Kesätyönhaku keski-ikäisenä
Paljon ollut mediassa esillä, miten tänä kesänä myös keski-ikäisiä on hakenut kesätöihin (jota yleensä kai pidetään nuorten juttuna). Onko palstalaisilla kokemusta, onko tärpännyt? Miten työnantajat ovat suhtautuneet? Otetaanko keski-ikäisiä näissä hauissa vakavasti vai ovatko nuoret etusijalla?
En siis tarkoita viestiäni mitenkään loukkaavana kenellekään, olen vain suht utelias miten näissä tapauksissa on käynyt. Kuka tietää, saatan itsekin olla vielä uudestaan kesätyökierrossa mukana jos vakityöt lähtee alta...
Kommentit (13)
Tälle "ilmiölle" on selitys = Työnhakuvelvoite 0-4 paikkaa/kk.
Olen työskennellyt monena kesänä omasta halustani. Talvella olen melko pitkään ulkomailla. Tuntuu, että minut otetaan mieluummin kesätöihin kuin kokemattomia nuoria. Olen viisikymppinen.
Kertoo kyllä paljon suomen nykytilanteesta kun keski-ikäisiä on kesätöissä.
En ole saanut kesätöitä vaikka olen hakenut. Olen 50 v. Tietenkin haen töitä kaikkina vuodenaikoina.
En todellakaan hae mitään kesätöitä tämän ikäisenä. En myöskään hae mihinkään surkuhommiin kuten siivoojaksi, myyjäksi, asiakaspalveluun tai rakennusapulaiseksi. Työn pitää olla sellaista, mitä keski-ikäiset tekevät, eikä mitään nuorten ihmisten ensimmäisiä töitä. Siistiä sisähommaa. Ja jos ei löydy niin sitten ollaan työttömänä.
En ole (vielä) keski-ikäinen, mutta tiedän että moniin hakemiini kesätöihin on palkattu muualta irtisanottuja, keski-ikäisiä kovan linjan ammattilaisia sellasiin kesätyöpesteihin, joita yleensä hoitavat 19-vuotiaat. Enpä tiedä kenen etu tämä tilanne on.
Joskus elämänpirtaan sopii paremmin pätkätyö tai kausityö. Joskus pätkätyö osuu kesälle, jolloin se on kai kesätyö :)
Minä pidän siitä, että projektille on alku ja loppu, ja että palkkatöiden välissä voin tehdä niitä asioita, joita oikeasti haluan. Ura tms. ei kiinnosta sen ihmeemmin, vaikka kokemuksen myötä tietotaitoni on kohdallaan. Raha kiinnostaa hieman, kun ei ilmankaan voi elää.
Itse palkkaisin heti keski-ikäisen kesä- tai mihin tahansa töihin.
Vierailija kirjoitti:
MENKÄÄ TÖIHIN
Olin joooooo.. =))
Koulun työharjoittelussa siis koko pvä:n. 100 % palkatta <333
Kohta tämän lisäksi ehkä jopa -ihan oikeissa töissä-. 😮😎
Olen hakenut ja saanut. Kyseessä olevat työt olivat raskaita ja huonosti palkattuja, mutta onneksi kestivät vain kesäkauden.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut ja saanut. Kyseessä olevat työt olivat raskaita ja huonosti palkattuja, mutta onneksi kestivät vain kesäkauden.
Tämä. Siistijän hommaa en tekisi ikinä paitsi juurikin, jos ei muuta saa.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan hae mitään kesätöitä tämän ikäisenä. En myöskään hae mihinkään surkuhommiin kuten siivoojaksi, myyjäksi, asiakaspalveluun tai rakennusapulaiseksi. Työn pitää olla sellaista, mitä keski-ikäiset tekevät, eikä mitään nuorten ihmisten ensimmäisiä töitä. Siistiä sisähommaa. Ja jos ei löydy niin sitten ollaan työttömänä.
Kommentti lienee sarkasmia mutta moni on samaa mieltä kanssasi. Etenkin ne jotka ovat jo ehtineet tehdä pitkän työuran siistiä sisätyötä tehden. Eikä ole mitään mieltä täyttää ammattitaitoisilla ja usein myös korkeakoulutetuilla työpaikkoja jotka vaativuutensa, palkkauksen sekä esimerkiksi osa-aikaisuuden takia soveltuvat parhaiten opiskelijoille tai työuraansa aloitteleville. Olen itsekin samalla kannalla. Siitä huolimatta lähdin tekemään duunarin hommia pienellä palkalla. Käteen jää sentään enemmän kuin työttömänä. Olen monessa mielessä täysin väärässä paikassa, niin väärässä työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentti lienee sarkasmia mutta moni on samaa mieltä kanssasi. Etenkin ne jotka ovat jo ehtineet tehdä pitkän työuran siistiä sisätyötä tehden. Eikä ole mitään mieltä täyttää ammattitaitoisilla ja usein myös korkeakoulutetuilla työpaikkoja jotka vaativuutensa, palkkauksen sekä esimerkiksi osa-aikaisuuden takia soveltuvat parhaiten opiskelijoille tai työuraansa aloitteleville. Olen itsekin samalla kannalla. Siitä huolimatta lähdin tekemään duunarin hommia pienellä palkalla. Käteen jää sentään enemmän kuin työttömän
Kommentti ei ole sarkasmia. Minulla ei ole edes mitenkään pitkää työuraa takana tai vahvaa osaamista. En siltikään näe tässä iässä enää mitään lisäarvoa sillä, että vaihdan työttömyyden rankkaan matalapalkkatyöhön - vielä lyhytaikaiseen sellaiseen. Sellainen muutos olisi mielenterveyden ja fyysisen terveyden kannalta pelkästään huono. Rahamäärän lisääntyminen olisi niin marginaalinen, että sillä ei todellakaan korvattaisi negatiivisia aspekteja. En myöskään halua kohdata tuttuja ikätovereita, joilla menee elämässä hyvin, kun itse paistaa nelikymppisenä mäkkärissä hamppareita.
MENKÄÄ TÖIHIN