä teen kolmasosan arjestani.
Mielekäs työ on ensiarvoisen tärkeä ja jos vaihdan työpaikkaa, en halua mitään yllätysmunaa, mistä paljastuu timanttisormuksen sijasta rihkamasormus.
Erittäin valitettavasti on henkilökohtaista kokemusta tilanteesta, jossa työnkuva ei vastannut mitään rekryprosessissa kerrottua, enkä olisi siihen totuuteen ikinä edes hakenut.
Kukaan ei halua joutua sellaiseen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että pitäisi haastatella kaikki hakijat? Meille tuli viimeisimpään tehtävään 30 hakemusta. Pelkästään haastatteluihin olisi siis mennyt yhden viikon viikkotyötunnit kahdelta ihmiseltä.
Oho, tulipa vähän meille tulee yleensä toista sataa.
Tämä tarkoittaa, että teillä ei tunneta kohdeyleisöä tarpeeksi, eli ilmoitus on liian yleisluontoinen ja kaikkia houkuttava. Hyvä ilmoitus karsii hakijoita riittävästi jo itsessään ja houkuttaa vain tismalleen halutunlaisia.
Rehellisesti sanottuna AP kuulostaa eiliseltä "spämmään 200 hakemusta yhyy en pääse haastatteluun" KTM:ltä, jolle on turha vastata mitään neuvoa, mutta;
Olen samaa mieltä siitä, että juurikin tuon "kannattaa katsoa muita meidän avoimia työpaikkoja" massapostittaminen jokaiselle hakijalle on mielestäni typerää. Siitä ei oikein tiedä, pitäisikö se ottaa henkilökohtaisena rohkaisuna vai massapostina. Joten tuntuu lähinnä veetuilulta ja tyhjältä lätinältä.
Minusta olisi parempi, jos tuollaista viestintää olisi vain niille, joissa firma on oikeasti nähnyt jotakin potentiaalia. Vähän niin kuin "hei, olit hyvä hakija, mutta tämä paikka ei nyt ollut paras sinulle. Mutta olisi hienoa jos sinua kiinnostaisi hakea meille jatkossakin".
Muille riittää ihan kohtelias "Valitettavasti... Painotimme valinnassa tällä kerta...".
Eipä siinä paljon reagoinnit auta. Lakoninen toteamus, että aha, taas.
Minä olen ollut pari kertaa 50v molemmin puolin työttömänä akateemisena työnhakijana jolla on CV:ssä yli 20v ura kansainvälisissä yksityisen sektorin projektitehtävissä.
Kummallakin kerralla pääsin lopulta oman alan töihin reilusti nettoveronmaksajan ansiotasolle mutta siihen meni vuosi ja 70-80 ihan oikeaa ajatuksella tehtyä hakemusta oman tason tehtävään.
Ensimmäinen opetus oli paksunahkaisuus. 90% hakemuksista ei poikinut edes videohaastattelua vaikka hakemuksessa kuvattiin suunnilleen oman CV:n sisältö.
Opin nopeasti ignooraamaan hylkyviestit niin että välillä lähinnä ihmettelin mikäköhän paikka tämäkin oli kun lähettäjä ei vaikuttanut tutulta. Uutta matoa vaan koukkuun eikä jäädä piehtaroimaan hylsyissä. Ei tuolla asenteella pilluakaan saisi.
Jollekin kävi niin hyvin,että rakastui k-kauppiaaseen,sai töitä kauppiaan kaupasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että pitäisi haastatella kaikki hakijat? Meille tuli viimeisimpään tehtävään 30 hakemusta. Pelkästään haastatteluihin olisi siis mennyt yhden viikon viikkotyötunnit kahdelta ihmiseltä.
En tarkoita. Mutta kyllä kaikki potentiaaliset, jos aikoo kehottaa jatkossa hylyn jälkeen että olisi jotain mieltä työnhakijalla jatkossa olla kiinnostunut kyseisestä puljusta.
Heh, eipä he näytä olevan sinusta kiinnostuneita.
Eivät ole, joten miksi laittavat kirjeitä kuten: Kiitos juuri sinulle hakemuksestasi. Teidän kaikkien hakijoiden taso on todella korkea ja toivomme, että haet meiltä jatkossakin työpaikkoja.
Miksi laittavat tuollaisia kun oikeasti eivät ole kiinnostuneita?
-eri
Aikuiselle ihmiselle pitää lässyttä kuten lapselle? Luulisi sitä jo tuohon ikään mennessä osata lukea rivien välistä.
Jos firma ei edes lähetä mitään "valintamme ei tällä kertaa kohxistunut sinuun" -viestiä, en hae uudelleen. Törppöjä ovat.
Samoin, jos olen mielestäni täysin pätevä hommaan, eivätkä kutsu haastatteluun, ja sitten valittavat julkisuudessa työvoimapulaa.
Nämä kaksi kategoriaa ovat kyllä omissa hauissani olleet vähemmistöä. Ensimmäistä on sattunut ns. hanttihommia hakiessani..
Ei siihen reagoi enää mitenkään. Kaikkeen tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita. Mutta kyllä kaikki potentiaaliset, jos aikoo kehottaa jatkossa hylyn jälkeen että olisi jotain mieltä työnhakijalla jatkossa olla kiinnostunut kyseisestä puljusta.
Eivät ole, joten miksi laittavat kirjeitä kuten: Kiitos juuri sinulle hakemuksestasi. Teidän kaikkien hakijoiden taso on todella korkea ja toivomme, että haet meiltä jatkossakin työpaikkoja.
-eri
Aikuiselle ihmiselle pitää lässyttä kuten lapselle? Luulisi sitä jo tuohon ikään mennessä osata lukea rivien välistä.
Luulisi rekryjen ja työpaikkojen olevan "niin aikuisia", ettei tarvitsisi pelailla typeriä pelejä. Suoraan vaan hylsy, ei mitään korukieltä, jonne on piilotettu viesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos firma ei edes lähetä mitään "valintamme ei tällä kertaa kohxistunut sinuun" -viestiä, en hae uudelleen. Törppöjä ovat.
Samoin, jos olen mielestäni täysin pätevä hommaan, eivätkä kutsu haastatteluun, ja sitten valittavat julkisuudessa työvoimapulaa.
Nämä kaksi kategoriaa ovat kyllä omissa hauissani olleet vähemmistöä. Ensimmäistä on sattunut ns. hanttihommia hakiessani..
Jep. Osa firmoista ei lähetä (enää) edes sitä kiitos hakemuksestasi viestiä.
Amatööri työn haussa? Tämäkin on asia johon turtuu kun sitä näkee paljon ja se ei enää jaksa kiinnostaa.
Harmittaahan se. Pitkäaikaistyöttömyyteni alkupäässä olin terve ja hyvämaineinen maisterisihminen ja hain kaikkea mahdollista työtä, jota uskoin pystyväni tekemään. Työkkärin virkailija moitiskeli sitä, että hain "liian epätoivoisesti" kaikkea. Enpä saanut mitään, säännönmukaisesti edes ei-vastausta. Omalla alallani haetaan lomakkeilla, ja "ei" tulee koneelta niin, ettei ihmissilmä sitä kai edes näe.
Työttömyyden aikana suoritin loppuun uuden tutkinnon ja hankin yhden ammattipätevyyden. Tämän enempää en saa opiskella, paitsi tietysti omilla rahoillani, joita minulla ei ole. Uusi koulutus ei ole herättänyt työnantajissa kiinnostusta.
Nyt muutaman vuoden työttömyys melskeineen ja ahdinkoineen on vienyt minulta terveyden ja maineen. Töissä pitäisi kuitenkin olla vielä kymmenen vuotta, jotta edes jonkinlaista eläkettä kertyisi. Huonolta näyttää.
Olin nuorena kaikenlaisissa erittäin hyvää kuntoa vaativissa hanttihommissa, mutta nyt pystyn vain istuma- ja aivotyöhön. En tietenkään mainitse tätä hakemuksissani, mutta eipä se ole vaikuttanut tulokseen. Omien alojeni töihin pystyn kyllä, mutta niihin vaadittavaa verkostoa minulla ei ole. Muille aloille on turha kurkotella, koska on kaikille selvää, että tilaisuuden tullen lähden omilleni.
Vaihtoehdot ovat kirjaimellisesti olemattomat. Pitkäaikaistyöttömyys on ajanut minut siihen pisteeseen, jossa työllistyminen ei enää kannata. En missään tapauksessa halua elää näin, mutta minun on pakko. Nyt olen kulkenut yhden rajan yli ja odotan pakkaskelejä, jotta voin kuolla tuskattomimmalla tunnetulla tavalla: nukahtamalla lumihankeen. 1990-luku on täällä taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Luulisi rekryjen ja työpaikkojen olevan "niin aikuisia", ettei tarvitsisi pelailla typeriä pelejä. Suoraan vaan hylsy, ei mitään korukieltä, jonne on piilotettu viesti.
Ei siellä kukaan ehdi mitään pelailemaan. Joku kerran kirjoittanut jonkun vakioviestin ja se siitä.
"Soveltuva korkeakoulututkinto" on myös aika hupaisa. Minulla on korkeakoulututkinto alalta B, johon olen liittänyt opintoja alalta A.
Ala A hakee työntekijää ja haen.
Rekry palkkaa henkilön, jolla ei ole yhtään koulutusta alalta A, vaan hänen koko koulutuksensa on tyyliin valittiin lääkäriksi (ala A) tämä restonomi (ala H).
Vierailija kirjoitti:
Harmittaahan se. Pitkäaikaistyöttömyyteni alkupäässä olin terve ja hyvämaineinen maisterisihminen ja hain kaikkea mahdollista työtä, jota uskoin pystyväni tekemään. Työkkärin virkailija moitiskeli sitä, että hain "liian epätoivoisesti" kaikkea. Enpä saanut mitään, säännönmukaisesti edes ei-vastausta. Omalla alallani haetaan lomakkeilla, ja "ei" tulee koneelta niin, ettei ihmissilmä sitä kai edes näe.
Työttömyyden aikana suoritin loppuun uuden tutkinnon ja hankin yhden ammattipätevyyden. Tämän enempää en saa opiskella, paitsi tietysti omilla rahoillani, joita minulla ei ole. Uusi koulutus ei ole herättänyt työnantajissa kiinnostusta.
Nyt muutaman vuoden työttömyys melskeineen ja ahdinkoineen on vienyt minulta terveyden ja maineen. Töissä pitäisi kuitenkin olla vielä kymmenen vuotta, jotta edes jonkinlaista eläkettä kertyisi. Huonolta näyttää.
Olin nuorena kaikenlaisissa erittäin hyvää kuntoa vaativissa hanttihommissa, mutta nyt pystyn vain istuma- ja aivotyöhön. En tietenkään mainitse tätä hakemuksissani, mutta eipä se ole vaikuttanut tulokseen. Omien alojeni töihin pystyn kyllä, mutta niihin vaadittavaa verkostoa minulla ei ole. Muille aloille on turha kurkotella, koska on kaikille selvää, että tilaisuuden tullen lähden omilleni.
Vaihtoehdot ovat kirjaimellisesti olemattomat. Pitkäaikaistyöttömyys on ajanut minut siihen pisteeseen, jossa työllistyminen ei enää kannata. En missään tapauksessa halua elää näin, mutta minun on pakko. Nyt olen kulkenut yhden rajan yli ja odotan pakkaskelejä, jotta voin kuolla tuskattomimmalla tunnetulla tavalla: nukahtamalla lumihankeen. 1990-luku on täällä taas.
Onko teillä maisterisihmisillä koskaan käynyt mielessä koulutusinflaatio? Se on osa ihan luonnollista kehitystä. Kun monella on saman arvoinen tutkinto tutkinnon arvo alenee ja kilpailu on kovaa. Miettikää nyt esim ylioppilasta, joka oli aika kova juttu 60-luvulla, mutta nykyään se ei enää riitä oikein mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
"Soveltuva korkeakoulututkinto" on myös aika hupaisa. Minulla on korkeakoulututkinto alalta B, johon olen liittänyt opintoja alalta A.
Ala A hakee työntekijää ja haen.
Rekry palkkaa henkilön, jolla ei ole yhtään koulutusta alalta A, vaan hänen koko koulutuksensa on tyyliin valittiin lääkäriksi (ala A) tämä restonomi (ala H).
Tai on VTM pääaineena taloustiede niin ei valita, kun ajateltiin, että tähän otetaan KTM.
Pari vuotta sitten eräs turismikohde jonka koko maa tietää haki 10 kesätyö tekijää. Hakemuksia oli 350.
Yksi joka pääsi oli 19v henkilö jonka vanhempi on tai on ollut organisaation pomoja.
In Finland we Have this thing called hyvä veli järjestelmä
näitä hakemuksia on helposti päälle 100 ja ylikoulutetun vika rekrytoijan silmissä yleensä on, että tyyppi häipyy ekan mahdollisuuden tullessa parempiin hommiin = kallis koulutettava, jos kohta joutuu rekryämään uudestaan.
Ok, korjataan sitten lausetta. Tarkoitat ylivelkaantunutta, joka piti hyviä aikoja ikuiseksi ajoiski ansaituiksi?