Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suurta eläkettä saavat eläkeläiset saavat eläkeläisaleja? Pienituloinen työssäkäyvä ei pienemmillä kuukausituloilla saa vastaavaa

Vierailija
07.08.2022 |

Mihin se isoa eläkettä saava tarvitsee junalipun puoleen hintaan, kun työssä käyvä pienempituloinen perheellinen olisi enemmän alennusten tarpeessa?

Tai julkisesti tuetuissa kulttuuripalveluissa. Eikö pienituloiselle olisi isompi hyöty siitä alesta?

Kommentit (146)

Vierailija
61/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kaivelee, että nyt ollessani kotihoidontuella 350e-verot ei saa mitään aleja..työttömänä jolloin saan melkein 3kertaa enenmän rahaa pääsen uimaan, teatteriin yms edullisesti..eli pitäisi räjäyttää koko tarjous järjestelmä palasiksi ja tulojen mukaan sitten alennukset. Eläkeläinen, opiskelija, perhevapailla oleva ja työtön..heillä kaikilla vaihtelee tulot paljon..osa tienaa enenmän ja osa vähän..nyt kun tätä miettii niin jännä ettö tämmöinen järjestelmä on edes olemassa, että kuulumalla johonkin ryhmään tuloista riippumatta saa alennukset.

Vierailija
62/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne alennukset on euron luokkaa jostain teatteri- tai elokuvalipusta, tai museon pääsylipusta.

Mitään muita alennuksia en ole huomannut olevan olemassa.

Saispa vaikka apteekissa alennusta lääkkeistä. Tai polttoaineesta, tai sähkölaskusta. No ei saa.

Eipä ole nuo eläkeläisalennukset juuri kättä lämmittäneet.

Puhumattakaan, että saisi alennusta vaikka fysioterapiasta, kunnon jalkaa tukevista kengistä jne. Ehei.

Saako junalipusta alennusta? No mihinkähän tässä matkustaisin, että saisin sen hyödynnetyksi? Ei ole tarvetta lähteä minnekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hauskaa, että vanhempani ovat eläköityneet samasta ammatista, jossa minä ja mieheni ollaan. Meillä on sama koulutus ja sama titteli työssä samanlaisella työnantajalla (julkinen sektori). Tulot:

- Minä ja mies yhteensä 3700+3900=7600. Elätettävänä kaksi lasta ja maksettavana asuntolaina

- Vanhemmat eläkkeellä, eläkeikä oli useita vuosia matalampi kuin meillä tulee olemaan. Eläkkeet 3400+3450=6850. Ei elätettäviä lapsia, ei lainoja.

Ja vanhempani eivät ole edes erityisen hyvällä eläkkeellä. Heidän tuttavapiirissä kaikkien eläke on melkein kolme tonnia tai siitä ylöspäin. Monella on 5000-6000. Eläköityneet aika tavallisista, koulutusta vaativista hommista. Kyse ei ole mistään liliuksista vaan ihmisistä, jotka ovat tehneet aika tavallisen "uran" kunnalla tai valtiolla.

Kyllä he on olleet johtavissa tehtävissä, ei mitään toimistotyötä kunnalla tai valtiolla tehdä noin isoilla palkoilla.

Jos jonkun eläke on viisi tai kuusi tonnia, on se työ ollut yksityisellä ja isopalkkainen, tai sitten joku kunnanjohtajan tasoinen homma vähintään.

Oma isäni oli kaavoitusteknikko kunnalla, ei saanut tuollaista eläkettä. Totta minä tiedän kun olin hänen edunvalvojana sittemmin.

Vierailija
64/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska suuret ikäluokat ovat ahneita. Eläkkeelle jäätiin hädin tuskin kuusikymppisenä, kaikki saatiin valmiiksi työelämässä

, mutta myös eläkkeellä, kaikesta pitää saada alennusta. Rahaa on kun oon Roope Ankalla. Nämä alennukset saisi suunnata vähävaraisille lapsiperheille ja etenkin nuorille. Nykynuoret tulevat olemaan työelämässä 80-vuotiaiksi, niin ihan ansaittua olisi saada alennusta.

Saiskos kysyä, mistä alennuksista kirjoitat?

Kyllä minä annan ihan ilomielin alennukseni elokuvalipusta nuorille vähävaraisille, se on yksi euro.

Muuta alennusta en ole saanut, ai niin kerran kävin taidenäyttelyssä. Ei olisi edes kannattanut, huonoja tauluja. Kyllä minun puolestani joku lapsiperheen äiti olisi saanut sen alennuksen siihen mieluummin käyttää.

Vierailija
65/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko nuo edut myös työkyvyttömyyseläkkeellä olevia?

Kyllä, jos on eläkeläiskortti. Itse sain sen, kun jäin työkyvyttömyyseläkkeelle. Kuntoutustuella ollessani en saanut.

No kyllä voi saada myös kuntoutustuella alennuksia, sille ajalle kun se on myönnetty. Minäkin sain esim. matkalipun, kuntosalikortin ja työväenopiston kurssin halvemmalla.

Minä olin niin sairas kuntoutustuellla ollessani, etten tarvinnut mihinkään mitään alennuksia, kun en käynyt missään. Eikä siis tullut myöskään eläkekorttia vaan se tuli vasta sitten, kun tuli päätös tk-eläkkeestä. Mutta ei sitä korttia kyllä ole kysytty esim. museoissa ollenkaan. Eläkekortin tehtävä on todistaa se, että on eläkkeellä ja oikeutettu eläkeläisalennuksiin.

Kuntoutustuesta täytyy esittää Kelan päätös tai todistus.

Eikö oman eläkeyhtiön päätös kelpaa?

No kyllä jostakin saa alennusta sillä, mutta ei esim. HSL:n matkalippualennusta saa kuin Kelan todistuksella.

Vierailija
66/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne alennukset on euron luokkaa jostain teatteri- tai elokuvalipusta, tai museon pääsylipusta.

Mitään muita alennuksia en ole huomannut olevan olemassa.

Saispa vaikka apteekissa alennusta lääkkeistä. Tai polttoaineesta, tai sähkölaskusta. No ei saa.

Eipä ole nuo eläkeläisalennukset juuri kättä lämmittäneet.

Puhumattakaan, että saisi alennusta vaikka fysioterapiasta, kunnon jalkaa tukevista kengistä jne. Ehei.

Saako junalipusta alennusta? No mihinkähän tässä matkustaisin, että saisin sen hyödynnetyksi? Ei ole tarvetta lähteä minnekään.

Itse asiassa monet -50% aleja ja lääkkeisiin on se ale että vaikka lääkkeet maksaisi 30 000 euroa vuodessa niin lääkekatto on sen 600-700 vuodessa ja veroista tarjotaan se erotus.

Vierailija
67/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on sairaseläkkeellä, niin ei ole oikeutettu eläkeläisalennuksiin. Sivusta.

Höpö höpö taas, kyllä on oikeutettu. Itse olen, niin tiedän mistä puhun. Olipa työkyv. tai vanhuuseläk., niin saa eläkevakuutusyhtiöstä eläkeläiskortin, millä alennuksen saa.

Vierailija
68/146 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa maassa onkin eläkekatto, Suomessa ei, syystä että isopalkkaiset eivät sitä ymmärrettävästi halua, myöskään politiikot.

Eläkeläisistä ei voi puhua yhtenä ryhmänä, erot eläkkeissä on valtavat muutamista satasista kymppitonneihin. Moni pienempää eläkettä saava menettää kotinsa kun ei ole varaa maksaa lähiöluukkuaan toiseen kertaan peruskorjausremonteissa, eli ei se omistusasuntokaan aina onni ja autuus ole.

Tervetuloa vanhaksi kun kivutonta päivää ei ole, tosin terveydenhoito on ollut viime vuosikymmenet sen verran parempaa pienestä pitäen (nykyisten eläkeläisten verovaroilla), että ehkä se nuorempien sukupolvien vsnhuus on kivuttomampi ja jopa omat hampaat suussa.

Vierailija
69/146 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi suurituloisten perheidenkin lapset saavat lapsialennuksia?

Keskimäärin suomalaiset eläkeläiset eivät ole kuitenkaan mitään hyvätuloisia. Melko sähläämiseksihän se menisi, jos kaikkien pitäisi ruveta lippukassalla näyttämään tiliotteitaan.

Vierailija
70/146 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ei saa mitään. Itse en harrasta liikuntaa ollenkaan. En käy edes kävelyllä. Lääkäri sanoi, että voi tulla työkyvyttömyyseläke jostain tuki ja jotain elin jutusta.

Kai työtönkin saa ansiosidonnaista yms alkuun ja sitten etuudet ja alennuksia osasta kulttuuripalveluista, esim. teattereista ja harrastuksista.

En mä ainakaan työttömänä ole saanut yhtään mitään etuuksia ja alennuksia.

Vierailija
71/146 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, meilläkin perheen nettotulot liki 5000/kk ja kun syksyllä on taloudessa lukiolainen, aion ekana vaihtaa sanomalehden opiskelijahintaiseksi tilaukseksi :) Kaikki alet käytetään mihin on oikeus, jos siis sama tulte olisi hankinnassa joka tapauksessa.

Vierailija
72/146 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni aleja saa vain ne eläkeläiset jotka nostavat kansaneläkettä Kelasta. Ei ne, joiden eläke tulee työeläkelaitoksesta.

Vierailija
73/146 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Hsl joukkoliikenteesä saavat alennuksen vain kansaneläkettä nostavat.

Vierailija
74/146 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hyvät mahdollisuudet kouluttautua, varsinkin jos sen tekee ajoissa, aikuisena toki vaikeampaa. Kouluttautuminen yleensä tuo, ei välttämättä kovin suurta, mutta kuitenkin vähän paremman eläkkeen.

Vierailija
75/146 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hauskaa, että vanhempani ovat eläköityneet samasta ammatista, jossa minä ja mieheni ollaan. Meillä on sama koulutus ja sama titteli työssä samanlaisella työnantajalla (julkinen sektori). Tulot:

- Minä ja mies yhteensä 3700+3900=7600. Elätettävänä kaksi lasta ja maksettavana asuntolaina

- Vanhemmat eläkkeellä, eläkeikä oli useita vuosia matalampi kuin meillä tulee olemaan. Eläkkeet 3400+3450=6850. Ei elätettäviä lapsia, ei lainoja.

Ja vanhempani eivät ole edes erityisen hyvällä eläkkeellä. Heidän tuttavapiirissä kaikkien eläke on melkein kolme tonnia tai siitä ylöspäin. Monella on 5000-6000. Eläköityneet aika tavallisista, koulutusta vaativista hommista. Kyse ei ole mistään liliuksista vaan ihmisistä, jotka ovat tehneet aika tavallisen "uran" kunnalla tai valtiolla.

Hahaa, vai tavalliset palkat. Nämä (kuvitteelliset?) vanhempasi ovat saaneet palkkaa vähintään 8000€/kk saadakseen mainitsemasi eläkkeet. Monikohan suht korkealle kouluttautunutkaan pääsee edes puoleen tuosta. Voit lakata kadehtimasta mielikuvitusvanhempiasi he ovat valehdelleet sinulle eläkkeensä suuruuden (tai asemansa työelämässä).

Vierailija
76/146 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan kateus. Saahan duunaritkin lounasetuja, kuntoseteleita, kultuurilippuja ja ties mitä.

Ketkä saa ketkä ei

Vierailija
77/146 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni aleja saa vain ne eläkeläiset jotka nostavat kansaneläkettä Kelasta. Ei ne, joiden eläke tulee työeläkelaitoksesta.

Väärin. Minulla on eläkeläiskortti. Saan toki ruhtinaalliset 1280€/kk.

Vierailija
78/146 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole monilla eläkeläisillä varaa sillä alennuksellakaan käydä missään maksullisessa. Olen ollut vuosia eläkkeellä, enkä edes tiedä, missä se kortti on. millä  noita huikeita etuja voisi saada.

Vierailija
79/146 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo lääkkeiden hintakatot ovat valtava etu kaikenikäisille  sairaille. Itsekin pitää osata jo lääkärissä kysyä jotain halvempaa vaihtoehtoa, kun hän kirjoittaa reseptiä.

Vierailija
80/146 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömille ei myöskään ole mitään alennuksia. 590 euro on niin suuri summa yhteisöjen mielestä ettei oikeuta mihinkään alennuksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä