Liian vähän liikkuva - mikä saisi sinut liikkumaan enemmän?
Kommentit (179)
Hajustekielto kuntosaleille ja ryhmäliikuntaan. Se toimisi minun kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään lähinnä kävellä ja hölkätä ulkona. En nykyään ehdi valoisan aikaan enkä uskalla enää pimeällä. En tiedä ovatko asiat kurjemmin, niin että satunnaista väkivaltaa ja muuta pahaa saattaa ihan ohikulkijana kohdata, mutta ainakin mielikuvat sellaiset enkä yksinkertaisesti uskalla.
Sama täällä, kesällä oli kiva lenkkeillä ja pyöräillä mutta pimeällä ei vaan uskalla ja valoisa aika menee töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika. 8h duunipäivän ja työmatkojen jälkeen pitää hoitaa vielä ruoat, siivoukset ja lasten tarpeet. Ei vaan ihan oikeasti jaksa ja EHDI. puolison kanssa toki vuorotellaan, mutta ei sitä liikuntaa tule silti tarpeeksi, koska eihän meillä jäisi mitään yhteistä aikaa jos molemmat liikuttaisiin vaikka se 3-4 kertaa viikossa. Noina yksinhoidettavina päivinä on vaan toI vaikea selvitä ruoista, lapsista, pyykistä.
Ja joo, ulkoillaan toki paljon lasten kanssa, mutta ei se liikuntaa ole itselle. Taapertavat sinne tänne, se on lähinnä jaloittelua ja seisoskelua itselle. Pidemmillä vaunulenkeillä eivät viihdy, ja ovat taas liian hitaita lenkkeilemään itse mukana.
Te jotka pidätte tätä tekosyynä. Millaiset työt ja työmatkat teillä on? Hoitaako joku muukin lapsia, että pääsette harrastamaan ja saatte vaikka tehdä kotitöitä rauhassa? Tai miten te järjestätte ajankäytön? Ihan oikeasti, kertokaa joku vaikka minuutti minuutilta teidän arkipäivän ohjelma, jossa työt, lapset, kotityöt hoituu ja päälle on vielä aikaa liikkuakin.
Herätys, lapsille aamupala, mulle ja miehelle kahvia. Koirat lenkille, toinen vie, toinen laittaa lapset valmiiksi. Muksut tarhaan, töihin, siellä 8-14h päivästä riippuen. Lapset tarhasta, kotiin, kaupan kautta jos on pakko. Ruoka tulille, koirat lenkille, sitten syömään koko perhe. Toinen hoitaa lapsia sen aikaa kun toinen käy esim. uimassa/ salilla/ lenkillä. Kotiin. Iltapalaa, perheen yhteistä aikaa. Koirat ulos, siivousta jos tarvitsee. Nukkumaan. Ei ongelmaa.
Eli nukkumisesta pois, eihän muuten riitä päivässä tunnit mitenkään tuohon jos työpaikalla menee jopa 14 tuntia? Eikä puolison kanssa koskaan kahdenkeskistä aikaa?
Kuka sanoi ettei ole? Ihan säännöllisesti käydään yhdessä ulkona, kuin myös vietetään kotona kaksin aikaa kun lapset nukkuvat. Unta ei kumpikaan tarvitse kuin sen 5-6h yössä. Joskus otetaan hotelliloma ja nukutaan varastoon :D
No niin siinä se vastaus tuli. Ehtii liikkua, jos nukkuu monta tuntia vähemmän kuin keskivertoihminen tarvitsee unta.
No jaa. Clinton nukkuu huhujen mukaan neljä tuntia yössä ja ihan hyvin on pärjännyt.
Rakkaus pilatekseen. Jos mitään muuta liikuntaa ei huvita harrastaa (niin kun yleensä ei huvita), niin pilatesta jaksan aina. Ja ihan YouTubesta tai Dailymotion.com ista etsin videoita. Koskaan en ole ohjatulla pilatestunnilla käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Se että pystyisi liikkumaan valoisaan aikaan talvellakin. Nyt ensi viikosta alkaen on tilanne, että aika lailla töistä tullessa on pimeää, ei se vaan innosta lähtemään mihinkään ulos.
Tämä. Talviaika on kyllä liikkumisen kannalta viheliäinen, siis en tarkoita talvea vuodenaikana vaan sitä kellonsiirtelyjuttua. Menet töihin niin on pimeää. Tulet töistä niin on pimeää.
Olen aina liikkunut paljon, mutta sitten se jotenkin jäi, aina oli hyvä syy olla lähtemättä lenkille, sitten otin koiran ja siitä se taas lähti. 10 vuotta on yhdessä lenkkeily.
Että olisi joku joka olisi pienen lapseni kanssa sen aikaa kun kävisin vaikka lenkillä.
En ymmärrä miksei ihmiset liiku pimeälläkin? En ole lukenut yhtään uutista että omassa asuinpaikassakaan olisi lenkkeilijän kimppuun käyty. Joku viikonlopun aamuöinen keskusta on sitten ihan eri asia.
Kevyempi työ. Umpiraskasta kolmivuoroa hoitoalalla, jossa kyllä askelia kertyy 10000 joka päivä ja nostoja paljon. Mutta haluaisin jaksaa oikeaa liikuntaa lisäksi! Jos harrastaa vapaapäivänä liikuntaa, ei meinaa jaksaa töissä. Ennen kävin juoksulenkillä joka toinen päivä, mutta nykyinen työpaikka vie mehut ihan täysin :(
Kivuttomuus. Olen kroonisesti sairas. Kotityöt kuormittavat jo niin paljon, että valvon öitä kipujen kanssa. Voimia ei vain ole enää liikkumiseen. Toki vahvat kipulääkkeet väsyttävät myös.
Haluaisin nukkua. Nukkuisin niin kauan, että jaksaisin kävelylle. Siitä haaveilen.
Vierailija kirjoitti:
Että olisi joku joka olisi pienen lapseni kanssa sen aikaa kun kävisin vaikka lenkillä.
Ja lapsi oppii liikkumattomaksi? Kätevää. Isket nassikan kantoliinaan/vaunuihin/rattaisiin/pulkkaan/potkukelkkaan/polkupyörän tarakalle tai -kärriin/potkupyörän selkään/otat mukaan juoksentelemaan tai ihan mitä vaan. Lapsen kanssa lenkkeily on ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsi oppii liikkumattomaksi? Kätevää. Isket nassikan kantoliinaan/vaunuihin/rattaisiin/pulkkaan/potkukelkkaan/polkupyörän tarakalle tai -kärriin/potkupyörän selkään/otat mukaan juoksentelemaan tai ihan mitä vaan. Lapsen kanssa lenkkeily on ihanaa!
Onnistuihan tuo liikkuminen kun lapsi oli vauva ja ihan pieni, tällöin olikin vaunuissa, rattaissa jne ja liikuin paljon. Mutta nyt on niihin liian iso jo. Ulkoillaan kyllä joka päivä mutta vauhti on lapsen kävelyvauhti, eipä se liikuntaa minulle ole vaikka lapselle onkin.
Paasaamisen lopettaminen. Sama pätee juomiseen. Olenkin kehittänyt itselleni juomapelin, aina kun joku paasaa alkoholin haitoista, se on snapsin paikka. Sillä lailla saan ongelman siirrettyä paasaajien niskaan.
Ihana aloitus, luen kaikki vastaukset ja otan opikseni. Kiitos!
Tuo yllä mainittu pehmeä kävely alusta olisi minulle ainoa vaihtoehto, ettei selkä, polvet, ja lonkat kipeydy.
Ihanalle terveelliselle metsä lenkille en pääse ilman autoa, kaikki lähi paikat on justiinsa vedetty asfaltilla.
Oikeasti pehmeitä kävelyteitä voisi rakentaa sopivin välein. Vaikkapa pyöräteiden viereen. Hiekka kuja ei ole riittävän pehmeä nivelille.
Syy, miksi lähteä ulos, voisi auttaa. Esim. Kirjastoon lukemaan lehdet ja näkemään ihmisiä.
Aika. Työ, perhe, opiskelu, lasten harrastukset ja vapaaehtoistyö vie kaiken ajan. Nyt olen juuri luopumassa noista vapaaehtoistyöpesteistä (moni niistä juuri lasten liikuntaa), jotta omalle liikkumiselle jää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika. 8h duunipäivän ja työmatkojen jälkeen pitää hoitaa vielä ruoat, siivoukset ja lasten tarpeet. Ei vaan ihan oikeasti jaksa ja EHDI. puolison kanssa toki vuorotellaan, mutta ei sitä liikuntaa tule silti tarpeeksi, koska eihän meillä jäisi mitään yhteistä aikaa jos molemmat liikuttaisiin vaikka se 3-4 kertaa viikossa. Noina yksinhoidettavina päivinä on vaan toI vaikea selvitä ruoista, lapsista, pyykistä.
Ja joo, ulkoillaan toki paljon lasten kanssa, mutta ei se liikuntaa ole itselle. Taapertavat sinne tänne, se on lähinnä jaloittelua ja seisoskelua itselle. Pidemmillä vaunulenkeillä eivät viihdy, ja ovat taas liian hitaita lenkkeilemään itse mukana.
Te jotka pidätte tätä tekosyynä. Millaiset työt ja työmatkat teillä on? Hoitaako joku muukin lapsia, että pääsette harrastamaan ja saatte vaikka tehdä kotitöitä rauhassa? Tai miten te järjestätte ajankäytön? Ihan oikeasti, kertokaa joku vaikka minuutti minuutilta teidän arkipäivän ohjelma, jossa työt, lapset, kotityöt hoituu ja päälle on vielä aikaa liikkuakin.
Herätys, lapsille aamupala, mulle ja miehelle kahvia. Koirat lenkille, toinen vie, toinen laittaa lapset valmiiksi. Muksut tarhaan, töihin, siellä 8-14h päivästä riippuen. Lapset tarhasta, kotiin, kaupan kautta jos on pakko. Ruoka tulille, koirat lenkille, sitten syömään koko perhe. Toinen hoitaa lapsia sen aikaa kun toinen käy esim. uimassa/ salilla/ lenkillä. Kotiin. Iltapalaa, perheen yhteistä aikaa. Koirat ulos, siivousta jos tarvitsee. Nukkumaan. Ei ongelmaa.
Mulla näin: Herätys klo5, klo 5.30 töihin lähtö ja klo 10.45 kotiin, koira ulos, suihkuun, lounasta. Kotitöitä, kaupassakäyntiä ym juoksevia asioita. Klo 14.30 lähtö takaisin töihin ja kotiin klo 19.15. Koira ulos, suihkuun, iltapalaa, nukkumaan.
Koiran ulkoiluttamisen lisäksi mahdoton yhtälö saada lisää liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuihan tuo liikkuminen kun lapsi oli vauva ja ihan pieni, tällöin olikin vaunuissa, rattaissa jne ja liikuin paljon. Mutta nyt on niihin liian iso jo. Ulkoillaan kyllä joka päivä mutta vauhti on lapsen kävelyvauhti, eipä se liikuntaa minulle ole vaikka lapselle onkin.
Miksi lapsi ei liiku potku/polkupyörällä? Jaksaa kyllä juoksuvauhdin. Jos ei, juoksurattaat vaihtoehto tai se polkupyörän peräkärry ja itse siis pyöräilet.
Määrätietoisuus, lähtö ryhmäliikuntatunnille.
No niin siinä se vastaus tuli. Ehtii liikkua, jos nukkuu monta tuntia vähemmän kuin keskivertoihminen tarvitsee unta.