Liian vähän liikkuva - mikä saisi sinut liikkumaan enemmän?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
TArvitsisin apuvälineitä liikkumiseen, mutta niitä ei ole myönnetty, koska diagnoosia ei ole annettu. Jonotan taas lääkärille diagnoosin hakuun. Selkä pettää, jalat lähtee alta jne. Vaikea yliliikkuvuus nivelissä.
yliliikkuva kohtalotoveri olen. Se onkin sitten pirullinen vaiva jyrkissä alamäissä, talvella, sorapinnoilla ja joskus tasaisellakin. Joko kävelet hitaasti ja varmistat, että ihan varmasti on nyt kaikki nivelet suorassa, tai otat riskin liikuntavammasta. Monta kertaa on ollut sitten jalka paketissa venähdysten vuoksi. Ylilikkuvuuteen olen löytänyt itselleni toimivaksi nilkkatuet tai sitten kinesioteipit. Molemmat jämäköittävät hyvin nilkkojani ja tuntuu, että kun nilkan saan jämäkäksi, niin sitten polvetkin pysyy paremmin oikeassa asennossa. Ortopedi on yliliikkuvuuden vuoksi kieltänyt minulta monen monituista liikuntaharrastusta.
Jos töitä olisi vähemmän ja ne ei veisi voimia, aika simppeliä.
Se, että liikunta olisi "pakollista", eli tulisi arjessa automaattisesti ilman, että täytyy erikseen harrastaa. Esimerkiksi sopiva työmatka, joka olisi järkevää kulkea kävelemällä / pyörällä.
Jos joku tulisi kotoa hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin harrastaa juoksua, mutta ei ole varaa ostaa kunnon juoksukenkiä ja kunnollisia urheiluliivejä.
Itsehän olen ostanut niin lenkkarit kuin liivit tuosta naapurin Lidlistä. :D Samoja liivejä tulee vieläpä käytettyä ylipäätään ihmisten ilmoille lähtiessä, kun inhoan suunnilleen kaikkia ei-sporttiliivejä. Kengätkin ovat oikeastaan uusi juttu, jolla yritän jatkaa kautta vähän pidemmälle syksyyn, koska olen kokenut että polvet pysyvät paremmassa kunnossa paljasjalkajuoksussa.
Vielä kun tietäisin miten oikeasti kammeta itsensä ulos säännöllisesti eikä vain lyhyiden innostuspuuskien aikana.
Sohvapalo varmaan laittaisi vähän liikettä
Sitten kun tuolla terkkareilla oikeasti tutkitaan ja hoidetaan näitä sairauksia jotka estää liikkumisen.
Minut on saanut liikkumaan enemmän uusi työpaikka, pyöräilen nyt työmatkat yht. 15 km/pv.
Olen tehnyt näin 2 kk ja huomaan, että kuntokin on kohentunut. Harmittaa vaan tuo säiden kylmeneminen. Illalla työpäivän jälkeen palelee niin mielettömästi, että saattaa sittenkin tulla pakollinen talvipyöräilytauko.
Onko antaa hyviä vinkkejä talvipyöräilyyn?
Minut on saanut liikkumaan elämää tukahduttava ylipaino, lähestyvä neljänkympin rajapyykki ja sairausriskeistä lukeminen. Ei ehkä niitä terveimpiä kannustimia, mutta toivottavasti tapa kuitenkin jäisi päälle.
Raha. Joku tuossa sanoikin, että kunnon liikuntavälineet on kalliita.
Ei ole varaa laittaa 100€ juoksukenkiin. Sen lisäksi pitäisi syödä monipuolisesti, eikä näillä ruoan hinnoilla ole varaa syödä kuin vain halvinta perusruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Minut on saanut liikkumaan enemmän uusi työpaikka, pyöräilen nyt työmatkat yht. 15 km/pv.
Olen tehnyt näin 2 kk ja huomaan, että kuntokin on kohentunut. Harmittaa vaan tuo säiden kylmeneminen. Illalla työpäivän jälkeen palelee niin mielettömästi, että saattaa sittenkin tulla pakollinen talvipyöräilytauko.
Onko antaa hyviä vinkkejä talvipyöräilyyn?
jos hi-teckkiä haluat, googlaa esim.lämmitetty liivi.
Akuilla toimivia vaatteita, siis joiden lämmitystä voi säädellä,ihan parhautta fillaroinnissa ne.
Lämmin ilmasto. Kesällä lenkkeilin, jumppasin ja pyöräilin oikein mielelläni ulkona. Nyt ei huvita.
Jos uimahalli ois lähempänä. Asun rannan vieressä ja kesällä uin pitkää lenkkiä päivittäin ja olo oli tosi hyvä ja pirteä. En tykkää uida kylmässä tai avannossa joten järvi on nyt nono. Enkä saa itseäni millään liikkeelle, että lähtisin autoilemaan halliin ja kyse on rahastakin, bensa/uintilippu tuntuu kalliille. Eli olen taas jämähtänyt sohvan pohjaan.
Kipu. Minulla on pahoja niska- ja hartiakipuja. Lääkkeet ja fysioterapiat kokeiltu moneen kertaan, mutta vain liikunta tuo pitkäkestoista apua. Ja kun kipu katoaa, katoaa myös motivaatio.
Että joku lääkäri ottaisi todesta anemian.
Ohjatussa liikunnassa aikaisemmin alkavat tunnit, pääsisi heti töiden jälkeen. Nyt kaikki järkevällä etäisyydellä kodista olevat kiinnostavien liikuntalajien tunnit on niin myöhään, että unirytmi kärsisi.
Kuntosalien halvemmat hinnat 10-korteille tai että sellainen yleensäkään olisi. En halua mitään jäsenyyksiä.
Seuraa jonka kanssa lähteä vaikka pelaamaan jotain tai kävelylle (ei ystäviä asuinpaikkakunnalla).
Parempi astman ja allergioiden hoitotasapaino.
Nykyinen hoitotasapaino on niin heikoissa kantimissa, että lisäkuormitus johtaa siihen, että kaikista lääkkeistä yms. huolimatta joudun nukkumaan istualtaan liikunnan jälkeen, koska muuten herään yskimään vähän väliä ja olo on kuin jyrän alle jääneellä.
Allergiat vaivaa vähiten marras-helmikuussa ja jos vain pysyn terveenä eikä ole järkyttävät pakkaset luvassa on muutama kuukausi kohtuullista liikunta-aikaa ennen kuin taas alkaa alamäki. Edelleen toivon, että löytyisi lääkeyhdistelmä, joka tehoaisi mutta ei tekisi minusta zombia.
Tykkäisin liikkua metsässä ja luonnossa, mutta asun keskellä rumaa asutusaluetta ison tien varrella. Ulkoilu tien vieressä ei ole miellyttävää autojen ja bussien huristaessa ohi kovaäänisinä ja pyöräilijöiden suhahtaessa ohi sentin päästä. Olen myös poikkeuksellisen näköinen ja ihmiset tuijottavat, ahdistaa olla töllättävänä vaikka haluaisin vain ulkoilla rauhassa.
Metsälenki mahdollisuus heti ovelta. Mökillä teen helposti tunnin lenkin maastossa koiran kanssa ihan huomaamatta.
Liikunkin lähinnä mökkimetsässä. Metsäläinen olen. Kaupungissa tapahtuva kuntoilu ei nappaa. Yritän muuttaa pysyvästi mökille kun pääsen eläkkeelle. Kuolenkin varmaan joskus onnellisena sinne metsään kesken vaeltelun.