Miksi suurta eläkettä saavat eläkeläiset saavat eläkeläisaleja? Pienituloinen työssäkäyvä ei pienemmillä kuukausituloilla saa vastaavaa
Mihin se isoa eläkettä saava tarvitsee junalipun puoleen hintaan, kun työssä käyvä pienempituloinen perheellinen olisi enemmän alennusten tarpeessa?
Tai julkisesti tuetuissa kulttuuripalveluissa. Eikö pienituloiselle olisi isompi hyöty siitä alesta?
Kommentit (146)
Joo ehkä pitäisi olla joku tietokanta ja voisi näyttää tulot ja saisi alennuksia
Eläkkeellä olevat ovat olleet nuoria. Heillä on ollut lapsia, joista on ollut kuluja kuten nykyäänkin. He ovat maksaneet asuntolainoja. He ovat auttaneet lapsiaan kouluttautumaan, jos ovat pystyneet. Osa heistä on itsekin opiskellut. He ovat käyneet työssä ja maksaneet veroja. Kaikilla ei suinkaan ole suuri eläke. En tunne ketään, jolla olisi. Sossukaan ei toiminut kuten nykyään, harva sieltä edes mitään kehtasi hakea. Ei saatu myöskään asumistukea. Jokaisella on oma elämä ja kaiken eteen pitää tehdä töitä, kuten ennenkin on tehty. Muiden kadehtiminen ei paranna omaa elämää, tekee siitä vain entistä vaikeampaa. Enkä ole vielä missään törmännyt suuriin eläkeläisalennuksiin.
Suomessa voitaisi säätää eläkekatto kuten muissakin läntisissä sivistysmaissa. Siitä tulisi niitä säästöjäkin. Eihän kukaan tarvitse suurta, yli 4000 e/kk, eläkettä! Hyvätuloisilla on jo työuran aikana ehtinyt kertyä omaisuutta ja säästöjä ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä olevat ovat olleet nuoria. Heillä on ollut lapsia, joista on ollut kuluja kuten nykyäänkin. He ovat maksaneet asuntolainoja. He ovat auttaneet lapsiaan kouluttautumaan, jos ovat pystyneet. Osa heistä on itsekin opiskellut. He ovat käyneet työssä ja maksaneet veroja. Kaikilla ei suinkaan ole suuri eläke. En tunne ketään, jolla olisi. Sossukaan ei toiminut kuten nykyään, harva sieltä edes mitään kehtasi hakea. Ei saatu myöskään asumistukea. Jokaisella on oma elämä ja kaiken eteen pitää tehdä töitä, kuten ennenkin on tehty. Muiden kadehtiminen ei paranna omaa elämää, tekee siitä vain entistä vaikeampaa. Enkä ole vielä missään törmännyt suuriin eläkeläisalennuksiin.
Jos saa yli 8000 e/kk palkkaa, siitä saa yli 4000 e/kk eläkettä. Näin se menee. Ehkä et tunne hyvätuloisia, jotka on jääneet eläkkeelle? Minä tunnen.
Sairaseläkeläisenä ei saa alennuksia. Toivottavasti piristi päivää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vatun suurituloisten eläkeläinen.. minäkö? Saan käteen 1200 euroa/kk.
En kyllä edes tiennyt,että junalipuista saisi alennuksen. Opiskelija alen olen tiennyt.
HSL lipuista ei saa alennusta vaikka on eläkeläinen, PAITSI jos saa kansaneläkettä.
VR antaa alennuksen kaikille eläkeläisille.
Eipä niitä alennuksia niin vain liikene. Esimerkiksi Hsl antaa alennusta vain minimieläkettä saaville. Olen eläkkeellä enkä ainakaan vielä ole saanut mitään alennuksia.
Aika monesta ei saa eläkealennuksi kuin kansaneläkkeellä
Eläkeläisalennuksia ei juurikaan enää ole. Helsingin seudun joukkoliikenteessä alennuksen saavat ainoastaan kansaneläkkeen saajat, siis hyvin pienituloiset eläkeläiset. Junalipuissa alennus on 20%, mutta makuuvaunussa 0%. Uimahalliin taitaa saada pienen alennuksen eläkeläiskortilla.
Siis opiskelija saa myös vaikka kävisi siinä samalla töissä! Itse tienaan 2000€/kk nettona ja saan opiskelija-alennuksen kun opiskelen täyspäiväisesti samalla. Olin ihan pöyristynyt tästä.
Kohta kukaan ei saa eläkettä joten se siitä. olisi pitänyt syntyä heti sodan jälkeen 40 luvulla, niin voisi nyt kieriskellä surkeudessaan, koska oli niin vaikeaa, ja aikuisuuskin meni nousukaudella. Kun mikään ei riitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä, millä tämä todisteetaan mitä eläkettä saa?
Toisaalta kaikki eläkeläiset pitäisi olla samanarvoisia, eli kaikille myös sama eläke!
Opiskelija kirjoitti:
Suomessa on hyvät mahdollisuudet kouluttautua, varsinkin jos sen tekee ajoissa, aikuisena toki vaikeampaa. Kouluttautuminen yleensä tuo, ei välttämättä kovin suurta, mutta kuitenkin vähän paremman eläkkeen.
Jos ei koulutus johda työpaikkaan sillä tutkinnolla voi pyyhkiä persettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä, millä tämä todisteetaan mitä eläkettä saa?
Toisaalta kaikki eläkeläiset pitäisi olla samanarvoisia, eli kaikille myös sama eläke!
Kela todistus kansaneläkkeestä (tai sitten työeläkekortti).
Vuonna 2022 esim. naisten keskieläke taisi olla 1658 euroa. Monella se on paljon pienempi, joten kaikkia eläkeläisiä ei kannattaisi niputtaa yhteen, mutta totta kai suurilla eläkkeillä kuuluisi olla katto.
Eläke hankitaan vieläkin työelämässä, mitä pienemmät ansiot, sitä pienempi eläke. Näin se vain on. Perusfaktaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vatun suurituloisten eläkeläinen.. minäkö? Saan käteen 1200 euroa/kk.
En kyllä edes tiennyt,että junalipuista saisi alennuksen. Opiskelija alen olen tiennyt.
Nyt ei puhuttu köyhistä vaan eläkeläisistä jotka saavat luokkaa 5000-2500€ eläkettä. Todellakin joku 1400€, kk saava perheellinen tarvitsisi niitä alennuksia kipeämmin.
No onneksi et ole näistä päättämässä ja ne kakarasikin voisit ihan itse elättää. Tympii tollaset itteensä täynnä olevat kateelliset, muittenko pitäis rahansa sulle lahjoittaa, hohhoijaa.
Eniten paapottu ryhmä maassamme, isotuloiset eläkeläiset ja sopeutumiseläkkeiden saajat. Leskeneläkkeitäkin jotkut saa tyyliin ikuisesti.
Pienituloisista eläkeläisistä ei voi sanoa samaa. Ystäväni toimeentulo takuueläkkeellä perustuu asumistukeen jota oikeistolaiset haluaa nekin leikata. Käy leipäjonossa usein. rahat loppukuusta aina loppu nyt inflaation myötä etenkin mutta ilmeisesti heiltäkin pitää leikata vielä lisää. Moni köyhä myös esim miettii ettei halua käydä hammaslääkärissä
Vierailija kirjoitti:
Kadehtiminen on järjetöntä.
Ei ole silloin kun maksajana toimivat ne pienituloiset työläiset. Toivon nykyeläkkeisiin vitulliset progressiot. Yli kolmen tonnin eläkkeeseen 60% on sopiva.
Silmälasit maksoi minulle viimeksi tasan nolla euroa, ei kun anteeksi saattoi mennä noin 5 senttiä bensaan ja autopaikkaa 20 senttiä, kun mies otti kahdet itselleen monitehot 79 euroa ja minä sain lahjakortin. Joten en nyt jaksaisi kirjoitella silmälasen ostosta, toki jos on niin huono näkö että lasit maksaa jo tonnin, niin tulee kalliiksi, mutta kaikki tutut jotka ovat melkein sokeita ovat leikkauttaneet silmänsä, kun samalla hinnalla ovat saaneet kahdet silmälasit.