Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela perii 17000 euroa työttömältä freelancerilta

Sirkus nimeltä TE-toimisto
08.08.2022 |

Turun Sanomat kirjoitti aiemmin aiheesta (maksumuurin takana), tässä Verkkouutisten referaatti uutisesta. Tarinan työtön freelancer olen minä. Asian ydin on se, että TE-toimisto voi milloin vain "tulkitsemalla" lakia tehdä tämän tempun kenelle tahansa. Sinullekin, mikäli yrität itse työllistää itseäsi.

Aion viedä asian niin päätyyn kuin mahdollista, eli Aviin ja Eduskunnan oikeusasiamiehelle. Mikäli sinulle on aiheeseen näkökulmia tai haluat tarjota apua, kirjoita alle.

Olen tilanteessa, jossa en ole saanut kolmeen kuukauteen mitään tukea mistään, asuntolaina jäähyllä, lomat peruttu ja kaikki voimavarat menevät tähän täysin rurhaan sirkukseen. Toimeentulotukea ei tipu kevään tulojen ja vaimon pienen palkan takia.

Koko kesän Kela on syyttänyt minulle TE-toimistoa ja TE-toimisto Kelaa tilanteesta. Poinrri on se, että Kela on kassakone, joka laulaa vain, kun TE-toimisto päättää ja käyttää leimasinta. Kaikki pesevät kätensä tilanteessa.

https://www.verkkouutiset.fi/a/tyoton-ahdingostaan-tslle-tama-viranomai…

Kommentit (394)

Vierailija
41/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän tämä systeemin ihanuus piilee. Toisaalta työttömiä syyllistetään tauotta "kotona makoilemisesta" mutta jos työtön erehtyy tekemään jotain muutaman satasen laskutushommia, niin sittenhän onkin täysiverinen yrittäjä, ja eihän sellainen mitään tukia tarvitse! Systeemi on toisin sanoen sellainen, että joko olet täysin työtön, etkä tee mitään tai sitten työllistyt kokopäivätöihin, etkä saa mitään tukia. Kaikki silppu- ja freelancehommat ovat kuitenkin jäykän järjestelmän kannalta myrkkyä ja niistä tulee melkein varmasti ennen pitkää jotain ongelmia. Juuri nämä ovat niitä pahamaineisia kannustusloukkuja, jotka varmistavat, että työttömän ei kannata yrittää omin nokkineen yhtään mitään.

Myöskään opiskelu työttömänä ei ole sallittua. Se on sinällään perusteltua, opiskeluunhan on muut tukimuodot, mutta alanvaihtajalla saattaa olla kaikki opintotuet jo käytettynä, eikä työtön voi saada aikuiskoulutustukea toisin kuin työssä oleva.

Moni voisi aivan hyvin etsiä aktiivisesti töitä, opiskella samalla ja työpaikan saadessaan tarttua siihen heti, mutta systeemi ei mahdollista tätä.

Tuohan ei pidä paikkaansa. Opiskella voi työttömyysetuudella, kunhan TE-tsto antaa asialle etukäteen hyväksynnän eli lähtökohta on, että uusi tutkinto työllistää.

Ja sivutoimistesti saa opiskella vapaasti ilman erillistä lupaakin, kunhan opiskelu ei ole tutkintoon johtavaa. 

Sivutoimisessa opiskelussa on opintopistemäärärajoitus. Se ei pelasta, että kyseessä ei ole tutkintoon johtava opiskelu. Raja on 5 op/kk ja kätevästi lähes kaikki kurssit ovat laajuudeltaan 5 op, joten pienellä opiskelulla on hyvin nopeasti päätoimiseksi opiskelijaksi rinnastettava.

Vierailija
42/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan ilmoittanut Kelalle itse tuntimäärät ja että kyseessä sivutoimisuus, eihän tuossa muu auta kuin valitus eteenpäin. Koska kyseessä viranomaisen päätös ja sosiaalitukiasia, valitus hallinto-oikeuteen voi olla maksuton vaikka jutun häviäisi, tarkasta tai kysy sieltä. Kunhan valituksen tekee itse tai myönnetyllä oikeusavulla, ei maksullisen juristin. Oikaisuvaatimuksen olet varmasti myös tehnyt? Ja Tt-tuki pitäisi kyllä saada käsiteltyä nopeammin? Jos olet tienannut vuodessa 3000€, on aika selkeää että kyseessä ei ole päätoiminen yrittäjyys joka estäisi vastaanottamasta muuta työtä. Tsemppiä! Koko kelan ym. toiminta pitäisi kyllä uusia, kun itse olin työtön niin aika rasittavalta laitokselta tuntui, kaikki palvelut oli muutenkin netissä. Toivottavasti ei tarvitse sen kanssa enää asioida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän tämä systeemin ihanuus piilee. Toisaalta työttömiä syyllistetään tauotta "kotona makoilemisesta" mutta jos työtön erehtyy tekemään jotain muutaman satasen laskutushommia, niin sittenhän onkin täysiverinen yrittäjä, ja eihän sellainen mitään tukia tarvitse! Systeemi on toisin sanoen sellainen, että joko olet täysin työtön, etkä tee mitään tai sitten työllistyt kokopäivätöihin, etkä saa mitään tukia. Kaikki silppu- ja freelancehommat ovat kuitenkin jäykän järjestelmän kannalta myrkkyä ja niistä tulee melkein varmasti ennen pitkää jotain ongelmia. Juuri nämä ovat niitä pahamaineisia kannustusloukkuja, jotka varmistavat, että työttömän ei kannata yrittää omin nokkineen yhtään mitään.

Myöskään opiskelu työttömänä ei ole sallittua. Se on sinällään perusteltua, opiskeluunhan on muut tukimuodot, mutta alanvaihtajalla saattaa olla kaikki opintotuet jo käytettynä, eikä työtön voi saada aikuiskoulutustukea toisin kuin työssä oleva.

Moni voisi aivan hyvin etsiä aktiivisesti töitä, opiskella samalla ja työpaikan saadessaan tarttua siihen heti, mutta systeemi ei mahdollista tätä.

Tuohan ei pidä paikkaansa. Opiskella voi työttömyysetuudella, kunhan TE-tsto antaa asialle etukäteen hyväksynnän eli lähtökohta on, että uusi tutkinto työllistää.

Ja sivutoimistesti saa opiskella vapaasti ilman erillistä lupaakin, kunhan opiskelu ei ole tutkintoon johtavaa. 

Sivutoimisessa opiskelussa on opintopistemäärärajoitus. Se ei pelasta, että kyseessä ei ole tutkintoon johtava opiskelu. Raja on 5 op/kk ja kätevästi lähes kaikki kurssit ovat laajuudeltaan 5 op, joten pienellä opiskelulla on hyvin nopeasti päätoimiseksi opiskelijaksi rinnastettava.

No opiskella voi vaikka kansalaisopistossa tai omatoimisesti, eikä kukaan vahtaa silloin mitään opintopisteitä. 

Itse opiskelin työttömänä uuden kielen ja suoritin siitä virallisen kielikokeen. 

Vierailija
44/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinhän sen pitääkin olla, jos opintopisteitä alkaa keräilemään.

Opiskelua on kuitenkin monenlaista.

Vierailija
45/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskelmieni mukaan omaa koko ajan mutkistuvaa sirkustani on pyörittänyt 15 virkailijaa TE-toimistossa ja Kelassa kolmen kuukauden ajan. Työllistävä vaikutus on jäänyt heidän sisäilmaongelmaisiin avokonttoreihin.

Asia piti siis viedä mediaan, että edes jotain tapahtui. Viimeisin tieto on, että jättisummaa lasketaan, mutta ei poisteta. Käsittämätöntä.

Torstaina minulle sanottiin puhelimessa, etten ole tehnyt mitään väärää suhteessa asiakkuuteeni TE-toimistossa. Perjantaina sain toiselta väliportaan pomolta viestin, että olen TE-toimiston mukaan työtön ja voin hakea etuutta, KUNNES illalla sain taas virallisen päätöksen TE-toimistolta sähköpostiin, että olen yrittäjä, eikä yritystoimintani ole loppunut.

Ei ole enää sanoja. 

AP

Hae sairaslomaa. Kun kaiken selität lääkärille ja sanot että pää leviää tähän stressiin niin aivan varmasti saat sairaslomaa. Kelan ja työkkärin noin kauan kestänyt pompottaminen syö kenen tahansa hermot.

Vierailija
46/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohi ap:n asian: olin te-toimistossa viitisen vuotta töissä.

Esimiehellä oli tapana lukea virallisen lehden uudet yritykset-ilmoitukset tarkkaan, sillä sieltähän löytyi joka kerta työkkärin asiakkaita!

Olivat pistäneet jonkun pikku firman pystyyn. No sen oli korvaukset poikki samoin tein koska työttömyyskorvauksella ei tueta yrittäjyyttä.

Ja oikein teki. Vieläkö veronmaksajan pitäisi ottaa yrittäjän riski kannattavakseen? Sitähän tehtiin nyt Koronan jyllätessä. Moni yrittäjä, joka olisi voinut kantaa ihan hyvin riskin itse, haki tukea ja sai. Vidduttaa semmoinen touhu.

Vierailija
47/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kaikki nyt vain yrittäjiksi suoraan koulunpenkiltä, saa päättää oman tulotasonsa ja pitää lomaa silloin, kun haluaa.

Viranomaiset eivät päässeet yhteisymmärrykseen siitä, olinko yrittäjä vai työtön työnhakija, joten mitään tukia tai apua ei annettu. Kun oikaisu lopulta tehtiin, oli myöhäistä: monen vuoden kehityksen seurauksena on mennyttä koti, irtaimisto, työllistymismahdollisuudet ja suuri osa eläkettä. Ja terveys. Elän minimituilla loppuikäni. En siis pitkään, koska tämä ei ole ihmisarvoista olemista.

Yksi erikoinen yksityiskohta on se, että Verohallinto poisti yritykseni rekistereistä sen vuoksi, että tuloja ei ollut kertynyt lainkaan muistaakseni kolmeen vuoteen. Tästä huolimatta TE-toimisto ja sen myötä tietysti Kela piti minua yrittäjänä. Yksikään viranomainen ei halunnut antaa mitään neuvoja, koska yrittäjille ei niitä anneta. Kela oli kaikkein vaikein viranomainen, ja sen suoranaisen virheen vuoksi minulta meni alta koko elämä. Kun mitään ei enää ollut jäljellä, sosiaaliviranomaiset ilmestyivät paikalle. Liian myöhään.

Yrittäjä voi hankkia itselleen tukevat suojaverkot isolla rahalla. Suomen yrittäjistä yli 60 % on kuitenkin yksinyrittäjiä, joista suurin osa ei ryve rahassa edes pitkän yrittäjyyden jälkeen. Lehdissä ylistetään kaikenlaisia somehenkilöitä ja kesäyrittäjinä toimivia alaikäisiä kertomatta sitä, että yrittäjä on aivan omillaan yhteiskunnan hämärillä laitamailla. Ja kun yrittäjyys ei jostain syystä riitäkään elannon hankkimiseen, yhteiskunnan reaktio on aina sama riemuitseva: "Mitäs läksit!"

Kai sinä olet itse päättänyt tuolloin yritystoiminnan ja ilmoittanut lopetuksesta Kelalle? Kyllähän se byrokratiaviidakko on rasittavan loputon suo, mutta mistä et ole saanut neuvoja joita olet hakenut?

Verotoimistokin osaa olla aika mielivaltainen jos niillä ei ole ennakkotapausta ja vähän harvinaisempi tapaus, niin vastaus voi sieltä ylemmältä taholta olla tyyliin "tulkitaan sitten joko näin tai näin", kun olisi oleellista joskus tietää ennakkoon mitenkä tulkitaan eikä jäädä odottamaan kruunaa vai klaavaa.

Vierailija
48/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimiehellä oli tapana lukea virallisen lehden uudet yritykset-ilmoitukset tarkkaan, sillä sieltähän löytyi joka kerta työkkärin asiakkaita!

Olivat pistäneet jonkun pikku firman pystyyn. No sen oli korvaukset poikki samoin tein koska työttömyyskorvauksella ei tueta yrittäjyyttä.

Ja oikein teki. Vieläkö veronmaksajan pitäisi ottaa yrittäjän riski kannattavakseen? Sitähän tehtiin nyt Koronan jyllätessä. Moni yrittäjä, joka olisi voinut kantaa ihan hyvin riskin itse, haki tukea ja sai. Vidduttaa semmoinen touhu.

No itsensä ja muiden työllistäminen eli yrittäjyys on asia johon yhteiskunnan pitäisi kannustaa, se on työpaikan luomista. Täällä haukutaan kyllä kaikki yrittäjät / yrittävät ja työssäkäyvät, mutta tuilla ikänsä kotona eläviä pitäisi vain sääliä ja ymmärtää ja kehua loputtomasti.

Vierailija
49/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en myy edes kirpparilla kamaa, koska tuet voi lähteä täysin mielivaltaisesti koska vaan.

Kantelua oikeusasiamiehelle.

Onko toimeentulotukea haettu?

Saisiko oikeusaputoimistosta neuvoja?

Juttu iltalehteen.

Voin olla väärässä, mutta käsittääkseni työttömien asioita ei käsitellä edes normaalissa oikeusistuimissa, vaan se tapahtuu jossain TE-keskuksen omassa "kenttätuomioistuimessa", johon lukeutuu niin työnantajien, työntekijäjärjestöjen yms. edustajia. Päätöksen saanut ei voi viedä sitä "siviilioikeuteen" eikä hän edes tiedä, ketkä päätöksen tekivät.

Kelan päätöksistä valittaminen on sekin tehty vaikeaksi ja päätökset märehtii läpii pahimmassa tapauksessa sama virkamies, joka niistä teki päätöksen. Tunnetuimpia tapauksia lienevät työkyvyttömyyseläkkeet. Kelalle on myönnetty myös vapauksia eduskunnan päätöksistä, elikä sekin on ihan himmeä tekele.

Tällainen sotii kaikkea sitä vastaan, mitä tässä maassa kutsutaan "länsimaiseksi oikeuslaitokseksi". Systeemistä pitäisi valittaa Euroopan unioniin mitä kiireimmin.

Vierailija
50/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on tehokkaasti niputettu vastikään oman yrityksen perustaneet ja koronatukea saaneet yrittäjät. Ja lopputulema on se, että viduttaa semmoinen touhu.

TE-toimistolla on muitakin keinoja saada selville se, että työkkärin asiakas on perustanut yrityksen. Ei siihen pikkuilmoitusten lukemista tarvita.

Mutta saahan tuollaisilla kirjoituksilla työttömien ja yrittäjien mainetta pilatuksi taas edes pikkuisen, vai mitä?

Ohis

Vierailija
51/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pariin otteeseen ollut työttömänä, enkä todellakaan ilmoittanut opiskeluistani TE-toimistoon yhtään mitään... Pidin kyllä huolen, että opinnot jäivät alle 5 op/kk, mutta en jaksanut mitään selvittely- ja selittelyrumbaa, kun kyseiset avoimen yliopiston verkko-opinnot eivät millään tavalla estäneet päätoimista työnhakua. Opinnot kuitenkin vahvistivat ammattiosaamistani ja lisäsivät kiinnostavuuttani työmarkkinoilla. 

Sivutoimisen yrittäjyyden kanssa olen ollut tosi varovainen ja tehnyt vain hyvin pienimuotoisesti, vaikka olisin mielelläni tehnyt enemmänkin ja sitä kautta ikäänkuin testannut, että voisinko ryhtyä kokonaan yrittäjäksi. Mutta en uskaltanut hypätä siihen hommaan, kun pahimmassa tapauksessa olisi koko toimeentulo mennyt. 

Oman osaamisen ja ammattivalmiuksien kehittämisen ja itsensä työllistämisen pitäisi olla paljon helpompaa ja ilman kannustinloukkuja! 

Vierailija
52/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelahan sen päätöksen maksamattomuudesta tekee ja jos tulojen perusteella on syytä olettaa, että kyseessä on päätoiminen yrittäjyys, niin tietty tukia maksetaan takaisin. Ihan sama se on palkan kanssa: jos väittää saavansa palkkaa 400 e/kk ja tarvitsee soviteltua päivärahaa, mutta verottajan tietojen mukaan tienasikin 2500 e/kk, niin takaisinhan ne tuet on maksettava.

Ei, vaan sen päätöksen tekee TE-toimisto, joka antaa Kelalle työvoimapoliittisen lausunnon. Tämän pohjalta Kela maksaa rahat/jättää maksamatta.

Olet väärässä. TE-toimisto ei tee päätöstä maksuista, päätöksen tekee maksaja. Siksi et voi vaatia oikaisua TE-toimiston lausunnosta, koska se ei ole päätös.

Vierailija
53/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä ihmenen vuonna tuo oli? Uudet yritykset saa suoraa PRH:n kautta!

Vierailija
54/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan ilmoittanut Kelalle itse tuntimäärät ja että kyseessä sivutoimisuus, eihän tuossa muu auta kuin valitus eteenpäin. Koska kyseessä viranomaisen päätös ja sosiaalitukiasia, valitus hallinto-oikeuteen voi olla maksuton vaikka jutun häviäisi, tarkasta tai kysy sieltä. Kunhan valituksen tekee itse tai myönnetyllä oikeusavulla, ei maksullisen juristin. Oikaisuvaatimuksen olet varmasti myös tehnyt? Ja Tt-tuki pitäisi kyllä saada käsiteltyä nopeammin? Jos olet tienannut vuodessa 3000€, on aika selkeää että kyseessä ei ole päätoiminen yrittäjyys joka estäisi vastaanottamasta muuta työtä. Tsemppiä! Koko kelan ym. toiminta pitäisi kyllä uusia, kun itse olin työtön niin aika rasittavalta laitokselta tuntui, kaikki palvelut oli muutenkin netissä. Toivottavasti ei tarvitse sen kanssa enää asioida.

Asiani on niin monisyinen, ettei TE-toimiston pikkupomo torstaina tiennyt missä kaikkialla se menee. Ei ollut varma onko se Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnassa (josta sain sen itse pois, jotta TE-toimisto voisi pikavauhtia tehdä uuden päätöksen).

Olen toimittanut jokaisen tunnin, palkkion, kuitin ja kaikki vaadittavat dokumentit niin Kelaan kuin TE-toimistoon. Mihin enää valitan, kun virkamies ei itsekään tiedä kuka asiaa tällä hetkellä hoitaa. Käsittelijä vaihtunut useaan kertaan.

Vierailija
55/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mikä on todella surullista on se, että tuon koko te-häkkyrän pyörittämiseen menee ihan järjettömät summat rahaa ja inhimillisiä resursseja. Tuottamatonta ja hyödytöntä leikkimistä, josta rahat voisi vapauttaa oikeasti tarpeelliseen ja tuottavaan työhön yhteiskunnassa.

Onneksi tuo muuttuu 2025 alussa, kun kaikki työttömyyydenhoito siirtyy kuntiin eli käytännössä 3 kk työttömyyden jälkeen jokainen voidaan ohjata työkokeiluun kuntaan.

Vierailija
56/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en myy edes kirpparilla kamaa, koska tuet voi lähteä täysin mielivaltaisesti koska vaan.

Kantelua oikeusasiamiehelle.

Onko toimeentulotukea haettu?

Saisiko oikeusaputoimistosta neuvoja?

Juttu iltalehteen.

Voin olla väärässä, mutta käsittääkseni työttömien asioita ei käsitellä edes normaalissa oikeusistuimissa, vaan se tapahtuu jossain TE-keskuksen omassa "kenttätuomioistuimessa", johon lukeutuu niin työnantajien, työntekijäjärjestöjen yms. edustajia. Päätöksen saanut ei voi viedä sitä "siviilioikeuteen" eikä hän edes tiedä, ketkä päätöksen tekivät.

Kelan päätöksistä valittaminen on sekin tehty vaikeaksi ja päätökset märehtii läpii pahimmassa tapauksessa sama virkamies, joka niistä teki päätöksen. Tunnetuimpia tapauksia lienevät työkyvyttömyyseläkkeet. Kelalle on myönnetty myös vapauksia eduskunnan päätöksistä, elikä sekin on ihan himmeä tekele.

Tällainen sotii kaikkea sitä vastaan, mitä tässä maassa kutsutaan "länsimaiseksi oikeuslaitokseksi". Systeemistä pitäisi valittaa Euroopan unioniin mitä kiireimmin.

Koska kyseessä on viranomaispäätös, siitä pitää käsittääkseni tehdä ensin oikaisuvaatimus ja jos päätöstä ei oikaista eli muuteta ja kansalaisen mielestä päätös on väärä, silloin valitus hallinto-oikeuteen ja mielellään oikeusapua hakemaan ja selvittämään myönnetäänkö se. Silloin päätöksen tekevät hallinto-oikeuden tuomarit joilla ei ole mitään yhteyttä kelaan. Valituksen voi tehdä itsekin, kannattaa vain selvittää onko käsittely haossa maksuton ettei tule oikeudenkäyntikulumaksua jos päätyvät siihen että päätös on oikea. Eduskunnan oikeusasiamiehellekin voi tehdä varmaan kantelun.

Vierailija
57/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päätöiminen yrittäjä ja sain korona-aikana (2021) työmarkkinatukea täysimääräisesti.

Samalla tein töitä sen verran mitä sattui olemaan, eikä tämä ollut mikään ongelma Kelalle tai TE-toimistolle.

Vierailija
58/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itsensä ja muiden työllistäminen eli yrittäjyys on asia johon yhteiskunnan pitäisi kannustaa, se on työpaikan luomista. Täällä haukutaan kyllä kaikki yrittäjät / yrittävät ja työssäkäyvät, mutta tuilla ikänsä kotona eläviä pitäisi vain sääliä ja ymmärtää ja kehua loputtomasti.

Kunhan yrittäjät nyt ensin suostuvat itse noudattamaan lakeja (esim. julkitulleet kesätyöntekijöitten kyykytykset ja palkkojen huijaukset, vain yksi esimerkki).

Vierailija
59/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille työkkärissä sanottiin ihan suoraan, että jos tukia haluaa, ei kannata olla mitään yritystoimintaa ja pöytälaatikkofirma 0€:n liikevaihdolla lakkautettiin ennen työttömyyttä, koska Suomessa yrittäjyys on rikoksista suurin.

Nappikauppatasoa isompi firma ei pärjää kuin verovälttelyllä.  Tässä ei ole poikkeusta.

Vierailija
60/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kaikki nyt vain yrittäjiksi suoraan koulunpenkiltä, saa päättää oman tulotasonsa ja pitää lomaa silloin, kun haluaa.

Viranomaiset eivät päässeet yhteisymmärrykseen siitä, olinko yrittäjä vai työtön työnhakija, joten mitään tukia tai apua ei annettu. Kun oikaisu lopulta tehtiin, oli myöhäistä: monen vuoden kehityksen seurauksena on mennyttä koti, irtaimisto, työllistymismahdollisuudet ja suuri osa eläkettä. Ja terveys. Elän minimituilla loppuikäni. En siis pitkään, koska tämä ei ole ihmisarvoista olemista.

Yksi erikoinen yksityiskohta on se, että Verohallinto poisti yritykseni rekistereistä sen vuoksi, että tuloja ei ollut kertynyt lainkaan muistaakseni kolmeen vuoteen. Tästä huolimatta TE-toimisto ja sen myötä tietysti Kela piti minua yrittäjänä. Yksikään viranomainen ei halunnut antaa mitään neuvoja, koska yrittäjille ei niitä anneta. Kela oli kaikkein vaikein viranomainen, ja sen suoranaisen virheen vuoksi minulta meni alta koko elämä. Kun mitään ei enää ollut jäljellä, sosiaaliviranomaiset ilmestyivät paikalle. Liian myöhään.

Yrittäjä voi hankkia itselleen tukevat suojaverkot isolla rahalla. Suomen yrittäjistä yli 60 % on kuitenkin yksinyrittäjiä, joista suurin osa ei ryve rahassa edes pitkän yrittäjyyden jälkeen. Lehdissä ylistetään kaikenlaisia somehenkilöitä ja kesäyrittäjinä toimivia alaikäisiä kertomatta sitä, että yrittäjä on aivan omillaan yhteiskunnan hämärillä laitamailla. Ja kun yrittäjyys ei jostain syystä riitäkään elannon hankkimiseen, yhteiskunnan reaktio on aina sama riemuitseva: "Mitäs läksit!"

Kai sinä olet itse päättänyt tuolloin yritystoiminnan ja ilmoittanut lopetuksesta Kelalle? Kyllähän se byrokratiaviidakko on rasittavan loputon suo, mutta mistä et ole saanut neuvoja joita olet hakenut?

Verotoimistokin osaa olla aika mielivaltainen jos niillä ei ole ennakkotapausta ja vähän harvinaisempi tapaus, niin vastaus voi sieltä ylemmältä taholta olla tyyliin "tulkitaan sitten joko näin tai näin", kun olisi oleellista joskus tietää ennakkoon mitenkä tulkitaan eikä jäädä odottamaan kruunaa vai klaavaa.

En ollut lopettanut yritystoimintaa itse, koska Verohallinto teki sen minulta kyselemättä. Tapaus oli kieltämättä mutkikas. Asioita mutkisti sekin, että minulle osoitettua TE-virkailijaa ei kiinnostanut mikään. Hän kertoi selvittelevänsä tapausta ja palaavansa asiaan, mutta lähtikin - tai sai lähtöpassit - muualle töihin ja jätti kaiken levälleen. Ja taas aloitettin kaikki alusta.

Olin tehnyt töitä 25 vuotta palkollisena ja yrittäjänä, enkä tuntenut työkkärin asioita ja sosiaalitukijärjestelmää ollenkaan, kun en ollut ollut niiden kanssa missään tekemisissä. Niistä lähtökohdista oli mahdotonta tapella viranomaisrintamaa vastaan.