Mitä pitäisi tehdä kun leikkipuistossa vieras isompi lapsi tulee kiehnäämään viereen?
Käyn kolmevuotiaani kanssa läheisessä leikkipuistossa ja usein sinne ilmaantuu yksin eräs ekaluokkalainen tai eräs eskarilainen tyttö. Ja molemmat ovat sellaisia, että tulevat jotenkin kiehnäämään siihen minun ja lapseni viereen. Hivuttautuvat lähemmäksi pyörimään ympärillemme, kyselevät koko ajan mitä te teette jne. Eivätkä millään lähde, vaikka miten sanoisi, että meillä on nyt oma juttu tässä kesken. Kaipaavat varmaan aikuista ja seuraa ja sellaista, mutta muutamastakin syystä en pysty sitä heille tarjoamaan vaan haluan olla kahden lapseni kanssa. Eilenkin toinen näistä roikkui tunnin vieressämme ja kun lähdimme puistosta kotiin niin lähti perässä kulkemaan.
Mitä tällaiselle oikein pitäisi tehdä?
Kommentit (1230)
Helpommalla pääset tulevaisuudessa, kun opetat lapsesi siihen, että on ok leikkiä muiden kaa, ja aina sen ei tarvii olla äiti.
Itsellänikin yksi tosi uupunut yh-kaveri, joka jatkuvasti valittaa, kun 8v lapsi vaatii huomiota, pitää olla koko ajan aktiviteettia, viedä ja käyttää siellä ja täällä.
Mun 8v kysyy itse kaverinsa, pyöräilee niiden luo, etsii itse tekemistä ja löytää uuden kaverin missä vaan paikassa, missä ollaan (ja on muitakin lapsia).
Väsyneet äidit usein tekee juuri sen virheen, että totuttavat lapsensa siihen, että kotoa lähtö on joku äiti-lapsi-tähtihetki. Tai siis yhtälailla toki yh-isätkin, en vain tunne yhtään. Se juuri on paljon kuormittavampaa. Halikaa yhdessä kotona iltaväsyneenä, lapsen aktiivisina hetkinä kannusta leikkimään toisten kanssa!
MondayMandi kirjoitti:
Näitä yksinäisiä lapsia on paljon! Kuka tahansa aikuinen kelpaa seuraksi.
Lapsilla saattaa olla kalliit vaatteet ja hieno puhelin yms, mutta puuttuu se aikuinen jonka kanssa voisi tehdä ihan tavallisia asioita ja jutella. Tulee vaikutelma, ettei kukaan aikuinen ota kontaktia, kun se puheripuli jatkuu ja jatkuu vieraalle ihmiselle.
Perheitä pitäisi paremmin tukea ja vanhemmillekin opettaa vuorovaikutustaitoja.
Joskus ihmettelin Pikkukakkiksen leikkipuistossa, kun ihan pieni lapsi huusi taukoamatta "Äiti..äiti..äiti..ÄITI!!" ja nainen vaan selasi puhelinta. Sanoin lopulta naiselle, että tolla sun lapsella on sulle jotain asiaa.
Ymmärrän arkiväsymyksentai sähköisen asioinnin jossain, mutta eikö sitä puhelinta voi edes leikkkipuistosta laittaa sivuun hetkeksi ja kulkea lapsen kanssa yhdessä siellä eri laitteissa..?
Kun nimenomaan sinne leikkipuistoon mennään siksi, että se lapsi viihtyy siellä ja äiti voi vaikka hetken hengähtää. Tai siis, monet tekee näin, ei siinäkään mitään väärää ole jos joku taas menee siellä laitteissa, tosin jotkut vaikuttaa aika ylihuolehtivilta kun kulkevat käsi kädessä sen lapsensa kanssa kaiken aikaa. Tietenkin tuo, ettei edes vastaa kun lapsi huutaa on väärin, mutta kännyn selaaminen leikkipuiston laidalla on ihan ok jos samalla seurailee lapsensa puuhia. Ja kotona on niitä yhteisiä hetkiä ilman sitä puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tyttöjen perheillä on laajat ystävä- ja sukulaispiirit tai asuneet ulkomailla, jossa lapset leikkivät keskenään ja opettelevat sosiaalisia taitoja ja muodostavat kaveri- ja ystäväsuhteita jo pienestä pitäen.
Ja näin vanhemmat saavat "omaa aikaa" tai olla aikuisten seurassa, luoda ystävyyssuhteita, olla somessa tai lukea vaikka kirjaa. Ja vanhemmuus ei ole rankkaa.
Lasten omat leikit kehittävät mielikuvitusta, luovuutta ja opetellaan muiden kanssa sosiaalisia- ja vuorovaikutustaitoja oman ikäistensä (lasten) seurassa ja niitä taitoja ei voi vanhempi tai aikuinen korvata tai opettaa.
Lapset leikkivät keskenään ei ole sama asia kuin aikuisen huomion vaatiminen itselleen! Etelässä ei käy edes mielessä, että vieras lapsi ryhtyisi tekemään tuttavuutta aikuisen kanssa ilman, että vanhempansa tai isoäitinsä tulee väliin ja pyytää anteeksi, että lapsi häiritsee. Ja sitten se takertuva kyselijä palautetaan ripeästi ruotuun.
Mulle sanottiin lapsena että tuntemattomille ei puhuta ihan oman turvallisuuden takia. En tiedä miten muilla.
Vierailija kirjoitti:
Trollailulta kuulostaa, vaan onkoonpa vaikka sitäkin, vastaan kuitenkin muidenkin mielipiteisiin. On todella pysäyttävää huomata loputonta itsekkyyden määrää mikä suomalaisilla on. Ihminen ei tahdo olla aidosti läsnä vieraille lapsille, niin ei sitä kylmin mielin kykene olemaan läsnä omille lapsillekaan. Eikö ap todellakaan tajua, että lähelle pyrkivät lapset kaipaavat välittämistä, huomiota. Olet ehkä äiti jonka luona lapsesi on ajoittain ja haluat itsellesi kaiken sen ajan lapseltasi, jonka hän on luonasi, se on ymmärrettävää. Kuitenkin jos lapsesi saa ja oppii viihtymään toistenkin lasten ja sinun seurassa, niin kaikkihan te siinä voitatte. Heitä pois tärkeilysi (se on taakka ja vastenmielistä). Anna sisäinen lapsesi tulla esiin, leikkikää yhdessä, niin lapsesi ja vieraatkin viihtyvät ja rakastavat sinua. Mummon sijaisena olen sen kokenut.
Mutta kun on myös ihmisiä, jotka eivät pidä lapsista? Oma lapsi on kiva, mutta yleisesti lapset eivät ole. Niin miksi pitäisi jonkun toisen lasta viihdyttää ilmaiseksi?
Meidän lähistöllä pyörii sellainen ulkkis, noin 8 v., joka aina yrittää varastaa penkille jätetyt eväät, jos vähänkin selkänsä kääntää. Ihan kuin lokki. Varastaminen verissä? Ainakin lihava.
Jos parrakas lapsi tulee kiehnäämään niin ottaa tai jättää !
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähistöllä pyörii sellainen ulkkis, noin 8 v., joka aina yrittää varastaa penkille jätetyt eväät, jos vähänkin selkänsä kääntää. Ihan kuin lokki. Varastaminen verissä? Ainakin lihava.
Ei niistä saa puhua mitään negatiivista.
Vierailija kirjoitti:
Lapset nyt vaan on sellaisia. Ehkä voitte mennä leikkimään yhdessä metsään tai etsiä puiston joka olisi tyhjillään.
Olen lapseton ja jos liikun kissani kanssa ulkona niin aika usein tulee pieniä lapsia rapsuttelemaan kissaa, myös silloin kun haluaisin olla rauhassa.
Onhan niitä tyhjillään oleviakin pihoja ja puistoja.
Et osaa sanoa "jätä meidät rauhaan"? Kissapatka lasten lääpittävänä...
Muistakaa opettaa lapsenne epäsosiaaliseksi jo nuorena.
Jos joku lähestyy, hän haluaa hyötyä. Sosiaaliset suhteet ovat paha asia
Vierailija kirjoitti:
Jos parrakas lapsi tulee kiehnäämään niin ottaa tai jättää !
Nykyään ei tosin voi olla varma, että onko sittenkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä saa puhua mitään negatiivista.
Lokki kivellä ja kikki lovella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä samanlaisia kokemuksia. Ollaan usein koko perhe leikkipuistossa, ja me kumpikin miehen kanssa leikitään lasten kanssa. Välillä on näitä ehkä 6-7 - vuotiaita jotka tulee juttelemaan, samaan leikkilaitteeseen, tai muuten seurailee. Ja usein siellä puistossa kyllä on vanhempi mukana, mutta istuu puhelin kädessä jossain.
Yksi kerta on jäänyt erityisesti mieleen, minä olin oman 2-v tytön kanssa leikkimässä, ja joku ekaluokkalainen tyttö seurasi meitä koko ajan, laitteesta toiseen, jutteli jotain. Ihan mukava tyttö. Puistossa oli tytön molemmat vanhemmat, jotka istui penkillä vierekkäin, kumpikin tuijotti omaa puhelintaan. Jossain vaiheessa äiti huusi tytölle että "älä nyt Maija koko ajan mene muiden perässä". Mutta ei muuta, ei noussut ylös penkistä. Ja tyttö oli siinä vielä hetken, kunnes me lähdettiin kotiin.
Mikset sanonut vanhemmille mitään?
"Anteeksi, huomasitteko että lapsenne juttelee ja leikkii täällä lasten leikkipuistossa?"
Anteeksi mutta keskittyisittekö vahtimaan pentuanne niiden kännyköiden sijaan.
Nykyään kovin monissa kerrostaloissa ei ole pihalla muuta kuin parkkipaikkoja ja asvattia, siksi joutuu sinne leikkipuistoon lähtemään aina jos ei asu okt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä samanlaisia kokemuksia. Ollaan usein koko perhe leikkipuistossa, ja me kumpikin miehen kanssa leikitään lasten kanssa. Välillä on näitä ehkä 6-7 - vuotiaita jotka tulee juttelemaan, samaan leikkilaitteeseen, tai muuten seurailee. Ja usein siellä puistossa kyllä on vanhempi mukana, mutta istuu puhelin kädessä jossain.
Yksi kerta on jäänyt erityisesti mieleen, minä olin oman 2-v tytön kanssa leikkimässä, ja joku ekaluokkalainen tyttö seurasi meitä koko ajan, laitteesta toiseen, jutteli jotain. Ihan mukava tyttö. Puistossa oli tytön molemmat vanhemmat, jotka istui penkillä vierekkäin, kumpikin tuijotti omaa puhelintaan. Jossain vaiheessa äiti huusi tytölle että "älä nyt Maija koko ajan mene muiden perässä". Mutta ei muuta, ei noussut ylös penkistä. Ja tyttö oli siinä vielä hetken, kunnes me lähdettiin kotiin.
Mikset sanonut vanhemmille mitään?
"Anteeksi, huomasitteko että lapsenne juttelee ja leikkii täällä lasten leikkipuistossa?"
Anteeksi mutta keskittyisittekö vahtimaan pentuanne niiden kännyköiden sijaan.
Ekaluokkalaiset ei tarvitse herkeämätöntä vahtimista, ja tuo tyttö ei tehnyt mitään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin mukaan leikkeihin oman lapseni kanssa ja samalla lapsenikin näkee miten toisiin lapsiin on syytä suhtautua.
Mikä velvollisuus ap:lla muka on alkaa viihdyttämään jotain tuntemattomia lapsia?
Ihmisen, normaalin rakastavan aikuisen perusvelvollisuus pitää huolta muidenkin lapsista.
Itse kysyisin lapselta kotioloista kierrellen, ja jos hälärit soisivat, voisin tehdä jopa lasun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollailulta kuulostaa, vaan onkoonpa vaikka sitäkin, vastaan kuitenkin muidenkin mielipiteisiin. On todella pysäyttävää huomata loputonta itsekkyyden määrää mikä suomalaisilla on. Ihminen ei tahdo olla aidosti läsnä vieraille lapsille, niin ei sitä kylmin mielin kykene olemaan läsnä omille lapsillekaan. Eikö ap todellakaan tajua, että lähelle pyrkivät lapset kaipaavat välittämistä, huomiota. Olet ehkä äiti jonka luona lapsesi on ajoittain ja haluat itsellesi kaiken sen ajan lapseltasi, jonka hän on luonasi, se on ymmärrettävää. Kuitenkin jos lapsesi saa ja oppii viihtymään toistenkin lasten ja sinun seurassa, niin kaikkihan te siinä voitatte. Heitä pois tärkeilysi (se on taakka ja vastenmielistä). Anna sisäinen lapsesi tulla esiin, leikkikää yhdessä, niin lapsesi ja vieraatkin viihtyvät ja rakastavat sinua. Mummon sijaisena olen sen kokenut.
Mutta kun on myös ihmisiä, jotka eivät pidä lapsista? Oma lapsi on kiva, mutta yleisesti lapset eivät ole. Niin miksi pitäisi jonkun toisen lasta viihdyttää ilmaiseksi?
Tällaisen ihmisen tulisi katsoa peiliin ja kysyä, miksi ei pidä muista kuin omista lapsista. Joku traumahan siellä on taustalla, mut vois olla hyvä hoitaa se, eikä olla passiivisagressiivinen muiden lapsia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani perhetilanteesta ja tunnistan tuon, että välillä voimavarat ei riitä mihinkään ylimääräiseen. Mutta ajattelen leikkipuistot lähtökohtaisesti yhteisöllisinä paikkoina, jossa tavataan toisia lapsia/vanhempia, leikitään yhdessä ja samalla lapsetkin oppivat monia ihmisenä olemisen taitoja. Jos haluaisin olla vain kaksin lapseni kanssa, valitsisin jonkin muun paikan.
No minä ajattele leikkipuistoja yhteisöllisenä paikkana enkä mene sinne tarhantäteilemään ja viihdyttämään muiden lapsia, vaan olemaan oman lapseni kanssa kiipeilytelineissä, liukumäessä ja kiikuissa, kun omassa pihassamme (kerrostalo) ei vielä ole leikkipaikkaa. Jos lapsi haluaa leikkiä muiden kanssa, se on ihan fine mutta mä en jaksa enkä halua vahtia ja viihdyttää muiden lapsia. Se ei yksinkertaisesti ole minun tehtäväni.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen ihmisen tulisi katsoa peiliin ja kysyä, miksi ei pidä muista kuin omista lapsista. Joku traumahan siellä on taustalla, mut vois olla hyvä hoitaa se, eikä olla passiivisagressiivinen muiden lapsia kohtaan.
Että ihan trauma taustalla, jos ei jaksa muita ihmisiä - ainoastaan sitä omaa perhettä ja lähipiiriä. Taidan olla äärimmäisen traumatisoitunut henkilö.
Leikkipuistot ovat yhteisiä tiloja jossa opetellaan ottamaan kaikki leikkiin.
Jos haluat olla vain kahden oman tenavasi kanssa, niin sitten jäädään omalle pihalle leikkimään.