Asia joka ei edelleenkään vuonna 2022 ole kaikille selvä: on 100% OK olla työtön ja kerron teille miksi kolmella toteamuksella
Yksi. Töitä ei edelleenkään riitä kaikille.
Kaksi. Täystyöllisyys ei koskaan ole ollut kansantaloudellinen tavoite
Kolme. Ihminen ei ole vailla mitään vaikka töitä ei olisi.
Lisään tähän vielä neljännenkin toteamuksen. Miksi ketään pitäisi pakottaa viemään työpaikka joltain joka haluaa ja tarvitsee sitä vielä enemmän?
Lisäksi havaittua: työttömien mollaaminen tulee pääosin töissä väsyneiltä työläisiltä jotka haluaisivat huilia mutta jotka eivät uskalla huilia. Tästä pääsemme taas jutun alkuun: on 100% OK olla työtön koska töitä ei riitä edes kaikille työkykyisille.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Radikaali esitys: potkut kuukausi.
Eli joka ainoa suomen työssäkävijä saa potkut kuukautena x. Työntekijät saa palkata vähä kerrallaan takaisin alkaen vasta 10kk myöhemmin.. jos haluaa.
Mitään muuta tukia ei lankea kuin perus työttömyys korvaus. Sehän on vuosia herättänyt suurta kateutta ja katkeruutta veronmaksajien syvissä riveissä. Luulisi nyt onnen kukoistavan kaikkialla.
Näin saadaan seville ketkä ja mitkä kukoistavat.
Ja kateellisille selviää mitä on elää minimi työttömyyspäivärahalla kuukausia vailla mitään toivoa pysyvästä työpaikasta.Tehdään ns täysi alasajo.
Yllätytkö jos kerron, että monet nyt työtä tekevät ovat kituuttaneet vuosikausia pelkän opintotuen voimalla. Se on puolet työttömyystuesta. Nuo ihmiset kaivaa ne opintoaikaiset selviämiskeinot käyttöön ja pärjää edelleen sua paremmin ja edelleen sua ottaa päähän.
Ja monet tällä hetkellä työttömät ovat niin ikään kituuttaneet sillä opintotuella. Työttömissä on paljon korkeastikin kouluttautuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet limainen iilimato. Ei sellaisille töitä olekaan.
Joo, tuet on liian hyvät.
Tuet niin hyviä että euroopan neuvostolta tulee satikutia suomelle liian pienistä tuista. Mikä tässä nyt mättää? vai onko kyse vain sinun tai sinunlaistesi mielipiteistä?
Tuet ovat niin hyviä, ettei työnteko maita.
Minä saan 685e nettona. Sekö on niin hyvä tuki ettei kannata mennä töihin?
No jos 2500e palkasta jää käteen 1800, mistä maksat asumisen 800e itse, päivähoitomaksut lapsista 550e itse ja sitten elämiseen jää se 450e, mistä maksetaan netit, puhelimet, lasten tavarat ym itse niin ei se tosiaan oikeastaan kannata.
Ei ole päiväkoti-ikäisiä ja asumiseen ei mene 800e.
Tuskin kukaan haluaa lapsilisiä pois pienituloisilta, ainoastaan varakkaammilta. Ja jos netto on 1800, niin kyse on pienituloisesta ihmisestä.
Niin? Kuten huomaat jollain on. Ja 800e asumiseen on erittäin kohtuullinen määrä lapsiperheelle. Eihän kenelläkään työllisellä olisi ongelmaa, jos elättäisi yksin itseään. Mutta kun ihmisillä on lapsia. Ja toisessa ketjussa tuen saajat on sitä mieltä ettei työssäkäyvät tarvitse lapsilisiä, vaan heille pitää antaa nekin. Miksi ihmeessä pitäisi?
Ap hyviä pointteja!
Olen miettinyt samaa, että työttömiä arvostelevat ovat väsyneitä ja huonovointisia ja katkeruuttaan ja kateuttaan haukkuvat työttömiä.
Ei sun kaltaisesta luuserista mihinkään olisikaan. Sen kun elät köyhyydessä ilman tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ap hyviä pointteja!
Olen miettinyt samaa, että työttömiä arvostelevat ovat väsyneitä ja huonovointisia ja katkeruuttaan ja kateuttaan haukkuvat työttömiä.
Kyllä syrjäytyneenä vuokraluukussa kituuttaminen muutamalla satkulla kuukaudessa on valtava kateuden aihe 🤣🤣🤣
Yritykset tahtovat työntarjontaa, jotta aina on suuri määrä tarjontaa, joten semmoinen 5% työttömyyttä on tavoite.
Usassa nyt 3,5% ja huoli riittääkö työvoima.
Työttömät myös kuluttaa lähes kaiken eli kiertää takaisin.
Ehkä sinun tilalla voisi olla pätevä työtön, joka vie sun duunin ja palkan.
Eli kortistoon.
Pummien voimaantumisketju osa 15.
Seuraavaksi varmaan uhkailevat taas lapsiin, vanhuksiin ja muihin heikompiin kohdistuvalla väkivallalla kuten yleensä, jos joku ehdottaa tukien pienentämistä kun ei työt maistu.
Ei meidän kannata uskoa heitä. Rikollisuus on kovaa työtä ja näistä ei ole siihen vaikka henki menisi. Kirjaimellisesti ei ole. He vain itkisivät sängyn pohjassa kun bluffi ei mennytkään enää läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei tarvitse käydä töissä, mutta on väärin elää yhteiskunnassa toisten rahalla.
Miten niin toisten rahalla? Tätä aina jankutetaan. Useat työlliset maksavat liitolle/kassalle joka tilistään maksua työttömyyden varalle. Työttömät maksavat korvauksistaan veroja, minä peruspäivärahasta 20% vaikka veroprosentti keväällä töissä ollessani oli vain 9%!! Kyllä jokainen maksaa veroja tuloistaan, ei täällä sinun rahoillasi elele kukaan. Ihan itse olen työttömyyskorvaukseni maksanut veroina yli 20 vuoden työputkella.
On eri asia, onko koskaan ollut töissä ja kokeee työttömyyden kutsumuksena vai ollut töissä, maksanut pienistäkin tuloista veroja kynnet verillä ja sitten on työttömänä.
Suuri ero on myös siinä, rasittaako pk-yritysten taloutta pitkillä sairaslomilla vai siirtyykö suosiolla työttömäksi hakemaan uutta sopivampaa työtä tahi suuryrityksen sairaslomalaisena on vain numero taseessa, odottaen HR-osaston oletettua apua ennen kenkimistä.
Työttömyys CV:ssä on tosiaan monisisältöinen.
Kyllä työkykyisen ihmisen pitäisi edes osa-aikatöitä tehdä. Työhaluttomien tukiaisia en halua maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei tarvitse käydä töissä, mutta on väärin elää yhteiskunnassa toisten rahalla.
Miten niin toisten rahalla? Tätä aina jankutetaan. Useat työlliset maksavat liitolle/kassalle joka tilistään maksua työttömyyden varalle. Työttömät maksavat korvauksistaan veroja, minä peruspäivärahasta 20% vaikka veroprosentti keväällä töissä ollessani oli vain 9%!! Kyllä jokainen maksaa veroja tuloistaan, ei täällä sinun rahoillasi elele kukaan. Ihan itse olen työttömyyskorvaukseni maksanut veroina yli 20 vuoden työputkella.
On se jännä, että jotkut kuvittelevat, että kaikki heidän joskus aiemmin maksamat verot on jotenkin mysteerisellä tavalla mennyt valtion budjetissa vain ja ainostaan heidän omiin tuleviin etuuksiin! :D
Olisi hienoa jos kaikille halukkaille olisi töitä.
Vierailija kirjoitti:
On se jännä, että jotkut kuvittelevat, että kaikki heidän joskus aiemmin maksamat verot on jotenkin mysteerisellä tavalla mennyt valtion budjetissa vain ja ainostaan heidän omiin tuleviin etuuksiin! :D
Kyse on enemmänkin siitä periaatteesta, että osallistumalla yhteiskunnan pyörittämiseen on oikeutettu myös tukijärjestelmän käyttöön sen tarpeen osuessa.
Jos taas elämäntapatyöttömänä ei hanki koulutusta ja/tai töitä ja vaatii yhteiskunnan tukiverkkoa, on parasiitti.
Lapsilisät?