Hei te, joilla on hormonikierukka, tulkaa tänne kommentoimaan! Suositteletko vai et!
Nousiko paino, loppuko menkat ym. Kannattiko ottaa vai ei..
Kommentit (68)
Aiheutti aknea. Vaihdoin kuparikierukkaan, eikä mitään ongelmaa.
Menkat jäi pois ja se on ihan mahtavaa (voi suunnitella viikonloppuja menkkavapaasti, mulla tuli aina menkkojen aikaan lämpöä ja olin tosi kipeä, niin ihanaa, kun tätä ei enää ole). Haittapuolena, että iho meni huonoksi, mutta mulla ei kasvoissa ole niin paha, vaan ennemminkin selässä, joten ei se nyt arjessa hirveästi haittaa. Ja mulla on siis aina ollut aknea, että ehkä olen siihen vähän tottunutkin. Oli kyllä rauhoittunut vähän ennen kierukkaa, mutta kierukan laiton jälkeen palasi takaisin.
Lihomista ei tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ensimmäisten joukossa Suomessa, joille on laitettu hormonikierukka.
Olin koekaniini.
Minulla oli käytössä kymmeniä vuosia eikä mitään haittoja.
Sitten vaihdevuosissa käytin melkein 10 v estrogeenia voiteena ja samalla oli tuo kierukka, koska se korvasi sen progesteronin, jota estrogeenihoidon aikana tarvitaan.
Sitten sain rintasyövän ja kaikki hormonijutut oli lopetetta kuin seinään, mutta se on eri tarina.
Siis sitä kierukkaa suosittelen.Pelkkä estrogeeni ei lisää rintastövän riskiä. Riski on 1,3 kertainen, jos vaihdevuosissa käyttää estrogeenia+keltarahashirmonia,
Etkö osaa lukea, kirjoittaja oli saanut estrogeenia, ja kierukan progesteroni korvasi muun progesteronihoidon, eli sai progesteronia (eli keltarauhashormonia) sekä estrogeenia.
Hormonikierukka ei ole sopinut minulle. Asennuksen jälkeen pyörryin, vuodot jatkui runsaina ja kivuliaina puoli vuotta (normaalisti vuoto oli niukkaa enkä kärsinyt kivuista). Akne puhkesi, yhdyntä sattuu. Haluan tästä eroon.
Synnyttänyt 42v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusin vain kommentoida, ettei mikään hormonaalinen ehkäisyvalmiste (kierukka, pilleri, kapseli, laastari yms.) vaikuta paikallisesti - hormonit kulkevat verenkierron mukana koko elimistön läpi. Tämä kierukan "paikallisuus" on puppua, sen sijaan hormonien erittymisen tasaisuus ja verrattain matala hormonitaso on ihan totta. Jos kierukka vaikuttaisi vain paikallisesti, ei se voisi edes toimia, sillä ovuloiminen ja kohdun limakalvon kasvaminen tapahtuu aivojen antamasta käskystä. Ja miksi kierukka voisi aiheuttaa vaikkapa aknea tai nostaa verenpainetta, jos sen vaikutus ulottuu vain kohtuun? Pointtini on siis se, ettei kannata valita mitään ehkäisymenetelmää väärinkäsityksen vuoksi.
Itse en suosittelisi enää mitään hormonaalista ehkäisymenetelmää. Voin niin paljon paremmin, kun ovuloin. Ymmärrän kuitenkin, ettei kaikkien ole mahdollista käyttää ei-hormonaalisia ehkäisymenetelmiä, jolloin ne luonnollisesti ovat paras ja ainoa vaihtoehto.
Mikä tekee sinusta asiantuntijan aiheessa?
Ei tarvitse olla mikään asiantuntija, on ihan yleistä tietoa, että hormonikierukasta vapautuu pieniä määriä hormonia verenkiertoon. Sekin on ihan yleistä tietoa, että jo pienillä veren hormonipitoisuuksien vaihteluilla on vaikutuksia ihmiseen.
Kannatti todellakin ottaa. Menkat jäi kokonaan pois, ei tarvii muistaa ottaa pillereitä. Paikalleen asentaminen ja uuden vaihto menee ihan kivuttomasti, kun muistaa ottaa särkylääkkeen ennen toimenpiteeseen menoa.
Järkytyin kerran, kun minulle selvisi, että kuparikierukan ehkäisy voi toimia niin, että jo hedelmöittynyt munasolu ei pysty kiinnittymään kohdun limakalvon pintaan. Sitä käytetään kuulemma tämän vuoksi joskus myös jälkiehkäisynä. Koin jopa vihan tunteita: miksi tällaisista eettisistä asioista ei kerrota riittävän selkeästi (tai, ehkä itse koen ainakin, että minulle ei ole tuotu milloinkaan tätä ilmi selkeästi. Juu, on voinut unohtua jotain terveystiedon tunnilta, myönnän. Mutta toivoisin, että asia olisi nykyistä paremmin esillä).
Mutta nyt kun olen ottanut sitten kerralla enemmän selvää eri ehkäisymenetelmistä, ainakin tähän mennessä tekemäni tiedonhaun mukaan hormonikierukka olisi siinä erilainen toiminnaltaan, että siinä ei ole tuota kiinnitymisen estomahdollisuutta, vaan se vaikuttaa pelkästään vaikeuttamalla siittiöiden kulkua. Olisin kiitollinen, jos tämän sattuisi lukemaan joku terveydenhuollon ammattilainen ja osaisi kuitata/kommentoida 🙏
Minulle laitettiin noin kolme vuotta sitten. Laitto ei sattunut yhtään ja oli nopeasti ohi. Aiemmin käytin e-pillereitä ja olisin halunnut niitä jatkaa, mutta aurallisen migreenin takia ei ollut mahdollista. Minulla todella kovat ovulaatiokivut, jotka kestävät monesti viikon. Näihin auttoi pillerit, kun ovulaatiota ei tullut.
Lääkäri lupaili, että menkat jää hormonikierukan myötä pois vaan ei ole minulla jäänyt. Säännöllisesti tulleet koko kolmen vuoden ajan. Samoin ovulaatiokivut ovat kuukausittain kovat. Lääkäri arveli, että jollain oma hormonitoiminta on niin vahva, että oireita ei saa estettyä. Sivuoireita ei sentään ole kierukasta tullut.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele syntiä.
Mitä syntiä se kierukka on ? ? ?
Vierailija kirjoitti:
Hormonikierukka ei ole sopinut minulle. Asennuksen jälkeen pyörryin, vuodot jatkui runsaina ja kivuliaina puoli vuotta (normaalisti vuoto oli niukkaa enkä kärsinyt kivuista). Akne puhkesi, yhdyntä sattuu. Haluan tästä eroon.
Synnyttänyt 42v.
Aika pitkä aika synnyttää 42 vuotta putkeen, joten ei ihme, että sattuu.
Minulla on jo kolmas menossa. Tykkään. Ei ole ollut mitään vaivaa ja kuukautisetkin loppuneet lähes täysin. Joskus tulee hyvin niukkoina. Laittaminen sattuu. Kannattaa ottaa kipulääkettä jo vähän etukäteen.
Minulla kävi tulemaan itse ulos. kipuja se teki ennen sitä. Onneksi oli muita keinoja, pillerit sopi minulle hyvin, koska tekivät myös rajuista kuukautiskivuista lopun niitä käytettäessä
Mulla aika tuore kokemus vielä, kun alkukesästä laitettiin, mutta tähän asti ollut enemmän kuin tyytyväinen. Painokin on itseasiassa vaan laskenut ja tuntuu tasoittavan ailahtelevaa mieltäni. Haluihin ei ole vaikuttanut ainakaan vielä, mieheni mielestä jopa valitettavasti, hän kun toivoi että ne vähän laskisivat kun ei pysy ihan tahdissani mukana. Tiputteluvuotoa oli ehkä kaksi viikkoa laiton jälkeen, sitten loppui. Toki voi vielä alkaa uudestaan. Laitto nipisti vain vähän, etukäteen olin lukenut kauhutarinoita netistä niin oli kyllä yllättävän helppo homma siihen nähden.
Ei haittavaikutuksia eikä asentaminenkaan sattunut, mutta viikon kestävät niagara-menkat on edelleen joka kuukausi, vaikka kierukka ollut kohta 2 vuotta. Kaveri tuli raskaaksi hormonikierukasta huolimatta.
Minulla oli hormonikierukka 2 vuotta ja otatin sen pois 5kk sitten.
Kierukka aiheutti painon nousua (lähinnä ääretöntä turvotusta), rinnat kasvoivat 2 kuppikokoa ja olivat taukoamatta todella kipeät. Iski akne kasvoihin ja selkään, sekä rintaan. Myös päänahassa oli finnejä. Silmät kuivuivat, kauheat krampit iski aina viikkoa ennen menkkoja ja kestivät niin kauan, kunnes menkat loppu. Orgasmit olivat laimeita. Karvat muuttuivat tummaksi ja kasvoihin tuli haituvaa.
Positiivista oli niukemmat menkat (pärjäsi pikkuhousun suojalla ja kestivät vain 4-5päivää) ja huolettomuus.
Ihanaa olla ilman feikki hormoneita! Nautin täysin rinnoin elämästä, kun sain oman kroppani takaisin.
Mulla ollut Mirena yhtäjaksoisesti noin 16 vuotta, nyt kolmas menossa.
Ensimmäisen asennus sattui jonkin verran, mutta sen pois ottaminen ja uuden asennus sattui niin, että taju lähti. Heräsin siihen, kun vanha miesgynekologi taputteli poskelleni.
Lähes sama juttu tämän kolmannen kanssa, tähtiä näkyi ja näkymä musteni, mutta taju säilyi. Kirosin vaan miespuoliset alimpaan h***ettiin ja manasin myös tälle samaiselle gynekologille miesten vaatimuksista naispoloille 😂
Molemmilla kerroilla olin ottanut Burana-Panadol -coctailin etukäteen kaverin neuvosta, mutta ei ollut pahemmin apuja.
Toivon, että tämä olisi viimeinen kierukka, jota käytän.
Muuten olen ollut tyytyväinen, kun ylirunsaat menkat jäivät kokonaan pois (no okei, saattaa pari kertaa vuodessa olla päivä, jolloin pidän pikkuhousunsuojaa muutaman tunnin) eikä ole enää vatsakramppeja ennen kuukautisia.
En suosittele. Kuukautiskivut välillä todella rajut ja kuukautiset eivät myöskään loppuneet kierukan laiton myötä. Välivuodot myös rasittavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ensimmäisten joukossa Suomessa, joille on laitettu hormonikierukka.
Olin koekaniini.
Minulla oli käytössä kymmeniä vuosia eikä mitään haittoja.
Sitten vaihdevuosissa käytin melkein 10 v estrogeenia voiteena ja samalla oli tuo kierukka, koska se korvasi sen progesteronin, jota estrogeenihoidon aikana tarvitaan.
Sitten sain rintasyövän ja kaikki hormonijutut oli lopetetta kuin seinään, mutta se on eri tarina.
Siis sitä kierukkaa suosittelen.Pelkkä estrogeeni ei lisää rintastövän riskiä. Riski on 1,3 kertainen, jos vaihdevuosissa käyttää estrogeenia+keltarahashirmonia,
Mulle6 sanottiib, että pelkkä estrogeeni kasvattaa kohdun limakalvoa ja se voi olla kohtusyövän riski.
Sii gyne sanoi, ei ole oma tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyttänyt 42v.
Aika pitkä aika synnyttää 42 vuotta putkeen, joten ei ihme, että sattuu.
:D:D Hups, kiireessä kirjoitin ja viimeisenä muistin, että ehkä on hyvä mainita minun synnyttäneen aiemmin. Kyllä nämä kivut on välillä olleet niin halvaannuttavia ja ulkoisesti olen ollut kuin splatter-elokuvasta, kun mies on kantanut minua suihkuun (jalat pettää alta kovimpien kipujen aikana ja vuoto on.. runsasta), joten kuvailenpa tätä sitten tästä lähtien 42 vuoden synnytykseksi.
Mikä tekee sinusta asiantuntijan aiheessa?