Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela perii 17000 euroa työttömältä freelancerilta

Sirkus nimeltä TE-toimisto
08.08.2022 |

Turun Sanomat kirjoitti aiemmin aiheesta (maksumuurin takana), tässä Verkkouutisten referaatti uutisesta. Tarinan työtön freelancer olen minä. Asian ydin on se, että TE-toimisto voi milloin vain "tulkitsemalla" lakia tehdä tämän tempun kenelle tahansa. Sinullekin, mikäli yrität itse työllistää itseäsi.

Aion viedä asian niin päätyyn kuin mahdollista, eli Aviin ja Eduskunnan oikeusasiamiehelle. Mikäli sinulle on aiheeseen näkökulmia tai haluat tarjota apua, kirjoita alle.

Olen tilanteessa, jossa en ole saanut kolmeen kuukauteen mitään tukea mistään, asuntolaina jäähyllä, lomat peruttu ja kaikki voimavarat menevät tähän täysin rurhaan sirkukseen. Toimeentulotukea ei tipu kevään tulojen ja vaimon pienen palkan takia.

Koko kesän Kela on syyttänyt minulle TE-toimistoa ja TE-toimisto Kelaa tilanteesta. Poinrri on se, että Kela on kassakone, joka laulaa vain, kun TE-toimisto päättää ja käyttää leimasinta. Kaikki pesevät kätensä tilanteessa.

https://www.verkkouutiset.fi/a/tyoton-ahdingostaan-tslle-tama-viranomai…

Kommentit (394)

Vierailija
101/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa myös rehellisyydestä sakotetaan tai liiallisesta tunnollisuudesta joutuu mm. Te toimiston taholta selvitystöihin. Eli tästä oppineena te toimiston turhakkeille ei kannata liikaa puhua ja ilmoitella mitään. Esim jos käyt lomalla ulkomailla älä missään tapauksessa sano sitä te toimistolle.

Vierailija
102/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän tämä systeemin ihanuus piilee. Toisaalta työttömiä syyllistetään tauotta "kotona makoilemisesta" mutta jos työtön erehtyy tekemään jotain muutaman satasen laskutushommia, niin sittenhän onkin täysiverinen yrittäjä, ja eihän sellainen mitään tukia tarvitse! Systeemi on toisin sanoen sellainen, että joko olet täysin työtön, etkä tee mitään tai sitten työllistyt kokopäivätöihin, etkä saa mitään tukia. Kaikki silppu- ja freelancehommat ovat kuitenkin jäykän järjestelmän kannalta myrkkyä ja niistä tulee melkein varmasti ennen pitkää jotain ongelmia. Juuri nämä ovat niitä pahamaineisia kannustusloukkuja, jotka varmistavat, että työttömän ei kannata yrittää omin nokkineen yhtään mitään.

Myöskään opiskelu työttömänä ei ole sallittua. Se on sinällään perusteltua, opiskeluunhan on muut tukimuodot, mutta alanvaihtajalla saattaa olla kaikki opintotuet jo käytettynä, eikä työtön voi saada aikuiskoulutustukea toisin kuin työssä oleva.

Moni voisi aivan hyvin etsiä aktiivisesti töitä, opiskella samalla ja työpaikan saadessaan tarttua siihen heti, mutta systeemi ei mahdollista tätä.

Työttömyyspäivärahalla saa nykyään opiskella, mutta ei mitä tahansa. Yritin tiedustella että mitä sillä saa opiskella ja vastaus oli: se riippuu työttömästä, mikä katsotaan työllistäväksi alaksi kenenkin kohdalla. Kysyin mitä MINÄ saan opiskella? Vastakysymys tuli heti : no mitä sinä haluat opiskella? Minä : no sitä mitä annetaan opiskella, eli mikä ala minulle on työllistävä ala? Jankattiin samaa asiaa eri sanoilla. Minä olisin halukas opiskelemaan mitä tahansa alaa joka työllistää mutta viranomaiset eivät tiedä mikä ala minua työllistäisi. Pitäisi siis käytännössä hakea jonnekin kouluun, tulla valituksi ja sitten viranomaiset päättävät saako opiskella tuella, onko se just minulle työllistävä ala. Jos eivät hyväksy, opintotuki on 250€/ kk lainaa en saa enää. Jos en aloita opiskelua, tulee 3 kk karenssi. Yhtä kaikki, lopputulos on se että tulot tippuu -50% -100%. Ei kannusta opiskelemaan. Olen siis työttömänä, toimettomana kuten byrokraatti haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkähommissa voi nopeasti käydä niin, että tulot eivät juurikaan nouse työttömyyteen verrattuna, koska tukia leikataan ja lakkautetaan mielivaltaisilla tulolaskemilla. Ilmeisesti on tarkoituksella jätetty tulkinnanvaraa, että voidaan säästää tukikuluissa aina kun on tilaisuus.

Siksi en mene pätkähommiin vaan makaan työttömänä kotona.

Minulle kävi juuri kuten kirjoitit. Olin vuoden huonosti palkatussa pätkätyössä. Sain työttömänä noin 650 euroa kuukaudessa. Töissä sain noin 1400 euroa kuukaudessa, mutta auton pitäminen työmatkoihin maksoi aika monta sataa kuukaudessa, eli käteen jäävä osuus oli vain vähän suurempi kuin työttömänä.

Työsuhteen päätyttyä saan tukea noin 700 euroa kuussa, olen siis ansiosidonnaisella ja asumistuki 80 euroa kuukaudessa lakkautettiin, koska ansiosidonnainen on niin iso. :  )  

Vierailija
104/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän tämä systeemin ihanuus piilee. Toisaalta työttömiä syyllistetään tauotta "kotona makoilemisesta" mutta jos työtön erehtyy tekemään jotain muutaman satasen laskutushommia, niin sittenhän onkin täysiverinen yrittäjä, ja eihän sellainen mitään tukia tarvitse! Systeemi on toisin sanoen sellainen, että joko olet täysin työtön, etkä tee mitään tai sitten työllistyt kokopäivätöihin, etkä saa mitään tukia. Kaikki silppu- ja freelancehommat ovat kuitenkin jäykän järjestelmän kannalta myrkkyä ja niistä tulee melkein varmasti ennen pitkää jotain ongelmia. Juuri nämä ovat niitä pahamaineisia kannustusloukkuja, jotka varmistavat, että työttömän ei kannata yrittää omin nokkineen yhtään mitään.

Myöskään opiskelu työttömänä ei ole sallittua. Se on sinällään perusteltua, opiskeluunhan on muut tukimuodot, mutta alanvaihtajalla saattaa olla kaikki opintotuet jo käytettynä, eikä työtön voi saada aikuiskoulutustukea toisin kuin työssä oleva.

Moni voisi aivan hyvin etsiä aktiivisesti töitä, opiskella samalla ja työpaikan saadessaan tarttua siihen heti, mutta systeemi ei mahdollista tätä.

Mää sain opiskeltua työttömyysetuudella kun täytin ehdot, ja suoritin kiltisti opinnot loppuun, ei tullu vääntöä asiasta, tosin edelleen työtön, ei hyödyttäny opiskelut ainakaa tässä vaiheessa xD

Kiinnostaa yrittäjyys jossain vaiheessa ja silloin nää kaupan alan opinnot saattaa vaikuttaa taustalla.

Ideana oli että vuosi tai pari normi myyjä duunia väliin pohjaksi, no eipä sitä mihinkää pääse ilman alan kokemusta että jee.

Vierailija
105/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto noudattaa lakia ja jos ilmenee, että asiakas työllistää itsensä yrittäjänä, niin lain mukaan se on maksajalle kerrottava. Maksaja tekee asiasta päätöksen ja siitä voi valittaa.

Niin, mutta työssa on ollut kyse sivutoimisesta yrittäjyydestä, jonka ei pitäisi olla este työttömyysetuuden maksamiselle. Kokoaikainen yrittäjyys on.

Mutta tämä ap:n tapaus on hyvä osoitus siitä, miten riskaabelia työttömälle on yrittää työllistää itse itseään ellei ryhdy kertaheitolla kokopäiväiseksi yrittäjäksi. Tälläkin palstalla on ehdotettu monesti kaikenlaista lisätienestin hankkimista työttömille, eivätkä kaikki ole halunneet uskoa, jos joku on kertonut, että siinä voi käydä huonosti.

Työtönhän ei saa edes harrastaa, jos se katsotaan jotenkin menevän yhteen "yrittäjyyden" kanssa tai olevan este työllistymiselle. Olen itse valmistunut taiteilijaksi ja meille teroitettiin jo koulussa, että vaikka teillä ei olisi yritystä tai toiminimeä, te ette saa ikinä kertoa TE-toimistolle, että teillä on vuokrattuna työtila. Vaikka kävisitte maalamaassa siellä myrkkymaaleilla (joita kaikki vesivärejä ja guassia lukuunottamatta ovat) vain kerran kuussa ja maksatte vuokraa 20€ käyttökerta, koulutuksenne takia teidät katsotaan TE-toimistossa yrittäjäksi ja tadaa, teillä on yritys! Ette saa sentin senttiä tukea.

Itse opiskelen kansalaisopistossa, mutta en tosiaankaan ole kertonut työkkärille asiasta, enkä kerrokaan, koska sen voidaan katsoa haittaavan työn vastaanottamista, vaikka tunteja on 4 viikossa iltaisin. On silti, nekin 4h viikosta voisin olla töissä, mutta ai kamala, en ole, enkä varmaan pääsekään, joten karenssi.

Avoimen yliopiston opiskeluja kannattaa tehdä ulkomaalaisissa yliopistoissa verkossa, koska muutoin tästäkin rokotetaan työtöntä ja sanotaan, että "Ahaa, 3kk avoimen yliopiston kurssi kesällä heprean kielestä? Päätoiminen opiskelija! Et voi ottaa työtä vastaan, karenssi!"

Ja lakihan ei sano että tuollaisia yksittäisiä kursseja ei työttömänä voisi ottaa vaan tuo on työkkärin omia tulkintoja. Kela tulkitsee asiaa ihan toiselta kannalta eli on opiskelija vasta kun on suorittamassa jotain tutkintoa. Silti työttömän on pakko hyppiä työkkärin pillin mukaan koska nuo määrää sävelet.

Lisäksi tilanne on se, että huonoimmillaan työkkäri julistaa opiskelijaksi eli ei saa työttömyystukea ja kela toteaa ettei todellakaan ole opiskelija eikä saa opiskelijoiden tukea. 

Vierailija
106/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti moni haluaisi yrittää freelancer tyylillä. Ilmeisesti tulojen määrä pitää jotenkin merkitä kaavakkeeseen joka kuu tai heti kun saa tiedot, siitä sitten joku miinustaa tai plussaa. Ja verojen maksu ensin. Aikamoinen byrokratia syntyy.

TE-toimistoa ei kiinnostaa tulojen määrä vaan yritystoimintaan käytetty aika. Työttömyyskorvauksen saannin ehtona on, että voit ottaa kokoaikaista työtä vastaan, ja jos TE-toimisto katsoo, että yritystoiminta on sen verran aikaa vievää, että et voi enää ottaa kokopäivätyötä vastaan, oikeus työttömyysetuuteen menee.

Periaatteessa siis työttömyysrahan voi menettää, vaikka tulot yritystoiminnasta on 0 €. Päätökset myös tehdään tapauskohtaisesti eli et voi varmasti etukäteen tietää, miten käy.

Ja siksi tähän voi joutua harrastuksistakin. Kirjoittaminen, musiikki, käsityöt. Joltain evättiin tuki siksi, että oli kaverin työpaikalla kirpparilla keittämissä kahvia (ja samalla seurusteli kaverin kanssa).

Niinpä. Ihan sairas systeemi. Tiukan tulkinnan mukaanhan tuo tarkoittaisi, että esim. työtön toimittaja tai kirjailija ei saisi keksiä lapsilleen omasta päästä iltasatuja, työtön kösityön opettaja ei saisi korjata lastensa vaatteita tai ommella lapsilleen vaatteita, jne.  Luojan kiitos oma alani on sisätyötä, niin ei voi tulla karenssia liikunnasta. Karua olisi, jos olisi vaikka työtön liikunnanope tai entinen ammattiurheilija - silloinhan ei saisi edes lenkkeillä ja aamuvenyttelykin saatettaisiin tulkita luvattomaksi ammatinharjoittamiseksi.

Herää vain kysymys, miksi työtön ilmoittaa työkkäriin kirjoittavansa lehtiin, myyvänsä villasukkia netissä tai vetävänsä jumppaa tiistaisin? Noilla sinun esimerkeilläsihän ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, vaan jokainen saa niitä tehdä.

Työtön ei välttämättä saa, kuten on monesti huomattu. Ei siis tarvitse itse ilmoittaa, vaan voi jotain muuta kautta jäädä kiinni.

Ja periaatteessa lain mukaan pitää ilmoittaa Kelalle kaikki tulot, eli jos siis niistä kirjoituksistaan tai villasukistaan yms. saa rahaa, niin ne tulisi ilmoittaa. Tietenkin moni jättää ilmoittamatta ja tekee pimeästi.

Höpö höpö, et kai nyt tosissasi väitä, ettei työtön saa kertoa lapselleen iltasatua tai käydä lenkillä?

Ja villasukkien myynnissä ei jää useinkaan edes voitolle, joten mitään ilmoitettavaa tuloakaan ei tule.

Vierailija
107/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa myös rehellisyydestä sakotetaan tai liiallisesta tunnollisuudesta joutuu mm. Te toimiston taholta selvitystöihin. Eli tästä oppineena te toimiston turhakkeille ei kannata liikaa puhua ja ilmoitella mitään. Esim jos käyt lomalla ulkomailla älä missään tapauksessa sano sitä te toimistolle.

Nykyään saa kyllä käydä ulkomailla ihan pelkäämättä TE-toimistoa Pitää vain olla tavoitettavissa puhelimella tai sähköpostilla eli jos lomamatkan aikana työkkäri yrittää ottaa yhteyttä, kannattaa vastata.

Vierailija
108/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä tilanne aloittajalla! Auttaisin jos yhtään mitenkään osaisin. Kaikki myötätunto sinun puolella.

Vierailija
109/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti moni haluaisi yrittää freelancer tyylillä. Ilmeisesti tulojen määrä pitää jotenkin merkitä kaavakkeeseen joka kuu tai heti kun saa tiedot, siitä sitten joku miinustaa tai plussaa. Ja verojen maksu ensin. Aikamoinen byrokratia syntyy.

TE-toimistoa ei kiinnostaa tulojen määrä vaan yritystoimintaan käytetty aika. Työttömyyskorvauksen saannin ehtona on, että voit ottaa kokoaikaista työtä vastaan, ja jos TE-toimisto katsoo, että yritystoiminta on sen verran aikaa vievää, että et voi enää ottaa kokopäivätyötä vastaan, oikeus työttömyysetuuteen menee.

Periaatteessa siis työttömyysrahan voi menettää, vaikka tulot yritystoiminnasta on 0 €. Päätökset myös tehdään tapauskohtaisesti eli et voi varmasti etukäteen tietää, miten käy.

Ja siksi tähän voi joutua harrastuksistakin. Kirjoittaminen, musiikki, käsityöt. Joltain evättiin tuki siksi, että oli kaverin työpaikalla kirpparilla keittämissä kahvia (ja samalla seurusteli kaverin kanssa).

Niinpä. Ihan sairas systeemi. Tiukan tulkinnan mukaanhan tuo tarkoittaisi, että esim. työtön toimittaja tai kirjailija ei saisi keksiä lapsilleen omasta päästä iltasatuja, työtön kösityön opettaja ei saisi korjata lastensa vaatteita tai ommella lapsilleen vaatteita, jne.  Luojan kiitos oma alani on sisätyötä, niin ei voi tulla karenssia liikunnasta. Karua olisi, jos olisi vaikka työtön liikunnanope tai entinen ammattiurheilija - silloinhan ei saisi edes lenkkeillä ja aamuvenyttelykin saatettaisiin tulkita luvattomaksi ammatinharjoittamiseksi.

Herää vain kysymys, miksi työtön ilmoittaa työkkäriin kirjoittavansa lehtiin, myyvänsä villasukkia netissä tai vetävänsä jumppaa tiistaisin? Noilla sinun esimerkeilläsihän ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, vaan jokainen saa niitä tehdä.

Työtön ei välttämättä saa, kuten on monesti huomattu. Ei siis tarvitse itse ilmoittaa, vaan voi jotain muuta kautta jäädä kiinni.

Ja periaatteessa lain mukaan pitää ilmoittaa Kelalle kaikki tulot, eli jos siis niistä kirjoituksistaan tai villasukistaan yms. saa rahaa, niin ne tulisi ilmoittaa. Tietenkin moni jättää ilmoittamatta ja tekee pimeästi.

Höpö höpö, et kai nyt tosissasi väitä, ettei työtön saa kertoa lapselleen iltasatua tai käydä lenkillä?

Ja villasukkien myynnissä ei jää useinkaan edes voitolle, joten mitään ilmoitettavaa tuloakaan ei tule.

No tuo iltasadun kertominen ja lenkillä käynti nyt on tietenkin sallittua.

Ei sillä ole väliä, jääkö voitolle vai ei. Kela kehottaa kyllä tulojen lisäksi ilmoittamaan myös materiaalikulut. (Olen asiaa joskus tiedustellut.)

Vierailija
110/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyspäivärahalla saa nykyään opiskella, mutta ei mitä tahansa. Yritin tiedustella että mitä sillä saa opiskella ja vastaus oli: se riippuu työttömästä, mikä katsotaan työllistäväksi alaksi kenenkin kohdalla. Kysyin mitä MINÄ saan opiskella? Vastakysymys tuli heti : no mitä sinä haluat opiskella? Minä : no sitä mitä annetaan opiskella, eli mikä ala minulle on työllistävä ala? Jankattiin samaa asiaa eri sanoilla. Minä olisin halukas opiskelemaan mitä tahansa alaa joka työllistää mutta viranomaiset eivät tiedä mikä ala minua työllistäisi. Pitäisi siis käytännössä hakea jonnekin kouluun, tulla valituksi ja sitten viranomaiset päättävät saako opiskella tuella, onko se just minulle työllistävä ala. Jos eivät hyväksy, opintotuki on 250€/ kk lainaa en saa enää. Jos en aloita opiskelua, tulee 3 kk karenssi. Yhtä kaikki, lopputulos on se että tulot tippuu -50% -100%. Ei kannusta opiskelemaan. Olen siis työttömänä, toimettomana kuten byrokraatti haluaa.

Kun ensin katsotaan, mikä on ammattisi ja työllistääkö se. Minä sairaanhoitajana en pääse opiskelemaan puutarhuriksi, koska minulla on työllistävä tutkinto eikä tällä alueella ole tarvetta puutarhureille.

Työttömänä saisin tukea mukavasti vähän yli 1500 e/kk, joten olisin tuloineni aivan eri kastissa kuin muut opiskelijat. Onko se oikein?

Tulevaisuudessa työttömät saavat opiskella entistä vapaammin, mutta myös joutuvat keskeyttämään opintonsa nykyistä useammin, jos töitä kuitenkin löytyy eikä opiskelu ole enää pätevä syy olla menemättä töihin. Omaehtoinen opiskelu loppuu nykymuotoisena kokonaan.

Vierailija
111/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään saa kyllä käydä ulkomailla ihan pelkäämättä TE-toimistoa Pitää vain olla tavoitettavissa puhelimella tai sähköpostilla eli jos lomamatkan aikana työkkäri yrittää ottaa yhteyttä, kannattaa vastata.

Ei kannata lähteä ulkomaille, et ole työmarkkinoiden käytettävissä. Ja milläköhän rahoilla työtön edes voi matkustaa?!

Vierailija
112/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeeksi työkkärin kanssa asuville. Älä kerro elämästäsi mitään. Enintään, että makaat sohvalla ja katsot televisiota.

Kaikesta mitä sanot tekeväsi, voidaan vetää tuet alta. Jos yrität antaa vaikutelman, että olet aktiivinen, käy huonosti. Moni on maksanut kalliit oppirahat kertomalla että opiskelee netissä kieliä tms, auttaa ystävää/ulkoiluttaa vanhuksia, neuloi sukkia, tekee koruja jne.

Vierailija
113/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto noudattaa lakia ja jos ilmenee, että asiakas työllistää itsensä yrittäjänä, niin lain mukaan se on maksajalle kerrottava. Maksaja tekee asiasta päätöksen ja siitä voi valittaa.

Niin, mutta työssa on ollut kyse sivutoimisesta yrittäjyydestä, jonka ei pitäisi olla este työttömyysetuuden maksamiselle. Kokoaikainen yrittäjyys on.

Mutta tämä ap:n tapaus on hyvä osoitus siitä, miten riskaabelia työttömälle on yrittää työllistää itse itseään ellei ryhdy kertaheitolla kokopäiväiseksi yrittäjäksi. Tälläkin palstalla on ehdotettu monesti kaikenlaista lisätienestin hankkimista työttömille, eivätkä kaikki ole halunneet uskoa, jos joku on kertonut, että siinä voi käydä huonosti.

Työtönhän ei saa edes harrastaa, jos se katsotaan jotenkin menevän yhteen "yrittäjyyden" kanssa tai olevan este työllistymiselle. Olen itse valmistunut taiteilijaksi ja meille teroitettiin jo koulussa, että vaikka teillä ei olisi yritystä tai toiminimeä, te ette saa ikinä kertoa TE-toimistolle, että teillä on vuokrattuna työtila. Vaikka kävisitte maalamaassa siellä myrkkymaaleilla (joita kaikki vesivärejä ja guassia lukuunottamatta ovat) vain kerran kuussa ja maksatte vuokraa 20€ käyttökerta, koulutuksenne takia teidät katsotaan TE-toimistossa yrittäjäksi ja tadaa, teillä on yritys! Ette saa sentin senttiä tukea.

Itse opiskelen kansalaisopistossa, mutta en tosiaankaan ole kertonut työkkärille asiasta, enkä kerrokaan, koska sen voidaan katsoa haittaavan työn vastaanottamista, vaikka tunteja on 4 viikossa iltaisin. On silti, nekin 4h viikosta voisin olla töissä, mutta ai kamala, en ole, enkä varmaan pääsekään, joten karenssi.

Avoimen yliopiston opiskeluja kannattaa tehdä ulkomaalaisissa yliopistoissa verkossa, koska muutoin tästäkin rokotetaan työtöntä ja sanotaan, että "Ahaa, 3kk avoimen yliopiston kurssi kesällä heprean kielestä? Päätoiminen opiskelija! Et voi ottaa työtä vastaan, karenssi!"

Ja lakihan ei sano että tuollaisia yksittäisiä kursseja ei työttömänä voisi ottaa vaan tuo on työkkärin omia tulkintoja. Kela tulkitsee asiaa ihan toiselta kannalta eli on opiskelija vasta kun on suorittamassa jotain tutkintoa. Silti työttömän on pakko hyppiä työkkärin pillin mukaan koska nuo määrää sävelet.

Lisäksi tilanne on se, että huonoimmillaan työkkäri julistaa opiskelijaksi eli ei saa työttömyystukea ja kela toteaa ettei todellakaan ole opiskelija eikä saa opiskelijoiden tukea. 

Ei tuo ole mikään työkkärin oma keksintö, ihan se on eduskunnan säätämässä laissa kirjoitettuna. Kela katsoo opiskelijaa etuuden kannalta eli täyttääkö tarvittavat ehdot, nekin tulevat laista.

Vierailija
114/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo iltasadun kertominen ja lenkillä käynti nyt on tietenkin sallittua.

Ei sillä ole väliä, jääkö voitolle vai ei. Kela kehottaa kyllä tulojen lisäksi ilmoittamaan myös materiaalikulut. (Olen asiaa joskus tiedustellut.)

No se nyt on ihan sama mitä Kela kehottaa. Ei kukaan ilmoita sitäkään jos myy tiskikoneen tori.fi:ssä viidelläkympillä. 

Vierailija
115/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjeeksi työkkärin kanssa asuville. Älä kerro elämästäsi mitään. Enintään, että makaat sohvalla ja katsot televisiota.

Kaikesta mitä sanot tekeväsi, voidaan vetää tuet alta. Jos yrität antaa vaikutelman, että olet aktiivinen, käy huonosti. Moni on maksanut kalliit oppirahat kertomalla että opiskelee netissä kieliä tms, auttaa ystävää/ulkoiluttaa vanhuksia, neuloi sukkia, tekee koruja jne.

Edes harrastuksista ei pidä sanoa mitään, jos kysyvät.

Vierailija
116/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teet jotain sellaista, mistä muille maksetaan palkkaa, niin se katsotaan työhön verrattavaksi tekemiseksi. Ja miksipä ei katsottaisi, koska jos teet hoiva-avustajan töitä tai olet yrittäjä, niin et ole työtön.

Vierailija
117/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen tosiasia taitaa olla se, että jos meinaa varmistaa Kela-tukien pysyvyyden osa-aika yrittäjänä, kannattaa satunnaisia töitä tehdä vain pimeänä ja palkka ottaa palkka suoraan käteisenä tai vaihtoehtoisesti perustaa ulkomaille rekisteröity yritys ja avata sille pankkitili ulkomaille ja toimeksiantaja maksaa tulot suoraan sinne (maahan, jossa on vahva pankkisalaisuus).

Vierailija
118/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin voit uskoa ja toivoa mutta jos joku virkailija päättää kiusalla laittaa sinulle työvoinapoliittisen toimenpiteen loman ajalle, niin joudut keskeyttämään lomasi. Kusipäitä siellä nimittäin riittää joukossa. Itselläni on tällainen kokemys: te-virkailija oli ilmoittamani lomam aikana laittanut sähköiseen postiin määräyksen hakea 2 viikkoa kestävää määräaikaisuutta. En huomannut hakea ja tästä tuli karenssi. Myöhemmin Suomessa huomasin ettei määräystä ollut edes postitettu(laki vaatii) vaan ainoastaam sähköisesti. Pyysin perumaan karensin ja selvitystä virkailijan toiminnasta. Valitun muutoksenhakulautakuntaan ja lopulta vakuutus- tai hallinto-oikeuteen. Muistam ilmoittaneeni myös poliisille virkamuesaseman väärinkäytöstä. Voitin lopulta keissin 1 .5 vuoden väännön jälkeen ja karenssim ajalta menetetyt tuet maksettiin takautuvasti.

Vierailija
119/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole mikään työkkärin oma keksintö, ihan se on eduskunnan säätämässä laissa kirjoitettuna. Kela katsoo opiskelijaa etuuden kannalta eli täyttääkö tarvittavat ehdot, nekin tulevat laista.

Ei siellä missään sanota ettei työtön voi opiskella yksittäisiä kursseja. Tulkinta tulee siitä että nuo katsoo että yksittäisen kurssin ottamalla työtön ei voi samalla hakea työtä mikä taas on täysin käytännönvastainen ja naurettava ylitulkinta mutta sen kanssa on vaan elettävä. Lisäksi jos olet jo opiskellut työn ohella ennen kuin jäät työttömäksi niin voit hyvin helposti saada luvan jatkaa niitä opintojasi työttömänä. Jos taas et niin ihan samoihin opintoihin ei saa käytännössä lupaa mitenkään eli kunnon kaksoisstandardit. 

Vierailija
120/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata lähteä ulkomaille, et ole työmarkkinoiden käytettävissä. Ja milläköhän rahoilla työtön edes voi matkustaa?!

On aivan sallittua nykyään, kuten jo sanoin. Pitää vain olla tavoitettavissa normaalilla tavalla eli vastata puheluun, sähköpostiin tai viimeistään viestiin, jossa kehotetaan ottamaan yhteyttä.

Eikä kaikki työttömät ole peeaa. Ja halvallakin voi matkustaa.

Itse en ole ikinä matkaillut niin paljon kuin työttömänä ollessani, koska silloinhan sitä aikaa on!