En saa asunnostani kotoisaa, miksi? :-(
Olen asunut tässä asunnossa nyt 2 vuotta ja yrittänyt muuttaa huonekalujen järjestystä ja kaikkea, mutta en saa kotoisaa. Jotenkin kokonaisuus on ruma. Kaverit ja muut sanoo että oon hullu, mutta en usko että heillä on erityisesti sisustussilmää(?). Kaikista surullisinta että tykkään katsella kauniita juttuja, mutta minulla ei ole mitään taitoa koristella ja sisustaa ja en ymmärrä miksi. Voin kertoa lisäinfoa asunnostani ja millaisia huonekaluja omistan ja millainen asunto on, jos joku voisi auttaa.. Oon ihan epätoivoinen. Asun siis yksiössä.
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama vika...asunnon pohjaratkaisu on niin typerä, että kaikki kalusteet ovat aina jotenkin "väärässä" paikassa. Makuu"alkoviin" ei mahdu sänky ja kiinteitä kaappeja on joka seinällä. Vessa ihan järkyttävän iso ja keittiö-olohuone-makuuhuone pitkänmallinen.
Ei sisustus auta, kun asunto on rakennettu tämmöiseksi...
Minäkin olen alkanut miettiä, onko se sitten vaan tää asunto. .. Esim en tykkää yhtään näistä tummista listoista, käy silmään. Seinät on vitivalkoiset, mutta niinkai jokaisessa vuokrakämpässä. En saa maalata täällä ollenkaan.
Minkälainen lattia?
Tälläinen
http://sisustusjasepustus.indiedays.com/wp-content/uploads/sites/88/201…
Lattia ja listat tekee sen tunkkaisuuden.
Totta, sen takia vaalea neutraali pääväritys (luonnonvalkoinen, kellertävä pellava) tekstiileissä on tärkeää raikastamaan. Eli matto, verhot, päiväpeitto.
Harmaa riitelee tuon lattian ja listojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
139 jatkaa:
Varmistin ketjun alusta, että sinulla tosiaan on sohvapöytä. Onko keittiö siis erillinen, jossa ruokapöytä, vai missä syöt? Sohvapöytäkin on nätti, kuten myös se nojatuoli, mutta tuo pöytä on ihan erisävyinen kuin työpöytä ja lattia, jotka nekin keskenään eriväristä puuta. Joku näistä pois. Mikäli ruokapöytää ei ole, itse hankkisin pienen valkoisen ruokapöydän ja luopuisin työpöydästä. Opiskelut ja työt ruokapöydän ääressä. Sohvapöydän koosta riippuen luopuisin myös siitä, tai asettelisin sen nojatuolin ja täällä vinkatun jalkalampun viereen. Jos sohvapöydän virka on toimia vain kahvikupin alustana satunnaisesti, sen päälle voi laittaa jonkun pienen kasvin tuomaan viihtyisyyttä.
Sohvapöytä voi olla liian iso. Kahvikupin alustaksi riittäisi pieni kevyt sivupöytä tai apupöytä.
Puunvärisen pöydän voi maalata itse valkoiseksi haisemattomalla kalustemaalilla pensselillä ihan asunnossa. Mutta jos pöytä on valmiiksi liian iso huoneeseen, kannattaa myydä tai antaa se pois ja hankkia pienempi. Ikeassa löytyy parilla kympillä valkoisia pieniä apupöytiä.
Valaistus on tosi tärkeä; mulla ei ole juurikaan kattovalaisimia, vaan pelkästään jalka-/pöytävalaisimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
139 jatkaa:
Varmistin ketjun alusta, että sinulla tosiaan on sohvapöytä. Onko keittiö siis erillinen, jossa ruokapöytä, vai missä syöt? Sohvapöytäkin on nätti, kuten myös se nojatuoli, mutta tuo pöytä on ihan erisävyinen kuin työpöytä ja lattia, jotka nekin keskenään eriväristä puuta. Joku näistä pois. Mikäli ruokapöytää ei ole, itse hankkisin pienen valkoisen ruokapöydän ja luopuisin työpöydästä. Opiskelut ja työt ruokapöydän ääressä. Sohvapöydän koosta riippuen luopuisin myös siitä, tai asettelisin sen nojatuolin ja täällä vinkatun jalkalampun viereen. Jos sohvapöydän virka on toimia vain kahvikupin alustana satunnaisesti, sen päälle voi laittaa jonkun pienen kasvin tuomaan viihtyisyyttä.
Sohvapöytä voi olla liian iso. Kahvikupin alustaksi riittäisi pieni kevyt sivupöytä tai apupöytä.
Puunvärisen pöydän voi maalata itse valkoiseksi haisemattomalla kalustemaalilla pensselillä ihan asunnossa. Mutta jos pöytä on valmiiksi liian iso huoneeseen, kannattaa myydä tai antaa se pois ja hankkia pienempi. Ikeassa löytyy parilla kympillä valkoisia pieniä apupöytiä.
Ja sen kahvikupin alustana toimii myös pieni jakkara. Tyttäreni pienessä yksiössä osa ruokapöydän tuoleista on pinottavia valkoisia jakkaroita (niitä saa kympillä), joita voi käyttää myös sivupöytänä tarvittaessa, ja voi pinota pois tieltä tarvittaessa. Kaksi tuoleista sitten on selkänojallisia, ja niillä istuen pöydän ääressä on hyvä tehdä myös opintoja, eikä erillistä työpöytää tarvita, kun se tukkisi pienen yksiön.
t. 139
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakuun netti selaimeesi: Yksiön sisustus kuvat. Sieltä tulee osumia mielin määrin.Alat niitä selata.
Totuus että olen selaillut noita ainakin pari vuotta jatkuvasti... Ja sitten yrittänyt muuttaa huonekalujeni järjestystä niiden tapaan, mutta lopptulos on aina ruma. Joten en tiedä onko se huonekaluistani, tästä asunnosta vai jostain muusta kiinni. :-/ Olisi niin ihanaa omistaa kaunis koti, vaikka tämä pieni yksiö onkin.... Kyllähän muillakin on kodikkaita söpöjä yksiöitä, sellaisen haluaisin.
Väärät huonekalut vai täysin mielikuvitukseton asuja? Määrittele nyt alkuun vaikka mikä on on "söpö yksiö"? Koti on asujansa näköinen, sanotaan.
En tiedä, vasta harjoittelen sisustamaan. Kun katson kuvia netistä niin ne on vaan näyttävät kodikkailta. Ja omasta asunnosta on tullut vähän sellainen kylmä epäkodikas fiilis. Eikö asunnon pitäisi tuntua kodilta.
Saisitko laitettua tänne vaikka jotain kuvaa netistä, millainen on sinusta kodikas yksiö ja mistä pidät.
Voin koettaa etsiä jotain, useimmiten niissä on vain sohva ja tv-taso joten en osaa hahmottaa miten sisustaisin omani niiden mukaan, kun en edes omistaa sohvaa tai televisiota. Teen kaiken työpöytäni äärellä melkein. En tiedä voiko johtua ettei tunnu kodilta sen takia ettei ole sohvaa tai tv:tä kun sellaiset on aina lapsuudessa ollut (?) mutta tuskin. Tykkään lämpimän sävyisistä asunnoista, missä on kasveja ja tulee luonto mieleen( vaikea selittää? :D) Mutta ikävä kyllä minulla ei ole nyt niin paljo varaa mitenkään niin kalliissiin huonekaluihin jotka olisi varmaan tosi hienoja sävyiltään. ....
Ei sen tarvitse olla kallista, vain harkittua. Voitko kokeilla esim poistaa jonkun kalusteen ja viedä kokeeksi varastoosi vähäksi aikaa, katsoa miten sen poistaminen vaikuttaa?
Ja voit rullata harmaan maton pois lattialta vaikka johonkin nurkkaan pystyyn ja ottaa ne harmaat verhot pois, ja kokeilla miten ilme muuttuu.
Voit ripustaa kokeeksi verhoksi jotain vaaleaa, vaikka lakanan, niin näet miten se muuttaa.
Jos harmaan poistaminen valoistuttaa oikeaan suuntaan, niin sehän on hyvä alku, ja tiedät että ne pitää myydä pois.
Poatimyynnistä on hyvä tilata verhoa, mattoa, helmalakanaa, päiväpeittoa, tyynyä, koska sinulla on palautusoikeus. Laitat ne paikalleen malliksi, näet ne kaikki yhdessä jos olet tilannut kerralla samasta paikasta, ja näet paikalla että oliko hyvä. Jos ei ollut hyvä väri, palauta. Joskus on paras tehdä kertasatsaus, jotta saat yhteen sopivat. Tarjouksesta löytyy ellos ja jotex verhoja jopa 15 e. Niiden kaveriksi jysk pimennysrullaverho neutraalia vaaleaa.
Voit peittää tuolin jollain neutraalin vaalealla kankaalla kokeeksi, ja jos oli hyvä, hommata siihen vastaavan värinen torkkupeitto päälle, jos käy ilmi että se on liian hallitseva.
Sehän voi olla hyvä, mutta noin pienessä huoneessa voi olla liian hallitseva nyt.
Ja voit demota vaaleaa mattoa rullaamalla harmaan pois, ja levittämällä lattialle vaalean lakanan tai päiväpeiton merkkaamaan mattoa. Lainaa vaikka äidiltä tai kaverilta jos ei itsellä ole.
Vaalea matto ei ole ongelma, jos ei sinulla ole koiraa tai lapsia tai et kulje itse kengillä sisällä. Sen kestää kauan nuhraantua sinun sukista yhtään mihinkään.
Jos hankit pari samanlaista kapeaa mattoa aivan rinnan, jaksat itse kantaa ne itsepalvelupesulaan. Meillä päin on ainakin marketissa itsepalvelumattopesukone, jos vain matto on sellainen tukeva suorana pysyvä, ei vetkula.
Käytävä- tai terassille sopivat matot on usein sellaisia "kovia" ja suorana pysyviä.
Vetkulamatto menee sitten isoon normi itsepalvelupesukoneeseen.
Minusta kotoisuus syntyy luonnonmateriaaleista, muistoista (matkamuistot, valokuvat, perityt huonekalut, lapsuuden tavarat tms.), kasveista, isoista pehmeistä matoista, persoonallisista yksityiskohdista (taide, hassut koristeet, värikkäät tyynyt tms.). Sellaisesta kerroksellisuudesta, jota ei saa ostamalla kaikki kamansa uutena Jyskistä/Ikeasta.
Toki joskus asunto itsessään ei ole kotoisa... se voi olla liian uusi tai vanha/nuhjuinen. Eihän ole sisäilmaongelmia?
Koti voi olla vaikka kuinka kiiltokuvamainen ja puunattu sekä hyvältä tuoksuva mutta silti se tuntuu vieraalta ja kolkolta.
Paras kodin tunnelma on sellaisten ihmisten kodeissa jotka antavat AIKAA omalle kodille. Rumatkin ratkaisut menettelevät silloin, tai oikeastaan menettävät merkityksensä.
Voit saada vuokraisännältä luvan maalata listat valkoiseksi. Hän voi olla vain ihan tyytyväinen, kun ilme raikastuu. Suojaat lattian sanomalehdillä ja laitat huolellisesti maalarinteippiä seinän ja lattian puolelle. Maalia ei mene paljon, rautakaupassa kertovat paljonko ja mitä maalia, kun sanot, montako metriä listaa maalaat.
Aikaa menee tuskin tuntia enempää maalauskierrokseen, mutta joudut maalaamaan ainakin kaksi ellei kolme kerrosta ja kuivumisaika väliin, koska menet tummasta valkoiseen.
Tee kuvahaku: englantilainen sisustus, löytyy kotoisuutta ja lämpöä.
Yksi iso kattovalo latistaa minkä tahansa kodin.
Lähde siitä, että sinulla olisi esim neljä pienempää valoa.
Työpöydän toimistovalo ei ole yksi niistä, koska niiden valo on yleensä kylmän kalsea. Se on päällä vain kun oikeasti luet siinä talvipimeällä, ja kattovalo on siivoamista varten.
Tässä vaihtoehtoja (tunnelmallinen lämmin keltainen valo, ei kirkas valkoinen)
-jalkalamppu (voit vaihtaa polttimon lämpimämmän sävyiseen)
- pöytälamppu söpöllä varjostimella sängyn vieressä, tai hyllyssä tai pöydän nurkalla -voi olla kaksikin
-hyllyssä melkein lattian rajassa lasipurkki jossa "jouluvalot" sisällä
- lattialla iso lasivaasi tai purkki, jossa joulupallovalot.
-seinäpeilin ympärille köynnöstetty kausivaloketju
-valoketju roikkuu verhon vieressä nurkassa tangosta tai nipsusta kohti lattiaa
Jos mietityttää, niin lainaa kaverilta ja kokeile.
Kirpputorilta saa kaikkea ihanaa parilla eurolla. Esim pöytäsi voit ensi hätään peittää käsin kirjaillulla liinalla, niitä mummot myyvät alta kympillä. Samoin alpakkalautasia, joista kiillottamalla tulee tosi nättiä. Olen niitä käyttänyt aluslautasena kynttilälyhdylle, kukkapurkille, vaikka kekseille. Hammasmukina minulla on pieni lysterivaasi. Lasinaluseni ovat kirpparilta hopeoidut muutamalla eurolla, samoin kynttilänjalat. Tyylihuonekalusarjapöytiä saa parilla kympillä kirpparilta tai torista. Menevät tosi pieneen nippuun, leviävät tarvittaessa vieraiden sivupöydiksi.
Keittiön käsipyyhkeet minulla on pellavaa, kirjaillut nimikirjaimet jonkun ihanan mummon kapioina.
Sohvan istuimen olen peittänyt pellavaliinalla.
Sokerikko ja hedelmäkulho ovat kristallia jäljittelevää vanhaa puristelasia. Kirpparilta alle 10 euroa kappale, eivät mene tiskikoneessa miksikään.
Taulut on tosi tärkeitä kotoisuuden saavuttamiseksi. Tyhjillä seinällesi varustettu, hieman kaikuva asunto ei ole kodikas.
Oletko kokeillut sisustaa feng shuin oppeja soveltaen?
Huonekalujen koko suhteutettuna tilaan ja toisiinsa, ei eri korkuisia huonekaluja vierekkäin ettei linja mene rikki, se aiheuttaa levottomuutta..
Ainakin yksi viherkasvi, ei peiliä ovea vastapäätä tai huonekaluja keskelle kulkuväylää, sängyn sijainti myös tärkeä.
Katso instasta japanilaisen sisustussuunnittelijan ideoita, esim. @dearmodern
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matoilla, vilteilla, tyynyillä sekä valaistuksella saa kodin mielestäni näyttämään kotoisalta. Pehmeitä materiaaleja ja värejä.
Mulla on jo mattoja, suurin matto on tummanharmaa nukkamatto jonka ostin kun muutin tänne. Tyynyjäkin on paljon ja olen kokeillut eriväriisä tyynynpäälisiä, mutta jotenkin koti näyttää samealta, tympeältä ja ei kodilta. Verhot on harmaat....
Millainen valaistus sulla on? Jos on yksi valopiste (yleensä kattolamppu) ei näytä kotoisalta. Pitää olla useampia valopisteitä ja mieluiten myös epäsuoraa valoa. Valolla voi myös korostaa jotain kohtaa.
Työpöydällä on yksi musta pöytävalaisin, sitten sängyn vieressä on yölamppu.
No niin, tarvitse ainakin kaksi tunnelmavaloa.
Mä ratkaisin ongelman siten, että aloin ostella vain sellaista josta pidän. En siis juurikaan miettinyt kokonaisuutta. Mutta kuitenkin lopputulos oli kotoisa, lämmin ja yllättävän hyvin kaikki sitten sopiikin yhteen.
Älä mieti liikaa. Mene fiilispohjalta. Esim. jos kaupassa joku sohvatyynyn kuosi miellyttää silmää ja saa aikaan hyvän olon tunteen, niin osta se. Älä mieti orjallisesti sopiiko kokonaisuuteen.
Toisilla on vaan silmää ja toisilla ei. Mun koti näyttää ihan samalta kuin lapsuudenkotini, tavallaan ihan kotoisaa, mutta jotenkin kaikki tavarat ovat ns väärässä paikassa tai vääränlaisia. En tiedä onko tavaraa liikaa vai liian vähän, mutta jokin sisustamisessani vaan tökkii, en millään yllää sinne tasolle jonne haluan, vaikka kuinka lukisin sisustuslehtiä tai Googlettelisin vinkkejä. Sitten taas eräs kaverini, hänen kotinsa on upea. Ei ole millään isolla rahalla tehty, mutta hän vaan osaa.
Perus viherkasvi on helppo pitää hengissä.
Helpointa on upottaa ne tunniksi "kylpyyn" kerran viikossa, ja unohtaa muuten. Mikä hetki nyt itsellä sopii, minulla se on sunnuntai aamu, jolloin olen kotona ja on kiireetöntä.
Purkki upotetaan astiaan, joka on täynnä vettä, ja annetaan sen juoda vettä niin paljon kuin haluaa. Tunnissa multa ja kasvi on juoneet tarpeekseen, ei haittaa vaikka jää muutamaksi tunniksi. Sitten tuli jäänyt vesi kaadetaan pois, ja kasvi takaisin paikalleen. Siinä se. Ei tarvitse ihmetellä, menikö liikaa tai liian vähän, eikä olla kastelukannua. Vesi ei mene pöydille kastellessa, tämän voi tehdä tiskipöydällä.
Astia voi olla myös sen purkin suojaruukku, jos se pitää vettä.
Tämä ei varmasti sovi kaikille viherkasveille, mutta jäljellehän jää ne joille se sopi, ja sehän riittää.
139 jatkaa: