Mitä pitäisi tehdä kun leikkipuistossa vieras isompi lapsi tulee kiehnäämään viereen?
Käyn kolmevuotiaani kanssa läheisessä leikkipuistossa ja usein sinne ilmaantuu yksin eräs ekaluokkalainen tai eräs eskarilainen tyttö. Ja molemmat ovat sellaisia, että tulevat jotenkin kiehnäämään siihen minun ja lapseni viereen. Hivuttautuvat lähemmäksi pyörimään ympärillemme, kyselevät koko ajan mitä te teette jne. Eivätkä millään lähde, vaikka miten sanoisi, että meillä on nyt oma juttu tässä kesken. Kaipaavat varmaan aikuista ja seuraa ja sellaista, mutta muutamastakin syystä en pysty sitä heille tarjoamaan vaan haluan olla kahden lapseni kanssa. Eilenkin toinen näistä roikkui tunnin vieressämme ja kun lähdimme puistosta kotiin niin lähti perässä kulkemaan.
Mitä tällaiselle oikein pitäisi tehdä?
Kommentit (1230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkipuistossa opetellaan ottamaan toisia lapsia huomioon, tällä hetkellä ap ei osaa toimia yhteisöllisesti. Kyselisin lapsilta että missä heidän vanhempansa ovat ja katsoisin että tarviiko puuttua asioihin. Muuten hyörikööt siinä, jos osaavat käyttäytyä muuten. Heillä on oikeus leikkiä puistossa
En tosiaan ole mikään yhteisöllinen ihminen, en ole koskaan ollut luonteeltani sellainen. Vaikka en mitenkään ujo olekaan. Pitääkö oikeasti jokaisen jaksaa ja haluta olla yhteisöllinen? Entä jos vain luonteeltaan ei ole yhtään sitä? Maassamme on kuitenkin myös yhteisöllisiä ihmisiä ja hyvä niin. Kai tällainen epäyhteisöllinenkin yksilö kuin minä saa olla olemassa. Vai eikö erilaisuutta sallita ollenkaan?
ApMitä tarkoitat yhteisöllisellä? Yhteisöllisen vastakohta on syrjäytynyt. Tuskin aiot lapsestasi sellaista kasvattaa. Tarkoitammeko koko sanalla eri asiaa?
Leikkipuisto on yhteisöllinen paikka. Siellä joudut tsemppaamaan, kyllä. Olet aikuinen ja vastuussa siitä millaisen esimerkin annat
Eihän yhteisöllisen vastakohta sentään syrjäytynyt ole vasn epäyhteisöllinen. Syrjäytynyt taas on menestyneen/hyvinvoivan tms vastakohta.
Vierailija kirjoitti:
Leikkipuistossa opetellaan ottamaan toisia lapsia huomioon, tällä hetkellä ap ei osaa toimia yhteisöllisesti. Kyselisin lapsilta että missä heidän vanhempansa ovat ja katsoisin että tarviiko puuttua asioihin. Muuten hyörikööt siinä, jos osaavat käyttäytyä muuten. Heillä on oikeus leikkiä puistossa
Leikkipuistossa ei yhdenkään aikuisen tarvitse luopua ajastaan oman lapsensa kanssa siksi, että pitää olla yhteisöllisiä. Lapsilleen pitää opettaa, ettei muiden seuraan tuppauduta väkisin! Yhteisöllisyys tosin on sitäkin, että muistuttaa vieraalle lapselle, ettei ole tervetullut mukaan äidin ja lapsen leikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan ole mikään yhteisöllinen ihminen, en ole koskaan ollut luonteeltani sellainen. Vaikka en mitenkään ujo olekaan. Pitääkö oikeasti jokaisen jaksaa ja haluta olla yhteisöllinen? Entä jos vain luonteeltaan ei ole yhtään sitä? Maassamme on kuitenkin myös yhteisöllisiä ihmisiä ja hyvä niin. Kai tällainen epäyhteisöllinenkin yksilö kuin minä saa olla olemassa. Vai eikö erilaisuutta sallita ollenkaan?
ApMitä tarkoitat yhteisöllisellä? Yhteisöllisen vastakohta on syrjäytynyt. Tuskin aiot lapsestasi sellaista kasvattaa. Tarkoitammeko koko sanalla eri asiaa?
Leikkipuisto on yhteisöllinen paikka. Siellä joudut tsemppaamaan, kyllä. Olet aikuinen ja vastuussa siitä millaisen esimerkin annat
Yhteisöllisyyteen kuuluu sekin, että sanoo muille lapsille ihan suoraa, että meidän leikkiin ei nyt pääse mukaan. Lapsille voi sanoa ei, se on yksi vieraan aikuisen tärkeimpiä esimerkkejä lapsille.
Joo, kunhan ilmaisee asian ystävällisesti. Ethän sinä aikuistakaan mene tylyttämään ilkeästi, niin että lapselle jää mielikuva "et kelpaa mukaan". Voit sanoa että Pikku-Pipsa haluaa nyt tehdä hiekkalinnaa itsekseen, mutta mahtuvat hyvin samalla hiekkalaatikolle. Jos lapsi asiallisesti ja kohteliaasti jotain juttelee, tottakai vastataan kuten muutenkin ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Jos eskari-ikäinen on tunnin ilman aikuisia leikkipuistossa, niin lasun tekisin minäkin.
Vaikuttaa siltä, että asuu viereisessä kerrostaloyhtiössä. Sieltä olen nähnyt tulevan ja sinne menevän. Autotietä ei tarvitse ylittää. Voihan olla että hänen äiti tai isä näkee ikkunasta puistoon suoraan. En tiedä. Ap
Puiston vieras lapsi tarjoaa sosiaalisuus- ja yhteisöllisyyskasvatusta sinulle ja lapsellesi. Hyödynnä tilaisuus ja heittäydy vuorovaikutukseen. Tekee hyvää koronasulkujen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Valitsit kuitenkin perheellisen elämän. Ja hyvä niin.
Ota tämä niin, että se on vain yksi vaihe elämässä ja menee ohi. Ehkä tilanne vähän helpottuu jopa jo tällä viikolla kun koulut alkaa.
Ja mites sen eri kellonaikojen kokeilemisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkipuistossa ei yhdenkään aikuisen tarvitse luopua ajastaan oman lapsensa kanssa siksi, että pitää olla yhteisöllisiä. Lapsilleen pitää opettaa, ettei muiden seuraan tuppauduta väkisin! Yhteisöllisyys tosin on sitäkin, että muistuttaa vieraalle lapselle, ettei ole tervetullut mukaan äidin ja lapsen leikkiin.
Onpa täällä vittumaista porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On epäyhteisöllisyyttä ja sitten on maailmannapoja. Minä en pidä ihmisistä ollenkaan, olisi ihan best jos kaupassa saisi käydä YKSIN, koirapuistossa olla koiran kanssa ainoat siellä, kirjastossa ei olisi muita asiakkaita ja bussissa ei olisi KETÄÄN. No kuski on OK kun itellä ei ole korttia.
Silti huolestuisin valtavasti yhtenään yksin pyörivistä lapsista. Jos joku eskarilainen tai ekaluokkalainen toimisi noin leikkipuistossa, vähintään juttelisin ja kyselisin tilannetta. Ei aikuinen ihminen ole mikään lapsen uhri vaikka olisi kuinka herkkä omasta tilastaan.
Ehkä tyttöjen perheillä on laajat ystävä- ja sukulaispiirit tai asuneet ulkomailla, jossa lapset leikkivät keskenään ja opettelevat sosiaalisia taitoja ja muodostavat kaveri- ja ystäväsuhteita jo pienestä pitäen.
Ja näin vanhemmat saavat "omaa aikaa" tai olla aikuisten seurassa, luoda ystävyyssuhteita, olla somessa tai lukea vaikka kirjaa. Ja vanhemmuus ei ole rankkaa.
Lasten omat leikit kehittävät mielikuvitusta, luovuutta ja opetellaan muiden kanssa sosiaalisia- ja vuorovaikutustaitoja oman ikäistensä (lasten) seurassa ja niitä taitoja ei voi vanhempi tai aikuinen korvata tai opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisöllisyyteen kuuluu sekin, että sanoo muille lapsille ihan suoraa, että meidän leikkiin ei nyt pääse mukaan. Lapsille voi sanoa ei, se on yksi vieraan aikuisen tärkeimpiä esimerkkejä lapsille.
Joo, kunhan ilmaisee asian ystävällisesti. Ethän sinä aikuistakaan mene tylyttämään ilkeästi, niin että lapselle jää mielikuva "et kelpaa mukaan". Voit sanoa että Pikku-Pipsa haluaa nyt tehdä hiekkalinnaa itsekseen, mutta mahtuvat hyvin samalla hiekkalaatikolle. Jos lapsi asiallisesti ja kohteliaasti jotain juttelee, tottakai vastataan kuten muutenkin ihmisille.
Ei noin! Vieraalla lapsella ei ole oikeutta omia minua, mutta toki hän voi leikkiä lapseni kanssa. Joten minä en puhu ja vastaile vieraalle lapselle, vaan muistutan, että sinä leikit nyt Pikku-Pipsan vieressä ja minä seuraan vieressä, voit jutella Pipsalle, et minulle. Hiekkalaatikolle mahtuu kyllä, mutta minua ei ryhdytä viemään lapseltani, huomioni on 100% hänessä. Uskomattoman äkkiä eskarilainen kyllästyy, kun aikuinen ei puhu, mutta 2v selittää innoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et selvästi ymmärrä aloitusta.
Harvinaisen vähän kommentistasi oli kenellekään hyötyä :D
Mielestäni on ihan ok sanoa jos tuntuu että aloitus väännetään muuksi kuin se oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas sellainen suomalaisen ongelma. Muiden kanssa ei uskalleta olla eikä jutella.
Ei vaan ongelmana on näiden isompien lasten vanhemmat, jotka eivät ole omien lastens kanssa. En suostu olemaan ilmainen lastenhoitaja, olen oman lapseni kanssa puistossa enkä viihdyttämässä muita.
Ap:n kertomassa tilanteessa olen sanonut sille vieraalle lapselle, että olen täällä puistossa oman lapseni kanssa, sinä voit varmasti mennä leikkimään omien vanhempiesi kanssa. Me emme tarvitse tähän nyt muita! Ja jos lapsi ei usko, niin ilmoitan uudestaan, että olen pahoillani, mutta minulla ei ole aikaa sinulle enkä juttele enää kanssasi. Sitkeimmille sisseille sanon lopulta, että asia selvä, me menemme leikkimään sellaiseen paikkaan, jonne sinä et pääse.
Siis onko tämä joku trolli???? Ihan oikeastikko puhut noin lapsille??? En ihmettele, että koulut ovat täynnä paskamaisia kiusaajia. Opitaan kirjaimellisesti hiekkalaatikolla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tyttöjen perheillä on laajat ystävä- ja sukulaispiirit tai asuneet ulkomailla, jossa lapset leikkivät keskenään ja opettelevat sosiaalisia taitoja ja muodostavat kaveri- ja ystäväsuhteita jo pienestä pitäen.
Ja näin vanhemmat saavat "omaa aikaa" tai olla aikuisten seurassa, luoda ystävyyssuhteita, olla somessa tai lukea vaikka kirjaa. Ja vanhemmuus ei ole rankkaa.
Lasten omat leikit kehittävät mielikuvitusta, luovuutta ja opetellaan muiden kanssa sosiaalisia- ja vuorovaikutustaitoja oman ikäistensä (lasten) seurassa ja niitä taitoja ei voi vanhempi tai aikuinen korvata tai opettaa.
Lapset leikkivät keskenään ei ole sama asia kuin aikuisen huomion vaatiminen itselleen! Etelässä ei käy edes mielessä, että vieras lapsi ryhtyisi tekemään tuttavuutta aikuisen kanssa ilman, että vanhempansa tai isoäitinsä tulee väliin ja pyytää anteeksi, että lapsi häiritsee. Ja sitten se takertuva kyselijä palautetaan ripeästi ruotuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttele lapselle. Kysy kysymyksiä ja mikä tärkeintä, KUUNTELE häntä. Ties vaikka olisit ainut luotettavan oloinen aikuinen jolle uskaltautuu juttelemaan. :/ Jos esim. kotona jotain vialla niin yritä puuttua asiaan - Suomi ei tarvitse enää yhtäkään Vilja Eerikaa.
Sosiaalitädiksikö pitää ruveta? Entä jos ap saakin selville, että kotona on jotain outoa. Mitä hänen pitää tehdä? Lastensuojeluilmoitus lapsesta, jonka nimeäkään ei varmaan tiedä.
Aika kylmäsydäminen ja itsekäs näkökulma. Tottakai pitää puuttua asioihin ja suojella tuntemattomiakin lapsia. Tuon ikäiseltä lapselta voi ihan hyvin kysyä jo nimeä ja kotiin voi kävellä lapsen kanssa katsomaan mikä tilanne siellä on. Jos siellä on sekava meno niin soitto poliisille.
Kyllähän nyt heitteillä olevasta vanhuksesta ja lapsesta tulee KAIKKIEN tehdä ilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Puiston vieras lapsi tarjoaa sosiaalisuus- ja yhteisöllisyyskasvatusta sinulle ja lapsellesi. Hyödynnä tilaisuus ja heittäydy vuorovaikutukseen. Tekee hyvää koronasulkujen jälkeen.
Me vuorovaikutamme kyllä useiden muiden ihmisten kanssa. Ja heidän kanssaan se vuotovaikutus on sellaista normaalia ja vastavuoroista, jossa jokaisella on tilaa puhua, kuulla, kuunnella, tuoda tarpeitaan esille ja saada tarpeensa huomioiduksi, kukin vuorollaan ja tasapuolisesti. Tämä aloituksen tilanne ei ole sitä vaan jotain ihan muuta. Ehkä et vain halunnut ymmärtää asiaa.
Alentuva asenteesi ei tunnu mukavalta eikä tuollainen kanssakeskustelijan vähättely ja alentuva opettaminen kuulu asialliseen keskusteluun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin! Vieraalla lapsella ei ole oikeutta omia minua, mutta toki hän voi leikkiä lapseni kanssa. Joten minä en puhu ja vastaile vieraalle lapselle, vaan muistutan, että sinä leikit nyt Pikku-Pipsan vieressä ja minä seuraan vieressä, voit jutella Pipsalle, et minulle. Hiekkalaatikolle mahtuu kyllä, mutta minua ei ryhdytä viemään lapseltani, huomioni on 100% hänessä. Uskomattoman äkkiä eskarilainen kyllästyy, kun aikuinen ei puhu, mutta 2v selittää innoissaan.
Täh?? Mökötät jollekin eskari-ikäiselle? Toivottavasti oma lapsesi oppii joltain muulta aikuiselta paremmat käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas sellainen suomalaisen ongelma. Muiden kanssa ei uskalleta olla eikä jutella.
Ei vaan ongelmana on näiden isompien lasten vanhemmat, jotka eivät ole omien lastens kanssa. En suostu olemaan ilmainen lastenhoitaja, olen oman lapseni kanssa puistossa enkä viihdyttämässä muita.
Ap:n kertomassa tilanteessa olen sanonut sille vieraalle lapselle, että olen täällä puistossa oman lapseni kanssa, sinä voit varmasti mennä leikkimään omien vanhempiesi kanssa. Me emme tarvitse tähän nyt muita! Ja jos lapsi ei usko, niin ilmoitan uudestaan, että olen pahoillani, mutta minulla ei ole aikaa sinulle enkä juttele enää kanssasi. Sitkeimmille sisseille sanon lopulta, että asia selvä, me menemme leikkimään sellaiseen paikkaan, jonne sinä et pääse.
Siis onko tämä joku trolli???? Ihan oikeastikko puhut noin lapsille??? En ihmettele, että koulut ovat täynnä paskamaisia kiusaajia. Opitaan kirjaimellisesti hiekkalaatikolla.
Kyllä. Jos leikin oman lapseni kanssa, en halua siihen mukaan vierasta lasta viemään huomiota. Lapseni ei näitä takertujia kiinnosta, minun huomioni kiinnostaa. On eri asia leikkiä lapseni kanssa kuin udella perheeni asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh?? Mökötät jollekin eskari-ikäiselle? Toivottavasti oma lapsesi oppii joltain muulta aikuiselta paremmat käytöstavat.
En mökötä vaan muistutan, että hän leikkii nyt taaperon kanssa, eikös teillä olekin hauskaa, jutelkaa keskenänne. Ei minulla ole velvollisuutta olla eskarilaiselle aikuiskaverina juttelemassa mukavia. Mehän olemme leikkipuistossa olemassa yhteisöllisiä, olkoot lapsikin yhteisöllinen eikä keskity minuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et selvästi ymmärrä aloitusta.
Harvinaisen vähän kommentistasi oli kenellekään hyötyä :D
Mielestäni on ihan ok sanoa jos tuntuu että aloitus väännetään muuksi kuin se oikeasti on.
Vastaisuuden varalle: ei ole minkäänlaista hyötyä kirjoittaa pelkästään "asia ei ole näin". Jos haluaa viedä keskustelua eteenpäin, olisi hyvä selittää myös se oma näkemyksensä asiaan. Tässä tapauksessa voit esimerkiksi kertoa mikä olisi mielestäsi väärinymmärrettyä ja miksi. Muuten tuhlaat turhaan niin omaa kuin muidenkin aikaa.
Äidin sosialisointi ei kuulu lapsuuteen.