Hei te, joilla on hormonikierukka, tulkaa tänne kommentoimaan! Suositteletko vai et!
Nousiko paino, loppuko menkat ym. Kannattiko ottaa vai ei..
Kommentit (68)
Otin parikymppisenä synnyttämättömänä naisena. Laitto tuntui todella inhottavalta (sattui ja pyörryin ja voin pahoin sen jälkeen) mutta menkat ovat olleet nyt täysin poissa jo noin 5,5 vuotta. Kun kysyin uuden kierukan laitosta sanottiin että hyvin voin 8 vuottakin pitää jos ei mitään kummempia oireita tule. Ajattelin vaihtaa sitten kun menkat palailevat.
Iho ja hiukset ehkä alkoivat rasvoittua hieman enemmän, paino alkoi nousta hiukan helpommin, valkovuodon määrä lisääntyi. Nuo ovat kuitenkin tuntuneet pieniltä asioilta sen rinnalla että menkat ovat pysyneet kokonaan poissa.
Itselleni ainakin tämä on mieluisin kokeilemistani ehkäisyistä (kondomit ja e-pillerit on kokeiltu aiemmin). Kärsin hyvin epäsäännöllisistä menkoista ennen hormonaalista ehkäisyä.
Tuolla aiemmin kehuin, mutta tuli yksi sivuvaikutus mieleen. Jaloissa on alkanut kasvaa todella tummaa karvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkat on loppuneet täysin. Haluttomuus on aina vaivannut alussa, mutta tilanne korjaantunut, kun kierukan hormonimäärä on ajan saatossa vähentynyt.
Vaivaton ehkäisy mulle.Kiva kuulla että joku on tyytyväinen! Pelottavia nuo verensyöksy kokemukset ja kivut!! Itse olen stressannut ainoastaan painon noususta. Juuri kun olen saanut sitä laskemaan, hmm..
Nyt haluisin oikean dokumentin jostain verensyöksyistä. Olen sentään satojen kierukoiden kanssa ollut tekemisissä.
Enpä ole ikinä kuullutkaan moisesta.
T.hoitsu
Minulla oli aikoinaan, oli ihanaa kun erittäin runsaat menkat loppuivat, menkkojen takia se laitettiinkin, ehkäisy oli klipseillä.
Olen ensimmäisten joukossa Suomessa, joille on laitettu hormonikierukka.
Olin koekaniini.
Minulla oli käytössä kymmeniä vuosia eikä mitään haittoja.
Sitten vaihdevuosissa käytin melkein 10 v estrogeenia voiteena ja samalla oli tuo kierukka, koska se korvasi sen progesteronin, jota estrogeenihoidon aikana tarvitaan.
Sitten sain rintasyövän ja kaikki hormonijutut oli lopetetta kuin seinään, mutta se on eri tarina.
Siis sitä kierukkaa suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ensimmäisten joukossa Suomessa, joille on laitettu hormonikierukka.
Olin koekaniini.
Minulla oli käytössä kymmeniä vuosia eikä mitään haittoja.
Sitten vaihdevuosissa käytin melkein 10 v estrogeenia voiteena ja samalla oli tuo kierukka, koska se korvasi sen progesteronin, jota estrogeenihoidon aikana tarvitaan.
Sitten sain rintasyövän ja kaikki hormonijutut oli lopetetta kuin seinään, mutta se on eri tarina.
Siis sitä kierukkaa suosittelen.
Pelkkä estrogeeni ei lisää rintastövän riskiä. Riski on 1,3 kertainen, jos vaihdevuosissa käyttää estrogeenia+keltarahashirmonia,
Minulla Mirena 18 vuotta. Ehkäisytabletit ja minipillerit eivät sopineet. Kierukan avulla ei ole ollut kuukautisia enää ollenkaan, paino laski ja seksihalut palasivat. Migreenit jäivät pois kun hormonit eivät enää heittele. Olen 100 % tyytyväinen. Pidän tätä vaihdevuosiin asti eli noin kymmenisen vuotta.
Mulla on ollut hormonikierukka 4 vuotta. Laitto ei tuntunut juuri miltään ja kuukautiset jäi pois. Neljän vuoden aikana mulla on ollut kolmet pienet menkat. Suosittelen.
Ekat kuukaudet oli jatkuvasti jotain verenvuotoa, ei kovin runsasta kuitenkaan. Sitten menkat jäi kokonaan pois. Muuten olisin tykännyt, mutta se nosti mun verenpaineen hirveän korkealle 170/105 tasolle😱 Heti kun kierukla lähti, niin paineet laski.
Oli hormonikierukka. Laitto sattu h*lvetillisesti, mutta minulla kesti vain hetken. Kuukautiset jäivät ihan kokonaan pois, mikä oli hyvä. Huonona puolena sanoisin, että paino nousi jonkin verran ja kaikkein kurjimpana, että tunne-elämä latistui täysin ja halut katosivat oikeastaan kokonaan – toisin sanoen ehkäisymenetelmänä erinomainen, kun ei yhtään tee mieli.
Vasta kun vuosien jälkeen otettiin kierukka pois, tajusin, että olin elänyt ihan zombina kaikki ne kierukalliset vuodet.
Ei kiitos ikinä enää.
Tuli yleinen ahdistuneisuushäiriö ja paniikkihäiriö, pahensi masennusta. Vaivat loppui heti kun kierukka poistettiin. Jo seuraavana päivänä ei ollut enää mitään oireita. Söin 4 vuota rauhoittavia kierukan aiheuttamaan paniikkihäiriöön ja ahdistukseen päivittäin. Jopa autossa matkustaminen oli vaikeaa pelko/paniikki-oireiden takia.
Minulla hormonikierukka tuli itsestään ulos alle vuodessa. En huomannut tätä. Tuloksena vahinkovauva ja abortti. Sitä ennen oli kauheasti oireita koko ajan. Halut meni kokonaan ja lihoin. Luulin, että hormonien määrä olisi tasoittunut, kun tämä loppui, mutta kierukka olikin tosiaan tullut ulos.
Mies meni vasektomiaan, koska lapsiluku oli täynnä. Jos haluaa vielä lapsia tai haluaa ehkäistä nimenomaan itse, niin tuo ei ole vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla aiemmin kehuin, mutta tuli yksi sivuvaikutus mieleen. Jaloissa on alkanut kasvaa todella tummaa karvaa.
Sama. Mutta karvaa alkoi myös kasvamaan reisiin, alapäästä nyt puhumattakaan. Alapääkarvoitus levisi sivulle ja ylös. Kasvoihin tuli kunnon nukkakerros. Käsiin alkoi myös kasvamaan tummaa karvaa. Ja kuten tuolla aiemmin sanoin niin puolet hiuksista lähti ja loput rasvottui päivässä.
Poistatin kierukan marraskuussa. Nyt pikkuhiljaa hiukset kasvamassa takaisin mutta kropan karvoitusta saa olla koko ajan ajamassa ja nyppimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Mutta karvaa alkoi myös kasvamaan reisiin, alapäästä nyt puhumattakaan. Alapääkarvoitus levisi sivulle ja ylös. Kasvoihin tuli kunnon nukkakerros. Käsiin alkoi myös kasvamaan tummaa karvaa. Ja kuten tuolla aiemmin sanoin niin puolet hiuksista lähti ja loput rasvottui päivässä.
Poistatin kierukan marraskuussa. Nyt pikkuhiljaa hiukset kasvamassa takaisin mutta kropan karvoitusta saa olla koko ajan ajamassa ja nyppimässä.
Ainiin ja vielä! Sain kunnon miesmäiset perskarvat 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että kaikilla on tuollainen karvoitus ja miesmäiset perskarvat, siitä on oikein mies maininnutkin että on miehen perskarvat.
Mulla oli 6v + 6v, asennuksen jälkeen kohtu supisteli vähän samana iltana. Tiputteluvuotoa oli ekan laiton jälkeen muutamia kuukausia, mutta sen jälkeen olin 11,5v ilman menkkoja. Ihanaa. Hyvin toimi. Otatin pois kun enää ei tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että kaikilla on tuollainen karvoitus ja miesmäiset perskarvat, siitä on oikein mies maininnutkin että on miehen perskarvat.
No eipä mulla kyllä ennen ollut.
Halusin vain kommentoida, ettei mikään hormonaalinen ehkäisyvalmiste (kierukka, pilleri, kapseli, laastari yms.) vaikuta paikallisesti - hormonit kulkevat verenkierron mukana koko elimistön läpi. Tämä kierukan "paikallisuus" on puppua, sen sijaan hormonien erittymisen tasaisuus ja verrattain matala hormonitaso on ihan totta. Jos kierukka vaikuttaisi vain paikallisesti, ei se voisi edes toimia, sillä ovuloiminen ja kohdun limakalvon kasvaminen tapahtuu aivojen antamasta käskystä. Ja miksi kierukka voisi aiheuttaa vaikkapa aknea tai nostaa verenpainetta, jos sen vaikutus ulottuu vain kohtuun? Pointtini on siis se, ettei kannata valita mitään ehkäisymenetelmää väärinkäsityksen vuoksi.
Itse en suosittelisi enää mitään hormonaalista ehkäisymenetelmää. Voin niin paljon paremmin, kun ovuloin. Ymmärrän kuitenkin, ettei kaikkien ole mahdollista käyttää ei-hormonaalisia ehkäisymenetelmiä, jolloin ne luonnollisesti ovat paras ja ainoa vaihtoehto.
Kuukautiset loppui, se oli hyvä asia. Hormonikierukan ehkäisyteho ainakin minulla taisi perustua siihen, että halut loppui kokonaan kierukan laittamisen jälkeen.
Laitto ja poisto ei ole sattunut, menin yksityiselle joka erikoistunut asiaan (Mehiläisestä näkee aikaa varatessa). Pieni nipistys ja epämiellyttävä tunne joka kesti hetken.
Menkkoja ei ole ihmeemmin ja paino on laskenut. Ihoni on mennyt tosin huonompaan kuntoon mutta suvussa on aknea joten en tiedä johtuuko kierukasta.
Jo useamman hormonikierukan kokeneena pidän tätä itselleni parhaana ja helpoimpana ehkäisykeinona.