Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En saa asunnostani kotoisaa, miksi? :-(

epätoivoinen.
10.08.2022 |

Olen asunut tässä asunnossa nyt 2 vuotta ja yrittänyt muuttaa huonekalujen järjestystä ja kaikkea, mutta en saa kotoisaa. Jotenkin kokonaisuus on ruma. Kaverit ja muut sanoo että oon hullu, mutta en usko että heillä on erityisesti sisustussilmää(?). Kaikista surullisinta että tykkään katsella kauniita juttuja, mutta minulla ei ole mitään taitoa koristella ja sisustaa ja en ymmärrä miksi. Voin kertoa lisäinfoa asunnostani ja millaisia huonekaluja omistan ja millainen asunto on, jos joku voisi auttaa.. Oon ihan epätoivoinen. Asun siis yksiössä.

Kommentit (525)

Vierailija
181/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lattia on noin tumma, kuin tuossa linkkaamassasi kuvassa, ja lisäksi vielä punertavan ruskea, ei harmaa matto taida olla siihen paras ratkaisu. Eli ensimmäisenä matto vaihtoon, ja siihen oletkin saanut jo paljon vinkkejä ketjussa. 

Yksiösi on todella pieni. Oliko sinulla vielä erikseen ruokapöytä tuon työpöydän lisäksi? Minkäkokoinen ruokapöytä? Olisiko mahdollista tehdä töitä/opiskella sen ruokapöydän äärellä. Tyttärelläni on suunnilleen samankokoinen yksiö, eikä hänellä ole erikseen työpöytää. En edes tiedä mihin se mahtuisi, kun asunnossa eli siinä yhdessä huoneessa on sänky, yöpöytä, 4 hengen ruokapöytä ja lipasto. Sinulla on vielä lisäksi nojatuoli, mikä on kyllä mielestäni nätti, ja oliko vielä joku sohvapöytä? Voiko olla niin, että asunto on liian täynnä huonekaluja, joista osa on vielä keskenään eri sävyistä puuta, tulee asunnosta täyteen ahdetun ja levottoman näköinen. Eli nyt kriittinen tarkastelu huonekalujen määrään - mitä oikeasti tarvitset ja käytät yksiössä. Huonekaluja saa sitten lisää, kun muuttaa isompaan asuntoon. Myymällä tarpeettomat torissa tms. saat lisäksi rahaa hankkia uuden maton, ehkä verhot jne. 

Mulla on vain työpöytä jota käytän ruokapöytänä. Ei ole erikseen ruokapöytää. En ole nähnyt järkeä hommata. On sohvapöytä myös. Keittiö on erikseen, eri tilassa, joten se on hyvä. En usko että on nyt liikaa huonekaluja, täällä on siis sänky, yksi hyllykkö, pari jakkaraa, nojatuoli, työpöytä, sohvapöytä...en näe mitä voisi enää poistaa... ? Niin kun täällä jotkut sanoi niin toi lattian tummuus varmaan vaikuttaa, listat ja tämä on myös tosi vanha talo, en tiedä onko tästä mahdollista saada kotoisaa, mutta edes vähän kotoisammaksi olisi hyvä.!  Huonekalujakaan en haluaisi vaihdella tai niistä luopua koska pelkään jos hankkisin uuden, niin ei tilanne muuttuisi paremmaksi... 

Vierailija
182/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakuun netti selaimeesi: Yksiön sisustus kuvat. Sieltä tulee osumia mielin määrin.Alat niitä selata.

Totuus että olen selaillut noita ainakin pari vuotta jatkuvasti... Ja sitten yrittänyt muuttaa huonekalujeni järjestystä niiden tapaan, mutta lopptulos on aina ruma. Joten en tiedä onko se huonekaluistani, tästä asunnosta vai jostain muusta kiinni. :-/ Olisi niin ihanaa omistaa kaunis koti, vaikka tämä pieni yksiö onkin.... Kyllähän muillakin on kodikkaita söpöjä yksiöitä, sellaisen haluaisin.

Väärät huonekalut vai täysin mielikuvitukseton asuja? Määrittele nyt alkuun vaikka mikä on on "söpö yksiö"? Koti on asujansa näköinen, sanotaan.

En tiedä, vasta harjoittelen sisustamaan. Kun katson kuvia netistä niin ne on vaan näyttävät kodikkailta. Ja omasta asunnosta on tullut vähän sellainen kylmä epäkodikas fiilis. Eikö asunnon pitäisi tuntua kodilta.

Saisitko laitettua tänne vaikka jotain kuvaa netistä, millainen on sinusta kodikas yksiö ja mistä pidät.

Voin koettaa etsiä jotain, useimmiten niissä on vain sohva ja tv-taso joten en osaa hahmottaa miten sisustaisin omani niiden mukaan, kun en edes omistaa sohvaa tai televisiota. Teen kaiken työpöytäni äärellä melkein. En tiedä voiko johtua ettei tunnu kodilta sen takia ettei ole sohvaa tai tv:tä kun sellaiset on aina lapsuudessa ollut (?) mutta tuskin. Tykkään lämpimän sävyisistä asunnoista, missä on kasveja ja tulee luonto mieleen( vaikea selittää? :D) Mutta ikävä kyllä minulla ei ole nyt niin paljo varaa mitenkään niin kalliissiin huonekaluihin jotka olisi varmaan tosi hienoja sävyiltään. ....

Ei sen tarvitse olla kallista, vain harkittua. Voitko kokeilla esim poistaa jonkun kalusteen ja viedä kokeeksi varastoosi vähäksi aikaa, katsoa miten sen poistaminen vaikuttaa?

Ja voit rullata harmaan maton pois lattialta vaikka johonkin nurkkaan pystyyn ja ottaa ne harmaat verhot pois, ja kokeilla miten ilme muuttuu.

Voit ripustaa kokeeksi verhoksi jotain vaaleaa, vaikka lakanan, niin näet miten se muuttaa.

Jos harmaan poistaminen valoistuttaa oikeaan suuntaan, niin sehän on hyvä alku, ja tiedät että ne pitää myydä pois.

Poatimyynnistä on hyvä tilata verhoa, mattoa, helmalakanaa, päiväpeittoa, tyynyä, koska sinulla on palautusoikeus. Laitat ne paikalleen malliksi, näet ne kaikki yhdessä jos olet tilannut kerralla samasta paikasta, ja näet paikalla että oliko hyvä. Jos ei ollut hyvä väri, palauta. Joskus on paras tehdä kertasatsaus, jotta saat yhteen sopivat. Tarjouksesta löytyy ellos ja jotex verhoja jopa 15 e. Niiden kaveriksi jysk pimennysrullaverho neutraalia vaaleaa.

Voit peittää tuolin jollain neutraalin vaalealla kankaalla kokeeksi, ja jos oli hyvä, hommata siihen vastaavan värinen torkkupeitto päälle, jos käy ilmi että se on liian hallitseva.

Sehän voi olla hyvä, mutta noin pienessä huoneessa voi olla liian hallitseva nyt.

Tein tuon, otin matot pois ja jätin nojatuolin ja pöydän, tuo lattia on tosi tummahko joten senkin takia varmaan synkkä. Ja kun on ollut se harmaa matto ja harmaat verhot se lisää synkkyyttä. Tuo lattia on sellainen punertavan ruskea melkein. Pitäisikö tänne sitten suosia vain valkoisia huonekaluja? kun joku sanoi, että ostaisi vain valkoisia huonekaluja tai maalaisi valkoisiksi, mutta olen aina jotenkin kammoksunut kokonaan valkoista sisustusta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on ongelma. Olisin vaan tyytyväinen, jos asunto on rauhallinen ja toimiva ja hyvä sisäilma eikä suuri rahareikä. Viis sisustuksesta.

Vierailija
184/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirpputorilta saa kaikkea ihanaa parilla eurolla. Esim pöytäsi voit ensi hätään peittää käsin kirjaillulla liinalla, niitä mummot myyvät alta kympillä. Samoin alpakkalautasia, joista kiillottamalla tulee tosi nättiä. Olen niitä käyttänyt aluslautasena kynttilälyhdylle, kukkapurkille, vaikka kekseille. Hammasmukina minulla on pieni lysterivaasi. Lasinaluseni ovat kirpparilta hopeoidut muutamalla eurolla, samoin kynttilänjalat. Tyylihuonekalusarjapöytiä saa parilla kympillä kirpparilta tai torista. Menevät tosi pieneen nippuun, leviävät tarvittaessa vieraiden sivupöydiksi.

Keittiön käsipyyhkeet minulla on pellavaa, kirjaillut nimikirjaimet jonkun ihanan mummon kapioina.

Sohvan istuimen olen peittänyt pellavaliinalla.

Sokerikko ja hedelmäkulho ovat kristallia jäljittelevää vanhaa puristelasia. Kirpparilta alle 10 euroa kappale, eivät mene tiskikoneessa miksikään.

Tarkoititko työpöytää vai sohvapöytää? Kun joku täällä mainitsi, että liikaa eri puunvärejä jotka riitelee keskenään, kannattaako asuntoon, jossa puulattia ostaa vain sittenn valkoisia/mustia huonekaluja? mistä tietää että joku puuväri sopii juuri tiettyyn lattiaan? Joo, nyt en enää ihmettele miksi jotkut ostaa aina valkoiset huonekalut, koska jos muuttaa niin lattia voi taas olla täysin eri?... Itse olen sellainen etten haluaisi ostella uusia huonekaluja 3 vuoden välein, mutta olisi silti kiva jos asunto olisi kotoisa ja viihtyisä. 

Vierailija
185/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.ikea.com/fi/fi/p/knardrup-matto-matala-nukka-haaleanroosa-5…

Kiitos tuo on tosi nätti muuten. :)

Vierailija
186/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama vika...asunnon pohjaratkaisu on niin typerä, että kaikki kalusteet ovat aina jotenkin "väärässä" paikassa. Makuu"alkoviin" ei mahdu sänky ja kiinteitä kaappeja on joka seinällä. Vessa ihan järkyttävän iso ja keittiö-olohuone-makuuhuone pitkänmallinen. 

Ei sisustus auta, kun asunto on rakennettu tämmöiseksi...

Minäkin olen alkanut miettiä, onko se sitten vaan tää asunto. .. Esim en tykkää yhtään näistä tummista listoista, käy silmään. Seinät on vitivalkoiset, mutta niinkai jokaisessa vuokrakämpässä. En saa maalata täällä ollenkaan. 

Minkälainen lattia?

Tälläinen 

http://sisustusjasepustus.indiedays.com/wp-content/uploads/sites/88/201…

Lattia ja listat tekee sen tunkkaisuuden. 

Varmasti joo :/

Vierailija
187/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sana ongelma avioeron jälkeen.

Koti oli täynnä kivoja huonekaluja, mutta kaikki olisi sekaisin.

Aloitin alusta. Mikä on se huonekalu, jonka halusin säästää. Ja etsin kuvia, joissa on vst huonekalu.

Tärkein on karsi. Harvassa on kodit, jotka ovat liian minimalistisia

Olen maalannut huoneita, 1 huone per vuosi.

Hyvä vauhti. Lattia kestää 20 v.

Myös ammattilaisia on sallittu käyttää. N 3000 eurolla tulee ihan hyvät neuvot

Vierailija
188/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

139 jatkaa: 

Varmistin ketjun alusta, että sinulla tosiaan on sohvapöytä. Onko keittiö siis erillinen, jossa ruokapöytä, vai missä syöt? Sohvapöytäkin on nätti, kuten myös se nojatuoli, mutta tuo pöytä on ihan erisävyinen kuin työpöytä ja lattia, jotka nekin keskenään eriväristä puuta. Joku näistä pois. Mikäli ruokapöytää ei ole, itse hankkisin pienen valkoisen ruokapöydän ja luopuisin työpöydästä. Opiskelut ja työt ruokapöydän ääressä. Sohvapöydän koosta riippuen luopuisin myös siitä, tai asettelisin sen nojatuolin ja täällä vinkatun jalkalampun viereen. Jos sohvapöydän virka on toimia vain kahvikupin alustana satunnaisesti, sen päälle voi laittaa jonkun pienen kasvin tuomaan viihtyisyyttä. 

Sohvapöytä voi olla liian iso. Kahvikupin alustaksi riittäisi pieni kevyt sivupöytä tai apupöytä.

Puunvärisen pöydän voi maalata itse valkoiseksi haisemattomalla kalustemaalilla pensselillä ihan asunnossa. Mutta jos pöytä on valmiiksi liian iso huoneeseen, kannattaa myydä tai antaa se pois ja hankkia pienempi. Ikeassa löytyy parilla kympillä valkoisia pieniä apupöytiä.

Sohvapöydän leveys on 48

Vierailija
189/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse joskus kokeilin leikkiä jollain sisustusohjelmalla jonka löysin netistä, harmi kun en juuri nyt muista ohjelman nimeä mutta siinä sai tehtyä oman asunnon pohjapiirustuksen ja pystyi sitten asettelemaan ja siirtelemään valikosta löytyneitä huonekaluja mielensä mukaan ja testailemaan mikä näytti kivalta, helpompaa kuin siirrellä huonekaluja oikeasti edestakaisin

olisi kyllä kätevä. Onko tollasia ilmaiseksi jossain netissä?  tietoa...?

Vierailija
190/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

139 jatkaa: 

Varmistin ketjun alusta, että sinulla tosiaan on sohvapöytä. Onko keittiö siis erillinen, jossa ruokapöytä, vai missä syöt? Sohvapöytäkin on nätti, kuten myös se nojatuoli, mutta tuo pöytä on ihan erisävyinen kuin työpöytä ja lattia, jotka nekin keskenään eriväristä puuta. Joku näistä pois. Mikäli ruokapöytää ei ole, itse hankkisin pienen valkoisen ruokapöydän ja luopuisin työpöydästä. Opiskelut ja työt ruokapöydän ääressä. Sohvapöydän koosta riippuen luopuisin myös siitä, tai asettelisin sen nojatuolin ja täällä vinkatun jalkalampun viereen. Jos sohvapöydän virka on toimia vain kahvikupin alustana satunnaisesti, sen päälle voi laittaa jonkun pienen kasvin tuomaan viihtyisyyttä. 

Voiko tota työpöytää tuunata, esim valkoinen liina päälle? Jos ei käy sävyt...

Vierailija
191/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matoilla, vilteilla, tyynyillä sekä valaistuksella saa kodin mielestäni näyttämään kotoisalta. Pehmeitä materiaaleja ja värejä.

Mulla on jo mattoja, suurin matto on tummanharmaa nukkamatto jonka ostin kun muutin tänne. Tyynyjäkin on paljon ja olen kokeillut eriväriisä tyynynpäälisiä, mutta jotenkin koti näyttää samealta, tympeältä ja ei kodilta. Verhot on harmaat....

Ei harmaata.

Vierailija
192/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on harmaa matto ja harmaat verhot ja tuntuu, että on sameaa ja synkkää? Vaihda nyt ne värit!

Vierailija
193/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ratkaisin ongelman siten, että aloin ostella vain sellaista josta pidän. En siis juurikaan miettinyt kokonaisuutta. Mutta kuitenkin lopputulos oli kotoisa, lämmin ja yllättävän hyvin kaikki sitten sopiikin yhteen.

Älä mieti liikaa. Mene fiilispohjalta. Esim. jos kaupassa joku sohvatyynyn kuosi miellyttää silmää ja saa aikaan hyvän olon tunteen, niin osta se. Älä mieti orjallisesti sopiiko kokonaisuuteen.

Mulla tämä ei onnistu, koska tykkään sekä Artek-tyyppisestä selkeän modernista ja minimalistisesta, että englantilaisesta romanttisesta, tai shabby chicistä ym ym, mutta pienessä asunnossa niitä on vaikeaa saada näyttämään kokonaisuudelta. Kyllä se vaatii joko silmää, tai että on selvä oma tyylimieltymys.

Mä tykkään maalaisromanttisesta, modernista ja klassisista puukalusteista. Sekamelskankin saa sopimaan yhteen, kun valitsee yhden päätyylin, jota on enemmän kuin muita. Mulla on modernia suurin osa, mutta satunnaisia vanhemman tyylisiä asioita, kuten jalkalamppu, sohvapöytä, kukalliset verhot, lipasto, kristallikruunu. Samassa huoneessa yritän kalustaa samanvärisillä puukalusteilla. Olohuoneessa tummempaa yhdistettynä valkoiseen+beigeen, keittiössä vaaleampaa puuta ja vaaleita värejä. Makuuhuoneessa valkoista ja sinertävän+kullan sävyjä.

Vierailija
194/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin verhot värikkäisiin (joku raikas vaalea sävy, josta pidät), veisin sohvapöydän varastoon ja laittaisin tauluja seinälle. Taulut tekivät aikoinaan ihmeitä omassa kodissani, kun niitä älysin laittaa.

Vierailija
195/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kotoisuus syntyy luonnonmateriaaleista, muistoista (matkamuistot, valokuvat, perityt huonekalut, lapsuuden tavarat tms.), kasveista, isoista pehmeistä matoista, persoonallisista yksityiskohdista (taide, hassut koristeet, värikkäät tyynyt tms.). Sellaisesta kerroksellisuudesta, jota ei saa ostamalla kaikki kamansa uutena Jyskistä/Ikeasta.

Toki joskus asunto itsessään ei ole kotoisa... se voi olla liian uusi tai vanha/nuhjuinen. Eihän ole sisäilmaongelmia?

Kun muutin tänne niin ajattelin että esim noilla huonekaluilla jossa puuta tulisi luonnonläheinen kiva koti. Mutta ei ne sitten käynytkään yhteen jotenkin, ainakaan lattian kanssa. Kyllähän tää asunto vanha on, varmaan siinäkin on vikaa. Mutta sijanti on hyvä ja halpa vuokra, niin tässä ajattelin vielä ainakin parisen vuotta asua.. Niin ja kun joku sanoi remontoimisesta, en ole koskaan maalannut listoja tai mitään,joten en tiedä osaisinko vaikka ei se varmaan kovin vaikeaa ole. Enkä tiedä vielä antaako vuokra-antaja edes siihen luvan, mutta voisin sitä kysyä.

Vierailija
196/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, puhuit vihreästä nojatuolista ja harmaasta matosta. Tässä linkittämässäni kuvassa on yhdistetty vihreä tuoli harmaaseen lattiaan(ja seiniin). Se miksi tuo kombo toimii, on se että kyseessä on tumma vihreä ja vaalea harmaa. Viileän väristä vihreää on tasapainottamassa lämmin puu. Eli muista tumman ja vaalean sekä lämpimän ja viileän tasapaino. Jos se tuoli on huomiota herättävä, laittaisin kokonaisuutta tasapainottamaan ison taulun, jossa on ripauksia samaa sävyä. Jos lattia on tumma, kannattaa valita vaalea matto.

Vierailija
197/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, puhuit vihreästä nojatuolista ja harmaasta matosta. Tässä linkittämässäni kuvassa on yhdistetty vihreä tuoli harmaaseen lattiaan(ja seiniin). Se miksi tuo kombo toimii, on se että kyseessä on tumma vihreä ja vaalea harmaa. Viileän väristä vihreää on tasapainottamassa lämmin puu. Eli muista tumman ja vaalean sekä lämpimän ja viileän tasapaino. Jos se tuoli on huomiota herättävä, laittaisin kokonaisuutta tasapainottamaan ison taulun, jossa on ripauksia samaa sävyä. Jos lattia on tumma, kannattaa valita vaalea matto.

No niin, unohdin sen linkin

https://images.app.goo.gl/BAkj8xrEZKxFWFRAA

Vierailija
198/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu ei ehkä olekaan uusi mööpeli kaupasta, vaan sielukas ja riittävän vanha umpipuinen huonekalu, jos jotakin aiot ostaa. Saat pienemmällä rahalla kauniimpaa ja kestävämpää uusien tylsien tusinaromujen sijaan.

Vierailija
199/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu ei ehkä olekaan uusi mööpeli kaupasta, vaan sielukas ja riittävän vanha umpipuinen huonekalu, jos jotakin aiot ostaa. Saat pienemmällä rahalla kauniimpaa ja kestävämpää uusien tylsien tusinaromujen sijaan.

En ole niin hyvä sisustaa, etten tiedä mikä puunväri sopisi lattian kanssa. Mieluummin sitten ostan vaikka valkoisia huonekaluja jotka sopii varmaan minne vaan.

Vierailija
200/525 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, unohdin sen linkin

https://images.app.goo.gl/BAkj8xrEZKxFWFRAA

Tosi kaunis!