Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Subwayn tilausperiaate on aivan järjetön ja sitä voisi verrata ihan suoraan kauppaan, jossa

Vierailija
12.08.2022 |

olisi pitkä tiski ja joka ikinen ruokatavara pitäisi pyytää erikseen myyjältä, joka aina kävisi läpi myös valikoimalitanian. Eli kun pyydät jogurtin, käytäisiin läpi kaikki maku, koko ja valmistajavaihtoehdot.

Kukahan tuonkin on keksinyt :o

Kommentit (320)

Vierailija
181/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on hyvä systeemi, että saa valita kaikki itse.

Joillekin sellainen sopii eikä siinä mitään, sehän onnistuu ihan joka ikisessä ravintolassa maailmassa. Aina voi pyytää lisätäytteitä tai jättämään pois jotain tai semplata lisukkeita sen mukaan mitä nyt keittiöstä vaan löytyy. 

Subwayn major issue onkin siinä, että siellä asiakas PAKOTETAAN siihen nirsokeallergikkojen tuunaushumppaan kun suurinta osaa normaaleista sellainen ei kiinnosta ja suurelle osalle se on vain raivostuttavaa nöyryyttämistä. Subwaysta puuttuu normaali tuotteistettu annosvalikoima kokonaan. Sieltä saa vain komponentteja joista pitää itse arpoa kokoon tuote. 

Se komponenttien kasaaminen on vähän niin kuin se Subwayn konsepti.

Aivan. Sitä konseptiahan tässä arvostellaankin. Major issue se on eikä hyvä systeemi. Samainen hyvä systeemi on käytössä kaikissa maailman ravintoloissa, mutta Subissa ei ole vaihtoehtoa valmiista annoksesta, joka on käytössä kaikissa muissa maailman ravintoloissa. Se on kuin auto josta unohtui renkaat ja sitten vedotaan siihen, että renkaiden itse asentaminen on tässä se konseptin hienous ja clue.

Millä tavalla se eroaa perinteisestä grillikioskista, jossa ensin ihan itse joutuu valitsemaan, haluaako hampparia/lihapiirakkaa/hodaria/makkaraperunoita ja kenties munalla/ananaksella/juustolla ja siihen vielä mausteet?

Tätä olin tulossa sanomaan. Ei se ollut kenellekään vuosikymmeniä sitten mikään ongelma, että grillin myyjä kysyi mitä mausteita hampurilaisen väliin laitetaan. Nyt se on aivan kammottava hankaluus, joka saa ihmiset kieriskelemään tuskanhiessään ja aiheuttaa paniikkikohtauksia.

Ketsuppi, sinappi, sipuli, kurkkusalaatti. Ei kysellä sämpylän laatua eikä makkaran raaka-ainetta. Se valinta on jo tehty kun pyytää kanahampurilaisen tai tuplajuuston.

Omg, se kysyy kaksi kysymystä enemmän, en kestä...

Vierailija
182/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä Subissa pitäisi olla samanlaiset tilausautomaatit kuin esim. Mäkkärissä. Olisi tosi helppo valita ruudulta halutut täytteet eikä tarvitsisi puhua myyjän kanssa. Itselle introverttina nuo Mäkkärin tilauslaitteet on ihan huiput.

Muistetaan kuitenkin, ettei introversio aiheuta haluttomuutta puhua asiakaspalvelijan kanssa. Kyllä siinä on kyse ujoudesta, estoisuudesta, sosiaalisen tilanteen pelosta tai jostain muusta. Ja elämäsi helpottuisi valtaasti, kun työskentelisit päästäksesi eroon siitä. Ei tarvitsisi luopua asioiden tekemisestä vain siksi, että niissä joutuu puhumaan.

Jos ujous haittaa niin paljon että leivän tilaaminen hermostuttaa niin tuommoinen paikkahan on just hyvä harjoittelemaan miten siitä ujoudesta pääsee eroon. Jos ei ikinä aseta itseään alttiiksi sosiaalisille kanssakäymisille niin pysyy ujona lopun elämää. 

Nöyryytys ei auta. Päinvastoin, ongelma voi paheta.

Miten se myyjä oikein nöyryyttää ? Nauraa ja huutaa suureen ääneen, että "Katsokaa kaikki kuinka tää yks ei osaa tilata"? Jos nyt joskus sattuu töykeä myyjä kassalle (mikä voi tapahtua aivan missä tahansa liikkeessä) niin sitten voit laittaa palautetta liikkeeseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ap sun kanssa ihan samaa mieltä, vaikka porukka täällä länkyttää länkyttämästä päästyään

Vierailija
184/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin sellainen sopii eikä siinä mitään, sehän onnistuu ihan joka ikisessä ravintolassa maailmassa. Aina voi pyytää lisätäytteitä tai jättämään pois jotain tai semplata lisukkeita sen mukaan mitä nyt keittiöstä vaan löytyy. 

Subwayn major issue onkin siinä, että siellä asiakas PAKOTETAAN siihen nirsokeallergikkojen tuunaushumppaan kun suurinta osaa normaaleista sellainen ei kiinnosta ja suurelle osalle se on vain raivostuttavaa nöyryyttämistä. Subwaysta puuttuu normaali tuotteistettu annosvalikoima kokonaan. Sieltä saa vain komponentteja joista pitää itse arpoa kokoon tuote. 

Aivan. Sitä konseptiahan tässä arvostellaankin. Major issue se on eikä hyvä systeemi. Samainen hyvä systeemi on käytössä kaikissa maailman ravintoloissa, mutta Subissa ei ole vaihtoehtoa valmiista annoksesta, joka on käytössä kaikissa muissa maailman ravintoloissa. Se on kuin auto josta unohtui renkaat ja sitten vedotaan siihen, että renkaiden itse asentaminen on tässä se konseptin hienous ja clue.

Millä tavalla se eroaa perinteisestä grillikioskista, jossa ensin ihan itse joutuu valitsemaan, haluaako hampparia/lihapiirakkaa/hodaria/makkaraperunoita ja kenties munalla/ananaksella/juustolla ja siihen vielä mausteet?

Tätä olin tulossa sanomaan. Ei se ollut kenellekään vuosikymmeniä sitten mikään ongelma, että grillin myyjä kysyi mitä mausteita hampurilaisen väliin laitetaan. Nyt se on aivan kammottava hankaluus, joka saa ihmiset kieriskelemään tuskanhiessään ja aiheuttaa paniikkikohtauksia.

Joko et ole käynyt grillillä tai sitten et ole käynyt Subissa.

Olen käynyt molemmissa ja saanut aina sitä mitä olen halunnutkin enkä ole ahdistunut kertaakaan.

Vierailija
185/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No noinhan siellä kaupassa tehdään, ihan vaan itsepalveluna.

Ja nyt pääsitkin heti hyvin asian ytimeen: miksei myös Subwayssä toimita itsepalveluna, kun se on ainoa konsti saada homma toimimaan asiointi kaupassakin?

AP

Patonkibuffetti jossa asiakas voi täyttää itse leipänsä tarjolla olevilla täytteillä olisi varmaan ihan hyvä, toimiva ja suosittu konsepti. Ei siinä tarvita vittuilevaa artistia mihinkään, että saa sipulit ja jalapenot aseteltua leivälle.  Sivusta.

Kun tietää mitä sikoja ihmiset buffeteissa on, niin en kyllä haluaisi itse tehdä patonkia muiden ronkkimista täytteistä ja ainesosista, hyi yök.

Vierailija
186/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan vaan hyvä, että voi valita jokaisen täytteen erikseen eikä tarvitse valita sellaista mitä ei halua.

Valmiissa vaihtoehdoissa on aina jotain mistä en pidä. Ärsyttää joissain ravintoloissa tilata annoksia 'ilman sitä ja tätä ja tuota ja voisko sitten senjasen tilalle valita eri jutun'.

Subissa on kyllä valmiitakin vaihtoehtoja jos sellaisesta tykkää enemmän.

Subissa ei ole valmiita vaihtoehtoja, vaan kaikkien odotetaan luettelevan sisällön salaatinlehti kerrallaan. Ehkä se on unelmaketju nirsoille, joilla on paljon sellaista mitä ei voi todellakaan syödä, koska koko patonki on pilalla.

Vierailija
187/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Tämän filosofian kirjan ajatus on aivan järjetön. Sehän on aivan sama kuin että jos.....

- Mutta kukaanhan ei pakota sinua lukemaan sitä kirjaa. Monille muille se kelpaa kyllä ihan sellaisenaan.

Vierailija
188/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä Subissa pitäisi olla samanlaiset tilausautomaatit kuin esim. Mäkkärissä. Olisi tosi helppo valita ruudulta halutut täytteet eikä tarvitsisi puhua myyjän kanssa. Itselle introverttina nuo Mäkkärin tilauslaitteet on ihan huiput.

Muistetaan kuitenkin, ettei introversio aiheuta haluttomuutta puhua asiakaspalvelijan kanssa. Kyllä siinä on kyse ujoudesta, estoisuudesta, sosiaalisen tilanteen pelosta tai jostain muusta. Ja elämäsi helpottuisi valtaasti, kun työskentelisit päästäksesi eroon siitä. Ei tarvitsisi luopua asioiden tekemisestä vain siksi, että niissä joutuu puhumaan.

Jos ujous haittaa niin paljon että leivän tilaaminen hermostuttaa niin tuommoinen paikkahan on just hyvä harjoittelemaan miten siitä ujoudesta pääsee eroon. Jos ei ikinä aseta itseään alttiiksi sosiaalisille kanssakäymisille niin pysyy ujona lopun elämää. 

Nöyryytys ei auta. Päinvastoin, ongelma voi paheta.

Miten se myyjä oikein nöyryyttää ? Nauraa ja huutaa suureen ääneen, että "Katsokaa kaikki kuinka tää yks ei osaa tilata"? Jos nyt joskus sattuu töykeä myyjä kassalle (mikä voi tapahtua aivan missä tahansa liikkeessä) niin sitten voit laittaa palautetta liikkeeseen. 

Jo pelkkä tilanne lähtöasetelmansa vuoksi voi tuntua nöyryyttävältä. Mutta onhan näitä kuultu, kuinka myyjä alkaa hoputtaa tai lässyttää kuin lapselle. Eikä asiaa auta nyt julki tullut asiakkaanpilkkausvideo, jota ylin johtokin suojelee firman arvojen kuvajaisena ilmeisesti. 

Vierailija
189/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myydäänhän pizzojakin niin että saa valita omat täytteet, ja monessa kahvilassa saa itse valita salaatin täytteet. Miksi tehdä valmiita fiksattuja vaihtoehtoja, jos niitä kuitenkin halutaan muutella?

Vierailija
190/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen tilauksenhan voi tehdä netissä etukäteen.

Vierailija
191/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulle on liian vaativaa sanoa "kokonainen kana-teriyaki täysjyväleivällä, kaikki vihannekset ja mausteet"?

Miksi sanoisin niin, kun en sellaista halua? Tai en tiedä haluanko, kun en tiedä esim. millainen on tämä täysjyväleipä. Enkä tiedä mitkä ovat "kaikki" mausteet, sekin pitää erikseen tiedustella ja sitten aprikoida, mikä sopii. Yleensä ottaen "kaikkea paljon" ei tuota maukasta lopputulosta vaan jotain kärkeä täytteiden valinnassa pitäisi olla. Sitä paitsi tuolla ei välty lisäkysymyksiltä. Jotain kastikkeita tivataan ainakin. 

Tiedätkö kuitenkin hampurilaispaikoissa mitä se sämpylä on ja jos ostat jonkin tietyn nimisen hampurilaisen/aterian, niin tiedät mitä se sisältää? Jos ostat dippiä ranskalaisii, niin siinäkin saa valita eriläisista vaihtoehdoista. Limukoissakin on vaihtoehtoja, joista pitää valita. Kyllä on niin vaikeeta.

Jos tuollainen ahdistaa, niin parempi varmaan tehdä ruoka kotona? Ja jos taas ahdistaa ettei tiedä mitä joku on, niin eikö se ole sama homma ihan hienoissa ravintoloissakin? Ei sielläkään taida esillä olla jokaisen ruuan täydellistä reseptiä.

Vierailija
192/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Subilla ei pääse ulos yilaamalla kana Teriyaki kaikilla mausteilla.

Mä olen päässyt. Toki se mun kaikilla mausteilla tarkoittaa sitä, että vastaan kaikkeen "kyllä" aina kun kysymys on esitetty. Leivän ja kastikkeen osaan toki itsekin valita vaikka arpomalla jos ei muuten, mutta voisin ihan hyvin sanoa että valitse joku mikä on suosituin.

Eli ei sieltä pääse ulos sanomalla kana Teriayaki kaikilla mausteilla... Sitten vastailet elämää suurempiin kysymyksiin 😆

Vierailija
193/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä Subin mollaajat varmaan rääkyy hotellin aluassakin, miten on järkyttävää, että muutama yö maksaa saman verran kuin jonkun luukun kuukausivuokra! Ihan älytön konsepti!

Vierailija
194/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas ilkeilijät huutelee. Kurjaa. Itse koen myös muutaman kerran Subissa käyneenä että tilaaminen on törkeän vaikeaa. En tiedä mitä heillä kaikissa kipoissaon, en tiedä mitä kastikkeita tai majoneeseja löytyy. En tiedä millainen mikäkin leipä on, kova vai pehmeä jne. Inhottava ja nöyryyttävä konsepti kaiken kaikkiaan. Tämän vuoksi en mene ikinä Subwaylle enää. Ymmärtäisin jos olisi buffetpöytä. Saisi itse rakentaa leipänsä. Myyjien nuiva ja alentuva asenne ei auta kyllä ihmistä yhtään ostotilanteessa.

Etkö osaa lukea? Siinä tiskissähän lukee aina ne vaihtoehdot, mitä on. Niin leipien kuin kastikkeiden kohdalla. Eikä tarvitse seistä pällistelemässä mitä edellinen tilaa, vaan vuoroa odottaessa luet leipävaihtoehdot ja valitset mieleisesi. Sinun ei myöskään tarvitse tuijottaa myyjän tekemisiä, kun hän täyttää (ja paahtaa) leipää, vaan siirryt jo sujuvasti eteenpäin katsomaan mitkä vihannekset haluat, niin sinulla on vastaus valmiina kun myyjä on leipäsi kanssa siinä kohdassa. Eikä silloinkaan tarvitse jäädä vahtimaan mitä myyjä tekee, vaan siirryt jo sujuvasti eteenpäin lukemaan kastikevaihtoehdot ja valitsemaan mieleisesi, jotta voit ne myyjälle kertoa kun hän kysyy. Ja jos olet sujuvasti ennakoiden siinä tiskillä asiat päättänyt, myyjän ei edes tarvitse kysyä sinulta mitään, kun voit kertoa valintasi hänelle ihan kysymättä, kun hän siirtyy seuraavaan kohtaan tiskillä.

Käytöksestä päätellen taidat olla Subin artisteja?

En todellakaan ole :D Niihin hommiin väh. 25 v. liian vanha. Enkä ikinä ole ollut missään ravintola-alalla töissä. Mutta jos tällainen dinosaurus selviää tilauksesta enemmän kuin helposti silloin kun pari kertaa vuodessa siellä käyn (mielummin syön oikeaa ruokaa ravintolassa, leipää ja täytteitä voin syödä kotonakin), niin en vaan mitenkään ymmärrä miten joku voi tästä noin kovasti stressaantua.

Vierailija
195/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketsuppi, sinappi, sipuli, kurkkusalaatti. Ei kysellä sämpylän laatua eikä makkaran raaka-ainetta. Se valinta on jo tehty kun pyytää kanahampurilaisen tai tuplajuuston.

Omg, se kysyy kaksi kysymystä enemmän, en kestä...

Ongelma ei varsinaisesti piile kysymyksissä vaan vastauksissa. Snägäriltä saa edelleenkin lihapiirakan vaikka ei osaisi vastata mihinkään mitään. Monesti yömyöhän asiakkaat tosiaan ovat vaikeuksissa jopa ääntää sana "lihapiirakka" ymmärrettävästi. Nälkä lähtee silti jokaiselta. 

Mutta Subukassapa ei saakaan yhtään mitään, jos ei osaa vastata oikeilla avainsanoilla oikeaan aikaan. Joku hunajakaura on osattava vastata avoimeen kysymykseen tai toimitus tyssää siihen paikkaan. Snägärillä voi sanoa maustekyselyyn "kaikki" tai "ei mitään" jos ei tunne valikoimaa. Subrupsulla ei silläkään konstilla selviä pälkähästä.

Vierailija
196/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myydäänhän pizzojakin niin että saa valita omat täytteet, ja monessa kahvilassa saa itse valita salaatin täytteet. Miksi tehdä valmiita fiksattuja vaihtoehtoja, jos niitä kuitenkin halutaan muutella?

Siellä on onneksi myös ihan valmiita täyte-ehdotukdia. Ei tarvitse suunnitella koko pitsaa, jos ei halua. Tai haluatko että tämä lämmitetään? 😄

Vierailija
197/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas ilkeilijät huutelee. Kurjaa. Itse koen myös muutaman kerran Subissa käyneenä että tilaaminen on törkeän vaikeaa. En tiedä mitä heillä kaikissa kipoissaon, en tiedä mitä kastikkeita tai majoneeseja löytyy. En tiedä millainen mikäkin leipä on, kova vai pehmeä jne. Inhottava ja nöyryyttävä konsepti kaiken kaikkiaan. Tämän vuoksi en mene ikinä Subwaylle enää. Ymmärtäisin jos olisi buffetpöytä. Saisi itse rakentaa leipänsä. Myyjien nuiva ja alentuva asenne ei auta kyllä ihmistä yhtään ostotilanteessa.

Etkö osaa lukea? Siinä tiskissähän lukee aina ne vaihtoehdot, mitä on. Niin leipien kuin kastikkeiden kohdalla. Eikä tarvitse seistä pällistelemässä mitä edellinen tilaa, vaan vuoroa odottaessa luet leipävaihtoehdot ja valitset mieleisesi. Sinun ei myöskään tarvitse tuijottaa myyjän tekemisiä, kun hän täyttää (ja paahtaa) leipää, vaan siirryt jo sujuvasti eteenpäin katsomaan mitkä vihannekset haluat, niin sinulla on vastaus valmiina kun myyjä on leipäsi kanssa siinä kohdassa. Eikä silloinkaan tarvitse jäädä vahtimaan mitä myyjä tekee, vaan siirryt jo sujuvasti eteenpäin lukemaan kastikevaihtoehdot ja valitsemaan mieleisesi, jotta voit ne myyjälle kertoa kun hän kysyy. Ja jos olet sujuvasti ennakoiden siinä tiskillä asiat päättänyt, myyjän ei edes tarvitse kysyä sinulta mitään, kun voit kertoa valintasi hänelle ihan kysymättä, kun hän siirtyy seuraavaan kohtaan tiskillä.

Käytöksestä päätellen taidat olla Subin artisteja?

En todellakaan ole :D Niihin hommiin väh. 25 v. liian vanha. Enkä ikinä ole ollut missään ravintola-alalla töissä. Mutta jos tällainen dinosaurus selviää tilauksesta enemmän kuin helposti silloin kun pari kertaa vuodessa siellä käyn (mielummin syön oikeaa ruokaa ravintolassa, leipää ja täytteitä voin syödä kotonakin), niin en vaan mitenkään ymmärrä miten joku voi tästä noin kovasti stressaantua.

Leimallista; "en vaan ymmärrä miten joku ei koe helpoksi, toimivaksi ja mukavaksi samoja asioita kuin minä minä MINÄ koen". 

Just näin. Et ymmärrä. Siihen se kiteytyy koko hoito.

Ihmisiä on erilaisia, mutta vain yksi tyyppi on se joka ei tätä ymmärrä.

Vierailija
198/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä Subin mollaajat varmaan rääkyy hotellin aluassakin, miten on järkyttävää, että muutama yö maksaa saman verran kuin jonkun luukun kuukausivuokra! Ihan älytön konsepti!

Joo parempi että poistut samasta räppänästä saman tien josta sisään vahingossa pyrähditkin. Tämä ei sovellu sinulle.

Vierailija
199/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen olisi Sub tyyli hotellissa? 🤣

Vierailija
200/320 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elitistit ärsyyntyvät suunnattomasti kuin heidän snobbailupaikkaansa arvostellaan.

On kyllä tosiaan äärimmäisen elitististä ja snobbailua valita leivän täytteet itse :DDD

Snobbailu ja elitismi on osa Subwayn ideaa: eihän niitä sämpyläntäyttäjä-tenttaajia muuten kutsuttaisi Sandwich Artisteiksi, eli taiteilijoiksi. 

Taiteeseen kuuluu snobbailu ja elitismi. Ja taiteilijathan, eikä heidän faninsa, ei koskaan tykkää jos heitä arvostellaan. Vika on aina katsojassa.