Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suurta eläkettä saavat eläkeläiset saavat eläkeläisaleja? Pienituloinen työssäkäyvä ei pienemmillä kuukausituloilla saa vastaavaa

Vierailija
07.08.2022 |

Mihin se isoa eläkettä saava tarvitsee junalipun puoleen hintaan, kun työssä käyvä pienempituloinen perheellinen olisi enemmän alennusten tarpeessa?

Tai julkisesti tuetuissa kulttuuripalveluissa. Eikö pienituloiselle olisi isompi hyöty siitä alesta?

Kommentit (146)

Vierailija
41/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot putoavat puoleen eläkkeelle jäädessä. Veroprosentti kuitenkin nousee yli palkansaajien veron.

Ei tarvitse eläkkeestä maksaa uusia kurahousuja ja taas pieneksi jääviä kenkiä, ei montaa harrastusmaksua, ei 3-4h+k asuntoa, työmatkakuluja jne. Jo työmatkojen väliin jäämisellä säästää melkoisesti nyt kun bensan hinta on noussut. Jos on omistusasunto niin ei tarvitse enää maksaa lainanlyhennyksiä vaan on siinä omistuksia.

Kukaan ei oo pakottanut hommaamaan niitä jotka tarvii uusia kurahousuja tai niitä kenkiä jotka heti jää pieneksi...

Eikä kukaan ole pakottanut eläkeläistä hommaamaan sähkölämmitteistä taloa.

Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa ja putkia. Vakuutus ei korvaa 1970 - luvun putkia.

Vierailija
42/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot putoavat puoleen eläkkeelle jäädessä. Veroprosentti kuitenkin nousee yli palkansaajien veron.

Ei tarvitse eläkkeestä maksaa uusia kurahousuja ja taas pieneksi jääviä kenkiä, ei montaa harrastusmaksua, ei 3-4h+k asuntoa, työmatkakuluja jne. Jo työmatkojen väliin jäämisellä säästää melkoisesti nyt kun bensan hinta on noussut. Jos on omistusasunto niin ei tarvitse enää maksaa lainanlyhennyksiä vaan on siinä omistuksia.

Saat lapsilisät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei oo pakottanut hommaamaan niitä jotka tarvii uusia kurahousuja tai niitä kenkiä jotka heti jää pieneksi...

Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa ja putkia. Vakuutus ei korvaa 1970 - luvun putkia.

Vakuutus ei korvaa Tradenomin tyhmyyttä.

Vierailija
44/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus voi korvata kastunutta lattiaa jne., mutta vakuutus ei korvaa 1970 - luvun putkia. Eli pakko lämmittää asuntoa myös ensi talvena.

Vierailija
45/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus ei korvaa Tradenomin tyhmyyttä.

No, ei, jos on ostanut sähkölämmitteisen asunon, niitä ei halua enää kukaan, ei ostaa eikä vuokrata.

Vierailija
46/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehdi sinä minua, minä kadehdin sinua. Me kadehdimme teitä ja te kadehtitte meitä...

Vierailija
47/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä saat sun sähkölämmitteisen vuokra-asunnon lämmityskulut ensi talvena maksettua, kun vuokralainen lähtee, otat vaikka toisen työn.

Vierailija
48/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloinen kananaivoinen perheellinen ei taida ymmärtää että palvelut pyörivät silloinkin kun hän ei ole niitä käyttämässä. Eläkeläiset käyttävät palveluja paljon ruuhka-aikojen ja yleisten lomien ulkopuolella. He pitävät palvelut toiminnassa ja turvaavat henkilökunnan työpaikat ruuhka-aikojen ulkopuolella. Toki voidaan ottaa eläkeläisalennukset pois ja pienituloiset perheelliset maksavat itse sitten korotettuja hintoja näistä samoista palveluista jotta ne voidaan ylläpitää ilman eläkeläisten rahoja.

Vierailija
49/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko nuo edut myös työkyvyttömyyseläkkeellä olevia?

Kyllä, jos on eläkeläiskortti. Itse sain sen, kun jäin työkyvyttömyyseläkkeelle. Kuntoutustuella ollessani en saanut.

No kyllä voi saada myös kuntoutustuella alennuksia, sille ajalle kun se on myönnetty. Minäkin sain esim. matkalipun, kuntosalikortin ja työväenopiston kurssin halvemmalla.

Minä olin niin sairas kuntoutustuellla ollessani, etten tarvinnut mihinkään mitään alennuksia, kun en käynyt missään. Eikä siis tullut myöskään eläkekorttia vaan se tuli vasta sitten, kun tuli päätös tk-eläkkeestä. Mutta ei sitä korttia kyllä ole kysytty esim. museoissa ollenkaan. Eläkekortin tehtävä on todistaa se, että on eläkkeellä ja oikeutettu eläkeläisalennuksiin.

Vierailija
50/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako eläkeläinen alennusta kurahousuista tai asuntolainasta?

Vierailija
51/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jos on eläkeläiskortti. Itse sain sen, kun jäin työkyvyttömyyseläkkeelle. Kuntoutustuella ollessani en saanut.

No kyllä voi saada myös kuntoutustuella alennuksia, sille ajalle kun se on myönnetty. Minäkin sain esim. matkalipun, kuntosalikortin ja työväenopiston kurssin halvemmalla.

Minä olin niin sairas kuntoutustuellla ollessani, etten tarvinnut mihinkään mitään alennuksia, kun en käynyt missään. Eikä siis tullut myöskään eläkekorttia vaan se tuli vasta sitten, kun tuli päätös tk-eläkkeestä. Mutta ei sitä korttia kyllä ole kysytty esim. museoissa ollenkaan. Eläkekortin tehtävä on todistaa se, että on eläkkeellä ja oikeutettu eläkeläisalennuksiin.

Kuntoutustuesta täytyy esittää Kelan päätös tai todistus.

Vierailija
52/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa minimieläke on 850 netto, siitä ei mene ollenkaan veroa. Katsoin vero sivuilta.

895 euroa on nykyään minimi.

Vierailija
53/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa minimieläke on 850 netto, siitä ei mene ollenkaan veroa. Katsoin vero sivuilta.

895 euroa on nykyään minimi.

885 siis, tuli näppäilyvirhe

Vierailija
54/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutustuesta täytyy esittää Kelan päätös tai todistus.

Eikö oman eläkeyhtiön päätös kelpaa?

Vierailija
55/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea opiskelupaikka, niin saa ooiskelijaedut.

Vierailija
56/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys

Vierailija
57/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hauskaa, että vanhempani ovat eläköityneet samasta ammatista, jossa minä ja mieheni ollaan. Meillä on sama koulutus ja sama titteli työssä samanlaisella työnantajalla (julkinen sektori). Tulot:

- Minä ja mies yhteensä 3700+3900=7600. Elätettävänä kaksi lasta ja maksettavana asuntolaina

- Vanhemmat eläkkeellä, eläkeikä oli useita vuosia matalampi kuin meillä tulee olemaan. Eläkkeet 3400+3450=6850. Ei elätettäviä lapsia, ei lainoja.

Ja vanhempani eivät ole edes erityisen hyvällä eläkkeellä. Heidän tuttavapiirissä kaikkien eläke on melkein kolme tonnia tai siitä ylöspäin. Monella on 5000-6000. Eläköityneet aika tavallisista, koulutusta vaativista hommista. Kyse ei ole mistään liliuksista vaan ihmisistä, jotka ovat tehneet aika tavallisen "uran" kunnalla tai valtiolla.

Vierailija
58/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hauskaa, että vanhempani ovat eläköityneet samasta ammatista, jossa minä ja mieheni ollaan. Meillä on sama koulutus ja sama titteli työssä samanlaisella työnantajalla (julkinen sektori). Tulot:

- Minä ja mies yhteensä 3700+3900=7600. Elätettävänä kaksi lasta ja maksettavana asuntolaina

- Vanhemmat eläkkeellä, eläkeikä oli useita vuosia matalampi kuin meillä tulee olemaan. Eläkkeet 3400+3450=6850. Ei elätettäviä lapsia, ei lainoja.

Ja vanhempani eivät ole edes erityisen hyvällä eläkkeellä. Heidän tuttavapiirissä kaikkien eläke on melkein kolme tonnia tai siitä ylöspäin. Monella on 5000-6000. Eläköityneet aika tavallisista, koulutusta vaativista hommista. Kyse ei ole mistään liliuksista vaan ihmisistä, jotka ovat tehneet aika tavallisen "uran" kunnalla tai valtiolla.

Mihin ihmeeseen noilla eläkkeillä tarvitsee jotain junalippuja -50% hintaan? Tai harrastukset ja kulttuuri halvemmalla?

Juuri isoilla eläkkeillähän noista voisi maksaa täydet hinnat.

Vierailija
59/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea se on tuloja kontrolloida. Opiskelijatkin saa, vaikka osa tienaa hyvin töistä. Oma lapsi hyvä esimerkki, tienasi jo loppuvaiheessa 2500, vaikka oli virallisesti kokopäiväopiskelija.

Suoritin tyon oheessa aika monta tutkintoa.

En musita etta oisin ostanut taydella hinnalla bussililppuja koskaan. Sitten siirryin autoon.

Etela euroopassa ikaraja oli 26v, etta sai museoista ja teatterista yms alennuksia.

Se etta nuori on toissa ei tarkoita rikkautta. Suuret menot ja pienet liksat. 40-60v ihminen on rikkaimillaan.

Sitten jokaisella on mahdollisuus uudelleen koukuttautua. Tyopakko on, muttei pienpalkkaisuus.

Vierailija
60/146 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suuret ikäluokat ovat ahneita. Eläkkeelle jäätiin hädin tuskin kuusikymppisenä, kaikki saatiin valmiiksi työelämässä

, mutta myös eläkkeellä, kaikesta pitää saada alennusta. Rahaa on kun oon Roope Ankalla. Nämä alennukset saisi suunnata vähävaraisille lapsiperheille ja etenkin nuorille. Nykynuoret tulevat olemaan työelämässä 80-vuotiaiksi, niin ihan ansaittua olisi saada alennusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme