Subwayn tilausperiaate on aivan järjetön ja sitä voisi verrata ihan suoraan kauppaan, jossa
olisi pitkä tiski ja joka ikinen ruokatavara pitäisi pyytää erikseen myyjältä, joka aina kävisi läpi myös valikoimalitanian. Eli kun pyydät jogurtin, käytäisiin läpi kaikki maku, koko ja valmistajavaihtoehdot.
Kukahan tuonkin on keksinyt :o
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No noinhan siellä kaupassa tehdään, ihan vaan itsepalveluna.
90-luvulla oli vielä kyläkauppoja, joissa ostokset pyydettiin myyjältä tiskillä. Joissakin Alkoissa oli sama käytäntö.
Sen lisäksi ne alkon tuotteet ei olleet edes näkyvillä vaan takahuoneessa ja myyjä saattoi sanoa että ei sulle enää tänään :) Tosin 80-luvun puolella. Täytin 18 1990 ja en ole ikinä asioinut kuin itsepalvelualkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Subissa pitäisi olla samanlaiset tilausautomaatit kuin esim. Mäkkärissä. Olisi tosi helppo valita ruudulta halutut täytteet eikä tarvitsisi puhua myyjän kanssa. Itselle introverttina nuo Mäkkärin tilauslaitteet on ihan huiput.
Muistetaan kuitenkin, ettei introversio aiheuta haluttomuutta puhua asiakaspalvelijan kanssa. Kyllä siinä on kyse ujoudesta, estoisuudesta, sosiaalisen tilanteen pelosta tai jostain muusta. Ja elämäsi helpottuisi valtaasti, kun työskentelisit päästäksesi eroon siitä. Ei tarvitsisi luopua asioiden tekemisestä vain siksi, että niissä joutuu puhumaan.
Jos ujous haittaa niin paljon että leivän tilaaminen hermostuttaa niin tuommoinen paikkahan on just hyvä harjoittelemaan miten siitä ujoudesta pääsee eroon. Jos ei ikinä aseta itseään alttiiksi sosiaalisille kanssakäymisille niin pysyy ujona lopun elämää.
Nöyryytys ei auta. Päinvastoin, ongelma voi paheta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elitistit ärsyyntyvät suunnattomasti kuin heidän snobbailupaikkaansa arvostellaan.
On kyllä tosiaan äärimmäisen elitististä ja snobbailua valita leivän täytteet itse :DDD
Se on naurettavaa pelleilyä ja siksi sitä ei jaksa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olisiko helpompi tehdä tilaus niin, että "Otan tuon kana-avokadoleivän mutta ei laiteta siihen jalopenoa. Eikä kurkkua. Eikä itse asiassa oliivejakaan. Ei laiteta myöskään mausteita eikä öljyä." jne?
Mutta jos pyydän kana-avokadoleivän ihan sellaisena kuin se listassa on, niin silti multa kysellään erikseen joka ainesosaa... otatko leivän, otatko kanaa, otatko avokadoa....
Jos uskot, että tuollaiselle palvelulle on kysyntään, niin miksi et perusta sellaista? Patonkiravintola, jossa on kiinteä lista ja lisäksi voi tilata "fantasiapatongin". Koska jonkun muu kannattaisi kantaa se riski?
Siksi että mulla on hyväpalkkainen mielenkiintoinen duuni kaukana ravintola-alasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on hyvä systeemi, että saa valita kaikki itse.
Joillekin sellainen sopii eikä siinä mitään, sehän onnistuu ihan joka ikisessä ravintolassa maailmassa. Aina voi pyytää lisätäytteitä tai jättämään pois jotain tai semplata lisukkeita sen mukaan mitä nyt keittiöstä vaan löytyy.
Subwayn major issue onkin siinä, että siellä asiakas PAKOTETAAN siihen nirsokeallergikkojen tuunaushumppaan kun suurinta osaa normaaleista sellainen ei kiinnosta ja suurelle osalle se on vain raivostuttavaa nöyryyttämistä. Subwaysta puuttuu normaali tuotteistettu annosvalikoima kokonaan. Sieltä saa vain komponentteja joista pitää itse arpoa kokoon tuote.
Se komponenttien kasaaminen on vähän niin kuin se Subwayn konsepti.
Aivan. Sitä konseptiahan tässä arvostellaankin. Major issue se on eikä hyvä systeemi. Samainen hyvä systeemi on käytössä kaikissa maailman ravintoloissa, mutta Subissa ei ole vaihtoehtoa valmiista annoksesta, joka on käytössä kaikissa muissa maailman ravintoloissa. Se on kuin auto josta unohtui renkaat ja sitten vedotaan siihen, että renkaiden itse asentaminen on tässä se konseptin hienous ja clue.
Millä tavalla se eroaa perinteisestä grillikioskista, jossa ensin ihan itse joutuu valitsemaan, haluaako hampparia/lihapiirakkaa/hodaria/makkaraperunoita ja kenties munalla/ananaksella/juustolla ja siihen vielä mausteet?
Tätä olin tulossa sanomaan. Ei se ollut kenellekään vuosikymmeniä sitten mikään ongelma, että grillin myyjä kysyi mitä mausteita hampurilaisen väliin laitetaan. Nyt se on aivan kammottava hankaluus, joka saa ihmiset kieriskelemään tuskanhiessään ja aiheuttaa paniikkikohtauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas ilkeilijät huutelee. Kurjaa. Itse koen myös muutaman kerran Subissa käyneenä että tilaaminen on törkeän vaikeaa. En tiedä mitä heillä kaikissa kipoissaon, en tiedä mitä kastikkeita tai majoneeseja löytyy. En tiedä millainen mikäkin leipä on, kova vai pehmeä jne. Inhottava ja nöyryyttävä konsepti kaiken kaikkiaan. Tämän vuoksi en mene ikinä Subwaylle enää. Ymmärtäisin jos olisi buffetpöytä. Saisi itse rakentaa leipänsä. Myyjien nuiva ja alentuva asenne ei auta kyllä ihmistä yhtään ostotilanteessa.
Etkö osaa lukea? Siinä tiskissähän lukee aina ne vaihtoehdot, mitä on. Niin leipien kuin kastikkeiden kohdalla. Eikä tarvitse seistä pällistelemässä mitä edellinen tilaa, vaan vuoroa odottaessa luet leipävaihtoehdot ja valitset mieleisesi. Sinun ei myöskään tarvitse tuijottaa myyjän tekemisiä, kun hän täyttää (ja paahtaa) leipää, vaan siirryt jo sujuvasti eteenpäin katsomaan mitkä vihannekset haluat, niin sinulla on vastaus valmiina kun myyjä on leipäsi kanssa siinä kohdassa. Eikä silloinkaan tarvitse jäädä vahtimaan mitä myyjä tekee, vaan siirryt jo sujuvasti eteenpäin lukemaan kastikevaihtoehdot ja valitsemaan mieleisesi, jotta voit ne myyjälle kertoa kun hän kysyy. Ja jos olet sujuvasti ennakoiden siinä tiskillä asiat päättänyt, myyjän ei edes tarvitse kysyä sinulta mitään, kun voit kertoa valintasi hänelle ihan kysymättä, kun hän siirtyy seuraavaan kohtaan tiskillä.
Käytöksestä päätellen taidat olla Subin artisteja?
Minusta on ihan vaan hyvä, että voi valita jokaisen täytteen erikseen eikä tarvitse valita sellaista mitä ei halua.
Valmiissa vaihtoehdoissa on aina jotain mistä en pidä. Ärsyttää joissain ravintoloissa tilata annoksia 'ilman sitä ja tätä ja tuota ja voisko sitten senjasen tilalle valita eri jutun'.
Subissa on kyllä valmiitakin vaihtoehtoja jos sellaisesta tykkää enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin sellainen sopii eikä siinä mitään, sehän onnistuu ihan joka ikisessä ravintolassa maailmassa. Aina voi pyytää lisätäytteitä tai jättämään pois jotain tai semplata lisukkeita sen mukaan mitä nyt keittiöstä vaan löytyy.
Subwayn major issue onkin siinä, että siellä asiakas PAKOTETAAN siihen nirsokeallergikkojen tuunaushumppaan kun suurinta osaa normaaleista sellainen ei kiinnosta ja suurelle osalle se on vain raivostuttavaa nöyryyttämistä. Subwaysta puuttuu normaali tuotteistettu annosvalikoima kokonaan. Sieltä saa vain komponentteja joista pitää itse arpoa kokoon tuote.
Aivan. Sitä konseptiahan tässä arvostellaankin. Major issue se on eikä hyvä systeemi. Samainen hyvä systeemi on käytössä kaikissa maailman ravintoloissa, mutta Subissa ei ole vaihtoehtoa valmiista annoksesta, joka on käytössä kaikissa muissa maailman ravintoloissa. Se on kuin auto josta unohtui renkaat ja sitten vedotaan siihen, että renkaiden itse asentaminen on tässä se konseptin hienous ja clue.
Millä tavalla se eroaa perinteisestä grillikioskista, jossa ensin ihan itse joutuu valitsemaan, haluaako hampparia/lihapiirakkaa/hodaria/makkaraperunoita ja kenties munalla/ananaksella/juustolla ja siihen vielä mausteet?
Subilla ei pääse ulos yilaamalla kana Teriyaki kaikilla mausteilla.
Mä olen päässyt. Toki se mun kaikilla mausteilla tarkoittaa sitä, että vastaan kaikkeen "kyllä" aina kun kysymys on esitetty. Leivän ja kastikkeen osaan toki itsekin valita vaikka arpomalla jos ei muuten, mutta voisin ihan hyvin sanoa että valitse joku mikä on suosituin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olin tulossa sanomaan. Ei se ollut kenellekään vuosikymmeniä sitten mikään ongelma, että grillin myyjä kysyi mitä mausteita hampurilaisen väliin laitetaan. Nyt se on aivan kammottava hankaluus, joka saa ihmiset kieriskelemään tuskanhiessään ja aiheuttaa paniikkikohtauksia.
Ketsuppi, sinappi, sipuli, kurkkusalaatti. Ei kysellä sämpylän laatua eikä makkaran raaka-ainetta. Se valinta on jo tehty kun pyytää kanahampurilaisen tai tuplajuuston.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, toiset haluaa luetella kaikki ainekset.
Mutta eikö voisi olla vaikka kaksi-kolme valmiiksi mietittyä vaihtoehtoa niille, jotka vain haluavat ruokansa helposti ja enempiä miettimättä.
Vastaus: tilaa haluamasi lihapulla/kana teriyaki/muu patonki "ihan sama millä leivällä ja kastikkeella" ja kaikilla mausteilla. Ei tarvitse paljon miettiä.
Ei todellakaan onnistu mikään "ihan sama"-tilaus. Myyjän tulee saada asiakkaalta selvä tilaus. Muuten menisi ihan mahdottomaksi kun alkaisi "enmä tätä halunnu"-vänkääminen maksuhetkellä.
Patonki on sen verran tiukassa paketissa, että maksamisen hetkellä et kyllä täytteitä näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sulle on liian vaativaa sanoa "kokonainen kana-teriyaki täysjyväleivällä, kaikki vihannekset ja mausteet"?
Miksi sanoisin niin, kun en sellaista halua? Tai en tiedä haluanko, kun en tiedä esim. millainen on tämä täysjyväleipä. Enkä tiedä mitkä ovat "kaikki" mausteet, sekin pitää erikseen tiedustella ja sitten aprikoida, mikä sopii. Yleensä ottaen "kaikkea paljon" ei tuota maukasta lopputulosta vaan jotain kärkeä täytteiden valinnassa pitäisi olla. Sitä paitsi tuolla ei välty lisäkysymyksiltä. Jotain kastikkeita tivataan ainakin.
Ihan sama "ongelma" sulla on missä tahansa ravintolassa, jonka annoksia et vielä tiedä. Pitää vaan tilata niistä se mikä mieluisimmalta kuulostaa ja toivoa että se on hyvää. Eihän niistäkään etukäteen tiedä.
Ei se ole sama ongelma. Muissa ravintoloissa mun ei tarvitse laatia kokille reseptiä aineksista joita en tunne. En pääse edes maistamaan niitä ennen päätöstä.
Ongelma on lisäksi Subwayssa exponentiaalinen. Normiraflassa on esim 20 ruokaa, Subwayssa tuhansia. Loppuu rahat ja ikä ennen kuin tietää lempparinsa.
Pitäisiköhän minunkin mennä joskus Subwayhyn syömään? Kuulostaa hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti näin, mutta nythän kyse onkin siitä että onko se konsepti oikeasti huono? Ei huonoa käytäntöä kannata jatkaa, vaan miettiä uusi.
AP
Tekeekö subi tappiota konseptillaan?
Oikeampi kysymys olisi voisiko Subi tehdä enemmän voittoa paremmalla konseptilla.
AP
Ei voisi. Konsepti toimii ja suurimmalle osalle tilaaminen ei ole vaikeaa. Lisäämällä listalle täysin valmiita vaihtoehtoja saataisiin vaan sekaannusta, kun asiakkaat kuitenkin haluaisivat niihinkin muutoksia.
Maailman jokaisessa muussa ravintolassa valmiit vaihtoehdot onnistuvat. Hakeeko Subway työntekijänsä jostain imbesillikeskuksesta, jos tuollainen sekoittaisi kaiken?
Mietin myös miten kukaan ihminen selviää buffetravintolassa? Siellähän joutuu ihan itse poimimaan ruokansa lautaselle sen enempää niistä tietämättä.
Sinä sekoitat ihan eri käsitetason asiat nyt keskenään. Buffetravintolassa koostetaan ateria erilaisista ruoista, jotka siis ovat jo valmiiksi kokin tekemiä eikä niiden reseptiikkaa ole ulkoistettu asiakkaalle. Asiakas voi valita lautaselleen joko silakkalaatikon, lasagnen tai molempia. Ihan sama kuin a la carte:ssa, paitsi tässä vaan annosten kokoaminen on itsepalveluitettu. Subwayn konseptikaaviolla asiakkaan pitäisi valita laatikkoon perunaviipaleet tai pastalevy, valkokastike, tomaattikastike tai kermakastike tai useampia, silakka tai jauheliha, juusto tai ei, mausteet ja kypsennys uunnissa tai ei jne..
Miten sinä raukka selvitä Rosson raastepöydästäkään, kun siinä pitää ihan itse miettiä, sopiiko herne-maissi-paprika yhteen kaali- ja porkkanaraasteen kanssa, entäpä kun on tarjolla sekä tuoretta että säilykekurkkua ja vielä kolme erilaista kastikettakin?! Sillisalaatiksihan se menee, kun ei ole kokki koonnut raastepöytään komponentteja, jotka varmasti sopivat keskenään yhteen, jos ottaa kaikkea.
Vaihtoehtojen määrän vaikutusta ihmisten ostokäyttäytymiseen on tutkittu. Muistaakseni meni niin, että kun vaihtoehtoja on enemmän kuin yksi, se lisää ostamisen todennäköisyyttä. (Jos tarjolla on sekä omena- että appelsiinimehua, useampi ostaa kuin siinä tapauksessa, että mehua olisi vain yhdenlaista.) Mutta kun vaihtoehtojen määrä nousee liian korkeaksi, ihmiset eivät enää ostakaan. (Omena-, appelsiini-, porkkana-, mansikka-, mustikka-, puolukka-, päärynä-, kumkvatti-, graattiomena-, lehtikaali- ja pinaattimehua - ihmiseen iskee jonkinlainen ahdistus ja hän poistuu mehuhyllyltä tyhjin käsin.) Ei siis todellakaan mikään ihme, että moni ahdistuu Subwayn konseptista. Valintojen määrän lisäksi tilanteesta tekee vaikean se, että valinnat pitäisi pystyä tekemään nopeasti, kun takana on jonoa - aika monissa muissa valintatilanteissa saa pähkäillä rauhassa.
Toisaalta niin kauan kuin kävijöitä riittää, konseptia voidaan pitää onnistuneena. Aika harvan yrityksen tarkoitus on palvella ihan kaikkia. Ne, jota eivät pidä konseptista tai pidä sitä rahojensa arvoisena, voivat ostaa sapuskansa jostain muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko et ole käynyt grillillä tai sitten et ole käynyt Subissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sulle on liian vaativaa sanoa "kokonainen kana-teriyaki täysjyväleivällä, kaikki vihannekset ja mausteet"?
Miksi sanoisin niin, kun en sellaista halua? Tai en tiedä haluanko, kun en tiedä esim. millainen on tämä täysjyväleipä. Enkä tiedä mitkä ovat "kaikki" mausteet, sekin pitää erikseen tiedustella ja sitten aprikoida, mikä sopii. Yleensä ottaen "kaikkea paljon" ei tuota maukasta lopputulosta vaan jotain kärkeä täytteiden valinnassa pitäisi olla. Sitä paitsi tuolla ei välty lisäkysymyksiltä. Jotain kastikkeita tivataan ainakin.
Ihan sama "ongelma" sulla on missä tahansa ravintolassa, jonka annoksia et vielä tiedä. Pitää vaan tilata niistä se mikä mieluisimmalta kuulostaa ja toivoa että se on hyvää. Eihän niistäkään etukäteen tiedä.
Ei se ole sama ongelma. Muissa ravintoloissa mun ei tarvitse laatia kokille reseptiä aineksista joita en tunne. En pääse edes maistamaan niitä ennen päätöstä.
Ongelma on lisäksi Subwayssa exponentiaalinen. Normiraflassa on esim 20 ruokaa, Subwayssa tuhansia. Loppuu rahat ja ikä ennen kuin tietää lempparinsa.
Missä Subwayssa on noin laaja valikoima, minä haluan mennä käymään.
Luulisin, että aika moni osaa päättää sopiiko omaan makuun kinkun kanssa paprika, tomaatti vai jopa molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, toiset haluaa luetella kaikki ainekset.
Mutta eikö voisi olla vaikka kaksi-kolme valmiiksi mietittyä vaihtoehtoa niille, jotka vain haluavat ruokansa helposti ja enempiä miettimättä.
Vastaus: tilaa haluamasi lihapulla/kana teriyaki/muu patonki "ihan sama millä leivällä ja kastikkeella" ja kaikilla mausteilla. Ei tarvitse paljon miettiä.
Ei todellakaan onnistu mikään "ihan sama"-tilaus. Myyjän tulee saada asiakkaalta selvä tilaus. Muuten menisi ihan mahdottomaksi kun alkaisi "enmä tätä halunnu"-vänkääminen maksuhetkellä.
Tuo on jossittelua. Minä olen asiakaspalvelijana kyllä tehnyt monestikin asiakkaan puolesta "ihan sama"- valinnan (myös ravintola-alalla) eikä kukaan ole valittanut. Jos valittaisi, niin keskusteltaisiin lyhyesti että sanoit että ihan sama, sait ihan saman. Ala maksaa. Jos ei maksa niin ok, sitten leipä menee hävikkiin, semmoista se joskus on. Hyvä myyjä voi myös "ihan sama"-tilauksen saadessaan sanoa ääneen että "ok, laitetaan sitten vehnäleipä" ja "ok, laitetaan makeasipulikastike" jos asiakas ei pullikoi vastaan niin eihän siinä sitten mitään. Jos pullikoi, niin saahan hän sitten sen haluamansa. En näe minkään valtakunnan ongelmaa tässä.
Kaupoista saa valmiita patonkeja, jos Subwayssa käynti ei innosta. Tai jos haluaa mennä ihan ulos syömään, niin vaikkapa Picnicistä saa valmiiksi täytettyjä patonkeja.
Mikä on pahinta, mitä siinä subia tilatessa voi tapahtua?
Muut ihmiset pyörittelevät silmiään ja huokailevat? Jotain muuta, mitä?
Olen itse epävarma kuski, koska ajan vain pakon edessä. Aina, kun joku liimautuu puskuriini, hermostun hieman. Alan pelätä tekeväni virheitä. Poistuuko se sillä, että yritän vaikuttaa muihin ihmisiin, että "älkää tekään ajako autoa" tai autojen kehittäjiin, että tehkää erilaisia autoja?
Vai olisiko kuitenkin nopein ja toimivin ratkaisu kehittää itseään. Opetella olemaan välittämättä siitä takapuskurissa roikkujasta ja katsoa eteenpäin eikä taustapeiliin. Ja ajaa enemmän.
On kyllä tosiaan äärimmäisen elitististä ja snobbailua valita leivän täytteet itse :DDD