Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela perii 17000 euroa työttömältä freelancerilta

Sirkus nimeltä TE-toimisto
08.08.2022 |

Turun Sanomat kirjoitti aiemmin aiheesta (maksumuurin takana), tässä Verkkouutisten referaatti uutisesta. Tarinan työtön freelancer olen minä. Asian ydin on se, että TE-toimisto voi milloin vain "tulkitsemalla" lakia tehdä tämän tempun kenelle tahansa. Sinullekin, mikäli yrität itse työllistää itseäsi.

Aion viedä asian niin päätyyn kuin mahdollista, eli Aviin ja Eduskunnan oikeusasiamiehelle. Mikäli sinulle on aiheeseen näkökulmia tai haluat tarjota apua, kirjoita alle.

Olen tilanteessa, jossa en ole saanut kolmeen kuukauteen mitään tukea mistään, asuntolaina jäähyllä, lomat peruttu ja kaikki voimavarat menevät tähän täysin rurhaan sirkukseen. Toimeentulotukea ei tipu kevään tulojen ja vaimon pienen palkan takia.

Koko kesän Kela on syyttänyt minulle TE-toimistoa ja TE-toimisto Kelaa tilanteesta. Poinrri on se, että Kela on kassakone, joka laulaa vain, kun TE-toimisto päättää ja käyttää leimasinta. Kaikki pesevät kätensä tilanteessa.

https://www.verkkouutiset.fi/a/tyoton-ahdingostaan-tslle-tama-viranomai…

Kommentit (394)

Vierailija
261/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia olen tehnyt pimeänä freelancer töitä koska tiedän ettei TE toimistot ja kela ole minun tai kenenkään tosiystäviä. Ei kannata luottaa. Laissa pitäiis määrätä selvästi kevytyrittäjyys ja kokonaisvaltaine yrittäjyys ja niiden erot ettei tulisi tällaisia tilanteita ja ihmiset uskaltaisivat yrittää. Ampuvat siis itseään jalkaan tämä yhteiskunta ja tuovat harmaata taloutta kun eivät tee asialle mitään.

Luultavasti et ole myöskään hoitanut lakisääteisiä velvoitteitasi, kuten ottanut YEL-vakuutusta ja ilmoittanut tuloista verottajalle. Seurauksena voi olla tukien takaisinperintä ja melkoiset vero - ja alv-mätkyt, sekä liiketoimintakielto velvoitteiden laiminlyönnin takia. Pankit ja verottaja kyllä tekevät yhteistyötä, ei tuloja voi nykyään piilotella samalla tavalla kuin joskus historiassa, ei edes ulkomaille.

Vierailija
262/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa tässä ketjussa on se, että kansa jaksaa purnata siitä että pitäisi elää lakien ja säännösten mukaan, eikä veroilta voi vaan välttyä jos meinaa jatkaa liiketoimintaa. Maksut täytyy vaan maksaa ja raha olla olemassa sinä päivänä kun laskussa on eräpäivä, ei sille voi mitään. Oikeusmurha ei ole se, että on itse hoitanut asiansa huonosti tai jättänyt hoitamatta kokonaan, ja tulee maksun aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis ei kannata tehdä töitä. Edes yrittää

Vierailija
264/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- opiskelu uuteen ammattiin käy edelleen, mutta en edes veronmaksajana (ex-työttömänä) toivo, että työttömyysetuudella koulututaan aloille, jotka eivät työllistä, esim. media-ala, toimistotehtävät, personal trainer.

Nuo mainitsemasi alat työllistävät. Tälläkin hetkellä palkkansa saavat useat media-alan työntekijät, personal trainerit ja toimistosihteerit. Taiteilijoilla on töitä, humanisteilla on töitä. Totta on, ettei niitä työpaikkoja ole yhtä paljon kuin lähihoitajilla, mutta Suomi ei elä pelkästään sote-alan työntekijöillä ja on suuri virhe pitää yllä käsitystä, että vain hoitajaksi tai insinööriksi saa kouluttautua. 

Vierailija
265/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol vaan ap:lle

Vierailija
266/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän tämä systeemin ihanuus piilee. Toisaalta työttömiä syyllistetään tauotta "kotona makoilemisesta" mutta jos työtön erehtyy tekemään jotain muutaman satasen laskutushommia, niin sittenhän onkin täysiverinen yrittäjä, ja eihän sellainen mitään tukia tarvitse! Systeemi on toisin sanoen sellainen, että joko olet täysin työtön, etkä tee mitään tai sitten työllistyt kokopäivätöihin, etkä saa mitään tukia. Kaikki silppu- ja freelancehommat ovat kuitenkin jäykän järjestelmän kannalta myrkkyä ja niistä tulee melkein varmasti ennen pitkää jotain ongelmia. Juuri nämä ovat niitä pahamaineisia kannustusloukkuja, jotka varmistavat, että työttömän ei kannata yrittää omin nokkineen yhtään mitään.

Myöskään opiskelu työttömänä ei ole sallittua. Se on sinällään perusteltua, opiskeluunhan on muut tukimuodot, mutta alanvaihtajalla saattaa olla kaikki opintotuet jo käytettynä, eikä työtön voi saada aikuiskoulutustukea toisin kuin työssä oleva.

Moni voisi aivan hyvin etsiä aktiivisesti töitä, opiskella samalla ja työpaikan saadessaan tarttua siihen heti, mutta systeemi ei mahdollista tätä.

Työttömyyspäivärahalla saa nykyään opiskella, mutta ei mitä tahansa. Yritin tiedustella että mitä sillä saa opiskella ja vastaus oli: se riippuu työttömästä, mikä katsotaan työllistäväksi alaksi kenenkin kohdalla. Kysyin mitä MINÄ saan opiskella? Vastakysymys tuli heti : no mitä sinä haluat opiskella? Minä : no sitä mitä annetaan opiskella, eli mikä ala minulle on työllistävä ala? Jankattiin samaa asiaa eri sanoilla. Minä olisin halukas opiskelemaan mitä tahansa alaa joka työllistää mutta viranomaiset eivät tiedä mikä ala minua työllistäisi. Pitäisi siis käytännössä hakea jonnekin kouluun, tulla valituksi ja sitten viranomaiset päättävät saako opiskella tuella, onko se just minulle työllistävä ala. Jos eivät hyväksy, opintotuki on 250€/ kk lainaa en saa enää. Jos en aloita opiskelua, tulee 3 kk karenssi. Yhtä kaikki, lopputulos on se että tulot tippuu -50% -100%. Ei kannusta opiskelemaan. Olen siis työttömänä, toimettomana kuten byrokraatti haluaa.

Kun ensin katsotaan, mikä on ammattisi ja työllistääkö se. Minä sairaanhoitajana en pääse opiskelemaan puutarhuriksi, koska minulla on työllistävä tutkinto eikä tällä alueella ole tarvetta puutarhureille.

Työttömänä saisin tukea mukavasti vähän yli 1500 e/kk, joten olisin tuloineni aivan eri kastissa kuin muut opiskelijat. Onko se oikein?

Tulevaisuudessa työttömät saavat opiskella entistä vapaammin, mutta myös joutuvat keskeyttämään opintonsa nykyistä useammin, jos töitä kuitenkin löytyy eikä opiskelu ole enää pätevä syy olla menemättä töihin. Omaehtoinen opiskelu loppuu nykymuotoisena kokonaan.

No heillä on kyllä tiedossa minun ammattini ja kaikki koulutukseni ja myös kaikki ammattitautini, että en mitään noista edellisistä voi tehdä enää.  Silti tämä yli 30v samaa työtä tehnyt nainen ja minuakin jo 90-luvulla palvellut ihminen ei osannut sanoa yhtään koulutusta joka minulle sopisi ja minut työllistäisi. Tällainen palkattu asiantuntija meillä toimistossa töissä. Jo 90-luvulla halusin vaihtaa ammattia ja pyysin päästä tietotekniikan kurssille. Aina hakemus hylättiin, kerta toisensa jälkeen ja tuttavani sanoi että hän on nämä asiat opiskellut jo kauppakoulussa ja silti pitää mennä aina uudelleen tietotekniikkaa kertaamaan. Minä lainasin sitten rahat ja menin omakustanteisesti iltakurssille. Kävin luonnollisesti kertomassa työvoimatoimistossa tästä ja sain vastauksen "tulethan sitten meidänkin kurssille!". No yritin mutta ei kelvannut. Tämä sama nainen nyt 30v jälkeen ei osannut edelleenkään kertoa että mikä ala työllistää ja mitä minun kannattaisi opiskella ja mitä opiskelua viranomaiset voisi puoltaa. Tämän tason "asiantuntijoita" meillä on töissä. 

Vierailija
267/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksen pitää tuottaa voittoa niin paljon, että saat hoidettua kaikki lakisääteiset maksut ja pystyt vielä elämään. Raha ei tule mistään tyhjästä, se tulee ainoastaan tehdystä työstä jonka hinta pitää laskea sellaiseksi että yritys kannattaa. Palvelu pitää suunnitella niin, että sille on todellista tarvetta eli maksajia. Yritys ei voi perustua haaveiluun eikä yrittäjä paukuttele kotona henkseleitä, jos ei satu olemaan helvetisti puskurirahaa. Yrittäjä joutuu tekemään kovasti töitä rahansa eteen, paljon enemmän kuin palkansaaja. Jos ei jaksa tehdä töitä noin 200-300 tuntia kuussa, yritystä on ihan turha perustaa. Suomessa yrittäjä joutuu tienaamaan noin kaksinkertaisesti palkansaajaan verrattuna kattaakseen kaikki pakolliset menot ja kulut. Jos töitä ei ole, yritys pitää lopettaa HETI eikä vasta puolen vuoden päästä, kun konkurssi on ovella. Ei muuta kuin ilmoitus verottajalle, YEL-maksut lopetetaan ja sitten sinne TE-toimistoon. Pitää osoittaa, että yritystoiminta on todella loppunut. Työn määrällä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
268/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot ei vaikuta siihen katsotaanko yrittäjyys sivutoimiseksi, tukiin ne toki vaikuttaa, vaan tehdyn työn määrä määrittää sen onko toiminta sivutoimista vai täyspäiväistä, sehän ratkaisee sen estääkö yrittäjyys työtöntä hakemasta ja vastaanottamasta kokopäivätyötä.

Ei määritä. Vastausta montako tuntia tai montako euroa saat tienata ei ole, vaan se katsotaan tapauskohtaisesti. Eli 2022 pärstäkerroin ja TE-tantan menkat määrittää milloin työkkäri alkaa hyppiä jonkun silmille.

Selkeä h/€ määrä pitäisi olla, herran jestas!

Onhan tuosta olemassa ihan selkeät määritykset, ei siinä tapauskohtaisesti katsota kuin paikkakunta ja ko. alalla keskimääräinen ansio.

Käy nyt lukemassa edes aiheeseen liittyvä uutinen.

Siellä ihan selkeästi Te-toimiston asiantuntija kertoo, että ei voi kertoa selkeitä rajoja, mikä on päätoimista ja sivutoimista yrittäjyyttä. Ei ole olemassa mitään raja-arvoja vaan päätös tehdään harkinnan perusteella - rumasti sanottuna työvoimavirkailijan pirullisuuden ja asiakkaan pärstäkertoimen perusteella.

Sama mielivaltaisuus koskee opintoja. On virkailijoiden omassa päätäntävallassa, kuka katsotaan päätoimiseksi tai sivutoimiseksi opiskelijaksi. 

Vierailija
269/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot ei vaikuta siihen katsotaanko yrittäjyys sivutoimiseksi, tukiin ne toki vaikuttaa, vaan tehdyn työn määrä määrittää sen onko toiminta sivutoimista vai täyspäiväistä, sehän ratkaisee sen estääkö yrittäjyys työtöntä hakemasta ja vastaanottamasta kokopäivätyötä.

Ei määritä. Vastausta montako tuntia tai montako euroa saat tienata ei ole, vaan se katsotaan tapauskohtaisesti. Eli 2022 pärstäkerroin ja TE-tantan menkat määrittää milloin työkkäri alkaa hyppiä jonkun silmille.

Onhan tuosta olemassa ihan selkeät määritykset, ei siinä tapauskohtaisesti katsota kuin paikkakunta ja ko. alalla keskimääräinen ansio.

Siellä ihan selkeästi Te-toimiston asiantuntija kertoo, että ei voi kertoa selkeitä rajoja, mikä on päätoimista ja sivutoimista yrittäjyyttä. Ei ole olemassa mitään raja-arvoja vaan päätös tehdään harkinnan perusteella - rumasti sanottuna työvoimavirkailijan pirullisuuden ja asiakkaan pärstäkertoimen perusteella.

Eihän, vaan menee sen tuntimäärän mukaan kuinka paljon se yrittäjyys työllistää. Ap:n velvollisuus ilmoittaa kuinka monta tuntia yrittäjyytensä työllistää ja paljonko tienaa.

Vierailija
270/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu vähän haiskahtaa sille ettei suurin osa ihmistä tiedä edes mitä yhteiskunnassa tapahtuu. Jos meillä nyt kohta noin 400 000 tuhatta ihmistä jotka ei saa töitä sen takia kun luottotiedot menneet. Aika usein tuohon jamaan joutuu verojen ja muiden viranomaispäätösten takia.

Aikaa menee 2-4 vuotta että saa edes mahdollisuutta hoitaa asiaansa kuntoon.

Ihan vertailuna jos tapat jonku kännissä ajamalla ja lusit linnassa vuoden. Niin luottotiedot ei mene. Mutta jos veroja et maksa niin kärsit 4 vuotta.

Vierailija
271/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrityksen pitää tuottaa voittoa niin paljon, että saat hoidettua kaikki lakisääteiset maksut ja pystyt vielä elämään. Raha ei tule mistään tyhjästä, se tulee ainoastaan tehdystä työstä jonka hinta pitää laskea sellaiseksi että yritys kannattaa. Palvelu pitää suunnitella niin, että sille on todellista tarvetta eli maksajia.

Periaatteessa samaa mieltä, mutta eri aloilla on erilaiset taksat. Aloitteleva yrittäjä ei useinkaan voi pyytää yhtä korkeaa hintaa kuin jo pitempää uraa tehnyt, eikä työnopeuskaan ei ole samaa luokkaa. 

Nyt vaikuttaa siltä, että aloittelevalta vaaditaan samanlaista tehoa kuin 10 vuotta alalla olleelta konkarilta. 

Monikaan firma ei tuota voittoa ensimmäisen vuoden aikana. Työttömille yrittäjille pitäisi antaa ainakin sen verran, mieluiten kaksi vuotta aikaa kehittää liikeideaansa ja toimintatapojaan. Nykyisin taitaa olla (naurettavan lyhyt) neljän kuukauden aikaraja, jonka jälkeen tarkistetaan, onko henkilö osa-aikainen vai päätoiminen yrittäjä. Eihän tuossa ajassa ehdi muuta kuin raapaista pintaa oman yrityksensä kanssa. 

Vierailija
272/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei oikeasti oteta sitä kansalaispalkkaa käyttöön? Helpottaisi aivan jäätävän paljon byrokratiaa ja ihmisten turhaa kyttäämistä ja alistamista. Valtion hallintokulutkin pienenisivät.

Se voisi olla vielä progressiivisesti verotettu, että kun alkaa tienata enemmän, niin pikkuhiljaa kansalaispalkan veroprosentti alkaa nousta ja jossain kohtaa tulojen ollessa riittävän korkeat, ei kansalaispalkasta jää mitään käteen.

Vierailija
273/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi viikkoa, sen kauempaa ei saa projekti kerrallaan kestää freelancerina, ettei katsota yrittäjäksi.

Mutta kyllä saa pelko perseessä olla aina kun listoja täyttelee.

Itse olen nyt 3 viikkoa jo odottanut työttömyysilmoituksen käsittelyä. Toimeentulotukihakemus kesti yli 2 viikkoa, sain vähän ilmoituksella että peritään sitten tuesta pois. Tarkoitus oli aloittaa tänään lyhyt opiskelu, mutta TE katsoi, ettei edistä työllistymistäni. Rahaa on viimeeksi tullut kesäkuussa. Joku mainitsi YEL maksut, ei tarvitse maksaa jos ei tienaa yli 8000 e vuosi. Meikäläisen alalla ja iässä ei onnistu enää. Lisäkoulutusta haussa jatkuvasti.

Vierailija
274/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kaikille olisi oltava samat selkeät säännöt ja mahdollisuus sivutoimiseen yrittämiseen.

Minulla on ammatti, joka elättää osa-aikaisesti. Ollessani jonkun aikaa työttömänä, en voinut harjoittaa sivutointa, sillä olisi mennyt katto pään päältä. Kun sain töitä, saatoin taas jatkaa. Ilmotan tulot verottajalle ja maksan tuloveron. Vuositulot jää alle yel-rajan 8 261,71 €, joten sitä eikä alvia tarvitse maksaa.

Jos jäisin uudelleen työttömäksi, joutuisin taas lopettamaan myös osa-aikatyöni. En voisi ottaa riskiä riittääkö raha ruokaan. Joko et tee mitään tai teet takapuoli ruvella. Todella sairas systeemi.

Vierailija
275/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei oikeasti oteta sitä kansalaispalkkaa käyttöön? Helpottaisi aivan jäätävän paljon byrokratiaa ja ihmisten turhaa kyttäämistä ja alistamista. Valtion hallintokulutkin pienenisivät.

Se voisi olla vielä progressiivisesti verotettu, että kun alkaa tienata enemmän, niin pikkuhiljaa kansalaispalkan veroprosentti alkaa nousta ja jossain kohtaa tulojen ollessa riittävän korkeat, ei kansalaispalkasta jää mitään käteen.

Aivan. Tämä olisi se keino millä työllisyys saataisin nousuun. Sitä ei selvästi edes haluta nousuun.

Vierailija
276/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa tässä ketjussa on se, että kansa jaksaa purnata siitä että pitäisi elää lakien ja säännösten mukaan, eikä veroilta voi vaan välttyä jos meinaa jatkaa liiketoimintaa. Maksut täytyy vaan maksaa ja raha olla olemassa sinä päivänä kun laskussa on eräpäivä, ei sille voi mitään. Oikeusmurha ei ole se, että on itse hoitanut asiansa huonosti tai jättänyt hoitamatta kokonaan, ja tulee maksun aika.

Sä et nyt ole sisäistänyt oikein tätä ketjun sanomaa... tässä ei purnata lakien noudattamisesta, vaan ihan älyttömistä laeista ja säännöistä ja niiden noudattamisesta!!! Opettele ymmärtämään luettua.

Vierailija
277/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiin ihan hyvin toimia niin, että työttömänä saa tehdä töitä, mutta jokainen ansaittu euro leikkaa työttömyysturvaa 50 senttiä (käsittääkseni näin on osa-aikatyön kohdalla, joskus aiemmin itselläni oli keikkatyössä). Kun tuloja on riittävästi, ne leikkaavat työttömyysturvan kokonaan. Olisi paljon yksinkertaisempaa ja kannustaisi ottamaan vastaan freelance- ja keikkatöitä, osa-aikatöitä yms.

Nykyisenlainen kyttääminen ja vainoharhainen yrittäjätuputus on silkkaa mielivaltaa ja hankaloittaa työllistämistä. Itse voisin työttömyysaikana yrittää kirjoittaa artikkeleita lehtiin - aiemmin olen tehnyt tätä yhteensä yli kymmenen vuoden ajan, ja voisin nytkin tehdä edes jotain työtä, jonkin verran, ansaita vähän lisätuloja ja siten minulle maksettava tukikin pienenisi. Joten sen luulisi hyödyttävän yhteiskuntaakin. Se myös auttaisi minua saamaan töitä jatkossa, koska työhaastattelussa kuulostaa paremmalta, jos voin sanoa olevani freelancetoimittaja, kuin jos sanon että olen työtön työnhakija. Mutta kun ei niin ei. En uskalla tarjota mitään juttuja lehtiin juuri siksi, että freelancereiden kohtaamia mielivaltaisia yrittäjyyspäätöksiä on silloin tällöin ollut esillä lehdissä.

Vierailija
278/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et nyt ole sisäistänyt oikein tätä ketjun sanomaa... tässä ei purnata lakien noudattamisesta, vaan ihan älyttömistä laeista ja säännöistä ja niiden noudattamisesta!!! Opettele ymmärtämään luettua.

Laki on älytön vain sille, joka on sotkenut asiansa ja joku tulee huomauttamaan asiasta, tai verottaja vaatii osansa. Siitä tässä ketjussa on kyse. Lakeja ja säännöksiä on aina, ja elämä suunnitellaan niin että kykenee toimimaan niiden puitteissa. Niin toimii aikuinen ihminen.

Vierailija
279/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiin ihan hyvin toimia niin, että työttömänä saa tehdä töitä, mutta jokainen ansaittu euro leikkaa työttömyysturvaa 50 senttiä (käsittääkseni näin on osa-aikatyön kohdalla, joskus aiemmin itselläni oli keikkatyössä). Kun tuloja on riittävästi, ne leikkaavat työttömyysturvan kokonaan. Olisi paljon yksinkertaisempaa ja kannustaisi ottamaan vastaan freelance- ja keikkatöitä, osa-aikatöitä yms.

Nykyisenlainen kyttääminen ja vainoharhainen yrittäjätuputus on silkkaa mielivaltaa ja hankaloittaa työllistämistä. Itse voisin työttömyysaikana yrittää kirjoittaa artikkeleita lehtiin - aiemmin olen tehnyt tätä yhteensä yli kymmenen vuoden ajan, ja voisin nytkin tehdä edes jotain työtä, jonkin verran, ansaita vähän lisätuloja ja siten minulle maksettava tukikin pienenisi. Joten sen luulisi hyödyttävän yhteiskuntaakin. Se myös auttaisi minua saamaan töitä jatkossa, koska työhaastattelussa kuulostaa paremmalta, jos voin sanoa olevani freelancetoimittaja, kuin jos sanon että olen työtön työnhakija. Mutta kun ei niin ei. En uskalla tarjota mitään juttuja lehtiin juuri siksi, että freelancereiden kohtaamia mielivaltaisia yrittäjyyspäätöksiä on silloin tällöin ollut esillä lehdissä.

Et ole työtön jos kirjoitat juttuja lehtiin, joten et ole oikeutettu työttömyysturvaan. Silloin hoidat maksusi, hankit asiakkaita ja elätät itsesi yrittäjänä. Tukien tarkoitus on selvästi ymmärretty täysin väärin. Niillä ei voi paikata kannattamatonta yritystoimintaa vaan ne ovat viimesijainen taloudellinen tuki, ei mikään kansalaispalkka ja hupiraha.

Vierailija
280/394 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yrittäjät yleensäkään pistetään eri asemaan? Eikö olisi selkeämpää vaan samalla lailla katsoa tuloja ja leikata korvauksia asteittain jos ja kun tulot ylittävät sovitut rajat? Nykyinen systeemi on kyllä käsittämätön ja asettaa varmasti kansalaisia eriarvoiseen asemaan kun joku virkamies päättää toisen kokopäiväisetä tai osa-aikaisesta yrittäjyydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi