En saa asunnostani kotoisaa, miksi? :-(
Olen asunut tässä asunnossa nyt 2 vuotta ja yrittänyt muuttaa huonekalujen järjestystä ja kaikkea, mutta en saa kotoisaa. Jotenkin kokonaisuus on ruma. Kaverit ja muut sanoo että oon hullu, mutta en usko että heillä on erityisesti sisustussilmää(?). Kaikista surullisinta että tykkään katsella kauniita juttuja, mutta minulla ei ole mitään taitoa koristella ja sisustaa ja en ymmärrä miksi. Voin kertoa lisäinfoa asunnostani ja millaisia huonekaluja omistan ja millainen asunto on, jos joku voisi auttaa.. Oon ihan epätoivoinen. Asun siis yksiössä.
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Mä ratkaisin ongelman siten, että aloin ostella vain sellaista josta pidän. En siis juurikaan miettinyt kokonaisuutta. Mutta kuitenkin lopputulos oli kotoisa, lämmin ja yllättävän hyvin kaikki sitten sopiikin yhteen.
Älä mieti liikaa. Mene fiilispohjalta. Esim. jos kaupassa joku sohvatyynyn kuosi miellyttää silmää ja saa aikaan hyvän olon tunteen, niin osta se. Älä mieti orjallisesti sopiiko kokonaisuuteen.
Mulla tämä ei onnistu, koska tykkään sekä Artek-tyyppisestä selkeän modernista ja minimalistisesta, että englantilaisesta romanttisesta, tai shabby chicistä ym ym, mutta pienessä asunnossa niitä on vaikeaa saada näyttämään kokonaisuudelta. Kyllä se vaatii joko silmää, tai että on selvä oma tyylimieltymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ratkaisin ongelman siten, että aloin ostella vain sellaista josta pidän. En siis juurikaan miettinyt kokonaisuutta. Mutta kuitenkin lopputulos oli kotoisa, lämmin ja yllättävän hyvin kaikki sitten sopiikin yhteen.
Älä mieti liikaa. Mene fiilispohjalta. Esim. jos kaupassa joku sohvatyynyn kuosi miellyttää silmää ja saa aikaan hyvän olon tunteen, niin osta se. Älä mieti orjallisesti sopiiko kokonaisuuteen.Mulla tämä ei onnistu, koska tykkään sekä Artek-tyyppisestä selkeän modernista ja minimalistisesta, että englantilaisesta romanttisesta, tai shabby chicistä ym ym, mutta pienessä asunnossa niitä on vaikeaa saada näyttämään kokonaisuudelta. Kyllä se vaatii joko silmää, tai että on selvä oma tyylimieltymys.
Kotoisa ja tyylikäs kokonaisuus harvemmin osuu yhteen. Joko on sellainen hotellihuonemainen sisustettu kokonaisuus tai kotoisa sekametelisoppa. Ei tietysti aina, mutta usein näin.
Kokeilepa googlettaa esim scandinavian boho apartment ja laita kuvahaku.
Tee kodista itsesi näköinen. Itsellä paljon pinkkiä, koska lemppari värini ja olen muutenkin naisellinen ihminen. Myös kukkia paljon.
Heippa sisustajat, minulla on kiva pikku kaksio, olohuoneessa vaaleanvihreät seinät ja harmaan vihertävät verhot, kivoja pikku juttuja ja on ihan viihtyisä pesä ja makkarissa valkoiset seinät ja matot, olen aika tyytyväinen!
Viherkasveja! mutta ei liikaa, ei ikkunanalusta täyteen eikä niitä kamalia kukka-alustoja jaloilla.
Liian räikeät valot eivät Suomessa aina toimi. Mulla ei ole katossa valaisinta esim olkkaerissa ollenkaan, pelkkiä jalka-ja pöytälamppuja. Kesällä ei tarvi mitään, syyskaudella miellyttävän pehmeä valo.
Onpas paha ongelma?
Ei kai katto sentään vuoda?
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakuun netti selaimeesi: Yksiön sisustus kuvat. Sieltä tulee osumia mielin määrin.Alat niitä selata.
Totuus että olen selaillut noita ainakin pari vuotta jatkuvasti... Ja sitten yrittänyt muuttaa huonekalujeni järjestystä niiden tapaan, mutta lopptulos on aina ruma. Joten en tiedä onko se huonekaluistani, tästä asunnosta vai jostain muusta kiinni. :-/ Olisi niin ihanaa omistaa kaunis koti, vaikka tämä pieni yksiö onkin.... Kyllähän muillakin on kodikkaita söpöjä yksiöitä, sellaisen haluaisin.
Siinäpä se olennainen: "...yrittänyt muuttaa huonekalujeni järjestystä niiden tapaan, mutta lopptulos on aina ruma"
Älä käytä valmista suunnitelmaa vaan aloita suunnittelu pohjapiirustuksesta. Ota ystävä avuksi, kokeilkaa pohjapiirustuksen päälle huonekalujen kuvia, muistakaa valot, sekä luonnonvalo että sähköt. Sen jälkeen hankkiudu eroon kangasmateriaaleista, joista et oikeasti tykkää, vaihtele kavereiden kanssa, vie kirpparille, osta halpaa materiaalia kokeiltavaksi. Kun se oma tyyli alkaa löytyä, niin osta sitten kalliimpaa, kun tiedät tarkalleen, mitä haluat.
Lattia jos on väärän värinen, niin se pilaa kaiken eikä mikään sisustus tule koskaan näyttämään hyvältä. Kokemusta vuokra-asunnoista! Tunkkainen harmaa lattia rumilla listoilla on niin iso osa kokonaisvaikutelmaa, ettei sitä pelasta mitenkään. Lämpimän sävyinen puu- tai puukuvioitu lattia tekee ihmeitä.
Sisustuslehtien mallikodit eivät koskaan ole kotoisia. Sen vain sanon tähän nyt, vaikka varmasti joku tämän on jo maininnutkin. Kotoisa asunto näyttää siltä, että siellä eletään. Vähän on joku paikka rempallaan, lehtiä jää sohvalle ja kuppeja pöydälle. Kaikessa ei lue "live, laugh, love" tai muuta p*skaa. Kaikki ei ole väriteemoissa.
Kyllä kuitenkin kodikkuutta on helpompi rakentaa jollekin perusharmonialle. Jos kaikki kalusteet ovat mitä sattuu ja tulleet muiden ylijääminä ilman mahdollisuutta valita juurikaan, niin huonekaluvarastosta on todella vaikeaa tehdä viihtyisää. Tiedän, olen yrittänyt. Peitin torkkupeitoilla, tyynyillä, yritin laittaa tauluja, mutta jos kalusteet on ylijäämäsillisalaatti, niin koko perusta on huono.
Siksi ei pidä jäädä jumiin noihin ilmaiseksi haalittuihin kalusteisiin, ja alkaa hankkia tavaroita sopimaan niihin, koska siitä ei tule ikinä hyvää ja mieleistä ja kokonaista, jos ei alun perinkään itse tykkää niistä kalusteista. Ja menee vain rahaa hukkaan, ja kohta omistaa pakettiautollisen roinaa, joka on hankittu vain sopimaan vääriin kalusteisiin.
Ihan ensiksi täytyy miettiä, mistä niistä oikeasti tykkää, ja luopua muista. Sitten voi etsiä halvalla sellaisia, mistä oikeasti tykkää. Kaikki noista on sellaisia, mitä ilman voi hetken aikaa elää.
Varmasti se vaalea ja valkoinen sisustus usein johtuu juuri siitä, että vuokra-asuntojen väritys on mitä on, ja tuntuu hölmöltä hankkia esim tummaa puuta sopimaan tummaan lattiaan, kun seuraavassa asunnossa onkin vaalean harmaa laminaatti.
Vierailija kirjoitti:
Lattia jos on väärän värinen, niin se pilaa kaiken eikä mikään sisustus tule koskaan näyttämään hyvältä. Kokemusta vuokra-asunnoista! Tunkkainen harmaa lattia rumilla listoilla on niin iso osa kokonaisvaikutelmaa, ettei sitä pelasta mitenkään. Lämpimän sävyinen puu- tai puukuvioitu lattia tekee ihmeitä.
Totta. Asiaa voi korjata koko huoneen kokoisella matolla. Jota ei olekaan tarkoitus koskaan siirtää niin voi laittaa huonekalujen alle. Päälle sitten muita mattoja normaalisti. Voi olla myös sellainen hyvin ohut matto, koska tarkoitus on vaan peittää ruma lattia.
Lämmintä kodikkuutta saat ainakin lisäämällä:
Värejä!
Eli valitse yhteensopivia värejä muutama ja pidä ne "pääpalettina", jota voit täydentää pienemmillä muunvärisillä yksityiskohdilla. Esim. tumma turkoosi/okra, keltainen/liila, oranssi/tummanvihreä tai ihan vaan maanläheisiä värejä kuten eri vihreät, terracotta, ruskea, keltainen jne.
Lisää:
- sohvatyynyt
- useita valopisteitä eri korkeuksille eli kattolampun lisäksi seinään, pöydälle
- värikkäitä tauluja
- viherkasveja
- valokuvakehyksiä
- kynttilöitä
- kirjoja
- torkkuviltti
Suosi puunsävyjä (esim. kuvakehykset) ja lisää puuta keittiöön esim. leikkuulaudalla ym. Ylipäänsä lämpöinen värimaailma, koita välttää mustaa, valkoista ja harmaata. Jos asunto on oma, seinämaali jo tekee paljon. Luonnonläheinen lämmin väri on aina kodikkaampi kuin harmaa tai valkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Muutamassa kommentissa olet miettinyt sopiiko asiat yhteen, yleensä kodikkaassa kodissa ei kaikki sovi yhteen. Jos kaikki sopii yhteen saumattomasti, tulee sellainen hotellihuonefiilis. Muista myös, että voit palauttaa huonoja esim. mattoja tai jo siellä kaupassa sanoa,että haluat kokeille mikä näistä toimii sinun kotona.
Kun asunnossa oli, no, ei sinun mieleinen lattia, niin kannattaa myös kokeilla laittaa useampia mattoja päällekkäin. Vaikka se iso harmaa matto jättää sinne pohjalle ja siihen päälle niitä värikkäämpiä. Tai ostaa vieläkin isompi matto, joka on kaikkien huonekalujen alla peittämässä lattiaa ja tämän päällä sitten ne ns. sisustusmatot.Valaisimista en huomannut, että sanoit mitään. Niillä on todella suuri merkitys, osta aluksi vaikka jalkalamppu ja ota kuva kattovalaisin päällä ja sitten pelkkä jalkalamppu päällä. Näet huiman eron. Varmista että on lämmin sävy valossa,mutta tarpeeksi valotehoa.
Hei, olen ap ja tänne on tullut uusia hyviä vastauksia. En ole vielä ostanut jalkalamppua, mutta osaisitko suositella jotain hyvää? Se musta jalkalamppu olisi hakusessa. Vai onko noilla edes väliä, millainen? Jos tulisi sinne nojatuolin vierelle.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat niin makuasioita, ettei kannata ottaa vastaan neuvoja, jotka ovat oman maun vastaisia.
Itsestäni nuo nojatuoli ja ruokapöytä olivat kivannäköiset, mutta työpöytä vähän toimistomainen. Eli vaihtaisin työpöydän joksikin muuksi, kai niitä on huonekalumaisiakin. Itse käytän ruokapöytää työpöytänä. Mutta pitää mennä oman maun ja omien tarpeiden mukaan. Ehkä ap tykkää juuri siitä työpöydästä, joten silloin se kannattaa pitää. Välttäisin myös liikoja tekstiileitä ja krääsää pinnoilla, ne keräävät helposti pölyä. Jos laittaisikin vaikka verhojen sijaan joitain amppelikasveja. Ylipäänsä kaikki sälä näkyvillä tekee levottoman vaikutelman.
Mustakin se on toimistomainen, mutta voisikohan sitä jotenkin tuunata?? Esim. laittaa pöytäliinan? En tiedä.. :D
Yksiössä kannattaa suosia vaaleaa värimaailmaa. Se tuo ilmavuutta ja raikkautta. Harva viihtyy hämärässä kolossa. Katso, että puunsävyt ja huonekalujen värit ja tyylit sopivat yhteen.
Seinien maalaus, ehdottomasti.
Pitäisi alkaa vähitellen olla kaikkialla sallittua. Olen elänyt noin kymmenessä vuokrakämpässä joista ensimmäisissä ei saanut jostain syystä maalata. Sen jälkeen olen sanonut, että seinien maalaus on kynnyskysymys. En muuta valkoiseen itsemurhayksiöön enää ikinä.
Komppaan: valaistus on ensiarvoisen tärkeä! Varsinkin pienessä kämpässä valonlähteitä tarvitaan tarpeeksi monta, ne eivät saa olla liian kirkkaita eivätkä liian korkealla. Itse sain miniyksiön näyttämään kotoisalta hankkimalla useita pöytälamppuja eri kohtiin. Kattolamppua minulla ei edes ollut, mutta sain asuntoon kivan tasaisen, pehmeän valon, eikä liikaa jäänyt varjoon. Valonlähteiden sijaintia kannattaa testailla, kunhan eivät ole liian lähellä toisiaan. Ja erilaisia polttimoita, mutta varsinkin vältä liian kirkkaita. Varjostimien väri voi myös auttaa sovittamaan valon sävyä.
Omaan kämppääni valitsin teeman, joka korosti asunnon omaa luonnetta ja hyödynsi sen värejä ja tyyliä, kuitenkin samalla rikastaen sitä. Rumasta kauniiksi. Sen jälkeen valitsin loput yhteensopivat värit. Lopuksi pistin vielä pieniä kehystettyjä painokuva seinille, teemaan sopivia. Ei asuntoni trendikäs ollut, mutta suloinen, persoonallinen ja viihtyisä.
Ja mieti tosiaan huonekaluja, onko jokin turhaa ja omistat sen vain "muodon vuoksi", voisiko jonkin asian poistaminen tuoda lisää tilaa ja joustavuutta.