Hybridiautokokemuksia
Kommentit (22)
Turha välivaihe, osta suoraan täyssähkö.
Prius, hyvä peli on. Säästää polttoainekuluissa. Ei ole tarvinnut mitään kalliita huoltoja - vielä.
Vierailija kirjoitti:
Turha välivaihe, osta suoraan täyssähkö.
Ei kannata laittaa kaikkia munia yhteen ja samaan koriin. Sähkön saantikin on tulevaisuudessa kortilla.
Meille arvottiin sellainen Toyotan pikku "maasturi" vuokra-autoksi. Se ainakin oli ihan karmea. Keskikulutus 5,2 l/100km, joten ei nyt mikään kovin ekoauto.
Ladattavasta hybridistä kai kyse. Oli kuukauden, mainoksessa 'luvattin' jopa 50 sähköllä, ja ajattelin että tällähän pääsen töihin ja takaisin 12 km suuntaansa. No eipä päässyt kevään suunnilleen nollakeleilä, moottori pärähti käyntiin viimeisen kilsan ajaksi. En viitsi edes ajatella kuinka kauan moottori kestää moista.
Bensankulutus taas yllätti, nykyinen iso pakettiauto vie saman verran dieseliä kuin mitä pikkuhybridi vei bensaa sähkön loputtua.
Ja järjestelmän yleinen monimutkaisuus pelotti, maallikkona voisi ajatella että jos sähköpuoli hajoaa niin voisi jatkaa bensalla mutta valitettavasti ei toimi niin, molemmat pitää olla kunnossa.
Auto siis VW GTE:tä vastaava audi.
Ja lisäksi jos yritti ajaa mahdollisimman paljon sähköllä niin piti laittaa töpseliin joka hiton välissä.
Omaan kokemukseen perustuva näkemys että yhdistää hienosti bensa- ja sähköauton huonot puolet.
Onneksi oli vain kuukaudeksi vuokrattuna enkä erehtynyt ostamaan, tyytyväinen oli kun auton saattoi palauttaa liikkeeseen ja rahaa kului kokeiluun vain tonni.
Vierailija kirjoitti:
Meille arvottiin sellainen Toyotan pikku "maasturi" vuokra-autoksi. Se ainakin oli ihan karmea. Keskikulutus 5,2 l/100km, joten ei nyt mikään kovin ekoauto.
Mikä malli tuo oli? C-HR?
Riippuu siitä puhutko millaisista hybrideistä. Lataushybridi kannattaa jos kotona voi ladata ja iso osa ajoista alle 50 km. Haittana on korkeahko hinta.
"Tavalliset hybridit" sitten vaihtelevat aika paljon. Osassa vaikutusta ei edes huomaa, osa on oikeasti varsin pihejä (esim. monet Toyotat).
Mulla on uudehko Yaris hybridi. Sen paras puoli on mielestäni se, että auto opettaa ja muistuttaa koko ajan taloudellisesta ajamisesta. Kun koko ajan näkee oman ajokäyttäytymisensä vaikutuksen polttoaineen kulutukseen, sitä oppii ajamaan taloudellisesti. Kesäkeleillä kulutus on parhaimmillaan alle neljä litraa satasella. Asun pohjoisessa, jossa joukkoliikennettä ei oikeastaan ole. Auto on minulle työn takia välttämätön, mutta ajan kuitenkin hyvin vähän, normiviikkona reilusti alle sata kilometriä. Tänä kesänä on tarvinnut käydä kerran tankilla. Täyssähköauto ei tässä yhtälössä ole mielestäni järkevä hankinta, sillä ne ovat vielä turhan kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Ladattavasta hybridistä kai kyse. Oli kuukauden, mainoksessa 'luvattin' jopa 50 sähköllä, ja ajattelin että tällähän pääsen töihin ja takaisin 12 km suuntaansa. No eipä päässyt kevään suunnilleen nollakeleilä, moottori pärähti käyntiin viimeisen kilsan ajaksi. En viitsi edes ajatella kuinka kauan moottori kestää moista.
Bensankulutus taas yllätti, nykyinen iso pakettiauto vie saman verran dieseliä kuin mitä pikkuhybridi vei bensaa sähkön loputtua.
Ja järjestelmän yleinen monimutkaisuus pelotti, maallikkona voisi ajatella että jos sähköpuoli hajoaa niin voisi jatkaa bensalla mutta valitettavasti ei toimi niin, molemmat pitää olla kunnossa.
Auto siis VW GTE:tä vastaava audi.
Ja lisäksi jos yritti ajaa mahdollisimman paljon sähköllä niin piti laittaa töpseliin joka hiton välissä.
Omaan kokemukseen perustuva näkemys että yhdistää hienosti bensa- ja sähköauton huonot puolet.
Onneksi oli vain kuukaudeksi vuokrattuna enkä erehtynyt ostamaan, tyytyväinen oli kun auton saattoi palauttaa liikkeeseen ja rahaa kului kokeiluun vain tonni.
Hassua jos oli ihan vastaava ja vei silti kamalasti polttoainetta. Itsellä Passat GTE ja se vie akku tyhjänä maantiellä selvästi alle 5 litraa satasella ja kaupungissa kuuden litran pintaan. Ja akullakin pääsee tuota pidemmälle.
Mutta siinä olet oikeassa että pitää ladata pitää aina kun mahdollista. En kyllä itse ole kokenut mitenkään ongelmana että lyön sen johdon auton keulaan kun tulen kotipihaan. Siihen menee se 10 sekuntia.
Näistä kokemuksista kiitän. Pitää laittaa harkintaan, perheessä monta mielipidettä, itse sitä mieltä, että olisi huono valinta. Esimerksiksi Helsingissä pitäisi tehdä järjetön remontti katuinfraan, ennenkuin sähköautojen invaasio voisi edes alkaa, joten epäilemistä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Näistä kokemuksista kiitän. Pitää laittaa harkintaan, perheessä monta mielipidettä, itse sitä mieltä, että olisi huono valinta. Esimerksiksi Helsingissä pitäisi tehdä järjetön remontti katuinfraan, ennenkuin sähköautojen invaasio voisi edes alkaa, joten epäilemistä riittää.
Shköautoilu voi onnistua myös kaupungissa koska autoa voi ladata esim. kauppareissuilla (nykyisin lähes joka kauppakeskuksesssa on latauspisteitä). Lataushybridi taas on huono jos ei ole kotilatausta, koska ne latautuvat paljon hitaammin kuin sähköautot eikä niitä kannata ladata julkisilla latureilla kuin poikkeustapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha välivaihe, osta suoraan täyssähkö.
Ei kannata laittaa kaikkia munia yhteen ja samaan koriin. Sähkön saantikin on tulevaisuudessa kortilla.
Sähköä voi tuottaa itse ja paikallisesti. Öljyä ei tule saamaan mistään kun yhteydet katkeaa. Bensa-auto ei liikahda mihinkään tankki tyhjänä.
Jos ja kun ostan uuden auton, niin valinta on lataushybridi, minun käytöllä joutuisi tankkaamaan ehkä kerran vuodessa.
Nyt ollut lataushybridi reilut pari kuukautta enkä enää vaihtaisi puhtaaseen bensa-autoon. Sähköllä ajaminen on niin mukavaa ja lisäksi halpaa että harmittaa aina jos se akku joskus tyhjenee ennen kuin on kotona. Nyt ajatellen olisi ehkä kannattanut ostaa samantien sähköauto mutta seuraava sitten.
Mutta kotilatausmahdollisuuden se kaipaa että on jotain järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä kokemuksista kiitän. Pitää laittaa harkintaan, perheessä monta mielipidettä, itse sitä mieltä, että olisi huono valinta. Esimerksiksi Helsingissä pitäisi tehdä järjetön remontti katuinfraan, ennenkuin sähköautojen invaasio voisi edes alkaa, joten epäilemistä riittää.
Shköautoilu voi onnistua myös kaupungissa koska autoa voi ladata esim. kauppareissuilla (nykyisin lähes joka kauppakeskuksesssa on latauspisteitä). Lataushybridi taas on huono jos ei ole kotilatausta, koska ne latautuvat paljon hitaammin kuin sähköautot eikä niitä kannata ladata julkisilla latureilla kuin poikkeustapauksissa.
"
25 v. pikkufiiulla. Halvempaa ajoa ei löydä. Käytännössä 75% autoilun menoista johtuu virkarottaterrorista.
Vierailija kirjoitti:
Ladattavasta hybridistä kai kyse. Oli kuukauden, mainoksessa 'luvattin' jopa 50 sähköllä, ja ajattelin että tällähän pääsen töihin ja takaisin 12 km suuntaansa. No eipä päässyt kevään suunnilleen nollakeleilä, moottori pärähti käyntiin viimeisen kilsan ajaksi. En viitsi edes ajatella kuinka kauan moottori kestää moista.
Bensankulutus taas yllätti, nykyinen iso pakettiauto vie saman verran dieseliä kuin mitä pikkuhybridi vei bensaa sähkön loputtua.
Ja järjestelmän yleinen monimutkaisuus pelotti, maallikkona voisi ajatella että jos sähköpuoli hajoaa niin voisi jatkaa bensalla mutta valitettavasti ei toimi niin, molemmat pitää olla kunnossa.
Auto siis VW GTE:tä vastaava audi.
Ja lisäksi jos yritti ajaa mahdollisimman paljon sähköllä niin piti laittaa töpseliin joka hiton välissä.
Omaan kokemukseen perustuva näkemys että yhdistää hienosti bensa- ja sähköauton huonot puolet.
Onneksi oli vain kuukaudeksi vuokrattuna enkä erehtynyt ostamaan, tyytyväinen oli kun auton saattoi palauttaa liikkeeseen ja rahaa kului kokeiluun vain tonni.
Mulla on Skoda Superb farmari samalla VAG-hybriditekniikalla ja vähän ihmettelen. Kyllä minä olen päässyt talvellakin 25-30km akuilla (ei moottoritietä). Toki jos on yli 10 pakkasastetta niin moottori käynnistyy aina.
Keskikulutus on ollut alle 3l/100km joka on ihan ookoo. Kaikki arkiajot kylillä hoituu sähköllä. Jos ei lataa ollenkaan niin kulutus on 6l/100km. Ei sitä kannata dieselautoon verrata, mutta on se pienempi kuin tällainen samanlainen auto pelkällä bensamoottorilla.
Mutta mutta. Hankin auton alkuvuonna 2020. Nyt en enää tilaisi vastaavaa uutta vaan tarkoitus on siirtyä täyssähköautoon. Käytettynä kun tämä lähtee vaihtoon niin on hyvä auto jollekin. Meille oli tärkeää että on riittävän iso tavaratila ja se löytyy.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä kokemuksista kiitän. Pitää laittaa harkintaan, perheessä monta mielipidettä, itse sitä mieltä, että olisi huono valinta. Esimerksiksi Helsingissä pitäisi tehdä järjetön remontti katuinfraan, ennenkuin sähköautojen invaasio voisi edes alkaa, joten epäilemistä riittää.
Shköautoilu voi onnistua myös kaupungissa koska autoa voi ladata esim. kauppareissuilla (nykyisin lähes joka kauppakeskuksesssa on latauspisteitä). Lataushybridi taas on huono jos ei ole kotilatausta, koska ne latautuvat paljon hitaammin kuin sähköautot eikä niitä kannata ladata julkisilla latureilla kuin poikkeustapauksissa.
"
25 v. pikkufiiulla. Halvempaa ajoa ei löydä. Käytännössä 75% autoilun menoista johtuu virkarottaterrorista.
No ei ehkä kyllä ihan vertaudu johonkun uuteen lataushybridiin tai sähköautoon muuten kuin että on neljä pyörää ja ratti siinä autossasi.
Sivuhuomautuksena akkuvehkeissä on se hyvä puoli että voi istua autossa ilmastointi tai lämmitys päällä ilman että moottori käy.
Latauushybridi on töpselissä niin voi myös laittaa esilämmityksen talviaamuisin niin voi lähteä liikenteeseen kirkkailla laseilla.
Lataushybridillä ajelee näppärästi kaupunkiajot eikä tarvitse jännittää talvella riittääkö kantama pakkasessa mökille asti. Lataus ei ole ongelma kun voi ladata omalla parkkipaikalla. Jos ei pysty lataaman joko töissä tai kotona, niin sitten ei kannata hankkia, sillä varsinkin lataushybrideille kauppojen jne. aikapohjaiset hinnoittelut on myrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä puhutko millaisista hybrideistä. Lataushybridi kannattaa jos kotona voi ladata ja iso osa ajoista alle 50 km. Haittana on korkeahko hinta.
"Tavalliset hybridit" sitten vaihtelevat aika paljon. Osassa vaikutusta ei edes huomaa, osa on oikeasti varsin pihejä (esim. monet Toyotat).
Skoda Superin plugarin käyttäjä kommentoi vielä. Auto maksoi tilatessa tammikuussa 2020 noin 46000e. Samanlainen auto mutta 2.0tsi bensamoottorilla olisi maksanut about saman verran. Co2 päästöhin perustuva autovero syynä. Mun autossa oli veroa n 2000e kun tuosta pelkkää bensaa syövässä oli veroa n 10000e! Aika pian sen jälkeen 2.0 bensamalli hävisi myyntiohjelmasta kun sitä ei kukaan halunnut ostaa.
Viherpesua. Säästät ehkä jotain jos ajat eka 200tkm. Monimutkasempi tekniikka joka näkyy korkeampina huoltokuluina.