Se on hirveä huoli siitä että ylimääräisen lapsilisän saisi mahdollisesti myös hyvätuloiset.
On kyllä ihmeellistä touhua noiden vasemmistopuolueiden ajattelu.
Kommentit (965)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin ei lapsettomien kulut nousisi. Ihme lapsiperheiden suosimista tämäkin.
Ei se nyt kovin ihmeellistä ole. Valtio tarvitsee uusia mahdollisia veronmaksajia. Silloin annetaan pientä lisää siitä että niitä tekee.
Lapsilisä on siitä kiva lisä, että sen saa kaikki ihan vaan tekemällä lapsen. Työtätekevälle lapsi tosin on todella huono sijoitus. Siihen menee satoja euroja kuussa jo ennen syntymää ja kallistuu vain vuosi vuodelta.
Todella kauniisti sanottu lapsesta. Luulin että lapsi on lapsi.
Tottakai lapsi on lapsi eikä niitä rahan takia hankita. Mutta aivan syntisen kalliiksi jokainen lapsi tulee. Se 94e riittää vauvalla hyvä jos viikon tarpeisiin. Ja sitä ei edes saa vauvan ensimmäisen elinkuukauden aikana, vaan vasta syntymäkuukautta seuraavan kuun lopussa. Ja tuo ensimmäinen kuukausi on se, mikä yleensä tulee hankinnoiltaan kalleimmaksi. Ottaen huomioon että jotkut vauvat menee tuossa ajassa läpi kaksi vaatekokoa ja imetys jos ei onnistu niin pitää ostaa korviketta mikä vasta kallista onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukimammoilla ei tosiaan ole mitään käsitystä, mitä palkoista oikeasti jää käteen ja unohtuu kanssa sopivasti, että ne työssäkäyvät maksavat kaiken ihan omasta pussistaan, mistään ei tule mitään harkinnanvaraista tai alennettua maksuluokkaa. Sitten vielä kehdataan huudella päälle käsi ojossa että te ette mitään tarvitse riistäjät (jotka myös rahoittavat mammeleiden porsimisen ja elämäntapaloiseilun). Haluaisin nähdä kun keskiluokalla ja erityisesti ylemmällä keskiluokalla palaa nalli kokonaan tähän touhuun ja pääsisi nämä tukielätit kokeilemaan, kun pitää omat rahat ihan itse tienata.
Alan olla samaa mieltä, vaikka mua ei haittaa että mun veroja käytetään yhteiskuntarauhan ylläpitoon ja niiden köyhien LASTEN auttamiseen.
Mutta tähän loputtomaan kiittämättömyyteen palaa kyllä käpy. Mielellään voitaisi kokeilla vaikka puoli vuotta niin, että keskiluokka saa loikoilla ja köyhät saa kokeilla mihin kaikkeen se 3000e/kk bruttopalkka riittää kun ihan joka ikinen asia pitää maksaa sen korkeimman mukaan ja ihan itse.
Mihin loputtomaan kiittämättömyyteen? Pitäisikö tukia saavien järjestää joku tempaus, jossa osoitetaan kiitollisuutta parempituloisille? Vai pitäiiskö sinua henkilökohtaisesti tulla kiittämään?
Olen kiitollinen saamistani tuista, mutta tosiasia on, että kaiken kallistuessa niillä on tosi vaikea tulla toimeen. Ei se ole kiittämättömyyttä, jos toteaa faktat. Ja monilla se valitus on oikeaa pelkoa ja hätää.
Ja tunnen monia keskutuloisia. Kovin ovat huolissaan hintojen noususta, mutta elävät aika lailla kuten ennenkin. Tästä olen vetänyt sen johtopäätöksen, että rahaa kyllä on. Eli ainakaan vielä ei ole tarvinnut juurikaan elintasosta tinkiä.
*keskituloisia
Miljonäärit ei ainakaan tarvi mitään ylimääräistä lapsilisää, eikä lapsilisää muutenkaan.
Minusta lapset ptäisi ottaa tasapuolisesti pois kaikilta suomalaisilta. Suomi-hulluista ei ole kerta kikkiaan vanhemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukimammoilla ei tosiaan ole mitään käsitystä, mitä palkoista oikeasti jää käteen ja unohtuu kanssa sopivasti, että ne työssäkäyvät maksavat kaiken ihan omasta pussistaan, mistään ei tule mitään harkinnanvaraista tai alennettua maksuluokkaa. Sitten vielä kehdataan huudella päälle käsi ojossa että te ette mitään tarvitse riistäjät (jotka myös rahoittavat mammeleiden porsimisen ja elämäntapaloiseilun). Haluaisin nähdä kun keskiluokalla ja erityisesti ylemmällä keskiluokalla palaa nalli kokonaan tähän touhuun ja pääsisi nämä tukielätit kokeilemaan, kun pitää omat rahat ihan itse tienata.
Alan olla samaa mieltä, vaikka mua ei haittaa että mun veroja käytetään yhteiskuntarauhan ylläpitoon ja niiden köyhien LASTEN auttamiseen.
Mutta tähän loputtomaan kiittämättömyyteen palaa kyllä käpy. Mielellään voitaisi kokeilla vaikka puoli vuotta niin, että keskiluokka saa loikoilla ja köyhät saa kokeilla mihin kaikkeen se 3000e/kk bruttopalkka riittää kun ihan joka ikinen asia pitää maksaa sen korkeimman mukaan ja ihan itse.
Mihin loputtomaan kiittämättömyyteen? Pitäisikö tukia saavien järjestää joku tempaus, jossa osoitetaan kiitollisuutta parempituloisille? Vai pitäiiskö sinua henkilökohtaisesti tulla kiittämään?
Olen kiitollinen saamistani tuista, mutta tosiasia on, että kaiken kallistuessa niillä on tosi vaikea tulla toimeen. Ei se ole kiittämättömyyttä, jos toteaa faktat. Ja monilla se valitus on oikeaa pelkoa ja hätää.
Ja tunnen monia keskutuloisia. Kovin ovat huolissaan hintojen noususta, mutta elävät aika lailla kuten ennenkin. Tästä olen vetänyt sen johtopäätöksen, että rahaa kyllä on. Eli ainakaan vielä ei ole tarvinnut juurikaan elintasosta tinkiä.
Tai sitten et vain näe sitä. Kyllä me ollaan joka kuukausi jättämään enemmän ja enemmän asioita pois. Nyt eletään kuin opiskelijat. Kylläkin siksi että yritetään pitää lasten harrastuksista kiinni. Jos vaikka tämä tilanne kohta loppuisi.
Ja siis vähän voi miettiä kuitenkin. Jos sanotaan ettei ole enää antaa niin se on sitten niin. Turha siitä on ruveta toisia itsekkäiksi riistäjiksi haukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Esim. kiinteistöverot ovat niitä joita (tosiasiassa köyhä) joutuu maksamaan samalla asteikolla ja siinä kuin varakkaammatkin kiinteistön omistajat. (eikä se köyhän kiinteistönomistajan kiinteistö välttämättä ole mkään 'luksus-kiinteistö', vaan ehkä vain joku miten kuten, juuri ja juuri asumiskelpoinen talo. .
Oletko koskaan ajatellut, että maitokin kaupassa on saman hintainen sinulle ja rikkaalle? Pitäisikö kaikki hinnoitella tulojen mukaan, maito esim 0.2% tuloista? Sitten olisit varmaan tyytyväinen?
Vierailija kirjoitti:
Miljonäärit ei ainakaan tarvi mitään ylimääräistä lapsilisää, eikä lapsilisää muutenkaan.
Eikä työttömät tarvi mitään omaa kämppää. Sen kun asuvat jossain soluasunnoissa niin kuin esimerkiksi opiskelijat.
Työtön ei myöskään tarvitse alkoholia. Tai tupakkaa. Tai uhkapelejä. Jatkanko? On paljon asioita joita ei kukaan "tarvi". Silti omilla rahoillaan saa tehdä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin ei lapsettomien kulut nousisi. Ihme lapsiperheiden suosimista tämäkin.
Ei se nyt kovin ihmeellistä ole. Valtio tarvitsee uusia mahdollisia veronmaksajia. Silloin annetaan pientä lisää siitä että niitä tekee.
Lapsilisä on siitä kiva lisä, että sen saa kaikki ihan vaan tekemällä lapsen. Työtätekevälle lapsi tosin on todella huono sijoitus. Siihen menee satoja euroja kuussa jo ennen syntymää ja kallistuu vain vuosi vuodelta.
Tottakai lapsi on lapsi eikä niitä rahan takia hankita. Mutta aivan syntisen kalliiksi jokainen lapsi tulee. Se 94e riittää vauvalla hyvä jos viikon tarpeisiin. Ja sitä ei edes saa vauvan ensimmäisen elinkuukauden aikana, vaan vasta syntymäkuukautta seuraavan kuun lopussa. Ja tuo ensimmäinen kuukausi on se, mikä yleensä tulee hankinnoiltaan kalleimmaksi. Ottaen huomioon että jotkut vauvat menee tuossa ajassa läpi kaksi vaatekokoa ja imetys jos ei onnistu niin pitää ostaa korviketta mikä vasta kallista onkin.
Niinpä. Ja yksikään hyvätuloinen ei taatusti sen takia hanki lapsia, että saisi ne heidän rahoissaan täysin mitättömät lapislisät.
Ne pitäisi oikeasti ottaa hyvätuloisilta pois, koska eivät tarvitse niitä yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitukia voisi leikata niinkin, että yhteiskunta tarjoaisi hyvin pelkistettyjä
kimppa-asuntoja ja ruokakuponkeja, mutta näiden päälle tuleva ekstra pitäisi sitten rahoittaa itse vaikka käymässä töissä tai ruinata läheisiltä. Ei kukaan tarvitse ilmaiseksi uuden karheita asuntoja ja isoja tukia. Ne pahimmillaan passivoivat ja antavat ihan väärän kuvan siitä, miten yhteiskunta toimii.Miksi sitten vuosia sitten tehdyn tutkimuksen mukaan kaikkein varakkaimmat olivat toimeentuloa hakemassa hanakimmin lapsilleen jne.? He vievät kuulemma kaikista hakijoista eniten sossussa. Häpeilemättä yhtään. Kun taas oikeasti siihen toimeentuloon oikeutetut eivät kehtaa edes hakea sitä.
Tuen antaja on syyllinen tukiin. Tuen saajaa on turha syyttää.
Elättiä haalitaan lisäksi ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäsuosittu mielipiteeni on, että osa väestöstä on valitettavasti älykkyysosamäärältään ja elämänhallinnaltaan niin pohjalukemissa, ettei heidän osaamisestaan kukaan halua maksaa. Sivistysvaltio ei jätä ketään kadulle kuolemaan, mikä on hyvä, mutta kysymys on ehkä siitä ansaitseeko ihminen, joka ei tuo panostaan yhteiseen pottiin minkä tasoisen elintason? Mielestäni valtion tehtävä ei ole maksaa tasokasta elämää vastikkeetta, joku katto pään päälle ja vaikka niitä ruokakuponkeja, mutta thats it.
Se on ihan totta että kaikista ei ole kuin lisääntymään. Noin suoraan sanottuna.
Mielestäni ei ole yhteiskunnan tehtävä taata työtätekevän elintasoa. Ainakaan vuodesta toiseen. Jossain vaiheessa, ehkä parin loisimisvuoden kohdalla, pitäisi tulla eteen se, että se on yhteismajoitus, laitosruokaa ja avustusvaatteet ja se joko kelpaa tai sitten mennään töihin. Toki sairaseläkkeellä tms olevat eri juttu.
Mielestäni se on taattava, että jokaisella on lämmin paikka minne mennä, ravintoa, puhdistautumismahdollisuus ja päälle pantavaa. Lapsille toki koulu sekä kehitykselle tarpeelliset virikkeet ja sairaille lääkkeet. Mutta ei omaa asuntoa (oma huone taloudelle turvallisuussyistä). Ei uusimpia vaatteita, ei kallista elektroniikkaa jne ei mitään luksusta mitä elämässä ei tarvitse.
Siis miksi ihmeessä te hoette tätä valhetta, että tukiensaajilla on työtätekevien elintaso? Se ei ole totta. Toisen omistama katto päänpäällä yms. ei ole sama elintaso. Tai halpa puhelin ja läppäri eikä niitä ilman tule nykyisin edes toimeen, sillä kaikki on verkossa, myös työn- ja tukien hakeminen! Ja asutteko te kaikki vuokralla rauhattomassa lähiössä, jossa teillä ei ole edes omaa makkaria ja neliöitä on minimaalisesti? Kellään teistä ei ole mitään autoa, siis ei edes velkaista, liisattua tmv., käytössä vaan ainoat kulkuvälineet on vanha pyörä ja julkiset? Hiukset leikkautatte _kerran_vuodessa ja siis vain leikkautatte, sillä värjäys tehdään itse kotona kaupan värillä, jos sellaista haluaa tai tarvitsee. Kukaan teistä ei harrasta yhtään mitään eikä käy kahvilla, elokuvissa, konserteissa saati matkoilla? Omistatte vain noin 20 vaatetta ja parit kengät ja kassin ja tämä on siis todellakin _koko_ vaatevarasto? Kalaa ja kokolihaa ette osta ikinä ja katsotte muutenkin jokaikisestä tuotteesta jokaikinen kerta litra- ja kilohinnan etsiäksenne halvimman vaihtoehdon jne.? Tässä nyt muutama esimerkki millaista mun elämä de facto on eikä siinä mitään, mutta yhdelläkään töissäkävällä tuttavallani ei todellakaan ole näin eikä tietysti pidäkään (nämä boldaukset erityisesti teille lukutaidottomille huom.), mutta he eivät sentään valehtele tästä asiasta kuten täällä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsilisä ylipäänsä maksetaan rikkaille? Miksi minun köyhän lapsettoman ihmisen pitää rahoittaa rikkaiden lapsilisät?
Maksatkohan edes veroja, tuskin. Silloin kannattaa unohtaa ne kateelliset puheet meidän hyväosaisten lapsilisistä. Toisekseen järjettömintä sitä rahaa tukiporukalle on syytää, eihän ne nytkään maksa itse sähkölaskujaa, että sähkön hinnan korotukset missään tuntuisivat. Toinen se tilanne on lapsiperheillä, siellä on sähkölämmistteisten omakotitalojen ja auton kulut räjähtämässä.
Kerro ihmeessä miten tässä maassa pystyy välttymään verojen maksamiselta?
Jokainen maksaa veroja, myös ne työttömät, jopa isommalla prosentilla, kuin perus palkansaaja.
Joten kun otetaan se huomioon, on työttömän käteen saama tuki oikeasti ihan mitätön.
Sinä vaatisit, että he vielä maksavat sähköt itse, kun ei rahat tahdo ruokaankaan monilla riittää, olet varmaankin tietoinen, että sähkö ei ole ainoa, joka on viime aikoina noussut/nousussa!
-Eri-No ei ne rahat meinaa siellä pieni- ja keskituloistenkaan puolella riittää sähköön, ruokaan ja polttoaineisiin, siksi siitä omalla työllä tehdystä palkasta pitäisi tässä kriisitilanteessa saada pitää pikkuisen isompi siivu itse.
Sitä en tokikaan kiellä, etteikö asia näin olisi!
Siitä saamme suurelta osin kiittää suurta osaa yrittäjistä, jotka omassa ahneuksissaan maksavat riittämätöntä palkkaa. Omasta voittomarginaalista ei tahdota tinkiä , oli tilanne mikä tahansa.
Uskon, ettei yksikään työtön, palkansaaja tms. ole teiltä keski- ja pienituloiselta kadehtimassa mahdollista lisä lapsilisää. Nyt on kyse ainoastaan oikeasti suuri tuloisista ihmisistä, jolloin puhutaan ryhmästä, joka ansaitsee vuodessa satojatuhansia/miljoonia. Tällä tuloluokalla ei lisä lapsilisään ole tarvetta. Vaikka prosentuaalisesti ryhmä on melko pieni, on oikeudenmukaista, että siitä säästyneet varat kohdennettaisiin sellaiselle ihmisryhmälle, joka sitä enemmän tarvitsee.Täällä on "liikkellä" paljon ihmisiä, jotka puolustavat lisä lapsilisän maksamista myös suurituloisimmalle kansanosalle. Suurin osa tuntuu kuuluvan keskituloisten marginaaliin, kuvitellen kuuluvansa kuitenkin meihin suurituloisimpiin. Me emme lisä lapsilisää tarvitse, pärjäämme ilman yhteiskunnan lisäapua. Se suotakoon ihmisille, jotka sitä todella tarvitsevat.
Ennenkuin syyttää keskiluokkaisia ihmisiä väärinymmärryksestä, niin pitäisi täsmentää keneltä ne lapsilisät nyt sitten todella halutaan poistaa. Tässäkin ketjussa olisi joku pistänyt rajan niinkin alas kuin 4000 euroon. Ei minulla ole mitään intohimoa maksaa lapsilisää yli 30 000 kuussa tienaaville, mutta kun valtaosa lapsilisien poistoa rikkailta vaativista tuntuu pitävän muutaman tonnin palkkaa ökyliksana, niin pelkään että näiden sankareiden vaatimusten toteutuessa tuloraja tulee olemaan jossain 5000 euron kieppeillä.
Vierailija kirjoitti:
Usko tai älä, monella muullakin on vaikeaa ja kustannuksia joudutaan karsimaan. Uhriudut aivan kuten vain sinun kustannukset nousevat.
Ja mitä tiedät ystävistäsi, et tiedä mistä he säästävät ensimmäiseksi. Esität vain asiantuntevaa arvosanalla palstalla ilman mitään tietoa. Sinä ehkä saat kasvaneen sähkölaskun toimeentulotuesta, ystäväsi maksavat sen itse. Et huomaa ironiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet vain tarvitsijoille ! kirjoitti:
Tarvitseekohan nyt joku, jonkun miljoonayrityksen toimitusjohtajankin perhe oikeasti niitä lisiä, tai yleensä koko lapsilisiä?
Melko erikoinen käsitys tasa-arvosta tuen tarpeellisuuden suhteen !
Sensijaan toimeentulotuille, minimieläkkeiden kaiken perässä laahaavalle pienuudelle, työttömyysavustuksille ja niiden paikallaan pysymiselle....
Niille kaikille sellaisille löytyy kyllä aina viisaat, vain 'meidän kaikkien yhteistä hyvää tarkoittavat' selityksensä kansalaisille siitä miksi nitä ei voida korottaa todellisten elämiskulujen hintaindeksin mukaan niin, että voisi sitten aina esim. (näiden nykyisten)energiakulujen maksamisen jälkeenkin syödä kaikkkina päivinä kuukaudessa kotonaan lämpimän , riittävästi ihmistä ravitsevan aterian !
Ei, kyllä yhteiskunnan kaikki toimeentulo-ym. sellaisiksi katsottavat avustukset ja niiden korotukset (jollainen tänä lapsilisäkin on) olisi nyt tällaisena aikana entistä tarkemmin kohdennettava niiden todellisen tarpeen mukaan ja myönnettävä vain oikeasti tukea tarvitseville !
Kysymyshän on ,hitto soikoon, lopultakin vain rahasta ja sen oikeudenmukaisesta jakamisesta yhteiskunnassa tukien muodossa kansalaisille, eikä yhtään mistään muusta!
Rahan myöntäminen lapsilisän muodossa myös erittäin hyvin toimeentuleville, jopa suorastaan vauraille perhekunnnille kertoo kuitenkin jostain muusta kuin mistään todellisesta tasa-arvosta.
Tai korkeintaan se kertoo vain jostain 'tasa-arvomoralismin ' tavoittelusta asiassa jossa nyt aina on kuitenkin kyse pelkästään rahasta, tukien myöntämisestä ,kohdentamisesta ja niiden yhteiskunnalta saamisen perusteista lain mukaan.
Oikeudenmukaista ei ole nähnytkään tämä nykytilanne, jossa on mahdollista saada kotona makaamalla lähes sama elintaso kuin keskituloisten työssäkäyvien ansioilla. Moni tukiloinen on vaan niin passivoitunut sinne omaan kotiin, että puhuu "itse maksamisesta" silloinkin, kun tosiasiassa käyttää tulonsiirtoja elämiseensä. Monella keskituloisella meni kuppi nurin, kun nämä samat loiset alkoivat itkeä, että yhyy miksi (_töissä käyvä ja KAIKEN omalla palkallaan maksava_) keskituloinenkin saa tuplalapsilisän enkä ainoastaan minä.
Niinpä. Tätä on kysytty jo pari sivua sitten mutta ei kukaan osannut vastata. Mikä siinä on reilua, että jotkut vuodesta toiseen saa saman elintason tekemättä mitään, minkä eteen toiset tekee tuntikausia töitä? Mikä siinä on se kohtuus?
Ihan pokkanako väität, että tuensaajilla ja keskiluokalla on sama elintaso? Älä vaan sano, että sinäkään olet juuri kouluja käynyt. Se ei mitenkään voi pitää paikkaansa tuolla ymmärryksen tasolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyvätuloinen ja minäkään en voi elää kuten ennenkin. Huomaa selkeästi että esimerkiki sijoituksiin on voinut laittaa reilusti vähemmän kuin esim vuosi sitten. Samaten nettovarallisuuden kasvu on hidastunut huomattavasti. Ainoa lohtu on että pääomatulot ovat jatkaneet kasvuaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö näille tt-tuen saajille varata joku tietty summa mitä jää laskujen jälkeen elämiseen eli ruoka, vaatteet sun muut?
Muut joutuu maksamaan palkastaan kaikki nousevat laskut ja sen jälkeen katsotaan mitä jää elämiseen.
Kyllä ja se on "huikeat" noin 500 euroa, jos on yksi aikuinen kyseessä. Ja tuosta tosiaan ruoka, vaatteet, kodinkoneet, elektroniikka, puhelinlaskut ja aivan kaikki mitä kuluja ihmisellä nyt onkaan sähkö, vakuutus ja välttämättömät terv.huoltomenot poislukien.
Tuttavaperheessä on viisi lasta ja vain toinen vanhempi on töissä tyyliin varastomiehenä.
Juuri kertoivat, että kauppaan menee ainakin se 2000€ kuussa.
Meillä on kolme lasta, ja meidän yhteenlasketuista nettotuloista tuo 2000€ on jo melkein puolet. Me emme saa mitään tukia mistään ja kaikesta maksetaan maksimit. Tuo perhe kuppaa yhteiskuntaa aivan huolella! Mutta mitäs siitä, heille vaan lapsilisät tuplana. Eihän me muut niitä mihinkään "tarvita".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja yksikään hyvätuloinen ei taatusti sen takia hanki lapsia, että saisi ne heidän rahoissaan täysin mitättömät lapislisät.
Ne pitäisi oikeasti ottaa hyvätuloisilta pois, koska eivät tarvitse niitä yhtään mihinkään.
"yksikään huonotuloinen ei taatusti sen takia hanki lapsia, että saisi lapsilisät. Ne pitäisi oikeasti ottaa huonotuloisilta pois, koska he eivät osaa kuitenkaan rahaa käyttää vaan pelaavat, juovat ja polttavat ne."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäsuosittu mielipiteeni on, että osa väestöstä on valitettavasti älykkyysosamäärältään ja elämänhallinnaltaan niin pohjalukemissa, ettei heidän osaamisestaan kukaan halua maksaa. Sivistysvaltio ei jätä ketään kadulle kuolemaan, mikä on hyvä, mutta kysymys on ehkä siitä ansaitseeko ihminen, joka ei tuo panostaan yhteiseen pottiin minkä tasoisen elintason? Mielestäni valtion tehtävä ei ole maksaa tasokasta elämää vastikkeetta, joku katto pään päälle ja vaikka niitä ruokakuponkeja, mutta thats it.
Se on ihan totta että kaikista ei ole kuin lisääntymään. Noin suoraan sanottuna.
Mielestäni ei ole yhteiskunnan tehtävä taata työtätekevän elintasoa. Ainakaan vuodesta toiseen. Jossain vaiheessa, ehkä parin loisimisvuoden kohdalla, pitäisi tulla eteen se, että se on yhteismajoitus, laitosruokaa ja avustusvaatteet ja se joko kelpaa tai sitten mennään töihin. Toki sairaseläkkeellä tms olevat eri juttu.
Mielestäni se on taattava, että jokaisella on lämmin paikka minne mennä, ravintoa, puhdistautumismahdollisuus ja päälle pantavaa. Lapsille toki koulu sekä kehitykselle tarpeelliset virikkeet ja sairaille lääkkeet. Mutta ei omaa asuntoa (oma huone taloudelle turvallisuussyistä). Ei uusimpia vaatteita, ei kallista elektroniikkaa jne ei mitään luksusta mitä elämässä ei tarvitse.Siis miksi ihmeessä te hoette tätä valhetta, että tukiensaajilla on työtätekevien elintaso? Se ei ole totta. Toisen omistama katto päänpäällä yms. ei ole sama elintaso. Tai halpa puhelin ja läppäri eikä niitä ilman tule nykyisin edes toimeen, sillä kaikki on verkossa, myös työn- ja tukien hakeminen! Ja asutteko te kaikki vuokralla rauhattomassa lähiössä, jossa teillä ei ole edes omaa makkaria ja neliöitä on minimaalisesti? Kellään teistä ei ole mitään autoa, siis ei edes velkaista, liisattua tmv., käytössä vaan ainoat kulkuvälineet on vanha pyörä ja julkiset? Hiukset leikkautatte _kerran_vuodessa ja siis vain leikkautatte, sillä värjäys tehdään itse kotona kaupan värillä, jos sellaista haluaa tai tarvitsee. Kukaan teistä ei harrasta yhtään mitään eikä käy kahvilla, elokuvissa, konserteissa saati matkoilla? Omistatte vain noin 20 vaatetta ja parit kengät ja kassin ja tämä on siis todellakin _koko_ vaatevarasto? Kalaa ja kokolihaa ette osta ikinä ja katsotte muutenkin jokaikisestä tuotteesta jokaikinen kerta litra- ja kilohinnan etsiäksenne halvimman vaihtoehdon jne.? Tässä nyt muutama esimerkki millaista mun elämä de facto on eikä siinä mitään, mutta yhdelläkään töissäkävällä tuttavallani ei todellakaan ole näin eikä tietysti pidäkään (nämä boldaukset erityisesti teille lukutaidottomille huom.), mutta he eivät sentään valehtele tästä asiasta kuten täällä tehdään.
No ei kyllä tule käytyä missään kampaajalla, eikä kalaakaan ostettua. Lihaa kyllä, jos se on alennuksessa. Autoa ei onneksi ole, koska asutaan keskustassa. Saatiin kolmio 600e Turun keskustasta (tuurilla). Halvempi kuin lähiöissä. Ei käydä elokuvissa tms koska ne liput on täysin ylihintaisia. Ruoka ostetaan niin halpana kuin voidaan. Litra- ja kilohinnat tietysti ratkaisee, koska se on järkevä tapa ostaa. Puhelimet on sitä halvinta laatua, läppäriä ei ole koska töissä voi käyttää jos tarvii. Kolmen lapsen maksimihoitomaksut imaisee melkein 700e palkasta.
Rahaa jää lopulta noin 0e kuun lopussa. Eli siinä sulle keskituloisen luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vuosia jo sitä mieltä, että toimeentulotuen tai muun asiakkaille ei tulisi antaa mitään rahaa käteen, koska eivät osaa sitä käyttää. Lapsilisät ja muut tuet menee helposti viinaan ja tupakkaan, mistä taas aiheutuu paljon sosiaalisia ongelmia. Lisäksi, kun tukirahat meni jo alkoon, niin taas ollaan ulosotossa ja kulut kuittaa jälleen työssäkäyvä veronmaksaja. Lorvimisen ei tulisi mahdollistaa omia valintoja, vaan todellakin minimitoimeentulo, ruokakassein ja kupongein ja ns. perustarvikkeet huonekalut yms. vaateet vapaalipulla kierrätyskeskuksista, joista saisi ottaa sen ilmaiseksi mitä tarvitsee, kierrätyskeskuksissa on hyvä ja käyttökelpoista tavaraa, joskaan ei uutta. Lääkkeet yms. terveydenhuolto voidaan kustantaa.
Yleensä työssäkäymätön ei osaa hahmottaa rahaa lainkaan, ja tukipäivänä menee kaikki mitä tuli ja loppukuu ollaan taas käsi ojossa ja lapset huutaa nälkää. Mielummin niin, että viikottain voi hakea määritellyt elintarvikkeet ja hygieniatarpeet perheen tarpeisiin. Ei niin, että vanhemmat juo ja polttaa ja peliongelmaiset hakkaa kaiken pajatsoon. Sitten, jos halukkuutta ns. elintason parantamiseen löytyy, niin työssäkäynnistä saadut rahat saisi pitää tiettyyn tulokattoon asti, jonka jälkeen ruoka-apu yms lakkaa. Saattaisi kattoonsyljeksijätkin aika pian hakeutua ansaitun rahan perään jos mielihalujaan haluaisivat toteuttaa. Laki velvoittaa minimitoimeentuloon, se ei velvoita mielihalujen ja päihteiden kustantamiseen.
Vmp! Voin vannoa, että suoriudun noista sinuakin paremmin. Uskomatonta tuubaa ja ihan vain oman mielikuvituksen ja tyhmyyden takia!