Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen vahvin nainen 2018 Annika Karhu sanoo, että naisvaltaisilla aloilla on henkilökemia ongelmia, OLETKO SAMAA MIELTÄ?

NuoriNaisenAlkuMietteliäänä
07.08.2022 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008984050.html

Karhu kertoo, että miesvaltaisella alalla parasta on, etteivät miehet ajattele niin tunteella.

– Jos nainen suuttuu, se helposti henkilöityy ja kun joku otetaan hampaisiin, sitä jyrsitään niin kauan, että saadaan ärsyke pois. Se on valitettava tosiasia.

Mitä sinä olet mieltä? Oletko samaa mieltä, että naisvaltaisilla aloilla on helposti henkilökemia ongelmia, jotka aiheuttavat ongelmia?

Kommentit (249)

Vierailija
121/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edessäpäin miehet voivat olla niin reiluja ja kivoja. Miesporukka pelasi minut ulos selän takana juonittelemalla yhdestä ylennyksestä, johon halusivat kaverinsa. Kenelläkään ei ollut kai minua vastaan mitään, mutta jeesasivat kaveria, joka muuten ei siinä hommassa pärjännyt. Kun tuo selvisi vaihdoin duunia.

Miehet kyllä pelaa rajuakin valtapeliä, mutta se harvoin on henkilökohtaista. Pidän sitä itsestäänselvänä ja reilunakin.

Miehet "Valtapelaa", naiset "nokittelee" *tai keksikää joku muu ärsyttävä kanamainen termi tähän*

Onhan se Valtapeli toki aina paljon Parempaa, Reilumpaa, Jalompaa ja Oikein. Vai olisko kyseessä sittenkin pelkkää asenteellista sanakikkailua.

Tämä!! Miehet ja naiset tekee ihan samaa mutta näistä käytetään eri sanoja.

Miehet valtapelaa, naiset nokittelee.

Miehet keskustelee, naiset juoruilee.

Miehet heittää läppää, naiset kiusaa.

Miehet selvittää välejä, naiset draamailee.

Jne...

Vierailija
122/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntevasti tullaan kertomaan että näin se on, ja kokemus on vain naisvaltaiselta alalta.

On se kuulkaa miesvaltaisellakin.

Työilmapiirin myrkyttää (tutkitusti!) byrokratia ja huonot vaikutusmahdollisuudet omaan työhön. Nämä toistuvat kaikissa hierarkkisissa työpaikoissa, kunta ja valtio oikein malliesimerkkinä. Olen ollut julkisella sekä mies- että naisvaltaisilla aloilla ja molemmissa on samaa pskanpuhumista ja jonkun sorsimista. Suoranaista kiusaamistakin. Työpaikka ja mm johtamiskulttuuri vaikuttaa paljon, paljon enemmän kuin sukupuoli.

Surullista, että naisoletetut itsekin pitävät yllä myyttiä oman sukupuolensa kyvyttömyydestä ryhmätyöhön. Miehet ei omaa sukupuoltaan samoin mollaa vaikka ihan samat ongelmat on miesvaltaisissakin paikoissa.

Mites sit sukuriidat? Miksi nekin on useimmiten naisten välisiä?

Ööh no ei tosiaan ole? Kyllä meidän suvussa miehet on ne, jotka aloittavat riidat. Eivät myöskään kykene sopimaan niitä vaan katkaisevat välit lopullisesti.

Sama kokemus omast suvusta. Hirvittävät riidat miesten kesken pieneistä materiaalisesta asiasta ja kuvitellusta kunniasta, välit totaalisesti poikki vuosikymmeniä, kenelläkään mitään aietta pyytää anteeksi tai koettaa tehdä sovintoa. Säälittävää. Luulevat kai olevnsa koviakin miehiä ja machoja, mutta ovat vain pikkumaisia ja herkkähipiäisiä egoisteja. 

Työpaikalla en huomaa eroa nais- tai miesvaltaisten paikkojen ilmapiriissä, molemmissa on tullut oltua ja vielä enemmän paikoissa, jotka ovat siltä väliltä. Yhteisöhenki saattaa olla ihan mitä tahansa työntekijöiden sukupuolijakaumasta riippumatta. Yksi tai kaksi mätämunaa voi helposti pilata hyvänkin yhteisön, ja niitä on kyllä ollut miehissä ja naisissa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edessäpäin miehet voivat olla niin reiluja ja kivoja. Miesporukka pelasi minut ulos selän takana juonittelemalla yhdestä ylennyksestä, johon halusivat kaverinsa. Kenelläkään ei ollut kai minua vastaan mitään, mutta jeesasivat kaveria, joka muuten ei siinä hommassa pärjännyt. Kun tuo selvisi vaihdoin duunia.

Miehet kyllä pelaa rajuakin valtapeliä, mutta se harvoin on henkilökohtaista. Pidän sitä itsestäänselvänä ja reilunakin.

Miehet "Valtapelaa", naiset "nokittelee" *tai keksikää joku muu ärsyttävä kanamainen termi tähän*

Onhan se Valtapeli toki aina paljon Parempaa, Reilumpaa, Jalompaa ja Oikein. Vai olisko kyseessä sittenkin pelkkää asenteellista sanakikkailua.

Jne...

Tämähän se juuri on, hyvin kiteytetty.

Vierailija
124/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jne...

Olennainen ero on siinä, että kun miesten peli on pelattu, jatketaan yleensä normaalisti yhteistyötä.

Kun naisten peli on pelattu, on luotu elämänpituinen vihasuhde ja katkeruus.

Erilaisten termien takana on totuus jollain tasolla. Ei tietenkään aina.

Vierailija
125/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä sekä mies- että naisvaltaisissa työpaikoissa. Naisvaltaiset ovat kamalia. Nyt olen erittäin miesvaltaisessa paikassa ollut jo vuosia ja hyvin viihdyn.

T: Viiskymppinen nainen

Vierailija
126/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanalaumassa johtajakanat nokittelevat muita kanoja. Siis omasta mielestä johtajakanat. Se voi ilmetä vaikka millaisena muitten alempien kanojen kyttäämisenä ja asioihin sotkeutumisena ja kaikenlaisena kotkotuksena... koot koot.

Vierailija
127/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanalaumassa johtajakanat nokittelevat muita kanoja. Siis omasta mielestä johtajakanat. Se voi ilmetä vaikka millaisena muitten alempien kanojen kyttäämisenä ja asioihin sotkeutumisena ja kaikenlaisena kotkotuksena... koot koot.

Niin ja miehethän ei KOSKAAN mieti että kuka on johtaja ja alfauros joka on muiden yläpuolella. 🙄🙄 Youtubekin on täynnä videoita tästä miesten laumahierarkiasta ja miten olla alfa. Koot koot...

Vierailija
128/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse naisvaltaisella alalla ja työpaikalla. En tunnista tätä ilmiötä lainkaan. Löytyy kyllä muutama ankeuttajamies, mutta me naiset tulemme hyvin toimeen keskenään ja tuemme toisiamme.

Vierailija
129/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko tätä kysyä? Se on fakta.

Terv. hoitoalaa nähnyt.

Hauskan tästä tekee se että myös miehet ovat hoitoalalla samanlaisia kuin naiset. 

Vierailija
130/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehetkin puhuvat selän takana ja juonivat, mutta syyt vaikuttaisivat liittyvän vahvemmin itse työn sujuvuuteen ja työpaikan valtahierarkioihin. Naisten syyt olla tykkäämättä jostakusta työpaikalla ovat paljon henkilökohtaisempia eikä välttämättä ole mitään näkyvää syytä miksi joku nainen ei tykkää toisesta.

Vierailija
131/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jne...

Olennainen ero on siinä, että kun miesten peli on pelattu, jatketaan yleensä normaalisti yhteistyötä.

Kun naisten peli on pelattu, on luotu elämänpituinen vihasuhde ja katkeruus.

Erilaisten termien takana on totuus jollain tasolla. Ei tietenkään aina.

Paskapuhetta.

Vierailija
132/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen koulutukseltani teknikko ja amk-insinööri, eli kaksi miesvaltaisen alan koulutusta. En suostu uskomaan, että olen ainoa, jolla on tällaisia kokemuksia, laitan nyt vain muutaman esimerkin. Nämä on sekä koulutuksista että töistä ja ammattieni takia voitte päätellä, että enimmäkseen olen ollut miesvaltaisilla työpaikoilla ja nämä on miesten touhua

- omistajaportaan jäsenet ovat niin huonoissa väleissä keskenään, etteivät voi olla samaan aikaan konttorilla, lopulta yksi savustettiin ennen aikaiselle eläkkeelle

- porukalla otetaan yksi silmätikuksi ja aletaan nauraa tälle sarkasmiksi naamioidun kiusaamisen turvin, ne miesporukoissa viihtyvät naiset on olleet ihan pahimmasta päästä

- se, että haukutaan sitä, joka ei ole paikalla, on todellakin yleistä! Myös sitä naista, joka viihtyy miesten kansas, haukutaan. Tämä ei monia miellytä, mutta tämä on vain totta. 

- arvostellaan toisten tyttöystävät (tämä enemmän siellä nuorisopuolen koulutuksessa) päästä varpaisiin

Mieheni ex-työpaikalla ei ollut kuin yksi nainen. Se nainen oli siellä pitkäaikaisin, miesten kesken ovi kävi huonon johtamisen ja huonon hengen vuoksi. 

- toivotaan toisille aidosti pahaa ja tarkoitetaan sitä, yksi  mies, 35, toivoi mm. toisen miehen, 45, kuolemaa. Ainoa syy että nämä olivat erilaisia persoonia ja tämä vanhempi oli rauhallinen ja paljon mukavampi kuin tuo nuorempi. Nuorempi äijämäinen vain halusi ottaa tyylikkäästi pukeutuvan silmätikuksi, kun oli päättänyt tämän olevan homo, joita hän vihasi, vaikka ei edes ollut. 

itse uskon, että jos yhtäkkiä miehiä olisi samanlaisessa yhteisössä kuin joku sairaala, missä kellään ei ole omaa työpistettä ja asiakaspalvelu on jatkuvaa, siellä tulisi jo ruumiita, sillä en usko, kokemukseen perustuen, että iso miesporukka on yhteistyökykyistä tuollaisesas yhteisössä. Omat kokemukseni eivä tole samasta paikasta vaan vuosien varrelta muutama yksittäinen esimerkki. Voisin kirjoittaa noista kirjan. Itsekin olin nuorena hölmömpi ja vasta aikuisena tajusin, miten ilkeitä osa jo sen ensimmäisen koulutuksen aikana toisille oli. 

Vierailija
133/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tutkimustietoa, mutta oma kokemukseni ei ollenkaan vastaa tätä väitettä, epäilen että se on myytti. Olen ollut koko elämäni naisvaltaisissa organisaatiossa eikä koskaan ole ollut tämän myytin mukaista naissukupuoleen liittyvää kiusaamista ja kyräilyä. Opiskelin naisvaltaista alaa (biokemia), tein tutkimusta yliopistolla naisvaltaisella alalla (molekyylibiologia), olen ollut töissä naisvaltaisella alalla (biotekniikka ja lääketeollisuus). Kävin jopa naisvaltaisen lukion (taidelukio) ja harrastuksenikin on naisvaltainen (klassinen musiikki). Kaikissa näissä yhteisöissä on ollut fiksuja, solidaarisia, mukavia, maanläheisiä naisia jotka auttavat toisiaan. Toki on ollut vuosikymmenten varrella teräviä kyynärpäitä ja joitain k-päitä, mutta vain harvoja.

Minä jotenkin haistan tässä naisvaltaiset alat ovat käärmeenpesiä -tyyppisessä keskustelussa saman äänensävyn kuin siinä, kuinka jotkut yksittäiset naiset ja tytöt julistavat, kuinka he eivät ole ollenkaan samanlaisia kuin muut naiset. He julistavat: tulen niin paljon paremmin toimeen miesten kanssa, minulla on vain perinteisesti miesten harrastuksiksi miellettyjä harrastuksia, olen kuin yksi jätkistä. Eli alentamalla muita naisia yritetään korottaa itseä. Koska naisten harrastuksia ja kaikkea mikä liittyy naiseuteen on vuosisatoja pidetty vähempiarvoisena kuin miehuutta.

Vierailija
134/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut mies- ja naisvaltaisilla työpaikoilla. Mitä kankeampi hierarkia ja typerämpi esimies, sen huonommin ihmisetkin viihtyivät. Omalla kohdallani miesala oli kaikista vaikein. Itse olin ainoa nainen. Siellä pienessä paikassa useampaakin kiusattiin tai syrjittiin. Yksi näistä sorsituista yritti kääntää vitsit minua kohti (minä ainut nainen) mutta muut ei onneksi lähteneet siihen mukaan. Kuulin nyrkkienkin heiluneen joskus (vapaalla). Minua ei kutsuttu joka rientoon mukaan mutta jotain joskus kahvipöydässä kuulin. Oikeasti aivan kauhea paikka, hain nopealla aikataululla muualle pois. Ja kukaan ei kertonut ylemmille tahoille mikä mättää. Ihmiset vain lähtivät muualle. 

Oma isäni, boomer-sukupolvea, sanoi joskus että "muista, kukaan ei puhu naisista selän takana niin paljon kuin miehet". Ja tämä mun isäni ei todellakaan ole "naisten puolella", että jos hän omaa sukupuoltaan sanoo pskanpuhujiksi ja selkäänpuukottajiksi, niin on syytä uskoa. 

Miehet pitää hyvin piilossa sen paskapuheen ja puukottamisen. Miesvaltaiset alat ovat niitä miehisten miesten aloja, machotyypeille, johtajatyypeille. Autoliikkeistä rakennustyömaille, poliisiin ja palokuntaan. Kuka sieltä nyt lähtee someen tai mihinkään kertomaan, että "tulin kiusatuksi"? "Jätettiin porukan ulkopuolelle"? Varmaan hyvä esimerkki toksisesta maskuliinisuudesta. Miesten odotetaan kestävän mitä vaan "läppää" ja ei saa puhua huonosta ilmapiiristä, tai on valittava akka. 

Yhä tänä päivänä on näin. 

Vierailija
135/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut mies- ja naisvaltaisilla työpaikoilla. Mitä kankeampi hierarkia ja typerämpi esimies, sen huonommin ihmisetkin viihtyivät. Omalla kohdallani miesala oli kaikista vaikein. Itse olin ainoa nainen. Siellä pienessä paikassa useampaakin kiusattiin tai syrjittiin. Yksi näistä sorsituista yritti kääntää vitsit minua kohti (minä ainut nainen) mutta muut ei onneksi lähteneet siihen mukaan. Kuulin nyrkkienkin heiluneen joskus (vapaalla). Minua ei kutsuttu joka rientoon mukaan mutta jotain joskus kahvipöydässä kuulin. Oikeasti aivan kauhea paikka, hain nopealla aikataululla muualle pois. Ja kukaan ei kertonut ylemmille tahoille mikä mättää. Ihmiset vain lähtivät muualle. 

Oma isäni, boomer-sukupolvea, sanoi joskus että "muista, kukaan ei puhu naisista selän takana niin paljon kuin miehet". Ja tämä mun isäni ei todellakaan ole "naisten puolella", että jos hän omaa sukupuoltaan sanoo pskanpuhujiksi ja selkäänpuukottajiksi, niin on syytä uskoa. 

Miehet pitää hyvin piilossa sen paskapuheen ja puukottamisen. Miesvaltaiset alat ovat niitä miehisten miesten aloja, machotyypeille, johtajatyypeille. Autoliikkeistä rakennustyömaille, poliisiin ja palokuntaan. Kuka sieltä nyt lähtee someen tai mihinkään kertomaan, että "tulin kiusatuksi"? "Jätettiin porukan ulkopuolelle"? Varmaan hyvä esimerkki toksisesta maskuliinisuudesta. Miesten odotetaan kestävän mitä vaan "läppää" ja ei saa puhua huonosta ilmapiiristä, tai on valittava akka. 

Yhä tänä päivänä on näin. 

Tässä hyvin sanottu, t. se teknikko-amk-insinööri, jolla on hyvin samoja kokemuksia. Tosiaan, jos nämä naiset, jotka suureen ääneen julistavat kuinka viihtyvät vain miesvaltaisessa yhteisössä, kuulisivat mitä itsestään puhutaan, vaikea sanoa mitä sanoisivat. Kun minä sanon sen, ei vain uskota. Miksi sitten minä saan kuulla näitä, olen niin tavallinen, ettei kukaan edes muista olemassaoloani. Olen kuin joku ilmastointilaite, tarpeellinen, mutta johon ei kiinnitetä huomiota muuta kuin silloin, kun se ei toimi.  

Vierailija
136/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu kun jatkuvasti saa lukea aloituksia naisten kokemasta työpaikkakiusaamisesta, kuppikunnista, huonosta johtamisesta ja nyt kun asia esitetään näin että juuri naisvaltaisella aloilla on näitä ongelmia, niin yhtäkkiä nämä samat naiset kirjoittaa täällä että ei pidä paikkaansa ja kääntävät asiaa, niin että miesvaltaisilla aloilla on enemmän tätä.

Miehet ei pidä draamasta pääosin, se on fakta.

Siksi ei juoruta töissä ja jos kaveri tekee virheen siitä sanotaan kaverille suoraan, ei esimiehelle.

Eli annetaan kaverin itse korjata virhe viemättä sitä ylempiin portaisiin ja puhutteluihin.

- miehet harvemmin avautuu netissä näistä asioista, siksi naiset ovat yliedustettuina. Lisäksi sote-alalla on varmaan oikeastikin rakenteellisia ongelmia ja se on naisvaltainen.

- olen itse kokenut sen, että äijät esittää mukavaa, mutta salaa on kimpassa käyty pomon jutulla ja jotenkin saatu mut savustettua ulos. Kenellekään ei tullu mieleen kertoa mulle, mitä teen väärin tai mistä kenkä puristaa!

- toisessa paikassa, mitä leppoisimpia tyyppejä, mutta hyvin reippaasti olivat heti menneet pomolle puhumaan, että "VauvaMamman" pitää tehdä nää tehtävät x, koska me ei keritä. Sain sitten pomolta kuulla. Oli just viikkoa aiemmin sovittu, että työt palaa heille. En ole vihainen, mukavia ihmisiä, mutta yllätti. Kai se on miesten tyyli pitää puolensa.

En mä vihaa miesten kanssa työskentelyä, todellakaan, mutta terve kriittisyys pitää olla.

Pitää paikkansa. Osa miehistä käyttäytyy kuin akat. Noita on kuitenkin vähemmän ja toimialallakin on vaikutusta millaisia miehiä niihin tunkee.

Vierailija
137/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltasella alalla valtiolla töissä. Vaikea kuvitella paikkaa missä olisi tätä enemmän draamaa, nokittelua, seläntakana paskanjauhamista, tahallista ilmapiirin pilaamista ja epätervettä työilmapiiriä. Työsuojelutarkastuksia vuosittain ja aina jotain pielessä. Jos olisi valtaa, niin laittasin 10% väestä suoraan pihalle ja valinta kohdistuisi näihin pahimpiin sankareihin. Ketään ei edes tarttisi palkata tilalle, hommat kyllä hoituisi kun aika ei menisi ongelmien selvittelyyn.

Vierailija
138/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on yhdyssanaongelma.

Vierailija
139/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisvaltasella alalla valtiolla töissä. Vaikea kuvitella paikkaa missä olisi tätä enemmän draamaa, nokittelua, seläntakana paskanjauhamista, tahallista ilmapiirin pilaamista ja epätervettä työilmapiiriä. Työsuojelutarkastuksia vuosittain ja aina jotain pielessä. Jos olisi valtaa, niin laittasin 10% väestä suoraan pihalle ja valinta kohdistuisi näihin pahimpiin sankareihin. Ketään ei edes tarttisi palkata tilalle, hommat kyllä hoituisi kun aika ei menisi ongelmien selvittelyyn.

Samanlaisia kokemuksia myös minulla. Olen tehnyt oikeastaan koko työurani naisvaltaisissa työyhteisöissä, joten en vertaile tai väitä että miehet olisivat tässä jotenkin parempia. Muutamia mieskollegoita on vuosien varrella ollut, moni kiva ja rento tyyppi, muutama kunnon kusipää. Parhaimpia työyksiköitä työilmapiirin kannalta ovat olleet ne, joissa on edes muutama mies, mitä koulutetumpaa porukkaa sen parempi, koskee myös esimiestä. Näin niin kuin yleistettynä.

Vierailija
140/249 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kokemukset. Meillä ei ollut mitään ongelmia kun työyhteisössä oli pelkkiä miehiä. Kun työyhteisöön tuil naisia, tuli myös ongelmia. Eikä nämä ongelmat olleet mitään häirintäjuttuja tms. vaan alkoi valittaminen. Kun pahimmat valittajat saatiin pihalle, tilanne muuttui taas erittäin hyväksi.

Osa nuoremmista miehistä käytäytyy työelämässä enemmän kuin naiset. Enää ei sanota suoraan jos joku ottaa päähän, vaan keskustelut käydään esimiesten kautta, tai selän takana.