Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa asunnostani kotoisaa, miksi? :-(

epätoivoinen.
10.08.2022 |

Olen asunut tässä asunnossa nyt 2 vuotta ja yrittänyt muuttaa huonekalujen järjestystä ja kaikkea, mutta en saa kotoisaa. Jotenkin kokonaisuus on ruma. Kaverit ja muut sanoo että oon hullu, mutta en usko että heillä on erityisesti sisustussilmää(?). Kaikista surullisinta että tykkään katsella kauniita juttuja, mutta minulla ei ole mitään taitoa koristella ja sisustaa ja en ymmärrä miksi. Voin kertoa lisäinfoa asunnostani ja millaisia huonekaluja omistan ja millainen asunto on, jos joku voisi auttaa.. Oon ihan epätoivoinen. Asun siis yksiössä.

Kommentit (525)

Vierailija
122/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matoilla, vilteilla, tyynyillä sekä valaistuksella saa kodin mielestäni näyttämään kotoisalta. Pehmeitä materiaaleja ja värejä.

Mulla on jo mattoja, suurin matto on tummanharmaa nukkamatto jonka ostin kun muutin tänne. Tyynyjäkin on paljon ja olen kokeillut eriväriisä tyynynpäälisiä, mutta jotenkin koti näyttää samealta, tympeältä ja ei kodilta. Verhot on harmaat....

No ei tällaiset harmaat kämpät ole ikinä kotoisen näköisen. En ymmärrä, miksi suomalaisten suosikkisisustusväri vuodesta toiseen on harmaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi harmaus taitaa olla yksi ongelma ja itsekin siihen syyllistynyt. Nyt pohdinnassa uuden asunnon sisustus ja hyvä että tulin tämän lukemaan, olin kovaa vauhtia ostamassa tietty ihanan käytännöllistä harmaata mattoa.

Vierailija
124/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kaikki oli ruskeeta, siitä haluttiin eroon ja otettiin harmaa tilalle. Ei mitään, molemmat ihan ok tietyissä rajoissa ja yhdistettynä muiden värien kanssa.

Vierailija
125/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamassa kommentissa olet miettinyt sopiiko asiat yhteen, yleensä kodikkaassa kodissa ei kaikki sovi yhteen. Jos kaikki sopii yhteen saumattomasti, tulee sellainen hotellihuonefiilis. Muista myös, että voit palauttaa huonoja esim. mattoja tai jo siellä kaupassa sanoa,että haluat kokeille mikä näistä toimii sinun kotona.

Kun asunnossa oli, no, ei sinun mieleinen lattia, niin kannattaa myös kokeilla laittaa useampia mattoja päällekkäin. Vaikka se iso harmaa matto jättää sinne pohjalle ja siihen päälle niitä värikkäämpiä. Tai ostaa vieläkin isompi matto, joka on kaikkien huonekalujen alla peittämässä lattiaa ja tämän päällä sitten ne ns. sisustusmatot.

Valaisimista en huomannut, että sanoit mitään. Niillä on todella suuri merkitys, osta aluksi vaikka jalkalamppu ja ota kuva kattovalaisin päällä ja sitten pelkkä jalkalamppu päällä. Näet huiman eron. Varmista että on lämmin sävy valossa,mutta tarpeeksi valotehoa.

Vierailija
126/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matoilla, vilteilla, tyynyillä sekä valaistuksella saa kodin mielestäni näyttämään kotoisalta. Pehmeitä materiaaleja ja värejä.

Mulla on jo mattoja, suurin matto on tummanharmaa nukkamatto jonka ostin kun muutin tänne. Tyynyjäkin on paljon ja olen kokeillut eriväriisä tyynynpäälisiä, mutta jotenkin koti näyttää samealta, tympeältä ja ei kodilta. Verhot on harmaat....

Jos se harmaa väri on se juttu, miksi yksiö näyttää 'harmaalta'.

Kokeile muun värisiä tekstiilejä, vaikka vihreää, valkoista, tai vaaleansinistä.. tai mistä tykkäät.

Vierailija
127/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kodista saa kauniin ostamalla esim. kauniit verhot, tyynyt, tauluja seinille tai tapetoimalla seinät ym. Ap onko sinulla hyvää ystävää, jolla on hyvä maku sisustamisen suhteen. Tai voit katsoa kuvia netistä, mitkä miellyttää omaa silmää. Sehän on pääasia, että sinun kotisi näyttää juuri sinun näköiseltä. 

Asun vuokra-asunnnossa joten ei voi tapetoida tai maalata seiniä. Valkoiset ovat. En usko että ystäväni välittävät paljon sisustuksesta ja heillä on aika erilainen maku kuin minulla(paljon valkoista), äitini ei myöskään osaa sisustaa. :D

Kyllä vuokra-asunnoissa yleensä saa tapetoida ja maalata, kunhan sopii asiasta etukäteen vuokranantajan kanssa. Tapana on, että vuokranantaja maksaa tarvikkeet, vuokralainen työn. 

Vierailija
128/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka valitit, että ystävien koti on vain valkoista, mitä jos kokeilisit ottaa valkoisen pohjaväriksi ja siihen lisätä vaikka pastellisävyjä tyynyillä ym. ? Esim. valkoiset matto ja voileeverhot ja nojatuolin päällinen. Muut sitten pastellisia värejä, mistä tykkäät.

Vierailija
129/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat niin makuasioita, ettei kannata ottaa vastaan neuvoja, jotka ovat oman maun vastaisia.

Itsestäni nuo nojatuoli ja ruokapöytä olivat kivannäköiset, mutta työpöytä vähän toimistomainen. Eli vaihtaisin työpöydän joksikin muuksi, kai niitä on huonekalumaisiakin. Itse käytän ruokapöytää työpöytänä. Mutta pitää mennä oman maun ja omien tarpeiden mukaan. Ehkä ap tykkää juuri siitä työpöydästä, joten silloin se kannattaa pitää. Välttäisin myös liikoja tekstiileitä ja krääsää pinnoilla, ne keräävät helposti pölyä. Jos laittaisikin vaikka verhojen sijaan joitain amppelikasveja. Ylipäänsä kaikki sälä näkyvillä tekee levottoman vaikutelman.

Vierailija
130/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus kiinnitti huomioni, koska itselläni on sama tilanne. Tosin asuntoni (jota en kutsu kodiksi) on vanha talo, jossa paljon tiloja ja ne kaikki näyttävät minusta vain rumilta. Huonekalujen vaihto toisiin ei innosta, koska talon vanha henki ei sopeudu uuden ajan huonekalutrendeihin. Olkoon mikä on.

Olen asunut yksiössä aikoinaan, se oli kotoisampi kuin tämä nykyinen asuntoni. On niin vaikea sanoa, mistä kotoisuus syntyi, mutta rumana en tosiaan pitänyt sitä, vaikka se oli vain pieni kolo kerrostalossa. Ystäväni sanoi silloin kadehtivansa kotiani sen viihtyisyyden vuoksi. 

Olen aivan varma että ratkaiset tuon pulman ja pian saat silmillesi kaunista katseltavaa. Onnea matkaan!

Vierailija
131/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilisin aitoa puuta, luonnonkiviä, kunnon sohva johon voi nukahtaa eikä tule kipeäksi paikat, vieraille omat istuimet, koristekynttilät. Laatikot ja rasiat tavaroille. Pieni hyllykkö. Ehkä väriläikkiä tai kestokukkia, kukkakuosityynyliina koristetyynyihin. Tai keksi joku oma tyylisuuntaus. Verhojen väri joku kiva. Maalaa pari taulua itse?

Oikeesti? Maalaa pari taulua ite. Lapsen piirustuksen voi vaikka kehystää ja laittaa seinälle, mut itse käyttäisin kyllä ihan taiteilijoiden työtä. Vai tuoko itse tehty enemmän kodikkuutta?

Kestokukat ovat rumia ja kaukana kodikkuudesta.

Kukkakuosityynyliina voi olla aika levoton yksiössä, eikä todellakaan mikään kodikkuuden edellytys.

Vierailija
132/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilisin aitoa puuta, luonnonkiviä, kunnon sohva johon voi nukahtaa eikä tule kipeäksi paikat, vieraille omat istuimet, koristekynttilät. Laatikot ja rasiat tavaroille. Pieni hyllykkö. Ehkä väriläikkiä tai kestokukkia, kukkakuosityynyliina koristetyynyihin. Tai keksi joku oma tyylisuuntaus. Verhojen väri joku kiva. Maalaa pari taulua itse?

Oikeesti? Maalaa pari taulua ite. Lapsen piirustuksen voi vaikka kehystää ja laittaa seinälle, mut itse käyttäisin kyllä ihan taiteilijoiden työtä. Vai tuoko itse tehty enemmän kodikkuutta?

Kestokukat ovat rumia ja kaukana kodikkuudesta.

Kukkakuosityynyliina voi olla aika levoton yksiössä, eikä todellakaan mikään kodikkuuden edellytys.

Sellaisen abstraktin sisustustaulun, jonka tarkoitus on vaan tuoda sisustuksessa olevia värejä myös seinille, osaa kuka vaan maalata, vaikka se lapsi. Netissä on ohjeita vaikka kuinka paljon.

Toki jos haluaa esittävää taidetta, ajatuksia herättävää taidetta tai ihan vaan taidetta, niin silloin taiteilija on parempi vaihtoehto.

Kestoviherkasveista löytyy välillä kivoja, jos ei ole valoa tai kykyä huolehtia kasveista, mutta kukat on kyllä 99% hirveitä. Yhden nätin olen eläessäni nähnyt.

Vierailija
133/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että sulla on aika paljon harmaata sisustuksessa, sekä matot että verhot on jo aika iso pinta-ala harmaata tekstiiliä. Mitä muita värejä on? Jos kodin yleissävy on esim. valkoinen+harmaa, niin siitä voi tulla vähän tympeä vaikutelma, jos ei siis itse tykkää juuri sellaisesta. Minä toisin sisustukseen värejä esim. lämpimän sävyisten verhojen tai värikkään maton kautta. Myös puiset - ja siis puunväriset - huonekalut tuo mielestäni kodikkuutta kotiin, samoin viherkasvit.

On mulla toi vihertävä nojatuoli, ja olen koittanut tuoda sinistä sävyä huovilla ja tyynynpäällisillä, mutta ei silti näytä kivalta. En ymmärrä miksi. :-( Niin ja en tykkää tän asunnon listoista, ne on sellaiset tummanruskeat melkein mustat. Käy pahasti silmään.

Totta, pelkästään listat muuttaa todella paljon asuntoa. Varsinkin jos huonekorkeus on matala, tumma lista vie siitä vielä lisää pois. 

Vierailija
134/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama vika...asunnon pohjaratkaisu on niin typerä, että kaikki kalusteet ovat aina jotenkin "väärässä" paikassa. Makuu"alkoviin" ei mahdu sänky ja kiinteitä kaappeja on joka seinällä. Vessa ihan järkyttävän iso ja keittiö-olohuone-makuuhuone pitkänmallinen. 

Ei sisustus auta, kun asunto on rakennettu tämmöiseksi...

Minäkin olen alkanut miettiä, onko se sitten vaan tää asunto. .. Esim en tykkää yhtään näistä tummista listoista, käy silmään. Seinät on vitivalkoiset, mutta niinkai jokaisessa vuokrakämpässä. En saa maalata täällä ollenkaan. 

Minkälainen lattia?

Tälläinen 

http://sisustusjasepustus.indiedays.com/wp-content/uploads/sites/88/201…

Lattia ja listat tekee sen tunkkaisuuden. 

Vierailija
135/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittasuhteet on tärkeitä, varsinkin yksiössä. Mattojen ja huonekalujen koko.

Vierailija
136/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki asunnot vaan tunnu kodilta. Ikävä fakta. Itselläni ei auttanut kuin muuttaminen. Nyt tuntuu kotoisalta. :)

Vierailija
137/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko värit oikeasti sun mieltä hiveleviä vai sisustuslehtien tusinatavaraa harmaan eri sävyineen?

En ole katsellut sisustlehtiä, :-) En vaan osaa sisustaa vaikka mulla on muuten taiteellista lahjakkuutta, esim osaan piirtää. En tiedä miksi.

Pinterest issä on paljon kivoja asuntoja. Hae vaikka studio tai small apartment, ja alkaa klikkailla kuvia joissa on sun omistamien kalusteiden näköistä. Näet, mitä niiden kaveriksi on laitettu.

Vierailija
138/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää huonekasveja! Amppelit on kauniita

Vierailija
139/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lattia on noin tumma, kuin tuossa linkkaamassasi kuvassa, ja lisäksi vielä punertavan ruskea, ei harmaa matto taida olla siihen paras ratkaisu. Eli ensimmäisenä matto vaihtoon, ja siihen oletkin saanut jo paljon vinkkejä ketjussa. 

Yksiösi on todella pieni. Oliko sinulla vielä erikseen ruokapöytä tuon työpöydän lisäksi? Minkäkokoinen ruokapöytä? Olisiko mahdollista tehdä töitä/opiskella sen ruokapöydän äärellä. Tyttärelläni on suunnilleen samankokoinen yksiö, eikä hänellä ole erikseen työpöytää. En edes tiedä mihin se mahtuisi, kun asunnossa eli siinä yhdessä huoneessa on sänky, yöpöytä, 4 hengen ruokapöytä ja lipasto. Sinulla on vielä lisäksi nojatuoli, mikä on kyllä mielestäni nätti, ja oliko vielä joku sohvapöytä? Voiko olla niin, että asunto on liian täynnä huonekaluja, joista osa on vielä keskenään eri sävyistä puuta, tulee asunnosta täyteen ahdetun ja levottoman näköinen. Eli nyt kriittinen tarkastelu huonekalujen määrään - mitä oikeasti tarvitset ja käytät yksiössä. Huonekaluja saa sitten lisää, kun muuttaa isompaan asuntoon. Myymällä tarpeettomat torissa tms. saat lisäksi rahaa hankkia uuden maton, ehkä verhot jne. 

Vierailija
140/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakuun netti selaimeesi: Yksiön sisustus kuvat. Sieltä tulee osumia mielin määrin.Alat niitä selata.

Totuus että olen selaillut noita ainakin pari vuotta jatkuvasti... Ja sitten yrittänyt muuttaa huonekalujeni järjestystä niiden tapaan, mutta lopptulos on aina ruma. Joten en tiedä onko se huonekaluistani, tästä asunnosta vai jostain muusta kiinni. :-/ Olisi niin ihanaa omistaa kaunis koti, vaikka tämä pieni yksiö onkin.... Kyllähän muillakin on kodikkaita söpöjä yksiöitä, sellaisen haluaisin.

Väärät huonekalut vai täysin mielikuvitukseton asuja? Määrittele nyt alkuun vaikka mikä on on "söpö yksiö"? Koti on asujansa näköinen, sanotaan.

En tiedä, vasta harjoittelen sisustamaan. Kun katson kuvia netistä niin ne on vaan näyttävät kodikkailta. Ja omasta asunnosta on tullut vähän sellainen kylmä epäkodikas fiilis. Eikö asunnon pitäisi tuntua kodilta.

Ja siis Pinterestiin voi tehdä omia tauluja muistiinpanoiksi, johon kerää kuvia "leikekirjaksi". Yksi hyvä keino on vain lähteä keräämään kuvia, jotka susta jostain syystä tuntuu kodikkailta. Useamman kerättyäsi sieltä alkaa ehkä hahmottua sinulle jotain yhteistä nimittäjää.

Sinulla on niin vähän kalusteita, ja nekin jostain haalittuja, että kannattaa nyt oikeasti miettiä, pidätkö niistä? Ja mistä niistä? Koska uuden pöydän/nojatuolin/työpöydän saa ihan TODELLA halvalla torista tai ikeasta - kun vain tietää, mistä tyylistä tykkää.

Anna omien mieltymysten vapautua keräämään unelmataulu, että huomaat mistä oikeasti tykkäät. Koska tyyli ei ole koskaan kiinni hinnasta.

Eli: jos lähtisit tyhjältä pöydältä ja ilman nykyistä kalusteita, miltä näyttäisi unelmakotisi? Pystytkö laittamaan yhtään kuvalinkkiä googlesta, mikä sykäyttää sinua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä