Mitä pitäisi tehdä kun leikkipuistossa vieras isompi lapsi tulee kiehnäämään viereen?
Käyn kolmevuotiaani kanssa läheisessä leikkipuistossa ja usein sinne ilmaantuu yksin eräs ekaluokkalainen tai eräs eskarilainen tyttö. Ja molemmat ovat sellaisia, että tulevat jotenkin kiehnäämään siihen minun ja lapseni viereen. Hivuttautuvat lähemmäksi pyörimään ympärillemme, kyselevät koko ajan mitä te teette jne. Eivätkä millään lähde, vaikka miten sanoisi, että meillä on nyt oma juttu tässä kesken. Kaipaavat varmaan aikuista ja seuraa ja sellaista, mutta muutamastakin syystä en pysty sitä heille tarjoamaan vaan haluan olla kahden lapseni kanssa. Eilenkin toinen näistä roikkui tunnin vieressämme ja kun lähdimme puistosta kotiin niin lähti perässä kulkemaan.
Mitä tällaiselle oikein pitäisi tehdä?
Kommentit (1230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kai kerrostaloissa, rivitaloissa omakin leikkialue? Eikö kannattaisi pysyä siellä jos ei halua lapsensa olevan toisten lasten kanssa?
Ainakin meidän rivarissa ei ole koskaan lapsia leikkialuella, siellä talon harvat taaperot saisivat olla äidin kanssa ihan kaksistaan.Ei ole meidän talossa leikkialuetta eikä keinuja. Rivari, jossa asuntoihin kuuluu vain pienet terassipihat ja yhtiön muu alue on lähinnä parkkipaikkaa. Olemme ainoa pikkulapsiperhe siinä. Ap
Outoa. Kyllä aina oon nähnyt hiekkalaatikon, keinun, jonkun muun pihavarusteen. Jos asutte omistusasunnossa, puhukaa yhtiökokouksissa. Pienen hiekkalaatikon saa omallekin pihalle ja jotain liukumäkiä. Onhan niitä kaupoissa.
Eli ap:n pitää olla vain omalla tontilla eikä saa käydä puistossa, jos ei jaksa olla yleinen puistotäti. Joopajoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin mukaan leikkeihin oman lapseni kanssa ja samalla lapsenikin näkee miten toisiin lapsiin on syytä suhtautua.
Mikä velvollisuus ap:lla muka on alkaa viihdyttämään jotain tuntemattomia lapsia?
Tai elättämään tuntemattomia verovaroin.
Leikkipuistossa opetellaan ottamaan toisia lapsia huomioon, tällä hetkellä ap ei osaa toimia yhteisöllisesti. Kyselisin lapsilta että missä heidän vanhempansa ovat ja katsoisin että tarviiko puuttua asioihin. Muuten hyörikööt siinä, jos osaavat käyttäytyä muuten. Heillä on oikeus leikkiä puistossa
Minusta tuollainen lapsi kuulostaa jotenkin ongelmatapaukselta. Tai en nyt tiedä mikä olisi korrekti ilmaisu, mutta sellaiselta jolla on jotain vaikeuksia. Esim. ongelmia olla sosiaalinen, saada ja pitää omanikäisiä kavereita yms. Ja siksi hän etsii huomattavasti nuorempia, joiden kanssa "uskaltaa olla" tai pääsee jopa komentamaan, tai saattaa jopa erottaa aikuisista sellaiset, joiden seuraan voi tunkea ilman, että nämä osaavavat ja uskaltavat pistää rajoja. Osaa siis hyödyntää sopivat ihmiset omiin tarpeisiinsa.
Kuten joku ehdottikin, vaihtaisin leikkipaikkaa. Toinen vaihtoehto voisi olla kerätä mukaan samanikäisiä lapsia ja heidän vanhempiaan, ja mennä sitten isolla porukalla leikkimään. Olisi kiinnostava tietää tuleeko tuo lapsi silloin liimaantumaan joukkoon vai jättäytyykö pois.
Jos lapsella vaikuttaa olevan ongelmia, käyttäytyy selvästi jotenkin oudosti tai tuntuu ettei vanhempia ole tai heitä ei kiinnosta niin sitten olisi ehkä jonkinlaisen huoli-ilmoituksen tekemisen paikka. Vai lasuko se on.
Vierailija kirjoitti:
Juttele lapselle. Kysy kysymyksiä ja mikä tärkeintä, KUUNTELE häntä. Ties vaikka olisit ainut luotettavan oloinen aikuinen jolle uskaltautuu juttelemaan. :/ Jos esim. kotona jotain vialla niin yritä puuttua asiaan - Suomi ei tarvitse enää yhtäkään Vilja Eerikaa.
Sosiaalitädiksikö pitää ruveta? Entä jos ap saakin selville, että kotona on jotain outoa. Mitä hänen pitää tehdä? Lastensuojeluilmoitus lapsesta, jonka nimeäkään ei varmaan tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kai kerrostaloissa, rivitaloissa omakin leikkialue? Eikö kannattaisi pysyä siellä jos ei halua lapsensa olevan toisten lasten kanssa?
Ainakin meidän rivarissa ei ole koskaan lapsia leikkialuella, siellä talon harvat taaperot saisivat olla äidin kanssa ihan kaksistaan.Ei ole meidän talossa leikkialuetta eikä keinuja. Rivari, jossa asuntoihin kuuluu vain pienet terassipihat ja yhtiön muu alue on lähinnä parkkipaikkaa. Olemme ainoa pikkulapsiperhe siinä. Ap
Outoa. Kyllä aina oon nähnyt hiekkalaatikon, keinun, jonkun muun pihavarusteen. Jos asutte omistusasunnossa, puhukaa yhtiökokouksissa. Pienen hiekkalaatikon saa omallekin pihalle ja jotain liukumäkiä. Onhan niitä kaupoissa.
No ei se nyt kyllä mitenkään outoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Leikkipuistossa opetellaan ottamaan toisia lapsia huomioon, tällä hetkellä ap ei osaa toimia yhteisöllisesti. Kyselisin lapsilta että missä heidän vanhempansa ovat ja katsoisin että tarviiko puuttua asioihin. Muuten hyörikööt siinä, jos osaavat käyttäytyä muuten. Heillä on oikeus leikkiä puistossa
Et selvästi ymmärrä aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran vielä itsestäni, että olen jonkun verran uupunut ja väsynyt ja kotitilanteemme ei ole mikään helppo. En oikeasti jaksa antaa itsestäni yhtään mitään täysin vieraille ihmisille, tässä tapauksessa vieraille lapsille. Kun olen puistossa lapseni kanssa haluan itse rentoutua ja tarjota omalleni huomioni ja energiani ja aikani. Ap
Olen pahoillani, mutta ei leikkipuisto ole mikään kirjaston tutkijankammio joka on hiljaisuudelle pyhitetty.
Jos sinun kuitenkin on saatava leikkipuistossakin omaa elintilaa, niin ehkä voisit kokeilla puistoilla eri aikaan kuin ennen. Tai mennä johonkin hiljaisempaan leikkipuistoon.
Tämä on hiljainen puisto. Usein siellä ei ole ketään paitsi me. Välillä jompi kumpi noista lapsista. En muista aikoihin nähneeni siellä ketään lasta vanhempansa kanssa. Ap
Olisikohan muutkin vanhemmat huomanneet, että siellä on näitä liimautuvia lapsia..
Vierailija kirjoitti:
Lapset on tuommoisia. Oletko itse ainut lapsi? Lapsille tekee hyvää sosialisoitua muiden lasten kanssa.
Kyllä mun mielestä tämä vieras lapsi kuulostaa lievästi omituiselta.
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan ole mikään yhteisöllinen ihminen, en ole koskaan ollut luonteeltani sellainen. Vaikka en mitenkään ujo olekaan. Pitääkö oikeasti jokaisen jaksaa ja haluta olla yhteisöllinen? Entä jos vain luonteeltaan ei ole yhtään sitä? Maassamme on kuitenkin myös yhteisöllisiä ihmisiä ja hyvä niin. Kai tällainen epäyhteisöllinenkin yksilö kuin minä saa olla olemassa. Vai eikö erilaisuutta sallita ollenkaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et selvästi ymmärrä aloitusta.
Harvinaisen vähän kommentistasi oli kenellekään hyötyä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan ole mikään yhteisöllinen ihminen, en ole koskaan ollut luonteeltani sellainen. Vaikka en mitenkään ujo olekaan. Pitääkö oikeasti jokaisen jaksaa ja haluta olla yhteisöllinen? Entä jos vain luonteeltaan ei ole yhtään sitä? Maassamme on kuitenkin myös yhteisöllisiä ihmisiä ja hyvä niin. Kai tällainen epäyhteisöllinenkin yksilö kuin minä saa olla olemassa. Vai eikö erilaisuutta sallita ollenkaan?
Ap
Mitä tarkoitat yhteisöllisellä? Yhteisöllisen vastakohta on syrjäytynyt. Tuskin aiot lapsestasi sellaista kasvattaa. Tarkoitammeko koko sanalla eri asiaa?
Leikkipuisto on yhteisöllinen paikka. Siellä joudut tsemppaamaan, kyllä. Olet aikuinen ja vastuussa siitä millaisen esimerkin annat
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas sellainen suomalaisen ongelma. Muiden kanssa ei uskalleta olla eikä jutella.
Ei vaan ongelmana on näiden isompien lasten vanhemmat, jotka eivät ole omien lastens kanssa. En suostu olemaan ilmainen lastenhoitaja, olen oman lapseni kanssa puistossa enkä viihdyttämässä muita.
Ap:n kertomassa tilanteessa olen sanonut sille vieraalle lapselle, että olen täällä puistossa oman lapseni kanssa, sinä voit varmasti mennä leikkimään omien vanhempiesi kanssa. Me emme tarvitse tähän nyt muita! Ja jos lapsi ei usko, niin ilmoitan uudestaan, että olen pahoillani, mutta minulla ei ole aikaa sinulle enkä juttele enää kanssasi. Sitkeimmille sisseille sanon lopulta, että asia selvä, me menemme leikkimään sellaiseen paikkaan, jonne sinä et pääse.
Jos eskari-ikäinen on tunnin ilman aikuisia leikkipuistossa, niin lasun tekisin minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani perhetilanteesta ja tunnistan tuon, että välillä voimavarat ei riitä mihinkään ylimääräiseen. Mutta ajattelen leikkipuistot lähtökohtaisesti yhteisöllisinä paikkoina, jossa tavataan toisia lapsia/vanhempia, leikitään yhdessä ja samalla lapsetkin oppivat monia ihmisenä olemisen taitoja. Jos haluaisin olla vain kaksin lapseni kanssa, valitsisin jonkin muun paikan.
Lapseni haluaa keinua ja leikkiä hiekkalaatikolla. Niitä on vain leikkipuistoissa. Enkä siis saisi lapseni kanssa niissä käydä, jos en halua tai jaksa yhteisöllisyyttä? Olin itse kuvitellut leikkipuistot paikoiksi, joissa lapsi saa ilmaiseksi vaikkapa keinua. Kaikilla ei ole varaa käydä koko ajan jossain hoplopissa.
Kiitos kuitenkin pahoitteluista.
Ap
Niissä saa olla ilmaiseksi. Ja nyt opitte, että leikkipuisto on YHTEINEN.
En tarkoita, että teillä olisi mitään velvollisuutta leikkiä tuon isomman lapsen kanssa, vaan, että tuollaista se yhteisöllisyys joskus on. Sosiaalista navigoimista. Eikä aina kivaa.
Voimia perhetilanteeseenne!
En minä tarkoittanut, että haluaisin omia leikkipuiston jotenkin itselleni. Tietenkin siellä voi ja saa olla muita. Mutta minusta siellä jokaisella saa olla omat leikit, jos haluaa. Ymmärrätköhän millaista on, kun yrittää oman lapsen kanssa leikkiä ja joku paljon vanhempi lapsi seisoo puoli tuntia vieressä kyselemässä mitä sinä sanoit, mitä te teette, miksi teette noin, millainen auto sinulla on, katso millainen uusi paita minulla on, katso minun hiuspinnejä, miksi sanoit noin jne. Ja oma lapsi ei saa siinä suunvuoroa. Jos näillä toisilla olisi vaikka vanhemmat mukana vähän ohjaamassa sitä olemista, niin ongelmaa ei olisi. Ap
Tosiaan. Olisipa paikalla joku VANHEMPI, eikä vain sinun taaperosi ja hänen taaperoäitinsä.
Täällä useampikin haluaa nyt ihan väkisin ymmärtää aloituksen väärin. Eihän tämä eroa yhtään siitä että istuisi puistonpenkillä lukemassa kirjaa ja joku änkeäisi siihen viereen kyselemään että mitä luet ja miksi ja miksi sulla on tollaset vaatteet ja mitä syöt tänään illalliseksi.
Kyllä normaali lapsikin tajuaa milloin seuraa ei kaivata. Ap ei sitäpaitsi sanonut ettei antaisi lapsensa leikkiä tämän toisen lapsen kanssa, vaan että lapsi liimautui aikuiseen. Ja kovin eri-ikäisten leikkiminen sitäpaitsi ei aina onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin lasun.
Siis mistä? En tosiaan tiedä näistä lapsista mitään, toinen on kertonut joskus etunimensä, toinen ei sitäkään. Molemmilla siistit hyvät vaatteet, eivät vaikuta nälkiintyneiltä tms. Vain yksinäisiltä, vähän rajattomilta ja aikuisenkaipuisilta. Pitäisikö minun nyt seuraavan kerran tentata sukunimi, osoite ja kaikki ja soittaa lastensuojeluun, että täällä puistossa pyörii yksinäisen oloinen ekaluokkalainen? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMitä tarkoitat yhteisöllisellä? Yhteisöllisen vastakohta on syrjäytynyt. Tuskin aiot lapsestasi sellaista kasvattaa. Tarkoitammeko koko sanalla eri asiaa?
Leikkipuisto on yhteisöllinen paikka. Siellä joudut tsemppaamaan, kyllä. Olet aikuinen ja vastuussa siitä millaisen esimerkin annat
Yhteisöllisyyteen kuuluu sekin, että sanoo muille lapsille ihan suoraa, että meidän leikkiin ei nyt pääse mukaan. Lapsille voi sanoa ei, se on yksi vieraan aikuisen tärkeimpiä esimerkkejä lapsille.
Lapset on tuommoisia. Oletko itse ainut lapsi? Lapsille tekee hyvää sosialisoitua muiden lasten kanssa.