Miksi suurta eläkettä saavat eläkeläiset saavat eläkeläisaleja? Pienituloinen työssäkäyvä ei pienemmillä kuukausituloilla saa vastaavaa
Mihin se isoa eläkettä saava tarvitsee junalipun puoleen hintaan, kun työssä käyvä pienempituloinen perheellinen olisi enemmän alennusten tarpeessa?
Tai julkisesti tuetuissa kulttuuripalveluissa. Eikö pienituloiselle olisi isompi hyöty siitä alesta?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen kananaivoinen perheellinen ei taida ymmärtää että palvelut pyörivät silloinkin kun hän ei ole niitä käyttämässä. Eläkeläiset käyttävät palveluja paljon ruuhka-aikojen ja yleisten lomien ulkopuolella. He pitävät palvelut toiminnassa ja turvaavat henkilökunnan työpaikat ruuhka-aikojen ulkopuolella. Toki voidaan ottaa eläkeläisalennukset pois ja pienituloiset perheelliset maksavat itse sitten korotettuja hintoja näistä samoista palveluista jotta ne voidaan ylläpitää ilman eläkeläisten rahoja.
Mitähän te kuvittelette niitten eläkeläisalennusten olevan?
Ne on mitättömiä rippusia sellaisista palveluista, joita vähemmän jo muutenkin käytetään ja alennus noin yhden euron luokkaa.
Esim. minä olen käyttänyt eläkeläisalennusta muutamassa museolipussa, kerran kesäteatterissa ja pari kertaa elokuvissa käynnistä. Joka kerta se on ollut yhden euron alennus lipun hinnasta
Niitäkö te kadehditte?
Saman suuruiset alennukset samoihin kohteisiin on myös varusmiehille ja joskus olen nähnyt, että niitä on tarjottu myös opiskelijoille.
Aikanaan kun olin opiskelija, minä kyllä sain opiskelija-alennuksen bussimatkoihin.
Junaa en tarvitse mihinkään, enkä tiedä saako junamatkoihin eläkeläisalennuksen. Jos saa, se on taatusti aivan mitätön
Uimahalliin on meiltä niin paljon matkaa, että jos uintimaksuun saisi jonkun alennuksen, se ei tuntuisi missään, kun matka sinne ja takaisin pitäisi kuitenkin maksaa.
Varsinaiseen elämiseen ja toimeentuloon ei tuollainen eläkeläisalennus vaikuta yhtään mitään.
Ruoka, vaatteet ja asumiskulut sekä muut laskut on ihan saman suuruiset kuin kaikille muillekin.
No, kuvitelkaa nyt vain omianne, voitte sitten kokea yllätyksen kun itse jäätte eläkkeelle. Kuinka kauhean monta euroa tulettekaan saamaan alennusten muodossa... Kannattaa kadehtia juu.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut saa eläkettä 900-1000€. Onpa suuri eläke.
Harva nykyään, ja yhä vain harvempi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hauskaa, että vanhempani ovat eläköityneet samasta ammatista, jossa minä ja mieheni ollaan. Meillä on sama koulutus ja sama titteli työssä samanlaisella työnantajalla (julkinen sektori). Tulot:
- Minä ja mies yhteensä 3700+3900=7600. Elätettävänä kaksi lasta ja maksettavana asuntolaina
- Vanhemmat eläkkeellä, eläkeikä oli useita vuosia matalampi kuin meillä tulee olemaan. Eläkkeet 3400+3450=6850. Ei elätettäviä lapsia, ei lainoja.
Ja vanhempani eivät ole edes erityisen hyvällä eläkkeellä. Heidän tuttavapiirissä kaikkien eläke on melkein kolme tonnia tai siitä ylöspäin. Monella on 5000-6000. Eläköityneet aika tavallisista, koulutusta vaativista hommista. Kyse ei ole mistään liliuksista vaan ihmisistä, jotka ovat tehneet aika tavallisen "uran" kunnalla tai valtiolla.
Tavallinen ura kunnalla tai valtiolla.... Ja eläkkeet reilusti yli kolmen tonnin luokkaa.
Enpä nyt tiedä. Itse olin kunnan tavallinen virkailija, saan eläkettä himpun verran yli 1500 euroa. Koulutuskin aikanaan vaadittiin.
Kyllä nämä sinun vanhempasi on jotain johtohenkilöitä olleet sitten.
Vierailija kirjoitti:
Koska suuret ikäluokat ovat ahneita. Eläkkeelle jäätiin hädin tuskin kuusikymppisenä, kaikki saatiin valmiiksi työelämässä
, mutta myös eläkkeellä, kaikesta pitää saada alennusta. Rahaa on kun oon Roope Ankalla. Nämä alennukset saisi suunnata vähävaraisille lapsiperheille ja etenkin nuorille. Nykynuoret tulevat olemaan työelämässä 80-vuotiaiksi, niin ihan ansaittua olisi saada alennusta.
Vastaapa tähän: MISTÄ KAIKESTA?
Esim. sairauskuluistako? Lääkkeistäkö?
Sähkölaskuistako? Vaatteista ja kengistäkö?
Pesuaineistako? Kodinkoneistako? Ruuastako?
Jätemaksuistako? Hammalääkäristäkö? Silmälaseistako? Käsityötarvikkeistako?
Kahviloista ja ravintoloistako? Uuden auton hankintaanko? Kodin tarvikkeisiinko?
Siis MISTÄ KAIKESTA ne eläkeläiset ovat vaatimassa ja kenties saamassa itselleen alennuksia?
Antaa tulla nyt sitä tietoa, kun olet olevinasi niin hyvin perillä.
Kun annamme teille rahaa tai ostamme lahjoja lapsenlapsille, niin onko me saatu niihin ikinä jotain eläkeläisalennusta? Kyllä sekin älypuhelin, jota toivotte lapsellenne lahjaksi meiltä, maksaa meille ihan saman kuin maksaisi teillekin.
Asun Helsingissä ja joudun käyttämään yksityislääkärien palveluita, koska julkiselle ei pääse. Viimeksi kävin gynekologilla, joka maksoi alapään ultran kanssa 306 euroa.
Terv.keskuksessa lääkäri on kaikille ilmainen.
Ainoa eläkeläisetu, jota "nautin" on alennus bussilipusta. Maksan kuukausilipusta noin 30 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan kateus. Saahan duunaritkin lounasetuja, kuntoseteleita, kultuurilippuja ja ties mitä.
Ketkä saa ketkä ei
Niin mutta täällähän on lupa yleistää kaikki samaan nippuun. Täällähän yleistetaan, että eläkeläiset kaikki kylpee rahassa, eikä heidän tarvi maksaakaan mistään juuri mitään, kun saavat kaikesta alennuksia.
Itse asiassa enemmän minulla etuisuuksia oli työelämässä ollessani.
Työterveyshuolto toimi mainiosti, aina pääsi heti lääkäriin. Oli myös yleisiä terveystarkastuksia joskus, ei vuosittain, mutta oli kuitenkin.
Oli ilmaisia virkistyspäiviä, messumatkoja, koulutuspäiviä, joissa pääsi tapaamaan saman alan kollegoita ympäri Suomen. Niissä oli ilmaiset majoitukset ja ruuat.
Oli ns. työpaikkaetuja, eli sai käyttää työpaikan suomia mahdollisuuksia myös omiin tarpeisiin, esim. ilmaiset kopiot ja sen sellaiset. Oli merkkipäivän
viettoja, eläkkeelle jäävien kahvitilaisuuksia, vierailijoita, vuosipäivien juhlimisia, tutustumiskäyntejä viiteryhmiin, monenlaista toimintaa. Ne on etuja nekin. Kaikki sellainen on pois, kun jää eläkkeelle ja itse asiassa sen huomaa vasta silloin, miten merkityksellisiä ne on olleet.
Tähän tietysti sata kommentoijaa ilmoittaa, että niillä ei ole mitään väliä eikä kukaan voi sietää työkavereita ja kaikki katkokset tavallisesta työnteosta on perseestä. Joopa joo. Ikävä heille, mutta on myös niitä, joilla oli kivat työkaverit, hyvä henki työpaikalla ja yhteistyökykyä vaikka muille jakaa.
Kyllä minä katson, että enemmän etuisuuksia ja taloudellista turvaakin minulla oli työelämässä ollessani.
Eläkeläisalennukset on hyttysen kakki meressä.
Samaa mietin. Eläkeläisillä monesti asunnot maksettu eikä työmatkakulujakaan tule. Kelataksilla lääkäriin.
Itse 40h/vrk töissä, ei muita etuja kuin liikunta-Smartum 100€/v. Ei puhelinta, konetta, autoa, ateriaetua tai ylipäätään yhtään mitään. Ulosotossa ja 1300€/kk käteen. Maksan kaiken itse. Sellaista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monesta ei saa eläkealennuksi kuin kansaneläkkeellä
Siis mitä, millä tämä todisteetaan mitä eläkettä saa?
Toisaalta kaikki eläkeläiset pitäisi olla samanarvoisia, eli kaikille myös sama eläke!
Eläkeläiskortilla, siitä näkee.
Vierailija kirjoitti:
Itse 40h/vrk töissä, ei muita etuja kuin liikunta-Smartum 100€/v. Ei puhelinta, konetta, autoa, ateriaetua tai ylipäätään yhtään mitään. Ulosotossa ja 1300€/kk käteen. Maksan kaiken itse. Sellaista!
Eläkeläiset varmaan ryssineet sun asiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke hankitaan vieläkin työelämässä, mitä pienemmät ansiot, sitä pienempi eläke. Näin se vain on. Perusfaktaa.
Unohditte elinaikakertoimen? Sitä ei nykyeläkeisillä ollut, eläke oli n. 60% palkasta, nykyisin ja tulevaisuudessa se on 45-50% eläkkeestä. Sitten ihmetellään miksi työnteko ei kiinnosta, saman 922€/kk netto saa tekemättä mitään versus 40 vuotta paskapalkalla duunarina.
Nykyään on eläke n.58 prosenttia palkasta ja tulevaisuudessa n.55 prosenttia.
Duunareilla on jopa työterveys. Eläkeläiset saa notkua kuukausikaupalla terkkarin jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Eläkeläisillä monesti asunnot maksettu eikä työmatkakulujakaan tule. Kelataksilla lääkäriin.
Eläkeläisetkö sut ulosottoon hommasi?Kaikki työssäkäyvät ei saa Smartum seteleitäkään .Olisit tyytyväinen.
No ei ne eläkeläisedut järin suuria ole ei niitä kannata kadehtia. Monessa työpaikassa on paremmat edut jopa ilmaisia liikunta-ja kulttuuriseteleitä joiden arvo varmasti päihittää sen mitä eläkeläinen saa vuodessa alennuksilla yhteensä.
Ylläksen laskettelukeskuksessa päivälippu 55e ja eläkeläisille 35e. On ainakin siinä vähän enemmän kuin euron ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työssäkäyvänä voin sanoa että on jos jonkinlaista lippua ja lappua milloin mihinkin, jumppa/kuntosali/uimahalli/ teatteri/ ja työaikana lisäksi perjantaisin 2 tunnin jumppa hallissa, palkallisena, työterveys täydellä palvelulla, kaikki saa mitä haluaa, sairauskassa korvaa kaiken sen mitä kela jättää korvaamatta/ silmälasi 2v. välein sekä työ että vapaa-aika, ym.
Työttömät ei saa mitään. Itse en harrasta liikuntaa ollenkaan. En käy edes kävelyllä. Lääkäri sanoi, että voi tulla työkyvyttömyyseläke jostain tuki ja jotain elin jutusta.
Työttömillä on pitkälti samat alennukset kuin eläkeläisilläkin, esimerkiksi uimahallilipuista. Lisäksi työttömät saavat alennusta kansalaisopiston kurssihinnoista, eläkeläiset eivät.
Koska istut maksajan penkillä niikuin kaikki vuorollaan joutuu tekemään.
Vähimmäiseläke eli takuueläke on noin 980 netto, ei mene veroa. https://www.kela.fi/takuuelake
Ja yli 200 000 eläkeläistä saa myös asumistukea.
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Vierailija kirjoitti:
Koska istut maksajan penkillä niikuin kaikki vuorollaan joutuu tekemään.
Ennen eläkeläisiä oli vähän ja eläkkeet pienempiä.
Nyt eläkkeellä on miljoona kuusisataatuhatta ja eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa.
Vertauksena ansiosidonnaista alle 2 miljardia.
Unohditte elinaikakertoimen? Sitä ei nykyeläkeisillä ollut, eläke oli n. 60% palkasta, nykyisin ja tulevaisuudessa se on 45-50% eläkkeestä. Sitten ihmetellään miksi työnteko ei kiinnosta, saman 922€/kk netto saa tekemättä mitään versus 40 vuotta paskapalkalla duunarina.