En jaksa enää mieheni masennusta
Kuinka paljon pitää avioliiton ja lasten takia jaksaa ja kestää? Mies on masentunut. Ei pahasti, vaan pystyy kyllä käymään töissä, tekee joitain kotitöitä ja käy joka päivä suihkussa jne. Mutta sen verran, että näkee kaikessa vain negatiivista. Valittelee usein miten asiat on huonosti. Jos alan puhumaan jostain asiasta positiiviseen sävyyn niin kommentoi siihen vain jotain asian huonoja puolia. Ei ole kiinnostunut oikein mistään. Usein vetäytyy vain hiljaa makaamaan jonnekin, sohvalle tms. Huokailee. Kun kysyn mikä vaivaa, niin vastaa kaikki. Joskus alkaa vuodattamaan pitkää samaa tarinaa siitä miten hänen elämässä kaikki on huonosti ja pielessä. Saattaa viettää vapaapäivän pihalla istuen ilman että häneen saa oikein kontaktia.
Kommentit (201)
Niin saako pesää? Minä ainakin alan murjottamaan jos kolmekin viikkoa joutuu olemaan ilman. Teeskennellään vaan et kaikki on hyvin.
Masentunutta ei saa jättää.
T. masentunut
Ei masentunutta välttämättä auta yhtään mikään. Mun äitini oli vuosikymmenet masentunut, vaikka sai terapiaa, isä oli aina tukena ja äiti söi vielä lääkkeitäkin. Mikään ei vaan auttanut. Kyllä sun ap kannattaa lähteä. On se lapsillekin kurjaa, kun on masentunut vanhempi. T. Nro 2
Vierailija kirjoitti:
Ei masentunutta välttämättä auta yhtään mikään. Mun äitini oli vuosikymmenet masentunut, vaikka sai terapiaa, isä oli aina tukena ja äiti söi vielä lääkkeitäkin. Mikään ei vaan auttanut. Kyllä sun ap kannattaa lähteä. On se lapsillekin kurjaa, kun on masentunut vanhempi. T. Nro 2
Nyt kuitenkin olen itse pitämässä seuraa lapsille ja järjestämässä kivaa tekemistä ja kulkemista. Entä eron jälkeen? Lapsetko olisi osan aikaa isällään ja se aika menisi niin, että isä makaa huokaillen sohvalla ja lapset ihmettelee mitä tapahtuu ja joutuisivat olemaan itsekseen vailla huomiota, läsnäoloa ja tekemistä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei masentuneen kanssa kannata olla. Äitini oli vaikeasti masentunut ja aina lapsena toivoin, että vanhempani eroaisivat. Olisin halunnut elää isän kanssa kaksin.
Et ole empaattinen.
Itsellä oli sama tilanne. Äitini itse uhkaili välillä lähteä. Se olisi ollut kauheaa, sillä minulla olisi ollut sitten huoli, miten pärjää yksin.
Onneksi isäni tuki äitiäni ja tukee vieläkin.
Puolison kuuluu tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vaihtaa miestä. Ei kannata pilata omaa ja lasten elämää roikottamalla tuollaista tyyppiä mukana.
Lapsetkin voi masentua erosta johtuen (vaikka se olisi aiheellinen) tai jostain muusta syystä. Taipumus masennukseen on myös perinnöllinen. Erotaanko lapsistakin jos sairastuvat?
Oletko tyhmä? Huoltajat ovat vastuussa alaikäisistä eikä heidän suhteensa ole parisuhde. Tysin eri asia.
Mutta toinen aikuinen täysikäinen ei ole vastuussa toisesta, joka ei kykene olemaan puoliso ja vanhempi. Lapsille on ehdottomasti useimmissa vanhempien mielenterveyden ongelmatilanteissa paras vaihtoehtona vanhempien ero. Niin se vaan on. Eikä kukaan puoliso voi loputtomiin hoitaa ja hoivata toista.
Olen masennusta sairastanut nainen ja minulla on mies, jolla on myös ollut masennuskausia.
Olemme luonteiltamme erilaisia. Itse pyrin aktiivisesti toipumaan masennusjaksoista. Miehelläni on paha tapa jäädä märehtimään kaikkia kokemiaan vastoinkäymisiä, ellei häntä pysäytä ja tuo tähän hetkeen. Pari kertaa on ollut avioero lähellä, koska niin suututtaa hukata elämää pessimistin kanssa. Hän on minulle maailman tärkein ihminen, on ollut jo 20 vuotta. Lupasin ne myötä-ja vastamäet mutta onhan masentunutkin ihminen vastuussa itsestään ja siitä, mitä parisuhteeseen antaa.
Vertaisin masennukseen juuttumisen tuhoisaa vaikutusta siihen, jos kumppani joutuisi onnettomuuteen mutta ei haluaisi kuntouttaa itseään takaisin toimintakykyiseksi, kun fysioterapia on niin ikävää ja kännykän näprääminen kivempaa. Aika moni tekee tämän valinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siitä myötä ja vastamäestä.
Mies ei edes yritä auttaa itseään. Miksi sellaista pitäisi sietää? Vähän eri asia, jos mies hakisi apua.
Tai mitä jos vain päättäisi ettei ole masentunut? Vielä helpompaa!
Vakavasti: Olin jokunen vuosi sitten avioeron jälkeen pahasti masentunut. Ei sitä pään sisäistä sekaisuutta ja tunnetilaa oikein voi edes kuvailla jollekin joka ei ole masentunut. Maailma vain näyttää täysin erilaiselta, ja oletus että masentunut pystyisi tai käsittäisi hakea apua, on täysin mahdoton.
Minut pelasti hyvä työnantaja joka yksi päivä sanoi että sulle on nyt psykoterapeuttiaika varattu, menes juttelemaan sinne, ota lääkitys jos tarjoovat ja pidä pari viikkoa vapaata. Nyt 6v myöhemmin olen onnellisesti uudelleen naimisissa, lapsi, tulotaso tuplattu ja ihana kumppani.
Jos masentunut pystyisi itseään omasta tahdosta auttamaan, eihän maailmassa olisi masentuneita.
Ei ole ap:n tehtävä yrittää selvittää mikä miestä masentaa. Eikä ole ap:n tehtävä yrittää poistaa sitä masennusta. Ei kukaan jaksa kuunnella tuollaista kaikki on pielessä vuodatusta.
Ei ota mitään vastuuta toipumisestaan, aivan kestämätön tilanne.
Vierailija kirjoitti:
On itse sitä mieltä, että koska pystyy käymään töissä ja töistään selviytyy, niin ei ole niin sairas että erityisemmin toipua pitäisi. Kun puhun hänelle siitä miten minä ja lapset ei enää kestetä tätä negatiivisuutta, niin masentuu pariksi päiväksi sängyn pohjalle sanomisistani. Ap
Käynti psykiatrille ja lääkitys kuntoon.
Näillä sain mieheni takaisin.
Tsemppiä
Terv. Ex masentuneen vaimo
Miehesi itsereflektiokyky näyttää olevan 0 ja tuo on asia jota ei pelkällä lääkityksellä muuteta. Ero tulee yleensä yllätyksenä tuollaisille, ovat pää niin syvällä persiissä ja kiinni omassa tuskassaan etteivät näe tilansa vaikutusta muihin. Henkinen kasvu on jäänyt teini-ikäisen tasolle, ei ehkä edes tunnista tunteitaan. Enkä tarkoita pahalla, mutta kun se vastuu omasta elämästä ja toipumisesta on itsellä.
Älä jätä. Mieti masennusta omalle kohdallesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On itse sitä mieltä, että koska pystyy käymään töissä ja töistään selviytyy, niin ei ole niin sairas että erityisemmin toipua pitäisi. Kun puhun hänelle siitä miten minä ja lapset ei enää kestetä tätä negatiivisuutta, niin masentuu pariksi päiväksi sängyn pohjalle sanomisistani. Ap
Niin, tuo on sitä kuuluisaa uhriutumista ja juurikin vastuunpakoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys kuntoon eli vieppä ukkos lekurille.
Se on ihan sama viekö vai ei, ei tuohon mikään auta. Lääkitys lihottaa miehen ja vie seksihalut ja kyvyn tai loputkin molemmista. Häivy ap vielä kun ehdit eikä lasten elämä ole kokonaan pilalla.
Mahtava ja urhea asenne sinulla.
Miten se avioliitto lupauksessa nyt menikään "niin myötä, kuin vastoinkäymisissä.."
Nykyään ihmisillä ei enää tunnu riittävän epäitsekkyyttä, auttamisenhalua, empatiakykyä ja epämukavuuden sietokykyä.
Heti jos elämä heittää eteen haasteita, ollaan antamassa periksi, etenkin ihmissuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuo on sitä kuuluisaa uhriutumista ja juurikin vastuunpakoilua.
Jos lapsia ei olisi, niin ottaisin eron. Mutta nyt joudun miettimään miten pelastaa eron jälkeen lapset tuolta uhriutumiselta ja siltä, että asiat ei kiinnosta ja vain huokailee jossain vetäytyneenä. En tiedä mitä tehdä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys kuntoon eli vieppä ukkos lekurille.
Se on ihan sama viekö vai ei, ei tuohon mikään auta. Lääkitys lihottaa miehen ja vie seksihalut ja kyvyn tai loputkin molemmista. Häivy ap vielä kun ehdit eikä lasten elämä ole kokonaan pilalla.
Mahtava ja urhea asenne sinulla.
Miten se avioliitto lupauksessa nyt menikään "niin myötä, kuin vastoinkäymisissä.."
Nykyään ihmisillä ei enää tunnu riittävän epäitsekkyyttä, auttamisenhalua, empatiakykyä ja epämukavuuden sietokykyä.
Heti jos elämä heittää eteen haasteita, ollaan antamassa periksi, etenkin ihmissuhteissa.
Näin on.
Ohjeita : jätä se sika tulee saman tien ja ota uus tilalle??
Niinkuin se vaihtamalla paranisi?!
Ollaan me keskusteltu paljonkin. En tiedä mikä häntä eniten masentaa, kun eniten masentaa kaikki. Kaikki on huonosti ja pielessä. Hän jauhaa samaa tarinaa siitä miten kaikki on huonosti, kaikki hänen elämässä. Alkaen jo jostain nuoruusvuosista. En minä osaa siitä sanoa mikä eniten nyt sitten masentaa. Ap