Oikeastiko osa ei laita pikkukoululaisiaan lainkaan iltapäivätoimintaan?
Kommentit (364)
PETOS!!!
Luin "Oikeastiko osa ei laita pikkuhousujaan lainkaan iltapäivätoimintaan?" ja ketju alkoi kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä erikoista Suomessa kun pienetkin lapset ovat itsekseen. Ja sitten ihmetellään yksinäisyyttä ja muita ongelmia. Esim Ruotsissa ollaan ip toiminnassa 5lk asti, samoin Saksassa. En kyllä keksi muuta maata missä lapset jätetään yksinään kuten Suomessa. Minun lapsella loppuu koulu usein 12 ja olen itse kotona 18, aika pitkä aika olisi olla yksin. Aika harva varmaan on kotona kello 15 tai 16.
Eivät kaikki lapset viihdy niissä ohjatuissa iltapäiväkerhoissa. Monet ovat fiksuja ja itsenäisiä, haluavat puuhailla yksin tai kavereiden kanssa kotona tai ulkona.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä erikoistja Suomessa kun pienetkin lapset ovat itsekseen. Ja sitten ihmetellään yksinäisyyttä ja muita ongelmia. Esim Ruotsissa ollaan ip toiminnassa 5lk asti, samoin Saksassa. En kyllä keksi muuta maata missä lapset jätetään yksinään kuten Suomessa. Minun lapsella loppuu koulu usein 12 ja olen itse kotona 18, aika pitkä aika olisi olla yksin. Aika harva varmaan on kotona kello 15 tai 16.
Moni on kotona jo aiemminkin kuin klo 15. Vai oletatko että kaikki tekee 8-16 töitä?
Minusta se on ainakin positiivinen asia että Suomessa lapset saavat olla vapaammin, kuulostaa ikävältä että joutuisi 5lk asti olemaan ip-toiminnassa!
Vierailija kirjoitti:
Vaikka pärjäisi, niin ei pitäisi joutua pärjäämään. Jos koulu loppuu klo 12 ja vanhemmat tulee kotiin vasta 17.00, niin on kyllä pitkät tunnit pienelle ekaluokkalaiselle odotella.
Luuletko, että se odottelee niitä vanhempia sen viisi tuntia?
No erityislapsi ehkä odottelisi, kun en pärjää ilmankaan.
Itse menin aina 7-vuotiaasta saakka yksin koulusta kotiin ja ne muutamat tunnit kun koko talo oli omassa käytössä ja sai tehdä mitä halusi oli aina päivän parasta aikaa. Joskus tuli kavereitakin käymään ja heillä oli sitten aina kiire ehtiä iltapäiväkerhon pihalle ennen kun äiti tulee töistä hakemaan. Olisi varmasti näidenkin lasten vanhemmille tullut helpommaksi ja halvemmaksi antaa lapsen vaan tulla koulusta itse kotiin.
Kylläpä on vastenmielinen ajatusmaailma, että 7-vuotiaan pitää pärjätä yksin! Kaikki muistaa tältä kesältä, miten voi poikkeustilanteessa käydä. Ei paljon maksa ottaa lapsenvahtia kotiin tai sumplia jotain. Lapsi ei osaa välttämättä toimia, jos tulee vaikka tulipalo. Ei vaikka olisi harjoiteltu.
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa alle 12-vuotiaita ei saa jättää yksin. Meillä on kyllä valtava ero tuohon. 7 vuotias... 12 vuotias. Täällä saa selitellä jos jotain ysivuotiastakaan ei vielä jätä yksin. Muualla tajutaan, että kyseessä on vain lapsi. Ei pikkuaikuinen.
Mistähän tuo johtuu? Sekö että meillä ei ole (enää) kotiäitikulttuuria, niin tästä ei edes puhuta? Lapsen etuhan se ei ole, että on paljon yksin. Ei ne ala-asteikäiset saa koulussakaan olla koskaan yksin, aina on aikuinen oltava paikalla. Ei saa edes laittaa käytävään yksin.
Koulun jälkeen iltapäivällä suurin osa lapsista pärjää jotenkin, mutta koulujen kesälomat on se isoin ongelma. Silloin ollaan kokonaisia työpäiviä yksinään, jossain.
Jos puhut omasta lapsestasi, älä luule, että kaikilla on tuollaisia äiti(?)riippuvaisia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on vastenmielinen ajatusmaailma, että 7-vuotiaan pitää pärjätä yksin! Kaikki muistaa tältä kesältä, miten voi poikkeustilanteessa käydä. Ei paljon maksa ottaa lapsenvahtia kotiin tai sumplia jotain. Lapsi ei osaa välttämättä toimia, jos tulee vaikka tulipalo. Ei vaikka olisi harjoiteltu.
Eipä ne aikuisetkaan aina osaa. Moni jäätyisi täysin tuollaisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä erikoista Suomessa kun pienetkin lapset ovat itsekseen. Ja sitten ihmetellään yksinäisyyttä ja muita ongelmia. Esim Ruotsissa ollaan ip toiminnassa 5lk asti, samoin Saksassa. En kyllä keksi muuta maata missä lapset jätetään yksinään kuten Suomessa. Minun lapsella loppuu koulu usein 12 ja olen itse kotona 18, aika pitkä aika olisi olla yksin. Aika harva varmaan on kotona kello 15 tai 16.
Eivät kaikki lapset viihdy niissä ohjatuissa iltapäiväkerhoissa. Monet ovat fiksuja ja itsenäisiä, haluavat puuhailla yksin tai kavereiden kanssa kotona tai ulkona.
Meillä oli ekaluokkalainen ip-kerhossa pari viikkoa. Samassa kerhossa myös oman luokan pahin koulukiusaaja (aivan pipipää eikä kehitystä parempaan ole tapahtunut) ja lapsemme, kuten myös kaksi kaveriaan, lopettivat yksitellen kerhon kuukauden sisällä koulun aloittamisesta. Noiden lopettaneiden lasten vanhempien kanssa saatiin onneksi välillä järjesteltyä vähän vuorotellen kyläilyjä siten, että ei varsinkaan heti aluksi tarvinnut olla niin pitkiä aikoja yksin koulun jälkeen, mutta hyvinhän sen oppivat. Nyt tokalle mennessä olemme miehen kanssa saaneet järjestettyä siten, että voimme tehdä töitä vuorotellen kotoa tai sitten tässä välissä eläkkeelle jäänyt pappa pääsee seuraksi.
Monessa paikassa iltapäiväkerhot on kyllä vähän sellaisia säilöntäpaikkoja. Itse nyt kahden kanssa nähneenä ja kokeneena kahden eri koulun käytännön niin riippuu todella paljon, miten ne aikuiset jaksavat lasten kanssa puuhastella.
Yhdessä paikassa yksi mies musisoi ja lapset kerääntyivät ympärille. Tämä kyseinen hoitajamies myös oli hyvin rauhallinen ja rauhotti selkeästi ilmapiiriä. Sitten on ollut myös sellaista, että lapsille laitetaan isolle screenille videoita ja hoitajat oikeasti istuvat aina hakiessa pöydän takana NENÄ KIINNI KÄNNYKÄSSÄ. Oon ollut jopa vähän järkyttynyt toiminnasta. Nyt kolmatta lastani en laita enää kerhoon, kun olen itse kotona (palkattomalla vapaalla koko syksyn). Tuntuu todella hyvälle, ettei enää tarvi sitä kerhosekoilua käydä läpi. Se on aika kaaottista toimintaa etenkin isossa koulussa.
Ja yhessä paikssa oli aivan järkyttävää kun siellä pidettiin musiikkia, poppia niin kovalla että oma ääniherkkä pikkualakoululainen yritti vaan jotenkin jaksaa kuulokkeet korvilla.
On hyviäkin muistoja noilta ajoilta, mutta ei se välttämättä ole mikään superjuttu. Läksyjen teko esim ei onnistunut meidän yhdeltä lapselta lainkaan kerhossa, sitten kun häntä haettiin 16.30 ja kotiin, syötiin niin itku silmässä väänsi läksyjä klo 18 kotona väsyneenä. Ei enää ikinä tällaista!! Tuskasia muistoja untuvikkoajoilta :D
En tiedä mikä vika ip:ssä oli, mutta omat lapset halusivat molemmat lopettaa sen melko pian.
Ja lisäys edelliseen, että yhdessä kerhossa oli välipalalla riisikakkuja. Meidän pojat syö niin järkyttävästi, kun liikkuvatkin paljon, että noilla riisikakuilla lapsi oli itku silmässä jo klo 16.30 kun nälkä oli niin kova.
Tsemppiä kaikille koulun ja kerhon aloittaville, on se aikamoinen mankeli..
Eikä ne todellakaan ole aina OHJATTUA, kuten joku luulee selkeästi. Voi kun olisin itse osannut ottaa selvää aiemmin kun esikoisen kerhotaival alkoi. Olisi vältytty monelta mutkalta.
Lapsia on erilaisia. Itse en olisi kestänyt olla iipassa lapsena. Tulin ekalta luokalta lähtien yksin kotiin ja 5v. vanhempi veli tuli samaan aikaan tai vähän myöhemmin. Söin välipalaa (voileipää, jugurttia tai mitä kaapista nyt löytyikään. Sitten läksyt ja päikkärit tai leikkimistä. Välillä mentiin kaverille suoraan koulusta. Tykkäsin tosi paljon siitä, että sain olla rauhassa vain itsekseni. Eli iippa ei sovi kaikille lapsille.
3 edellistä olivat vaihtelevasti ip:ssä ja nuorin nyt ainakin syksyn. Teen etänä hommia ja pitää pystyä keskittymään ja istua palavereissa. Mitä pelaamiseen tulee niin yksi pojista tienaa sillä kivasti mutta en silti halua, että ekaluokkalainen istuu illat koneella.
Minä kyllä luulen että nämä "ihan parasta olla yksin kotona iltapäivällä koulun jälkeen ihan eka koulupäivästä alkaen"-muistot on aika värittyneitä tai ei ota huomioon sitä, että kouluaika kestää sen 9 vuotta, ja ne ensimmäisten vuosien muistot on kaikkein hämärimpiä. Minä muistan hyvin hämärästi että olin ekaluokalla naapurissa, en muista oliko kivaa vai tylsää. Tai ehkä ennemmin tylsää, koska ei ollut kavereita siellä, mutta toisaalta olin kyllä aika itsenäinen puuhailija ja muistan tehneeni isoa palapeliä. Joskus vähän isompana tulin kotiin tai mentiin esim kavereille.
Kerhossa on mielestäni sellainen "vika", jos näin voisi sanoa, ettei niitä aikuisia kiinnosta ne lapset yksilöinä. Ei tutustua vaan enemmän ovesta sisään ja myöhemmin ulos.
Tästä on toisaalta aivan turhauttavaa vängätä, kaikki lapset on erilaisia, selviytyvät eri tavalla, herkkyydet on erilaisia, vanhemmat on erilaisia ja perheet yleensä. Joku toinen lapsi on aivan sinut kerhossa, toinen ei tunne olevansa oikeassa paikassa kun ei tule kuulluksi. Kaverit on toki tärkeitä, mutta kyllä se koti ja oma perhe on tuossa kohtaa se tärkein. Näin minä ainakin toivon, että kaikilla lapsilla on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pärjää jos on normaaliälyisestä lapsesta kyse. Toki jos on jotain haasteita toimintakyvyssä tai älykkyydessä niin IP on ihan hyvä vaihtoehto.
Koulusta kotiin, soitto vanhemmalle, läksyt ja välipala. Sitten saa pelata, mennä omaan pihaan tai leikkiä. Mitä nyt keksiikään. Eipä tuossa läksyjen ja välipalan jälkeen jää kuin 1-2h odoteltavaa.
Höpöhöpö älä jauha jaskaa! IP-kerho on liian kallis, siksi osa ei laita lapsiaan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Kerhossa on mielestäni sellainen "vika", jos näin voisi sanoa, ettei niitä aikuisia kiinnosta ne lapset yksilöinä. Ei tutustua vaan enemmän ovesta sisään ja myöhemmin ulos.
Tästä on toisaalta aivan turhauttavaa vängätä, kaikki lapset on erilaisia, selviytyvät eri tavalla, herkkyydet on erilaisia, vanhemmat on erilaisia ja perheet yleensä. Joku toinen lapsi on aivan sinut kerhossa, toinen ei tunne olevansa oikeassa paikassa kun ei tule kuulluksi. Kaverit on toki tärkeitä, mutta kyllä se koti ja oma perhe on tuossa kohtaa se tärkein. Näin minä ainakin toivon, että kaikilla lapsilla on.
Lapsemme aloitti koulun aika isossa koulussa viime vuonna. Ip:oon ei laitettu kun jompikumpi tai molemmat vanhemmista voi olla aina kotona vastassa. Olisi sinne kyllä halunnut kovasti ja välillä jäi koulun jälkeen leikkimään koulun pihalle ip:n lasten kanssa. Joskus kun kävin hakemasta sieltä koulun pihalta/menin vastaan niin huokaisin vain helpotuksesta, että onneksi en tuostakaan toiminnasta maksa mitään. Yleensä siellä jostain nurkan takaa löytyi ne 5 aikuista mitä siellä oli ehkä sataa ekaluokkalaista kohden. Muilta vanhemmilta kuulin myös kuinka oli käynyt sellaisiakin tapauksia, että joku lapsista oli tullut ihan pahoinpidellyksi ja varastettu esim. puhelin tai karkkia lapselta kerhon aikana. En yhtään ihmetellyt näitä tapauksia sinänsä, 100 6-7 v:tä kun oli koottu pihalle keskenään "tarkkikset" mukaanlukien eikä niitä aikuisia ikinä näkynyt missään ulkoilujen aikana. Meniköhän aivan asetusten mukaan edes?
Aina se pelaaminen nähdään ongelmallisena. Aiemmin mainittu Sims ainakin kehittää hyvin mm. talouden ylläpitämistä ja rakennusten suunnittelua. Mikä tahansa tekeminen muuttuu huonoksi jos sitä alkaa tekemään liikaa.