Mitä pitäisi tehdä kun leikkipuistossa vieras isompi lapsi tulee kiehnäämään viereen?
Käyn kolmevuotiaani kanssa läheisessä leikkipuistossa ja usein sinne ilmaantuu yksin eräs ekaluokkalainen tai eräs eskarilainen tyttö. Ja molemmat ovat sellaisia, että tulevat jotenkin kiehnäämään siihen minun ja lapseni viereen. Hivuttautuvat lähemmäksi pyörimään ympärillemme, kyselevät koko ajan mitä te teette jne. Eivätkä millään lähde, vaikka miten sanoisi, että meillä on nyt oma juttu tässä kesken. Kaipaavat varmaan aikuista ja seuraa ja sellaista, mutta muutamastakin syystä en pysty sitä heille tarjoamaan vaan haluan olla kahden lapseni kanssa. Eilenkin toinen näistä roikkui tunnin vieressämme ja kun lähdimme puistosta kotiin niin lähti perässä kulkemaan.
Mitä tällaiselle oikein pitäisi tehdä?
Kommentit (1230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa auttaa, mutta olen kokenut samaa ja haluaisin myös tietää miten toimia tilanteessa. En halua lapselle olla ilkeä, mutta oma taaperoni kokee tilanteen vaikeaksi ja ei osaa jatkaa leikkiä kun isompi lapsi pyörii niin läheisesti ympärillä.
Meillä käy sama. Oma lapseni ei oikein tykkää kun isompi lapsi pyörii siinä ympärillä, vaan hämmentyy ja kokee tilanteen vaikeaksi. Lopettaa leikit ja jää vain katsomaan sitä isompaa lasta. Kyselee minulta miksi tuo lapsi on tuossa ja koska se menee pois jne. Minkä tämä lapsi tietenkin kuulee ja tilanne on kiusallinen. En halua yhtään mitään pahaa mieltä vieraalle lapselle, mutta en voi oman lapseni kustannuksella antaa hänelle huomiota. Jos omani ei halua leikkiä isompien kanssa tai haluaa välillä jakamattoman huomioni, niin minusta se on ihan ok. Ap
Onko lapsesi päivähoidossa?
Miten päivähoito liittyy siihen, että ap:n lapsi hämmentyy ja kokee vaikeaksi sen, että joku isompi lapsi tunkee hänen äidin kylkeen kiinni, puhua pälpättää hänen äidilleen lukuisia kysymyksiä ja vaatii huomiota, mutta ei huomioi ap:n lasta millään tavalla?
Näin toimimalla pilaat lapsesi.Varmistat ettei hän ei opi toimimaan muiden lasten kanssa, hänestä tulee herkemmin syrjäytynyt ja tilastonumero.
Vierailija kirjoitti:
Näin toimimalla pilaat lapsesi.Varmistat ettei hän ei opi toimimaan muiden lasten kanssa, hänestä tulee herkemmin syrjäytynyt ja tilastonumero.
Nyt en ymmärrä. Millä tavalla ap:n lapsi menee pilalle siitä, että ap ei halua viettää leikkipuistossa aikaa sellaisen ison vieraan lapsen kanssa, joka vaatii täysillä ap:n huomion mutta sivuuttaa ap:n lapsen täysin? Minusta ap:n lapsi menee paljon enemmän pilalle siitä, jos ap suostuu tuon vieraan lapsen vaatimuksiin.
Tiedän tunteen.
Tässähän on nyt kahdesta eri asiasta kysymys. Jotkut vastaavat niin kuin olisi kysytty, että onko ok leikkiä vieraan lapsen kanssa leikkipuistossa. Tietenkin on, ja sehän on kivaakin, mutta tällaiseen spontaaniin sosiaalisuuteen on liityttävä yhteinen pelisäännöistä sopiminen. Eli ei voi olettaa, että toisen leikkeihin voi vain kävellä mukaan, vaan aina kysytään ja sovitaan, että leikittäisiinkö yhdesä? Ja siihen sanotaan, että leikitään vain nyt yhdessä tässä hiekkalaatikolla. Tai sitten sanotaan, että ei nyt, meillä on nyt keskittymistä vaativa kiipeilyleikki kesken, ehkä toisena päivänä. Kun on päätetty leikkiä yhdessä, on helppo huomioida kaikki osapuolet tasapuolisesti.
Sen sijaan hankaluus tulee siitä, että vieraalla lapsella ei ole vielä sosiaalisia kykyjä tähän, mutta hänet on silti jätetty/päästetty yksin puistoon. Kun leikkimisen raameista ei ole sovittu, vierasta lasta ei ole kovin helppo ohjeistaa/käskeä, ja toisaalta vuorovaikutuksesta tulee vähän outoa, kun itse suuntaa keskustelun lähinnä omalle lapselleen, mutta paikalla on kolmaskin. Tuollaista rikkonaista vuorovaikutusta ei oikein tee mieli pidempiä aikoja jatkaa, joten vieras lapsi on vähän pakko joko ottaa kunnolla mukaan tai sitten lähteä itse pois. Se on vaikeaa, kun se vieras lapsi yrittää pomottaa huutamalla jostain matkan päästä jonnekin omiin leikkeihinsä samalla, kun oma lpaljon pienempi apsi tekee jotain muuta ja häntä täytyy vahtia huolellisesti.
Olen yrittänyt ottaa noissa tilanteissa sellaisen "koko kylä kasvattaa" -roolin ja yrittänyt käydä sen keskustelun siitä, että haluaako hän leikkiä meidän kanssamme, ja millä ehdoilla se voi tapahtua. Silti yritän mahdollisuuksien mukaan antaa vieraalle lapselle sen pienen mahdollisuuden johonkin positiiviseen vuorovaikutukseen ja onnistumisen kokemukseen. Sellainen fiilishän tuosta tulee, että kotona ei ole välttämättä kiinnostusta/jaksamista häntä kasvattaa, ja itse hän kärsii siitä kaikkein eniten.
Oma lukunsa on nämä lapset, jotka ovat joka päivä pyytämässä ruokaa.
Meillä oli tällainen naapurissa ja yhteispiha. Kyseisellä lapsen äidillä, joka oli yh, oli oma auto ja asuntovaunu, otti pitkiin hiuksiin raidat parturissa, poltti tupakkaa ja kävi baarissa perjantaina ja lauantaina. Hän kävi kyllä töissä.
Osa ei laita lasta iltikseen ja sitten se lapsi on kaikkien muiden riesa, kun koulu loppuu klo 12.00 ja vanhemmat töissä.
Vierailija kirjoitti:
Osa ei laita lasta iltikseen ja sitten se lapsi on kaikkien muiden riesa, kun koulu loppuu klo 12.00 ja vanhemmat töissä.
Itse tekisin nykyään lasun.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tällainen naapurissa ja yhteispiha. Kyseisellä lapsen äidillä, joka oli yh, oli oma auto ja asuntovaunu, otti pitkiin hiuksiin raidat parturissa, poltti tupakkaa ja kävi baarissa perjantaina ja lauantaina. Hän kävi kyllä töissä.
Se on niin hienoa, kun olet saanut vuoden vanhan ja 3 - vanhan syötettyä ja puettua ja omat lapset ovat tyytyväisinä pihalla niin tulee se naapurin ala-aste ikäinen kiukuttelemaan pihalle, että on nälkä ja ehdottelemaan, että mennään teille sisälle syömään. Ja kun tuo tapahtuu joka päivä, ei vaan joskus.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran vielä itsestäni, että olen jonkun verran uupunut ja väsynyt ja kotitilanteemme ei ole mikään helppo. En oikeasti jaksa antaa itsestäni yhtään mitään täysin vieraille ihmisille, tässä tapauksessa vieraille lapsille. Kun olen puistossa lapseni kanssa haluan itse rentoutua ja tarjota omalleni huomioni ja energiani ja aikani. Ap
Sinun tehtäväsi vanhempana on opettaa lapsellesi sosiaalisia taitoja. Kun siihen viereen tulee tyttöjä ja lapsesi lopettaa leikkimisen sinun kanssasi ja alkaa tuijottaa heitä, se lapsesi ei hämmenny, vaan tarvitsee apua siihen miten voi olla vuorovaikutuksessa niiden muiden lasten kanssa. Se on sinun tehtäväsi. Siksi sinne leikkipuistoon mennään, että lapsia sosiaalistetaan muihin ihmisiin, ei siksi, että saisi olla kahden oman lapsen kanssa. Ne hetket toteutetaan vaikka kotona sisätiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niin hienoa, kun olet saanut vuoden vanhan ja 3 - vanhan syötettyä ja puettua ja omat lapset ovat tyytyväisinä pihalla niin tulee se naapurin ala-aste ikäinen kiukuttelemaan pihalle, että on nälkä ja ehdottelemaan, että mennään teille sisälle syömään. Ja kun tuo tapahtuu joka päivä, ei vaan joskus.
Helpommalla pääsi, kun sai työpaikan. Se toimistotyön ihana 8 tunnin rauha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran vielä itsestäni, että olen jonkun verran uupunut ja väsynyt ja kotitilanteemme ei ole mikään helppo. En oikeasti jaksa antaa itsestäni yhtään mitään täysin vieraille ihmisille, tässä tapauksessa vieraille lapsille. Kun olen puistossa lapseni kanssa haluan itse rentoutua ja tarjota omalleni huomioni ja energiani ja aikani. Ap
Sinun tehtäväsi vanhempana on opettaa lapsellesi sosiaalisia taitoja. Kun siihen viereen tulee tyttöjä ja lapsesi lopettaa leikkimisen sinun kanssasi ja alkaa tuijottaa heitä, se lapsesi ei hämmenny, vaan tarvitsee apua siihen miten voi olla vuorovaikutuksessa niiden muiden lasten kanssa. Se on sinun tehtäväsi. Siksi sinne leikkipuistoon mennään, että lapsia sosiaalistetaan muihin ihmisiin, ei siksi, että saisi olla kahden oman lapsen kanssa. Ne hetket toteutetaan vaikka kotona sisätiloissa.
Jos ekaluokkalaista ei ole laitettu iltikseen niin lasu, ei tarvitse olla ilmainen iltis täti.
Perhepäivähoitaja kirjoitti:
Hei nyt sun pitää mennä omiin leikkeihin tai etsiä joku toinen kaveri, koska minä haluan leikkiä lapseni kanssa kahdestaan.
Varmaan lapsi voi kysellä, että miksi y.m.sellaista niihin ei enää vastailla pitkillä sepustuksilla.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ekaluokkalaista ei ole laitettu iltikseen niin lasu, ei tarvitse olla ilmainen iltis täti.
Nuo ekaluokkalaiset vinkuu kyläänkin.
Kuulostaa ahdistavalta. Puistoon lapset monesti menee leikkimään juurikin TOISTEN lasten kanssa..
Onneksi meidän puistossa on helppo löytää leikkiseuraa. Käy siellä myös tuollaisia penseitä peruspirkkoja ja perttejä, joille toista lasta lwikkimään pyytävä lapai on kauhistus, ja saastainen.
Itse otan vieraat lapset heti mukaan. Monesti tulee kivoja leikkejä ja tutustuu smalla uusiin ihmisiin.
Näin opetetaan ainoa lapsi yksinäiseksi ja ihmispelkoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini ei osannut asettaa muille lapsille rajoja. Joskus kaksi lähistöllä asuvaa minua vanhempaa tuli meille leikkimään. Leikit eivät yleensä olleet kovin mukavia eivätkä tasa-arvoisia.
Kerran minulla oli kova päänsärky, joten makasin vessan lattialla ja oksensin välillä, joten minusta ei tietenkään ollut leikkikaveriksi. Äiti ei kuitenkaan jostakin syystä hennonnut käännyttää poikia ovelta, vaan he sitten leikkivät huoneessani, penkoivat lelujani ja lopulta olivat asetelleet ne härskeihin asentoihin ja lähteneet kotiinsa.
Nyt aikuisena mietin, miten huono itsetunto äidilläni mahtoi olla ja miten huonon mallin hän minulle antoi. Että minusta viis - jos joku toinen lapsi haluaa jotain, niin ei sitä kieltää voi.
Äh, mikä lapatossuäiti, ai että harmittaa puolestasi :(
Sitten aiheeseen: Yhtä aikaa hankala ja selkeä tilanne, mielestäni. Hankala siksi, koska leikkipuisto tosiaan on kaikille lapsille sallittu tila eikä kaikilla lapsilla ole samanlaisia käytöstapoja eikä heidän huomion- eikä seurantarpeeseensa osata/viitsitä/haluta vastata kotona; syitä on moninaisia. Hankala siksi, koska niin tunnistan itseni tuosta sosiaalisesti kömpelöstä, isompien sisarusten monottamasta ja väsyneiden vanhempien poishätistelemästä (minä siis, alkup. tytön tilannettahan en tiedä) seurankipeästä tytöstä, joka vain haluaisi saada kokemuksen siitä, että hänkin on mielenkiintoinen ja että hänetkin on huomattu, vaikka sitten siitä syystä että hänellä on uudet pinnit. Hankala siksi, koska nyt, kroonisesti väsyneenä ja alipalautuneena äitinä menen minäkin leikkipuistoon siksi, että omat lapseni leikkisivät siellä vapaasti ja irrottautuisivat minusta vaatimuksineen edes hetkeksi, en siksi että alkaisin vieraille lapsille aikuiseksi ystäväksi.
Selkeä tapaus on taas toisaalta. APllä ja tämän lapsella on oikeus olla tai olla olematta puistossa itselleen mieluisalla tavalla. AP on siellä omaa, ei muiden lasta varten. APnkin pitää saada välillä hengähdystaukoja, eikä hänen tehtävänsä ole kasvattaa muita lapsia. Eräs ketjun nerokkaimmista vinkeistä liimautujan poishätistelemiseksi olikin aina kääntää puheenaihe omaan lapseen ("Leo sitä, Leo tätä...") Tällä tavoin liimautuja kyllästyy itse ja tekee - toivottavasti! - itse päätöksen jättää vieras perhe rauhaan. Kenenkään ei tarvitse tuntea oloaan ei-toivotuksi tai nolatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ahdistavalta. Puistoon lapset monesti menee leikkimään juurikin TOISTEN lasten kanssa..
Onneksi meidän puistossa on helppo löytää leikkiseuraa. Käy siellä myös tuollaisia penseitä peruspirkkoja ja perttejä, joille toista lasta lwikkimään pyytävä lapai on kauhistus, ja saastainen.
Itse otan vieraat lapset heti mukaan. Monesti tulee kivoja leikkejä ja tutustuu smalla uusiin ihmisiin.
Et sitten viitsinyt lukea ketjua. Tässä ketjussa sanotaan useammassa kohdassa, että nuo aloituksessa mainitut lapset ei halua leikkiä ap:n lapsen kanssa vaan olla pelkän ap:n eli aikuisen kanssa. Eivät siis pyydä ap:n lasta leikkimään kuten kommentissasi yrität väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroit, että puisto on niin hiljainen, että et muista aikoihin nähneesi siellä ketään lasta vanhempansa kanssa. Eipä ihme, että nuo lapset tulevat ulos toisten ihmisten seuraa hakemaan silloin kun ikkunastaan leikkipuistossa harvoin jonkun näkevät.
Vaikuttavat avoimilta ja normaaleilta lapsilta. He vain eivät voi tietää, että olet uupunut, etkä kaipaa ympärillesi ketään.Oikeastiko sinusta vaikuttaa avoimelta ja normaalilta sellainen, että liimautuu vieraaseen aikuiseen, mutta ei millään tavalla kiinnostu lapsesta leikkiseurana, vaan sivuuttaa paikalla olevan lapsen täysin? Minusta taas normaalia on, että lapset yrittävät saada seuraa toisista lapsista.
Ap
Voihan se olla hyvinkin normaalia: tuota tyttöä kiinnostaa enemmän muut tytöt ja itseään vanhemmat tytöt. On oppinut, ettei äiti ole ainoa tyttö maailmassa ja peilaa sitten äidin tekemiä juttuja muiden tyttöjen tekemiin juttuihin. Siksi myös kyselee, että miksi teet näin tai noin. Oli minullakin muutama vuosi sitten leikkipuistossa varjona sellainen kuusivuotias tyttö, joka kyseli koko ajan aina vaatevalinnoista siihen miksi tein jonkun jutun äsken niin kuin tein. Vastailin hänelle ja kun hän sai uteliaisuutensa tyydytettyä, siirtyi toisen äidin luo kyselyikänsä kanssa. Mielestäni hyvään kasvatukseen kuuluu sekin, että aikuinen kohtelee muita ihmisiä (myös muita lapsia) kohteliaasti ja on läsnä, jos lapsi hakeutuu seuraan. JOskus lapsella voi olla tarve vaikka etsiä joku turvallinen aikuinen, jolla voi kertoa salaisuuden, kuten joskus toisaalla kävi minulle, kun minuun takertui lapsi, joka lopulta lukuisten tapaamiskertojen jälkeen kertoi mitä vanhempi poika oli tehnyt hänelle. Siitä tuli poliisiasia. Jos olisin hätistellyt häntä pois, niin ei ehkä olisi päässyt koskaan kertomaan salaisuuttan turvalliseksi kokemalleen aikuiselle eikä näin saada apua itselleen mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten viitsinyt lukea ketjua. Tässä ketjussa sanotaan useammassa kohdassa, että nuo aloituksessa mainitut lapset ei halua leikkiä ap:n lapsen kanssa vaan olla pelkän ap:n eli aikuisen kanssa. Eivät siis pyydä ap:n lasta leikkimään kuten kommentissasi yrität väittää.
Luin kyllä. Ja ihan normaalia, että aikuinen kiinnostaa. Yrittäisin kuitenkin saada vanhemmat lapset leikkimään myös taaperon kanssa, esim rakenntamaan hiekkalinnaa. Jos haluaa ns leikkiä yhdessä, sitten sellaista puuhaa ettå kaikki tykkää.
Vaikea vaan hahmottaa tuota tilannetta, onko ihmisillä jotenkin huonot sosiaaliset taidot, jos edes lasten kanssa ei pystytä kommunikoimaan vaan aiheuttaa nöin monilla ahdistusta.
Sinä pääsit vielä helpolla. Itsellä oli leikkipuistossa sama ongelma, mutta sen lisäksi naapurissa samassa rappukäytävässä yh-äiti, joka antoi 6 - vuotiaan liikkua vapaasti eli mennä ulos yksin, kun haluaa jne. heillä oli ovi auki rappukäytävään koko päivän. Lapsen äiti oli vain kotona, kuten minäkin. Itselläni oli 2 lasta 7 ja 4 - vanha. Naapurin lapsi soitti 12 tuntia päivässä ovikelloamme, jonka otimme loppujen lopuksi pois eli hän joutui alkamaan hakkaamaan oveamme. Meidän 4 - vuotiaan päiväunista ei tullut mitään. Ja tätä häirintää oli 12 tuntia päivässä joka päivä, paitsi kun tuo lapsi oli joka toinen viikonloppu isällä. Jos lähdin omien lasten kanssa leikkipuistoon niin tuo lapsi tuli yksin perässä kiukuttelemaan. Itse hoidin omia lapsia 365 päivää vuodessa eikä puolisoni osallistunut lasten hoitoon eikä kodinhoitoon.
Nyt onneksi lapset kasvaneet ja tuo helvetti on ohi.