Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitäisi tehdä kun leikkipuistossa vieras isompi lapsi tulee kiehnäämään viereen?

Vierailija
11.08.2022 |

Käyn kolmevuotiaani kanssa läheisessä leikkipuistossa ja usein sinne ilmaantuu yksin eräs ekaluokkalainen tai eräs eskarilainen tyttö. Ja molemmat ovat sellaisia, että tulevat jotenkin kiehnäämään siihen minun ja lapseni viereen. Hivuttautuvat lähemmäksi pyörimään ympärillemme, kyselevät koko ajan mitä te teette jne. Eivätkä millään lähde, vaikka miten sanoisi, että meillä on nyt oma juttu tässä kesken. Kaipaavat varmaan aikuista ja seuraa ja sellaista, mutta muutamastakin syystä en pysty sitä heille tarjoamaan vaan haluan olla kahden lapseni kanssa. Eilenkin toinen näistä roikkui tunnin vieressämme ja kun lähdimme puistosta kotiin niin lähti perässä kulkemaan.

Mitä tällaiselle oikein pitäisi tehdä?

Kommentit (1230)

Vierailija
21/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mennä leikkipuistoon jos ei halua lapsen leikkivän muiden kanssa?

Kolmivuotias jos on kotihoidossa on aika oppia touhuamaan muiden kanssa.

Ei kai kukaan voi omia hiekkalaatikkoa, keinuja, jotain aluetta?

Vierailija
22/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran vielä itsestäni, että olen jonkun verran uupunut ja väsynyt ja kotitilanteemme ei ole mikään helppo. En oikeasti jaksa antaa itsestäni yhtään mitään täysin vieraille ihmisille, tässä tapauksessa vieraille lapsille. Kun olen puistossa lapseni kanssa haluan itse rentoutua ja tarjota omalleni huomioni ja energiani ja aikani. Ap

Olen pahoillani, mutta ei leikkipuisto ole mikään kirjaston tutkijankammio joka on hiljaisuudelle pyhitetty.

Jos sinun kuitenkin on saatava leikkipuistossakin omaa elintilaa, niin ehkä voisit kokeilla puistoilla eri aikaan kuin ennen. Tai mennä johonkin hiljaisempaan leikkipuistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hankalaa tehdä enää mitään muuta kun kyse on kuitenkin julkisesta leikkipuistosta. Jos haluat olla vain kaksin oman lapsesi kanssa niin oma piha on teille silloin varmaan parempi paikka. Onhan tuo ikävä tilanne mutta ei niitä lapsia voi kieltää sinne puistoon tulemasta ja ovat kuitenkin sen ikäisiä etteivät oikein ymmärrä että tuppautuvat seuraan johon heitä ei haluta.

Vierailija
24/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran vielä itsestäni, että olen jonkun verran uupunut ja väsynyt ja kotitilanteemme ei ole mikään helppo. En oikeasti jaksa antaa itsestäni yhtään mitään täysin vieraille ihmisille, tässä tapauksessa vieraille lapsille. Kun olen puistossa lapseni kanssa haluan itse rentoutua ja tarjota omalleni huomioni ja energiani ja aikani. Ap

Olen pahoillani, mutta ei leikkipuisto ole mikään kirjaston tutkijankammio joka on hiljaisuudelle pyhitetty.

Jos sinun kuitenkin on saatava leikkipuistossakin omaa elintilaa, niin ehkä voisit kokeilla puistoilla eri aikaan kuin ennen. Tai mennä johonkin hiljaisempaan leikkipuistoon.

Tämä on hiljainen puisto. Usein siellä ei ole ketään paitsi me. Välillä jompi kumpi noista lapsista. En muista aikoihin nähneeni siellä ketään lasta vanhempansa kanssa. Ap

Vierailija
25/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani perhetilanteesta ja tunnistan tuon, että välillä voimavarat ei riitä mihinkään ylimääräiseen. Mutta ajattelen leikkipuistot lähtökohtaisesti yhteisöllisinä paikkoina, jossa tavataan toisia lapsia/vanhempia, leikitään yhdessä ja samalla lapsetkin oppivat monia ihmisenä olemisen taitoja. Jos haluaisin olla vain kaksin lapseni kanssa, valitsisin jonkin muun paikan.

Lapseni haluaa keinua ja leikkiä hiekkalaatikolla. Niitä on vain leikkipuistoissa. Enkä siis saisi lapseni kanssa niissä käydä, jos en halua tai jaksa yhteisöllisyyttä? Olin itse kuvitellut leikkipuistot paikoiksi, joissa lapsi saa ilmaiseksi vaikkapa keinua. Kaikilla ei ole varaa käydä koko ajan jossain hoplopissa.

Kiitos kuitenkin pahoitteluista.

Ap

Kyllä munkin mielestä puistoissa pitää saada olla rauhassa jos haluaa. Pakkohan sitä on jokaisen välillä

himasta johonkin päästä.

Vierailija
26/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanlaisia kokemuksia. Ollaan usein koko perhe leikkipuistossa, ja me kumpikin miehen kanssa leikitään lasten kanssa. Välillä on näitä ehkä 6-7 - vuotiaita jotka tulee juttelemaan, samaan leikkilaitteeseen, tai muuten seurailee. Ja usein siellä puistossa kyllä on vanhempi mukana, mutta istuu puhelin kädessä jossain.

Yksi kerta on jäänyt erityisesti mieleen, minä olin oman 2-v tytön kanssa leikkimässä, ja joku ekaluokkalainen tyttö seurasi meitä koko ajan, laitteesta toiseen, jutteli jotain. Ihan mukava tyttö. Puistossa oli tytön molemmat vanhemmat, jotka istui penkillä vierekkäin, kumpikin tuijotti omaa puhelintaan. Jossain vaiheessa äiti huusi tytölle että "älä nyt Maija koko ajan mene muiden perässä". Mutta ei muuta, ei noussut ylös penkistä. Ja tyttö oli siinä vielä hetken, kunnes me lähdettiin kotiin.

Vierailija
27/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai kerrostaloissa, rivitaloissa omakin leikkialue? Eikö kannattaisi pysyä siellä jos ei halua lapsensa olevan toisten lasten kanssa?

Ainakin meidän rivarissa ei ole koskaan lapsia leikkialuella, siellä talon harvat taaperot saisivat olla äidin kanssa ihan kaksistaan.

Vierailija
28/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani perhetilanteesta ja tunnistan tuon, että välillä voimavarat ei riitä mihinkään ylimääräiseen. Mutta ajattelen leikkipuistot lähtökohtaisesti yhteisöllisinä paikkoina, jossa tavataan toisia lapsia/vanhempia, leikitään yhdessä ja samalla lapsetkin oppivat monia ihmisenä olemisen taitoja. Jos haluaisin olla vain kaksin lapseni kanssa, valitsisin jonkin muun paikan.

Lapseni haluaa keinua ja leikkiä hiekkalaatikolla. Niitä on vain leikkipuistoissa. Enkä siis saisi lapseni kanssa niissä käydä, jos en halua tai jaksa yhteisöllisyyttä? Olin itse kuvitellut leikkipuistot paikoiksi, joissa lapsi saa ilmaiseksi vaikkapa keinua. Kaikilla ei ole varaa käydä koko ajan jossain hoplopissa.

Ap

Niissä saa olla ilmaiseksi. Ja nyt opitte, että leikkipuisto on YHTEINEN.

En tarkoita, että teillä olisi mitään velvollisuutta leikkiä tuon isomman lapsen kanssa, vaan, että tuollaista se yhteisöllisyys joskus on. Sosiaalista navigoimista. Eikä aina kivaa.

Voimia perhetilanteeseenne!

Vierailija
29/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen kiehnääminen on ikävää. Siirtyisin kauemmaksi ja jos lapsi seuraisin, sanoisin ystävällisesti mutta napakasti, että emme kaipaa nyt seuraa.

Bitch

Oikeasti kyllä osaa olla widdumaisia äiti-ihmisiä.

Vierailija
30/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaavat aikuisen seuraa,huomiota!Kun eivät tule kuluksi eivätkä nähdyksi kotona. Itse vastaava tilanne sanon: hei hakekaa puiston lapiot ja ämpärit,leikitään kaikki yhdessä.Jos ette ole leikki puisto josta saa lelut.Kesi etsivät käpyjä,nistä tekevt vaika käpylehmät ,maalistalon pihan hiekalle.Kai osaat neuvoa hiekkaleikit,käpylehmän teot.

Vierailija
31/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kai kerrostaloissa, rivitaloissa omakin leikkialue? Eikö kannattaisi pysyä siellä jos ei halua lapsensa olevan toisten lasten kanssa?

Ainakin meidän rivarissa ei ole koskaan lapsia leikkialuella, siellä talon harvat taaperot saisivat olla äidin kanssa ihan kaksistaan.

Ei ole meidän talossa leikkialuetta eikä keinuja. Rivari, jossa asuntoihin kuuluu vain pienet terassipihat ja yhtiön muu alue on lähinnä parkkipaikkaa. Olemme ainoa pikkulapsiperhe siinä. Ap

Vierailija
32/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele lapselle. Kysy kysymyksiä ja mikä tärkeintä, KUUNTELE häntä. Ties vaikka olisit ainut luotettavan oloinen aikuinen jolle uskaltautuu juttelemaan. :/ Jos esim. kotona jotain vialla niin yritä puuttua asiaan - Suomi ei tarvitse enää yhtäkään Vilja Eerikaa.

Vierailija
33/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Leikkipuiston etiketti, kävin isolla leikkarilla jossa oli mm kerhorakennus. Keinuja oli vähän, jatkuva keinujono. Se on vaan lapsienkin opittava joukossa toimimaan.

Samoin leikkikentän lelut, ssitä parhaadta kaivurista tai kivemmista muoteista oli opetustlanne ohjata lapsia. Siis ihan kotiäitienkin.

Vierailija
34/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltaja ja voi kuinka monet kerrat ainut lapseni on etsinyt kaveria puistosta mutta turhaan! Vanhemmat pitävät heidät omassa kuplassaan, siirrytään kauemmas vaikka lapset haluaisi leikkiä, lähdetään kotiin "syömään" vaikka lapset haluaisivat vielä hetken olla. Miettikää miten mukavaa olisi antaa lasten leikkiä keskenään ja aikuiset voisivat jutella niin kuin normaalisti aikuiset tekevät. Olen seurannut tätä puistoissa 7 vuotta ja totean vain että aikuiset antakaa lasten leikkiä ja tutustua!

Vierailija
35/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hiljainen puisto. Usein siellä ei ole ketään paitsi me. Välillä jompi kumpi noista lapsista. En muista aikoihin nähneeni siellä ketään lasta vanhempansa kanssa. Ap

Ja haluat viedä sieltä lopunkin elämän pois. Selvä.

Vierailija
36/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole meidän talossa leikkialuetta eikä keinuja. Rivari, jossa asuntoihin kuuluu vain pienet terassipihat ja yhtiön muu alue on lähinnä parkkipaikkaa. Olemme ainoa pikkulapsiperhe siinä. Ap

Jos tällainen on tilanne, niin varmaan tosi mukava juttu teille, että lähellänne on leikkipuisto, joka on useimmiten tyhjä. Kannattaisiko nähdä lasi ennemmin puolitäytenä kuin puolityhjänä?

T. Eri.

Vierailija
37/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetat sille että tässä maassa ei oteta kenestäkään toisesta ihmisestä koppia vaan työnnetään pois. Työnnä silleen malliksi kädellä vähän sitä toista lasta. Älä kuitenkaan tuuppaa, jos joku vaikka sattuu näkemään.

Vierailija
38/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittävää!!! Pysykää kotona ettei vaan kukaan näe teitä tai tule juttelemaan.

Vierailija
39/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niissä saa olla ilmaiseksi. Ja nyt opitte, että leikkipuisto on YHTEINEN.

En tarkoita, että teillä olisi mitään velvollisuutta leikkiä tuon isomman lapsen kanssa, vaan, että tuollaista se yhteisöllisyys joskus on. Sosiaalista navigoimista. Eikä aina kivaa.

Voimia perhetilanteeseenne!

En minä tarkoittanut, että haluaisin omia leikkipuiston jotenkin itselleni. Tietenkin siellä voi ja saa olla muita. Mutta minusta siellä jokaisella saa olla omat leikit, jos haluaa. Ymmärrätköhän millaista on, kun yrittää oman lapsen kanssa leikkiä ja joku paljon vanhempi lapsi seisoo puoli tuntia vieressä kyselemässä mitä sinä sanoit, mitä te teette, miksi teette noin, millainen auto sinulla on, katso millainen uusi paita minulla on, katso minun hiuspinnejä, miksi sanoit noin jne. Ja oma lapsi ei saa siinä suunvuoroa. Jos näillä toisilla olisi vaikka vanhemmat mukana vähän ohjaamassa sitä olemista, niin ongelmaa ei olisi. Ap

Vierailija
40/1230 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Kyllä aina oon nähnyt hiekkalaatikon, keinun, jonkun muun pihavarusteen. Jos asutte omistusasunnossa, puhukaa yhtiökokouksissa. Pienen hiekkalaatikon saa omallekin pihalle ja jotain liukumäkiä. Onhan niitä kaupoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi