Kela perii 17000 euroa työttömältä freelancerilta
Turun Sanomat kirjoitti aiemmin aiheesta (maksumuurin takana), tässä Verkkouutisten referaatti uutisesta. Tarinan työtön freelancer olen minä. Asian ydin on se, että TE-toimisto voi milloin vain "tulkitsemalla" lakia tehdä tämän tempun kenelle tahansa. Sinullekin, mikäli yrität itse työllistää itseäsi.
Aion viedä asian niin päätyyn kuin mahdollista, eli Aviin ja Eduskunnan oikeusasiamiehelle. Mikäli sinulle on aiheeseen näkökulmia tai haluat tarjota apua, kirjoita alle.
Olen tilanteessa, jossa en ole saanut kolmeen kuukauteen mitään tukea mistään, asuntolaina jäähyllä, lomat peruttu ja kaikki voimavarat menevät tähän täysin rurhaan sirkukseen. Toimeentulotukea ei tipu kevään tulojen ja vaimon pienen palkan takia.
Koko kesän Kela on syyttänyt minulle TE-toimistoa ja TE-toimisto Kelaa tilanteesta. Poinrri on se, että Kela on kassakone, joka laulaa vain, kun TE-toimisto päättää ja käyttää leimasinta. Kaikki pesevät kätensä tilanteessa.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tyoton-ahdingostaan-tslle-tama-viranomai…
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän tämä systeemin ihanuus piilee. Toisaalta työttömiä syyllistetään tauotta "kotona makoilemisesta" mutta jos työtön erehtyy tekemään jotain muutaman satasen laskutushommia, niin sittenhän onkin täysiverinen yrittäjä, ja eihän sellainen mitään tukia tarvitse! Systeemi on toisin sanoen sellainen, että joko olet täysin työtön, etkä tee mitään tai sitten työllistyt kokopäivätöihin, etkä saa mitään tukia. Kaikki silppu- ja freelancehommat ovat kuitenkin jäykän järjestelmän kannalta myrkkyä ja niistä tulee melkein varmasti ennen pitkää jotain ongelmia. Juuri nämä ovat niitä pahamaineisia kannustusloukkuja, jotka varmistavat, että työttömän ei kannata yrittää omin nokkineen yhtään mitään.
Myöskään opiskelu työttömänä ei ole sallittua. Se on sinällään perusteltua, opiskeluunhan on muut tukimuodot, mutta alanvaihtajalla saattaa olla kaikki opintotuet jo käytettynä, eikä työtön voi saada aikuiskoulutustukea toisin kuin työssä oleva.
Moni voisi aivan hyvin etsiä aktiivisesti töitä, opiskella samalla ja työpaikan saadessaan tarttua siihen heti, mutta systeemi ei mahdollista tätä.
Tuohan ei pidä paikkaansa. Opiskella voi työttömyysetuudella, kunhan TE-tsto antaa asialle etukäteen hyväksynnän eli lähtökohta on, että uusi tutkinto työllistää.
Ja sivutoimistesti saa opiskella vapaasti ilman erillistä lupaakin, kunhan opiskelu ei ole tutkintoon johtavaa.
Sivutoimisessa opiskelussa on opintopistemäärärajoitus. Se ei pelasta, että kyseessä ei ole tutkintoon johtava opiskelu. Raja on 5 op/kk ja kätevästi lähes kaikki kurssit ovat laajuudeltaan 5 op, joten pienellä opiskelulla on hyvin nopeasti päätoimiseksi opiskelijaksi rinnastettava.
No opiskella voi vaikka kansalaisopistossa tai omatoimisesti, eikä kukaan vahtaa silloin mitään opintopisteitä.
Itse opiskelin työttömänä uuden kielen ja suoritin siitä virallisen kielikokeen.
Sitä kansalaisopisto-opiskelua ei kannata ainakaan työkkärille kertoa eikä minkään virallisen kielikokeen suorittamista. Tiedä vaikka kaikki tukesi peritään takautuvasti pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen pariin otteeseen ollut työttömänä, enkä todellakaan ilmoittanut opiskeluistani TE-toimistoon yhtään mitään... Pidin kyllä huolen, että opinnot jäivät alle 5 op/kk, mutta en jaksanut mitään selvittely- ja selittelyrumbaa, kun kyseiset avoimen yliopiston verkko-opinnot eivät millään tavalla estäneet päätoimista työnhakua. Opinnot kuitenkin vahvistivat ammattiosaamistani ja lisäsivät kiinnostavuuttani työmarkkinoilla.
Sivutoimisen yrittäjyyden kanssa olen ollut tosi varovainen ja tehnyt vain hyvin pienimuotoisesti, vaikka olisin mielelläni tehnyt enemmänkin ja sitä kautta ikäänkuin testannut, että voisinko ryhtyä kokonaan yrittäjäksi. Mutta en uskaltanut hypätä siihen hommaan, kun pahimmassa tapauksessa olisi koko toimeentulo mennyt.
Oman osaamisen ja ammattivalmiuksien kehittämisen ja itsensä työllistämisen pitäisi olla paljon helpompaa ja ilman kannustinloukkuja!
Nykyään nämä näkyvät suoraan rekisteristä (KOSKI). Avoimen opiskeluista voi siis jäädä kiinni Kelalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen päätöiminen yrittäjä ja sain korona-aikana (2021) työmarkkinatukea täysimääräisesti.
Samalla tein töitä sen verran mitä sattui olemaan, eikä tämä ollut mikään ongelma Kelalle tai TE-toimistolle.
Eihän näitä ongelmia tosiaan kaikille tule, mutta ongelma onkin se, että Kelan ja TE-toimiston päätöksiä ei voi ennakoida. Joillekin ihan pienimuotoisestakin "yrittäjyydestä" voi tulla ylitsepääsemätön ongelma ja välittömät karennsit ja jollekin toiselle ei. Juuri tämä ennakoimattomuus tekee tilanteesta työttömälle vaikean, toisaalta pitäisi aktivoitua ja tehdä edes pieniä hommia mutta mistä sitä tietää onko juuri itse se henkilö, jonka katsotaankin yllättäen sortuneen yrittäjyyteen? Perustongelma tässä on, että suomen laki ei tunne sellaista asiaa kuin kevytyrittäjyys, vaan ihminen on periaatteessa joko työllistetty tai yrittäjä. Niin kauan kun tämä jäykkä luokittelu on voimassa, tällaisia tulkinnallisia ongelmia on luvassa jatkossakin.
Luultavasti moni haluaisi yrittää freelancer tyylillä. Ilmeisesti tulojen määrä pitää jotenkin merkitä kaavakkeeseen joka kuu tai heti kun saa tiedot, siitä sitten joku miinustaa tai plussaa. Ja verojen maksu ensin. Aikamoinen byrokratia syntyy.
Suomen systeemi pakottaa nykyään 3 vaihtoehtoon:
1. yrittäjä / free lancer vain, jos varmasti tienaat sillä hyvin nyt ja tulevaisuudessa (muutoin vain pimeänä)
2. vakituista kokopäiväistä työtä hyvällä palkalla (vain harvoin ja harvoille tarjolla)
3. istut kotona kokonaan työttömänä (ja jos teet jotain niin noudata kohdan 1. ohjetta, pimeänä)
Tämäkin esimerkki/tarina tämän jälleen kerran todistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi ap:n asian: olin te-toimistossa viitisen vuotta töissä.
Esimiehellä oli tapana lukea virallisen lehden uudet yritykset-ilmoitukset tarkkaan, sillä sieltähän löytyi joka kerta työkkärin asiakkaita!
Olivat pistäneet jonkun pikku firman pystyyn. No sen oli korvaukset poikki samoin tein koska työttömyyskorvauksella ei tueta yrittäjyyttä.Ja oikein teki. Vieläkö veronmaksajan pitäisi ottaa yrittäjän riski kannattavakseen? Sitähän tehtiin nyt Koronan jyllätessä. Moni yrittäjä, joka olisi voinut kantaa ihan hyvin riskin itse, haki tukea ja sai. Vidduttaa semmoinen touhu.
No itsensä ja muiden työllistäminen eli yrittäjyys on asia johon yhteiskunnan pitäisi kannustaa, se on työpaikan luomista. Täällä haukutaan kyllä kaikki yrittäjät / yrittävät ja työssäkäyvät, mutta tuilla ikänsä kotona eläviä pitäisi vain sääliä ja ymmärtää ja kehua loputtomasti.
Kunhan yrittäjät nyt ensin suostuvat itse noudattamaan lakeja (esim. julkitulleet kesätyöntekijöitten kyykytykset ja palkkojen huijaukset, vain yksi esimerkki).
Puhutkosin sinä nyt yksinyrittäjistä vai muita työllistävistä yrityksistä?
Sivutoimiselle kevytyrittäjälle osuuskunta saattaisi olla hyvä vaihtoehto. Osuuskunnan jäsentä ei kai tulkita yrittäjäksi?
Vierailija kirjoitti:
Koko kelan ym. toiminta pitäisi kyllä uusia, kun itse olin työtön niin aika rasittavalta laitokselta tuntui, kaikki palvelut oli muutenkin netissä. Toivottavasti ei tarvitse sen kanssa enää asioida.
Mietipä niitä pätkätyöläisiä ja osa-aikatyöläisiä ja eri pituisten määräaikaisuuksien tekijöitä, millaisessa ku ses sa me ollaan! Tuntuu, että tosiaan pää hajoaa joka kerta, kun joku pätkätyö loppuu tai alkaa ja niistä asioista pitää sitten työkkärin kanssa tehdä selkoa, että miten tästä eteenpäin, kun ei itsekään tiedä mistä ja milloin uusi työ löytyy tai miten pitkään se kestää. Sitten heti ollaan laittamassa jollekin aktivointikurssille ja tulityökorttikoulutukseen (jos sellaista ei vielä ole suorittanut), että ei varmasti voi keskittyä oman elämänsä suunnitteluun ja elämiseen... Pitää olla 24/7 heidän pompoteltavana, että saa 500 euroa kuukaudessa rahaa ruokaan ja asumiseen! Upeeta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä on todella surullista on se, että tuon koko te-häkkyrän pyörittämiseen menee ihan järjettömät summat rahaa ja inhimillisiä resursseja. Tuottamatonta ja hyödytöntä leikkimistä, josta rahat voisi vapauttaa oikeasti tarpeelliseen ja tuottavaan työhön yhteiskunnassa.
Onneksi tuo muuttuu 2025 alussa, kun kaikki työttömyyydenhoito siirtyy kuntiin eli käytännössä 3 kk työttömyyden jälkeen jokainen voidaan ohjata työkokeiluun kuntaan.
Eli toisin sanoen kuntaan saadaan tuhansia ilmaisia työntekijöitä, jotka minun mielestä voitaisiin ottaa suoraan palkallisiin töihin työvoimapulasta kärsivään yksikköön ilman mitään työkkäri byrokratiaakin. Te-konttori pyörityksen rahat käytettäisiin suotaan ihmisten normaalin palkkaamiseen.
Eli arvelenpa että ihan widuiksi menee tuokin homma, tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin!
Vierailija kirjoitti:
Olen päätöiminen yrittäjä ja sain korona-aikana (2021) työmarkkinatukea täysimääräisesti.
Samalla tein töitä sen verran mitä sattui olemaan, eikä tämä ollut mikään ongelma Kelalle tai TE-toimistolle.
Korona-aika oli poikkeus, lakejahan muutettiin tuolloin määräajaksi. Nyt on jälleen palattu normaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Sivutoimiselle kevytyrittäjälle osuuskunta saattaisi olla hyvä vaihtoehto. Osuuskunnan jäsentä ei kai tulkita yrittäjäksi?
Onkohan vielä noin? Minun on itse asiassa pitänyt kysellä tuota TE-toimistosta, koska ainakin joskus aiemmin osuuskunnan kautta työskentely oli nimenomaan keino välttää yrittäjän statuksen saaminen TE-toimiston "kirjoissa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan vielä noin? Minun on itse asiassa pitänyt kysellä tuota TE-toimistosta, koska ainakin joskus aiemmin osuuskunnan kautta työskentely oli nimenomaan keino välttää yrittäjän statuksen saaminen TE-toimiston "kirjoissa".
Ehkä on parempi, että et kysy yhtään mitään. Unohda koko homma. Pian saat laatia selvityksiä sinne ja tukesi leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Esimiehellä oli tapana lukea virallisen lehden uudet yritykset-ilmoitukset tarkkaan, sillä sieltähän löytyi joka kerta työkkärin asiakkaita!
Olivat pistäneet jonkun pikku firman pystyyn. No sen oli korvaukset poikki samoin tein koska työttömyyskorvauksella ei tueta yrittäjyyttä.
Missä ihmeen "virallisessa lehdessä" muka ilmoitetaan uudet yrittäjät nimellä? On kyllä taas niin paksua pajunköyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää ei ole näin, muuttui jokunen vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivat pistäneet jonkun pikku firman pystyyn. No sen oli korvaukset poikki samoin tein koska työttömyyskorvauksella ei tueta yrittäjyyttä.Missä ihmeen "virallisessa lehdessä" muka ilmoitetaan uudet yrittäjät nimellä? On kyllä taas niin paksua pajunköyttä.
Ilmeisesti et lue lehtiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä on todella surullista on se, että tuon koko te-häkkyrän pyörittämiseen menee ihan järjettömät summat rahaa ja inhimillisiä resursseja. Tuottamatonta ja hyödytöntä leikkimistä, josta rahat voisi vapauttaa oikeasti tarpeelliseen ja tuottavaan työhön yhteiskunnassa.
Onneksi tuo muuttuu 2025 alussa, kun kaikki työttömyyydenhoito siirtyy kuntiin eli käytännössä 3 kk työttömyyden jälkeen jokainen voidaan ohjata työkokeiluun kuntaan.
Eli toisin sanoen kuntaan saadaan tuhansia ilmaisia työntekijöitä, jotka minun mielestä voitaisiin ottaa suoraan palkallisiin töihin työvoimapulasta kärsivään yksikköön ilman mitään työkkäri byrokratiaakin. Te-konttori pyörityksen rahat käytettäisiin suotaan ihmisten normaalin palkkaamiseen.
Eli arvelenpa että ihan widuiksi menee tuokin homma, tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin!
Tätä on jo yritetty! Paltamon malli kymmenen vuoden takaa. Paltamo etsi käytännössä jokaiselle työttömälle työpaikan.
Duunarit tykkäsivät, korkeakoulutetut eivät niinkään, kun heille sopivia töitä ei kyetty luomaan tyhjästä. Lisäksi malli maksoi liikaa, kaikille maksettiin siis palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti moni haluaisi yrittää freelancer tyylillä. Ilmeisesti tulojen määrä pitää jotenkin merkitä kaavakkeeseen joka kuu tai heti kun saa tiedot, siitä sitten joku miinustaa tai plussaa. Ja verojen maksu ensin. Aikamoinen byrokratia syntyy.
TE-toimistoa ei kiinnostaa tulojen määrä vaan yritystoimintaan käytetty aika. Työttömyyskorvauksen saannin ehtona on, että voit ottaa kokoaikaista työtä vastaan, ja jos TE-toimisto katsoo, että yritystoiminta on sen verran aikaa vievää, että et voi enää ottaa kokopäivätyötä vastaan, oikeus työttömyysetuuteen menee.
Periaatteessa siis työttömyysrahan voi menettää, vaikka tulot yritystoiminnasta on 0 €. Päätökset myös tehdään tapauskohtaisesti eli et voi varmasti etukäteen tietää, miten käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää ei ole näin, muuttui jokunen vuosi sitten.
No voi perhana. Meni viimeinenkin toivon kipinä. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon tienasit "sivutoimisena yrittäjänä"?
3000 euroa vuonna 2021.
AP
Päivässä, viikossa, kuukaudessa vai Koko vuonna?
Olen suurin piirtein samassa tilanteessa kuin sinä ap, mutta se soppa ajoi minut sairauslomalle, jolla olen edelleen. Sitä velliä oli parhaillaan keittämässä 5 eri toimijaa, jotka pakoilivat vastuutaan pallottelemalla asiaani toisilleen tai sitten kieltäytyivät auttamasta. Tee asiasta julkinen, jos sinulla on voimavaroja. Minulla niitä ei nyt ole.