Miksi suurta eläkettä saavat eläkeläiset saavat eläkeläisaleja? Pienituloinen työssäkäyvä ei pienemmillä kuukausituloilla saa vastaavaa
Mihin se isoa eläkettä saava tarvitsee junalipun puoleen hintaan, kun työssä käyvä pienempituloinen perheellinen olisi enemmän alennusten tarpeessa?
Tai julkisesti tuetuissa kulttuuripalveluissa. Eikö pienituloiselle olisi isompi hyöty siitä alesta?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ei saa mitään. Itse en harrasta liikuntaa ollenkaan. En käy edes kävelyllä. Lääkäri sanoi, että voi tulla työkyvyttömyyseläke jostain tuki ja jotain elin jutusta.
Kai työtönkin saa ansiosidonnaista yms alkuun ja sitten etuudet ja alennuksia osasta kulttuuripalveluista, esim. teattereista ja harrastuksista.
Työttömät saavat alennuksia uimahalleihin, museoihin jne. Tietenkin näihin paikkoihin pitää mennä jotta saa alennuksen, ei ole kaikille yhtä kivaa kuin sohvalta valittaminen.
jostain museolipusta euron ale... mitä sitten. Jos siitä olet kade niin älä mee museoon... ai nii, ethän käy muutoinkaan
uliuli
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Eläkeläisillä monesti asunnot maksettu eikä työmatkakulujakaan tule. Kelataksilla lääkäriin.
Itse 40h/vrk töissä, ei muita etuja kuin liikunta-Smartum 100€/v. Ei puhelinta, konetta, autoa, ateriaetua tai ylipäätään yhtään mitään. Ulosotossa ja 1300€/kk käteen. Maksan kaiken itse. Sellaista!
Kukaan ei tee 40h/vrk töitä! Vrk:ssa on 24h
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot putoavat puoleen eläkkeelle jäädessä. Veroprosentti kuitenkin nousee yli palkansaajien veron.
Ei tarvitse eläkkeestä maksaa uusia kurahousuja ja taas pieneksi jääviä kenkiä, ei montaa harrastusmaksua, ei 3-4h+k asuntoa, työmatkakuluja jne. Jo työmatkojen väliin jäämisellä säästää melkoisesti nyt kun bensan hinta on noussut. Jos on omistusasunto niin ei tarvitse enää maksaa lainanlyhennyksiä vaan on siinä omistuksia.
Jokainen tekee itse valintansa. Jokainen ymmärtänee, että lapset aiheuttavat kustannuksia. Jos kustannukset ahdistaa, pitää etukäteen harkita onko varaa.
Menisit töihin niin saisit 50% enemmän tuloja kuin eläkeläinen. Tai paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni kaivelee, että nyt ollessani kotihoidontuella 350e-verot ei saa mitään aleja..työttömänä jolloin saan melkein 3kertaa enenmän rahaa pääsen uimaan, teatteriin yms edullisesti..eli pitäisi räjäyttää koko tarjous järjestelmä palasiksi ja tulojen mukaan sitten alennukset. Eläkeläinen, opiskelija, perhevapailla oleva ja työtön..heillä kaikilla vaihtelee tulot paljon..osa tienaa enenmän ja osa vähän..nyt kun tätä miettii niin jännä ettö tämmöinen järjestelmä on edes olemassa, että kuulumalla johonkin ryhmään tuloista riippumatta saa alennukset.
Ai että alennuksetkin tulojen mukaan. Kuinka moninkertaisen progression sinä oikein haluat?
Eiköhän ne terveet hyvätuloiset eläkeläiset ole monen yrityksen ihanneasiakkaita. On aikaa ja rahaa käyttää palveluja, heille kannattaa antaa alennus, jos sillä saadaan heitä käyttämään palveluja vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot putoavat puoleen eläkkeelle jäädessä. Veroprosentti kuitenkin nousee yli palkansaajien veron.
Ei tarvitse eläkkeestä maksaa uusia kurahousuja ja taas pieneksi jääviä kenkiä, ei montaa harrastusmaksua, ei 3-4h+k asuntoa, työmatkakuluja jne. Jo työmatkojen väliin jäämisellä säästää melkoisesti nyt kun bensan hinta on noussut. Jos on omistusasunto niin ei tarvitse enää maksaa lainanlyhennyksiä vaan on siinä omistuksia.
Monet eläkeläiset kyllä ostelevat lapsenlapsilleen niitä kurahousuja ja kenkiä.
Mitä tulee noihin muihin: minä eläkeläinen maksoin juuri 4 harrastusryhmän maksut, asunto pitää olla sen kokoinen, että lapset mahtuvat vierailemaan, asuntolainaa on jäljellä vielä reilut 5 vuotta, ennen eläkkeelle jäämistä tein etätöitä useamman vuoden, joten työmatkakuluja ei ollut silloinkaan. Eli kulut eivät tippuneet yhtään mihinkään eläkkeelle jäädessä. Käytettävissä oleva rahamäärä kyllä pieneni, ei nyt ihan puoleen, mutta reilusti silti. Joten ilomielin hyödynnän jokaikisen eläkeläisalennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska istut maksajan penkillä niikuin kaikki vuorollaan joutuu tekemään.
Ennen eläkeläisiä oli vähän ja eläkkeet pienempiä.
Nyt eläkkeellä on miljoona kuusisataatuhatta ja eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa.
Vertauksena ansiosidonnaista alle 2 miljardia.
No onneksi työttömiä ei ainakaan vielä ole ihan 1.6 miljoonaa
Vierailija kirjoitti:
Ylläksen laskettelukeskuksessa päivälippu 55e ja eläkeläisille 35e. On ainakin siinä vähän enemmän kuin euron ero.
Jos on varaa lähteä laskettelemaan, on varaa maksaa päivälipun hinta. Hyvä vaan jos saadaan eläkeläisetkin laskettelemaan alennetulla hinnalla
Miksi suurta palkkaa saavat työntekijät saavat lapsilisiä? Pienituloinen eläkeläinen ei pienemmillä kuukausituloilla saa vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai työtönkin saa ansiosidonnaista yms alkuun ja sitten etuudet ja alennuksia osasta kulttuuripalveluista, esim. teattereista ja harrastuksista.
Kai tää on kieli poskessa kirjoitettu: eiköhän se työtön ottaisi mieluummin alennuksen bussilipusta, joka on joka tapauksessa pakko ostaa esim. työhaastatteluun, kuin alennuksen teatterilipusta (ei kuitenkaan ole varaa maksaa sitä omaa osuutta, kun piti ostaa se bussilippu)! Pientä rajaa näihin työttömille vitt... siis ilkeilyihinkin!
T: työtön N58, 596€/kk, ei muita tukia, koska "omaisuutena" arvoton perintömökki muuttotappioalueella. Onneksi mies saa melkein tonnin kuussa työkyvyttömyyseläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä saat sun sähkölämmitteisen vuokra-asunnon lämmityskulut ensi talvena maksettua, kun vuokralainen lähtee, otat vaikka toisen työn.
Linä voisin ottaa vaikka sen ensimmäisen työn, mistä niitä saa? Ei ainakaan työhakemuksia lähettämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke hankitaan vieläkin työelämässä, mitä pienemmät ansiot, sitä pienempi eläke. Näin se vain on. Perusfaktaa.
Unohditte elinaikakertoimen? Sitä ei nykyeläkeisillä ollut, eläke oli n. 60% palkasta, nykyisin ja tulevaisuudessa se on 45-50% eläkkeestä. Sitten ihmetellään miksi työnteko ei kiinnosta, saman 922€/kk netto saa tekemättä mitään versus 40 vuotta paskapalkalla duunarina.
Elinaikakerroin on ollut vuodesta 2010 lähtien käytössä. Eli on jo vaikuttanut viimeisen 15 vuoden aikana eläköityneille (v. 1948 tai myöhemmin syntyneet). Elinaikakertoimen vaikutuksen voi kumota työskentelemällä tavoite-eläkeikään saakka.
Vierailija kirjoitti:
Kelataksilla lääkäriin.
Itse 40h/vrk töissä, ei muita etuja kuin liikunta-Smartum 100€/v. Ei puhelinta, konetta, autoa, ateriaetua tai ylipäätään yhtään mitään. Ulosotossa ja 1300€/kk käteen. Maksan kaiken itse. Sellaista!
Tiedoksi: kelataksin omavastuu pn 25€ suuntaansa, eli sen läkärireissun hinnaksi voi tulla 50€.
Ja ulosotossa olemiseen... kai tääkin jonkun muun vika, vai?
Sellaista!
Tuo on jäänteitä niiltä ajoilta, jolloin palkalla oli ostovoimaa ja eläkkeet olivat aidosti pieniä. Nythän asia on päinvastoin. Pois moiset tarpeettomat alennukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Eläkeläisillä monesti asunnot maksettu eikä työmatkakulujakaan tule. Kelataksilla lääkäriin.
Itse 40h/vrk töissä, ei muita etuja kuin liikunta-Smartum 100€/v. Ei puhelinta, konetta, autoa, ateriaetua tai ylipäätään yhtään mitään. Ulosotossa ja 1300€/kk käteen. Maksan kaiken itse. Sellaista!Kukaan ei tee 40h/vrk töitä! Vrk:ssa on 24h
Täysijärkiset kuten minä osaa päätellä, että tuo 0 ei kuulu tarinaan. 1300 netto viittaa juuri puoleen työaikaan eli 4h /vrk. M39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse 40h/vrk töissä, ei muita etuja kuin liikunta-Smartum 100€/v. Ei puhelinta, konetta, autoa, ateriaetua tai ylipäätään yhtään mitään. Ulosotossa ja 1300€/kk käteen. Maksan kaiken itse. Sellaista!Kukaan ei tee 40h/vrk töitä! Vrk:ssa on 24h
Täysijärkiset kuten minä osaa päätellä, että tuo 0 ei kuulu tarinaan. 1300 netto viittaa juuri puoleen työaikaan eli 4h /vrk. M39
Minä olen ihan täysjärkinen, mutta luin tuon 40 h/viikko. Neljän tunnin työpäivällä palkka on todella iso, jos ulosoton jälkeenkin jää 1300 euroa kuukaudessa nettona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ei saa mitään. Itse en harrasta liikuntaa ollenkaan. En käy edes kävelyllä. Lääkäri sanoi, että voi tulla työkyvyttömyyseläke jostain tuki ja jotain elin jutusta.
Mutta kun ei saa bussikyydeistä mitään alennusta. Kultturitapahtumiin ja harrastuksiin joutuu työtön ilmeisesti kävelemään ja pyöräilemään. Minä jouduin lopettamaan mukavan harrastuksen, koska bussikyyteihin meni viimeisetkin sentit. Siis mitä hyötyä on saada alennus teatteriin ja harrastuksiin. Harrastuksiin saa hakemuksella korkeintaan 20€:n alennuksen. Uimaan pääsee joskus ilmaiseksi kun kaupunki saa päähänsä antaa ilmaistarjouksen syyskaudella.
Miksi ihmeessä oletat että kaikilla eläkeläisillä on suuret tulot?
Elämä on valintoja. Kannattaa tehdä valinnat sen mukaan, mitä niistä on valmis tai kyvykäs maksamaan.