Hoiva-avustajistako apu sairaanhoidon työvoimapulaan?
Usein esitetään näin, että hoiva-avustajat tekisivät potilaiden perushoitotyötä, ja lähihoitajat ja sairaanhoitajat saisivat keskittyä enemmän varsinaiseen hoitotyöhön. On myös väitetty että liitot vastustavat hoiva-avustajien lisäämistä. Onko näin, miksi?
Näetkö tässä olevan osaratkaisu hoitajapulaan? Miksi/miksi ei?
Kommentit (111)
Olin empaattinen hoitaja. Kerran potilas oli lähettänyt kiitokset juuri minulle oikein nimeltä mainiten. Kiusaaminen alkoi siitä.
Itselläni ei ole mitään hoiva-avustajia vastaan kunhan he saavat kunnon perehdytyksen/koulutuksen. Perushoitoa tehdessä pitää osata myös havainnoida erilaisia asioita ja tietää, milloin pitää reagoida ja ilmoittaa hoitajalle.
Olin töissä paikassa, jossa oli useita hoiva-avustajia. Asukkaalla oli haava. Sitten kun aloin selvittämään sen alkuperää, avustajat kertoivat että se on ollut jo useita päiviä, eikä ole tietoa, mistä ne on tullut. Meille hoitajille asiasta ei oltu ilmoitettu, eikä haavaa oltu hoidettu mitenkään.
Olin iltavuorossa ainoana hoitajana avustajien kanssa. Menin tekemään iltatoimia eräälle asukkaalle. Kun rupesin avustamaan asukasta ylös sängystä, niin hän alkoi huutamaan kivusta ja valitteli lonkan seutua. Kävin kysymässä asiasta avustajilta niin tuli ilmi, että asukas oli löytynyt kaatuneena huoneestaan pari tuntia sitten. Avustajat olivat vain nostaneet hänet sänkyyn ja lähteneet jatkamaan vaipanvaihtoja muualle. Minähän siinä sain sitten ambulanssihoitajilta huutia, kun soitin apua vasta kaksi tuntia tapahtuman jälkeen.
Näistä tapahtumista keskusteltiin jälkikäteen. Nämä em. avustajat eivät yksinkertaisesti ymmärtäneet, miksi jostain pienestä haavasta pitäisi erikseen raportoida. Ja kaatumisjutussa he olivat ajatelleet, että kertovat asiasta minulle myöhemmin, kun asiakas näytti ulospäin ihan ok eikä verta näkynyt missään. Eivät oikeasti tienneet, mitä lonkkamurtumasta voi seurata jos siihen ei heti reagoi.
Eli perushoito on paljon muutakin kuin pelkkää syöttämistä ja hygienianhoitoa.
Hoiva-avustajat ovat hyvä lisä tiimiin, mutta siihen hommaan ei mikään pikaperehdytys riitä, jos heidän on tarkoitus korvata hoitajan työpanos perushoidossa. Heidän olisi tosiaan hyvä tietää yleisimmistä sairauksista, hälyttävistä oireista, haavainfektioista yms, jotta vastuussa oleva hoitaja voi oikeasti olla luottavaisin mielin, eikä hänen tarvitse juosta avustajan perässä varmistamassa, että kaikki on ok.
Kyllä olisi iso apu, että hoitajat saisivat keskittyä omaan, koulutuksen mukaiseen tekemiseen, ja muut asiat tekisi joku muu.
Nyt hoitajat vaihtavat lakanoita, jakavat ruokaa, syöttävät sitä...
Jo nyt edes siivoojia saisi... Meillä sairaanhoitajan palkalla pestään potilaita ja heidän sänkyjään, vessojaan, osaston lattioita, sohvia jne. Sitoo aina välttämättä yhden hoitajan kun ei oikein voi jättää paskaa siihen keskelle lattiaakaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoiva-avustaja parat. Kun nyt jo sairaanhoitajat halveksuvat lähihoitajia, niin miten he kohtelevatkaan hoiva-avustajia. Just eräs sairaanhoitaja tuttavani haukkui lähärit pystyyn, myös yhden sairaanhoitajan, sillä oli ollut ensin lähihoitaja. He kuulemma pilaavat kaiken ja siksi sairaanhoitajat ovat stressaantuneita kun kuulemma nuo vaan loisii ja sairaanhoitajilla on sitten vastuu ja kiire.
Juuri näiden kiusaajanaisten takia ala ei enää kiinnosta.
Valitettavasti näitä kiusaajanaisia löytyy myös suorittavista, naisvaltaisista toimistotöistä (pankit, vakuutusyhtiöt, Kela jne.).
Vierailija kirjoitti:
Olin empaattinen hoitaja. Kerran potilas oli lähettänyt kiitokset juuri minulle oikein nimeltä mainiten. Kiusaaminen alkoi siitä.
Kiusaajaporukka alkaa kellottamaan toimissa kuluvaa aikaa ja juoruamaan, että tämä empaattinen hoitaja ei osaa tehdä töitä samalla kun puhuu ja että hän passaa potilasta kuin kuningasta niin, että potilas odottaa sitten samaa palvelua muiltakin.
Vierailija kirjoitti:
2020 Tehy ja Super jättivät Opetushallitukselle lausuman, jonka mukaan ikäihmisten hoito vaatii vähintään toisen asteen koulutusta, jotta se voidaan toteuttaa asianmukaisesti. Hoiva-avustajista ei pidä puhua, kyseessä ovat tukipalvelutyöntekijät.
Kyllä. Vanhuksilla paljon perussairauksia, joita pitää ymmärtää paljon,että pystyy edes tekemään niitä perushoitohommia. Esimerkiksi dementoivia sairauksia sairastavat asiakkaat.
Vierailija kirjoitti:
Hoiva-avustajat olisi hyvät kunhan niitä ei laiteta tekemään sh tehtäviä, kuten toisinaan on tehty. Homma menee päin mäntyä kun kokko tai siivoja jakaa lääkkeitä.
Olihan jossakin vanhusten paikassa talkkarikin laskettu hoitajien mukana kun porukkaa oli armotta liian vähän. Ykstyinen puoli haluaa isosti voitto niin ei niillä ole varaa palkata kuin muutama hoitaja.
Mistä näitä hoiva-avustajia saataisiin? Ainakaan tuollaisella vielä lähihoitajaa kehnommalla palkalla.
Ehkä tuo ajatus raskaaseen ja äärimmäisen matalapalkkaiseen hoivatyöhön värvättävistä naisista tuo jotain lohtua niille, jotka eivät tajua että jo nyt myös esim. henkilökohtaisista avustajista on huutava pula.
Eli en näe ratkaisua realistisena. Muuta keinoa ei ole kuin nostaa koko hoiva- ja hoitalan palkkoja, jos nykyaikaisia ihmisiä halutaan siihen työhön sitouttaa.
Hoiva-avustajan palkka on 2000e/kk plus mahdolliset vuorotyölisät. Kyllä tuo minusta on oikeinkin hyvä palkka, kun ottaa huomioon ettei heillä ole vastuuta ja koulutus on lyhyt ja helppo. Esimerkiksi sairaanhoitajan palkka on vain 400e enemmän. Hyvähän se vain on, jos saadaan lisää apukäsiä potilashoitoon, mutta miten heidän palkkaamiseen riittää rahat, kun hoitajien palkankorotukseen ei riitä?
Opiskelen hoiva-avustajaksi oppisopimuksella. Mut ainakin otettiin lämpimästi vastaan työpaikalla ja kerrottiin, että avustajille on suuri tarve. Ilmoitan kyllä kaikista havainnoista heti vastaavalle sairaanhoitajalle (haavat, mustelmat, muutokset voinnissa ym). Tykkään työstä mutta aion kouluttautua pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen hoiva-avustajaksi oppisopimuksella. Mut ainakin otettiin lämpimästi vastaan työpaikalla ja kerrottiin, että avustajille on suuri tarve. Ilmoitan kyllä kaikista havainnoista heti vastaavalle sairaanhoitajalle (haavat, mustelmat, muutokset voinnissa ym). Tykkään työstä mutta aion kouluttautua pitemmälle.
Sinuna en opiskelisi pidemmälle, koska palkkasi ei nouse kuin 200-400e, jos siis jäät hoitoalalle hoitajaksi. Ei ole sen väärti, kun vastuu ja työtehtävät kasvavat, mutta palkka ei. Jos tykkäät työstäsi, niin pysy vaan hoiva-avustajana. Työ on paljon leppoisampaa ja mukavampaa niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on hoiva-avustajan palkka?
9e/päivä
Ei ole hoiva-avustajan palkka 9 €/pv. TE-keskuksen avustus työpaikkaan tutustuvalle.
Hoiva-avustajan palkka on vain hieman pienempi,kuin lähihoitajan. Hoitotyötä ei saa tehdä, kuin valikoidusti. Ulkoilu, wc-käynti avustus, pukeminen/riisuminen. Siivous, pyykkäys, roskien vienti ym etupäässä.
Minä olen ollut ihan ihmisen palkalla hoiva-avustajana 1990-luvulla lamaan saakka.
Siihen aikaan hoiva-avustaja auttoi ihon tutkimisessa, pesussa, kuivaamisessa, pukeutumisessa, hiusten kampaamisessa, kynsien leikkaamisessa ja tietenkin perusvoiteiden käytössä. Mihinkään lääkevoiteeseen, kuten vaikkapa hydrokortisonivoide, ei hoiva-avustaja saanut koskea.
Hampaat harjattiin ja silmälasit puhdistettiin aamulla. Varmaan siksi sitten oli taito hyppysissä omien lastenkin kanssa ja heillä ovat reiättömät hampaat vieläkin.
Tietenkin autoin syömisessä/syöttämisessä ja siistin potilaan sen jälkeen. Ruokailut olivat aamupala, lounas, iltapäiväkahvi, päivällinen ja iltapala. Minulla oli aina aamupala eli kokemukset iltapalasta puuttuvat.
Sitten työhön kuului muun muassa päivän lehden lukua päiväsalissa ääneen isommalle porukalle ja esimerkiksi auttaminen jos asiakas halusi vaikkapa käydä kanttiinissa kirjoittamassa ja lähettämässä kortteja tai juomassa kahvit paremman pullan kanssa. Monet eivät käsittäneet, etten minä tietenkään saanut henkilökunnan edustaja juoda potilaan tarjoamaa kahvia tai ottaa potilaan tarjoamaa karamelli kun se ei ole oikein.
Tietenkin osalla sattui välillä vahinkoja ja autoin puhdistamisessa ja vaatteiden vaihdossa. Laitoin vaatteet niille tarkoitettuihin pyykkisäkkeihin. Vaatteet pestiin sairaalapesulassa ja ne tulivat meille rullakoissa takaisin.
Tuli puhuttua päivät pitkänään hoidettavien ja hoitajien kanssa. Esimerkiksi ihouutoksista piti heti ilmoittaa, eikä jäädä pohtimaan että ilkeääkö niistä ilmoittaa. Muutenkin olin viestinviejä kun minulta kysyttiin kipulääkkeitä jne ja kerroin sitten asiasta eteenpäin hoitajille.
Hoiva-avustajan urani loppui siihen, että yhtenä kesänä töitä kysyessäni todettiin ettei enää oteta muita kuin alan oppilaitoksessa opiskelleita tai opiskelevia töihin. Pidin kyllä työstäni siksi, koska ikinä ei tullut kahta samanlaista päivää. Olin hierarkiassa tavallaan olematon ja en joutunut nokkapokkaan kenenkään kanssa
Siihen aikaan oli myös laitossiivoojia ja minulle sanottiin, ettei ole minun tehtävä siivota lattialle pudonnutta ruokaa. En viitsinyt jättää sitä kenenkään tallottavaksi ja otin ruoan pois ja pyyhin paperilla. Tarkoitukseni ei todellakaan ollut tehdä laitossiivoojaa tarpeettomaksi. Ilman laitossiivoojia olisi kyllä työpaikka ollut miltein tuhon oma muutamassa päivässä.
Olen töissä Mehiläisen hoivakodissa ja meillä on siellä sairaanhoitajat, lähihoitajat, hoiva-avustajat, hoitoapulainen, laitoshuoltaja sekä keittiöhenkilökunta oikeasti hyvässä yhteistyössä ja kaikki meidän vanhusten puolesta. Homma toimii oikein hyvin ja jokainen tietää, mikä on heidän ydintoimenkuvaansa. Jokaista ryhmän jäsentä arvostetaan todella. Olen ollut siellä itse noin 7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole mitään hoiva-avustajia vastaan kunhan he saavat kunnon perehdytyksen/koulutuksen. Perushoitoa tehdessä pitää osata myös havainnoida erilaisia asioita ja tietää, milloin pitää reagoida ja ilmoittaa hoitajalle.
Olin töissä paikassa, jossa oli useita hoiva-avustajia. Asukkaalla oli haava. Sitten kun aloin selvittämään sen alkuperää, avustajat kertoivat että se on ollut jo useita päiviä, eikä ole tietoa, mistä ne on tullut. Meille hoitajille asiasta ei oltu ilmoitettu, eikä haavaa oltu hoidettu mitenkään.
Olin iltavuorossa ainoana hoitajana avustajien kanssa. Menin tekemään iltatoimia eräälle asukkaalle. Kun rupesin avustamaan asukasta ylös sängystä, niin hän alkoi huutamaan kivusta ja valitteli lonkan seutua. Kävin kysymässä asiasta avustajilta niin tuli ilmi, että asukas oli löytynyt kaatuneena huoneestaan pari tuntia sitten. Avustajat olivat vain nostaneet hänet sänkyyn ja lähteneet jatkamaan vaipanvaihtoja muualle. Minähän siinä sain sitten ambulanssihoitajilta huutia, kun soitin apua vasta kaksi tuntia tapahtuman jälkeen.
Näistä tapahtumista keskusteltiin jälkikäteen. Nämä em. avustajat eivät yksinkertaisesti ymmärtäneet, miksi jostain pienestä haavasta pitäisi erikseen raportoida. Ja kaatumisjutussa he olivat ajatelleet, että kertovat asiasta minulle myöhemmin, kun asiakas näytti ulospäin ihan ok eikä verta näkynyt missään. Eivät oikeasti tienneet, mitä lonkkamurtumasta voi seurata jos siihen ei heti reagoi.
Eli perushoito on paljon muutakin kuin pelkkää syöttämistä ja hygienianhoitoa.
Olivatko avustajat suomen-/ruotsinkielisiä? Kyllähän minulle ainakin selitettiin ihon kunnon jne seuranta hyvinkin tarkkaan. Ilmeisesti eri paikoissa on erilainen avustajien sisäänajo? T, 1990-luvin avustaja
Käyttäjä34671 kirjoitti:
Olen töissä Mehiläisen hoivakodissa ja meillä on siellä sairaanhoitajat, lähihoitajat, hoiva-avustajat, hoitoapulainen, laitoshuoltaja sekä keittiöhenkilökunta oikeasti hyvässä yhteistyössä ja kaikki meidän vanhusten puolesta. Homma toimii oikein hyvin ja jokainen tietää, mikä on heidän ydintoimenkuvaansa. Jokaista ryhmän jäsentä arvostetaan todella. Olen ollut siellä itse noin 7 vuotta.
Mitä eroa on hoitoapulaisella ja hoiva-avustajalla? Ihanaa, että olet löytänyt hyvän työpaikan. Se ei todellakaan ole itsestäänselvyys hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Hoiva-avustajat ovat hyvä lisä tiimiin, mutta siihen hommaan ei mikään pikaperehdytys riitä, jos heidän on tarkoitus korvata hoitajan työpanos perushoidossa. Heidän olisi tosiaan hyvä tietää yleisimmistä sairauksista, hälyttävistä oireista, haavainfektioista yms, jotta vastuussa oleva hoitaja voi oikeasti olla luottavaisin mielin, eikä hänen tarvitse juosta avustajan perässä varmistamassa, että kaikki on ok.
Joko nykyään suunnitellaan hoitajat korvattavat hoiva-avustajilla? Hulluksi on maailma mennyt!
Ei ole ratkaisu. Eivät he voi mennä töihin päivystyksiin, eivät voi olla vastuuhoitajia. Vastuu on aina sillä nimikesuojatulla hoitajalla.
Juuri näiden kiusaajanaisten takia ala ei enää kiinnosta.