Se on hirveä huoli siitä että ylimääräisen lapsilisän saisi mahdollisesti myös hyvätuloiset.
On kyllä ihmeellistä touhua noiden vasemmistopuolueiden ajattelu.
Kommentit (965)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäsuosittu mielipiteeni on, että osa väestöstä on valitettavasti älykkyysosamäärältään ja elämänhallinnaltaan niin pohjalukemissa, ettei heidän osaamisestaan kukaan halua maksaa. Sivistysvaltio ei jätä ketään kadulle kuolemaan, mikä on hyvä, mutta kysymys on ehkä siitä ansaitseeko ihminen, joka ei tuo panostaan yhteiseen pottiin minkä tasoisen elintason? Mielestäni valtion tehtävä ei ole maksaa tasokasta elämää vastikkeetta, joku katto pään päälle ja vaikka niitä ruokakuponkeja, mutta thats it.
Se on ihan totta että kaikista ei ole kuin lisääntymään. Noin suoraan sanottuna.
Mielestäni ei ole yhteiskunnan tehtävä taata työtätekevän elintasoa. Ainakaan vuodesta toiseen. Jossain vaiheessa, ehkä parin loisimisvuoden kohdalla, pitäisi tulla eteen se, että se on yhteismajoitus, laitosruokaa ja avustusvaatteet ja se joko kelpaa tai sitten mennään töihin. Toki sairaseläkkeellä tms olevat eri juttu.
Mielestäni se on taattava, että jokaisella on lämmin paikka minne mennä, ravintoa, puhdistautumismahdollisuus ja päälle pantavaa. Lapsille toki koulu sekä kehitykselle tarpeelliset virikkeet ja sairaille lääkkeet. Mutta ei omaa asuntoa (oma huone taloudelle turvallisuussyistä). Ei uusimpia vaatteita, ei kallista elektroniikkaa jne ei mitään luksusta mitä elämässä ei tarvitse.Siis miksi ihmeessä te hoette tätä valhetta, että tukiensaajilla on työtätekevien elintaso? Se ei ole totta. Toisen omistama katto päänpäällä yms. ei ole sama elintaso. Tai halpa puhelin ja läppäri eikä niitä ilman tule nykyisin edes toimeen, sillä kaikki on verkossa, myös työn- ja tukien hakeminen! Ja asutteko te kaikki vuokralla rauhattomassa lähiössä, jossa teillä ei ole edes omaa makkaria ja neliöitä on minimaalisesti? Kellään teistä ei ole mitään autoa, siis ei edes velkaista, liisattua tmv., käytössä vaan ainoat kulkuvälineet on vanha pyörä ja julkiset? Hiukset leikkautatte _kerran_vuodessa ja siis vain leikkautatte, sillä värjäys tehdään itse kotona kaupan värillä, jos sellaista haluaa tai tarvitsee. Kukaan teistä ei harrasta yhtään mitään eikä käy kahvilla, elokuvissa, konserteissa saati matkoilla? Omistatte vain noin 20 vaatetta ja parit kengät ja kassin ja tämä on siis todellakin _koko_ vaatevarasto? Kalaa ja kokolihaa ette osta ikinä ja katsotte muutenkin jokaikisestä tuotteesta jokaikinen kerta litra- ja kilohinnan etsiäksenne halvimman vaihtoehdon jne.? Tässä nyt muutama esimerkki millaista mun elämä de facto on eikä siinä mitään, mutta yhdelläkään töissäkävällä tuttavallani ei todellakaan ole näin eikä tietysti pidäkään (nämä boldaukset erityisesti teille lukutaidottomille huom.), mutta he eivät sentään valehtele tästä asiasta kuten täällä tehdään.
Kun sen Kelan laskurin avulla saa kuka tahansa ihan oikeasti laskettua, miten paljon omalla perhekoolla saisi niitä tukia, niin turha sinunkaan on täällä valehdella. Esim. meidän perhe saisi tukia yli 3000 euroa. Moni työssäkäyvä elää vastaavilla tuloilla. Asunto korvattaisiin 1300 euroon asti jolla saa kyllä ihan ok kämpän, ei tarvitse vanhempien nukkua olkkarissa ellei ihan itse halua. Omistusasumisesta olet kyllä oikeassa, se ei toimeentulotuella taida onnistua (ainakaan lainanlyhennystä ei käsittääkseni korvata), mutta eihän se omistusasuminen ole kaikille työssäkäyvillekään vaihtoehto. Esim. Pk-seudulla ei todennäköisesti pienituloisille perheelle tai keskituloiselle yh:lle irtoa perheasunnon vaatimaa asuntolainaa. Ja hyvin monet minun tuntemani keskituloiset ostavat lähes pelkästään tarjoustuotteita ja punalappukamaa, vaatteet kirpparilta, lasten harrastusvälineet Torista jne. Itse en käy kampaajalla edes leikkauttamassa edes sitä yhtä kertaa vuodessa, edellisen kerran taisi olla 6 vuotta sitten, nykyisin leikkaan tukankin itse. Ei mekään missään matkusteta tai mitään harrasteta (paitsi minä työpaikan ilmaista kuntosalia). Kahvilassa käyn jos joku tarjoaa.
Voi helvetti teidän kanssanne...Kun noista lähtee vielä vuokrat ja muut eli tuo raha ei ole se mitä käteen jää ja edelleen, vuokralla asuminen EI OLE SAMA ASIA KUIN OMAN MAKSAMINEN!!
KAIKKI KESKITULOISETKAAN EI OMISTA! Etenkin Helsingissä porukka asuu vuokralla. Ja meillä on keskituloisia yh-ihmisiä jotka käy töissä eikä saa 3000e käteen. Ja samalla tavalla maksavat vuokrat ja kaiken muun IHAN SIITÄ OMASTA PUSSISTA.
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti teidän kanssanne...Kun noista lähtee vielä vuokrat ja muut eli tuo raha ei ole se mitä käteen jää ja edelleen, vuokralla asuminen EI OLE SAMA ASIA KUIN OMAN MAKSAMINEN!!
Ymmärrän miksi et työllisty, jos et ymmärtänyt luettya. Miksi luulet, että työssä käyvän ei tarvitsisi maksaa vuokraa, jos kumpikin vertailuperhe asuu vuokralla?toinen hakee rahat kelasta ja toinen painamalla pitkää päivää, mutta eiköhän vuokra ole kummallakin sama, jos olisi sama asunto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukimammoilla ei tosiaan ole mitään käsitystä, mitä palkoista oikeasti jää käteen ja unohtuu kanssa sopivasti, että ne työssäkäyvät maksavat kaiken ihan omasta pussistaan, mistään ei tule mitään harkinnanvaraista tai alennettua maksuluokkaa. Sitten vielä kehdataan huudella päälle käsi ojossa että te ette mitään tarvitse riistäjät (jotka myös rahoittavat mammeleiden porsimisen ja elämäntapaloiseilun). Haluaisin nähdä kun keskiluokalla ja erityisesti ylemmällä keskiluokalla palaa nalli kokonaan tähän touhuun ja pääsisi nämä tukielätit kokeilemaan, kun pitää omat rahat ihan itse tienata.
Alan olla samaa mieltä, vaikka mua ei haittaa että mun veroja käytetään yhteiskuntarauhan ylläpitoon ja niiden köyhien LASTEN auttamiseen.
Mutta tähän loputtomaan kiittämättömyyteen palaa kyllä käpy. Mielellään voitaisi kokeilla vaikka puoli vuotta niin, että keskiluokka saa loikoilla ja köyhät saa kokeilla mihin kaikkeen se 3000e/kk bruttopalkka riittää kun ihan joka ikinen asia pitää maksaa sen korkeimman mukaan ja ihan itse.
Mihin loputtomaan kiittämättömyyteen? Pitäisikö tukia saavien järjestää joku tempaus, jossa osoitetaan kiitollisuutta parempituloisille? Vai pitäiiskö sinua henkilökohtaisesti tulla kiittämään?
Olen kiitollinen saamistani tuista, mutta tosiasia on, että kaiken kallistuessa niillä on tosi vaikea tulla toimeen. Ei se ole kiittämättömyyttä, jos toteaa faktat. Ja monilla se valitus on oikeaa pelkoa ja hätää.
Ja tunnen monia keskutuloisia. Kovin ovat huolissaan hintojen noususta, mutta elävät aika lailla kuten ennenkin. Tästä olen vetänyt sen johtopäätöksen, että rahaa kyllä on. Eli ainakaan vielä ei ole tarvinnut juurikaan elintasosta tinkiä.
Tai sitten et vain näe sitä. Kyllä me ollaan joka kuukausi jättämään enemmän ja enemmän asioita pois. Nyt eletään kuin opiskelijat. Kylläkin siksi että yritetään pitää lasten harrastuksista kiinni. Jos vaikka tämä tilanne kohta loppuisi.
Ja siis vähän voi miettiä kuitenkin. Jos sanotaan ettei ole enää antaa niin se on sitten niin. Turha siitä on ruveta toisia itsekkäiksi riistäjiksi haukkumaan.
Joo, en tosiaan näe. Autolla ajetaan yhtä paljon kuin ennen, harrastukset ovat samat kuin ennen, samoin muut vapaa-ajan riennot, kampaajalla käydään säännöllisesti, ruokavaliosta en osaa tarkemmin sanoa, mutta vieraille ainakin leivotaan runsaat tarjottavat.
Tuskin kukaan köyhä pitää tavallisia keskituloisia riistäjinä, vaan tietävät, että ne todelliset riistäjät ovat ihan muualla. Niitä ovat esim. yhä ahneemmiksi tulevat yrittäjät ja osakkeenomistajat sekä veroparatiiseihin valtavia summia (miljardeja) siirtävät yritysjohtajat ja muut varakkaat.
Keskituloiset sen sijaan - ainakin tämän palstan perusteella - pitävät riistäjinä yhteiskunnan kaikkein köyhimpiä, jotka päivittäin laskevat pieniä hilujaan. Mitä tämä kertoo mielestäsi keskituloisista ihmisistä?
Niin no turhimmista yleensä aletaan karsia. Meillä esim lasten harrastukset maksetaan siihen asti että ruoka ei riitä. Sitä ennen lähtee aivan kaikki muu. Ja siis ei köyhä ole riistäjä. Vaan systeemi. Mutta köyhä voisi tehdä muutakin kuin lakki kädessä kirjoittaa 40s scheissea niistä jotka maksaa heidän elämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukimammoilla ei tosiaan ole mitään käsitystä, mitä palkoista oikeasti jää käteen ja unohtuu kanssa sopivasti, että ne työssäkäyvät maksavat kaiken ihan omasta pussistaan, mistään ei tule mitään harkinnanvaraista tai alennettua maksuluokkaa. Sitten vielä kehdataan huudella päälle käsi ojossa että te ette mitään tarvitse riistäjät (jotka myös rahoittavat mammeleiden porsimisen ja elämäntapaloiseilun). Haluaisin nähdä kun keskiluokalla ja erityisesti ylemmällä keskiluokalla palaa nalli kokonaan tähän touhuun ja pääsisi nämä tukielätit kokeilemaan, kun pitää omat rahat ihan itse tienata.
Alan olla samaa mieltä, vaikka mua ei haittaa että mun veroja käytetään yhteiskuntarauhan ylläpitoon ja niiden köyhien LASTEN auttamiseen.
Mutta tähän loputtomaan kiittämättömyyteen palaa kyllä käpy. Mielellään voitaisi kokeilla vaikka puoli vuotta niin, että keskiluokka saa loikoilla ja köyhät saa kokeilla mihin kaikkeen se 3000e/kk bruttopalkka riittää kun ihan joka ikinen asia pitää maksaa sen korkeimman mukaan ja ihan itse.
Mihin loputtomaan kiittämättömyyteen? Pitäisikö tukia saavien järjestää joku tempaus, jossa osoitetaan kiitollisuutta parempituloisille? Vai pitäiiskö sinua henkilökohtaisesti tulla kiittämään?
Olen kiitollinen saamistani tuista, mutta tosiasia on, että kaiken kallistuessa niillä on tosi vaikea tulla toimeen. Ei se ole kiittämättömyyttä, jos toteaa faktat. Ja monilla se valitus on oikeaa pelkoa ja hätää.
Ja tunnen monia keskutuloisia. Kovin ovat huolissaan hintojen noususta, mutta elävät aika lailla kuten ennenkin. Tästä olen vetänyt sen johtopäätöksen, että rahaa kyllä on. Eli ainakaan vielä ei ole tarvinnut juurikaan elintasosta tinkiä.
Onko sinun tarvinnut tinkiä elintasostasi? Ethän nytkään maksa esim. sähkölaskuasi tai vuokraasi?
Mikä elintaso? :D Ei ole sellaista täällä päin näkynyt.
mua ottaa vain pannuun että tällä puhalletaan 10 milliä hetkessä ja onko aito tarve mikä...tsägällä ensi keväällä sitten kiitoksena veronkorotukset meille nettomaksajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten et vain näe sitä. Kyllä me ollaan joka kuukausi jättämään enemmän ja enemmän asioita pois. Nyt eletään kuin opiskelijat. Kylläkin siksi että yritetään pitää lasten harrastuksista kiinni. Jos vaikka tämä tilanne kohta loppuisi.
Ja siis vähän voi miettiä kuitenkin. Jos sanotaan ettei ole enää antaa niin se on sitten niin. Turha siitä on ruveta toisia itsekkäiksi riistäjiksi haukkumaan.
Joo, en tosiaan näe. Autolla ajetaan yhtä paljon kuin ennen, harrastukset ovat samat kuin ennen, samoin muut vapaa-ajan riennot, kampaajalla käydään säännöllisesti, ruokavaliosta en osaa tarkemmin sanoa, mutta vieraille ainakin leivotaan runsaat tarjottavat.
Tuskin kukaan köyhä pitää tavallisia keskituloisia riistäjinä, vaan tietävät, että ne todelliset riistäjät ovat ihan muualla. Niitä ovat esim. yhä ahneemmiksi tulevat yrittäjät ja osakkeenomistajat sekä veroparatiiseihin valtavia summia (miljardeja) siirtävät yritysjohtajat ja muut varakkaat.
Keskituloiset sen sijaan - ainakin tämän palstan perusteella - pitävät riistäjinä yhteiskunnan kaikkein köyhimpiä, jotka päivittäin laskevat pieniä hilujaan. Mitä tämä kertoo mielestäsi keskituloisista ihmisistä?
SUURIN osa osakkeenomistajista on kuule "tavallisia keskituloisia". Minäkin olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäsuosittu mielipiteeni on, että osa väestöstä on valitettavasti älykkyysosamäärältään ja elämänhallinnaltaan niin pohjalukemissa, ettei heidän osaamisestaan kukaan halua maksaa. Sivistysvaltio ei jätä ketään kadulle kuolemaan, mikä on hyvä, mutta kysymys on ehkä siitä ansaitseeko ihminen, joka ei tuo panostaan yhteiseen pottiin minkä tasoisen elintason? Mielestäni valtion tehtävä ei ole maksaa tasokasta elämää vastikkeetta, joku katto pään päälle ja vaikka niitä ruokakuponkeja, mutta thats it.
Se on ihan totta että kaikista ei ole kuin lisääntymään. Noin suoraan sanottuna.
Mielestäni ei ole yhteiskunnan tehtävä taata työtätekevän elintasoa. Ainakaan vuodesta toiseen. Jossain vaiheessa, ehkä parin loisimisvuoden kohdalla, pitäisi tulla eteen se, että se on yhteismajoitus, laitosruokaa ja avustusvaatteet ja se joko kelpaa tai sitten mennään töihin. Toki sairaseläkkeellä tms olevat eri juttu.
Mielestäni se on taattava, että jokaisella on lämmin paikka minne mennä, ravintoa, puhdistautumismahdollisuus ja päälle pantavaa. Lapsille toki koulu sekä kehitykselle tarpeelliset virikkeet ja sairaille lääkkeet. Mutta ei omaa asuntoa (oma huone taloudelle turvallisuussyistä). Ei uusimpia vaatteita, ei kallista elektroniikkaa jne ei mitään luksusta mitä elämässä ei tarvitse.Siis miksi ihmeessä te hoette tätä valhetta, että tukiensaajilla on työtätekevien elintaso? Se ei ole totta. Toisen omistama katto päänpäällä yms. ei ole sama elintaso. Tai halpa puhelin ja läppäri eikä niitä ilman tule nykyisin edes toimeen, sillä kaikki on verkossa, myös työn- ja tukien hakeminen! Ja asutteko te kaikki vuokralla rauhattomassa lähiössä, jossa teillä ei ole edes omaa makkaria ja neliöitä on minimaalisesti? Kellään teistä ei ole mitään autoa, siis ei edes velkaista, liisattua tmv., käytössä vaan ainoat kulkuvälineet on vanha pyörä ja julkiset? Hiukset leikkautatte _kerran_vuodessa ja siis vain leikkautatte, sillä värjäys tehdään itse kotona kaupan värillä, jos sellaista haluaa tai tarvitsee. Kukaan teistä ei harrasta yhtään mitään eikä käy kahvilla, elokuvissa, konserteissa saati matkoilla? Omistatte vain noin 20 vaatetta ja parit kengät ja kassin ja tämä on siis todellakin _koko_ vaatevarasto? Kalaa ja kokolihaa ette osta ikinä ja katsotte muutenkin jokaikisestä tuotteesta jokaikinen kerta litra- ja kilohinnan etsiäksenne halvimman vaihtoehdon jne.? Tässä nyt muutama esimerkki millaista mun elämä de facto on eikä siinä mitään, mutta yhdelläkään töissäkävällä tuttavallani ei todellakaan ole näin eikä tietysti pidäkään (nämä boldaukset erityisesti teille lukutaidottomille huom.), mutta he eivät sentään valehtele tästä asiasta kuten täällä tehdään.
Kun sen Kelan laskurin avulla saa kuka tahansa ihan oikeasti laskettua, miten paljon omalla perhekoolla saisi niitä tukia, niin turha sinunkaan on täällä valehdella. Esim. meidän perhe saisi tukia yli 3000 euroa. Moni työssäkäyvä elää vastaavilla tuloilla. Asunto korvattaisiin 1300 euroon asti jolla saa kyllä ihan ok kämpän, ei tarvitse vanhempien nukkua olkkarissa ellei ihan itse halua. Omistusasumisesta olet kyllä oikeassa, se ei toimeentulotuella taida onnistua (ainakaan lainanlyhennystä ei käsittääkseni korvata), mutta eihän se omistusasuminen ole kaikille työssäkäyvillekään vaihtoehto. Esim. Pk-seudulla ei todennäköisesti pienituloisille perheelle tai keskituloiselle yh:lle irtoa perheasunnon vaatimaa asuntolainaa. Ja hyvin monet minun tuntemani keskituloiset ostavat lähes pelkästään tarjoustuotteita ja punalappukamaa, vaatteet kirpparilta, lasten harrastusvälineet Torista jne. Itse en käy kampaajalla edes leikkauttamassa edes sitä yhtä kertaa vuodessa, edellisen kerran taisi olla 6 vuotta sitten, nykyisin leikkaan tukankin itse. Ei mekään missään matkusteta tai mitään harrasteta (paitsi minä työpaikan ilmaista kuntosalia). Kahvilassa käyn jos joku tarjoaa.
Ai palkastako ei asumiskuluja tarvitse maksaa, vai mitä ihmettä oikein tarkoitat??? Siitä toki samaa mieltä ettei se ole ihan sama asia asua vuokralla kuin maksaa omaa, mutta kuten sanoin, pk-seudun asuntojen hintataso alkaa karata yhä useamman työssäkäyvänkin ulottumattomiin, erityisesti perheasuntojen kohdalla. Moni työssäkäyvä asuu täällä vuokralla. Toki jos on riittävän hyvät tulot ja vakituinen työpaikka (ei nykyaikana todellakaan mikään itsestäänselvyys) voi omistusasunto (eli 25-30 vuoden velkavankeus) olla yksi mahdollisuus jota toimeentulotukiperheellä ei kieltämättä käytettävissä ole. Tämä ei kuitenkaan minusta riitä ainoaksi eroksi, koska kuten totesin, kaikilla sekään ei toteudu.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan voi! Miksi ihmeessä valehtelet tuolla tavoin?
Jos käyttäisit saman energian CV:n päivittämiseen ja työhakemulsoon,saisit takuulla hyväpalkkaisen työn valtiolta. Mutta sen sijaan kaikki energia menee asioiden ymmärtämättömyyteen, niin tämä on kohtalosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän miksi et työllisty, jos et ymmärtänyt luettya. Miksi luulet, että työssä käyvän ei tarvitsisi maksaa vuokraa, jos kumpikin vertailuperhe asuu vuokralla?toinen hakee rahat kelasta ja toinen painamalla pitkää päivää, mutta eiköhän vuokra ole kummallakin sama, jos olisi sama asunto?
Niinpä. Taas yksi jolla ei ole mitään ymmärrystä työntekijöiden tosielämästä. 3000e käteen on jo aika hyvätuloisen nettopalkka. 3000e/kk bruttona on työntekijöiden mediaaniansio (vai keskivertoansio?) kumminkin: siitä lohkaistaan veroihin ja veroluontoisiin menoihin miltei 1/3 eli tassuun jääkin 2000e. Ja siitä alat sitten maksella sitä vuokraa ja lasten päivähoitomaksuja ja sähkölaskuja ja hups. Ruokaan jäikin enää muutama hassu satanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet vain tarvitsijoille ! kirjoitti:
Tarvitseekohan nyt joku, jonkun miljoonayrityksen toimitusjohtajankin perhe oikeasti niitä lisiä, tai yleensä koko lapsilisiä?
Melko erikoinen käsitys tasa-arvosta tuen tarpeellisuuden suhteen !
Sensijaan toimeentulotuille, minimieläkkeiden kaiken perässä laahaavalle pienuudelle, työttömyysavustuksille ja niiden paikallaan pysymiselle....
Niille kaikille sellaisille löytyy kyllä aina viisaat, vain 'meidän kaikkien yhteistä hyvää tarkoittavat' selityksensä kansalaisille siitä miksi nitä ei voida korottaa todellisten elämiskulujen hintaindeksin mukaan niin, että voisi sitten aina esim. (näiden nykyisten)energiakulujen maksamisen jälkeenkin syödä kaikkkina päivinä kuukaudessa kotonaan lämpimän , riittävästi ihmistä ravitsevan aterian !
Ei, kyllä yhteiskunnan kaikki toimeentulo-ym. sellaisiksi katsottavat avustukset ja niiden korotukset (jollainen tänä lapsilisäkin on) olisi nyt tällaisena aikana entistä tarkemmin kohdennettava niiden todellisen tarpeen mukaan ja myönnettävä vain oikeasti tukea tarvitseville !
Kysymyshän on ,hitto soikoon, lopultakin vain rahasta ja sen oikeudenmukaisesta jakamisesta yhteiskunnassa tukien muodossa kansalaisille, eikä yhtään mistään muusta!
Rahan myöntäminen lapsilisän muodossa myös erittäin hyvin toimeentuleville, jopa suorastaan vauraille perhekunnnille kertoo kuitenkin jostain muusta kuin mistään todellisesta tasa-arvosta.
Tai korkeintaan se kertoo vain jostain 'tasa-arvomoralismin ' tavoittelusta asiassa jossa nyt aina on kuitenkin kyse pelkästään rahasta, tukien myöntämisestä ,kohdentamisesta ja niiden yhteiskunnalta saamisen perusteista lain mukaan.
Oikeudenmukaista ei ole nähnytkään tämä nykytilanne, jossa on mahdollista saada kotona makaamalla lähes sama elintaso kuin keskituloisten työssäkäyvien ansioilla. Moni tukiloinen on vaan niin passivoitunut sinne omaan kotiin, että puhuu "itse maksamisesta" silloinkin, kun tosiasiassa käyttää tulonsiirtoja elämiseensä. Monella keskituloisella meni kuppi nurin, kun nämä samat loiset alkoivat itkeä, että yhyy miksi (_töissä käyvä ja KAIKEN omalla palkallaan maksava_) keskituloinenkin saa tuplalapsilisän enkä ainoastaan minä.
Niinpä. Tätä on kysytty jo pari sivua sitten mutta ei kukaan osannut vastata. Mikä siinä on reilua, että jotkut vuodesta toiseen saa saman elintason tekemättä mitään, minkä eteen toiset tekee tuntikausia töitä? Mikä siinä on se kohtuus?
Reiluus on siinä, että köyhillä ei ole niitä asioita, joita sinä väität heillä olevan. Sinun "köyhät elävät kuten rikkaat" on omaa sairasta kuvitelmaasi, johon vedoten voit oikeuttaa mielenvikaisen halusi kurittaa köyhiä vielä entisestään.
Kukaan ei ole sanonut, että köyhät elävät kuin rikkaat. Mutta toimeentulotuella voi elää samalla elintasolla kuin keskituloinen, eikä siinäkään tunnu olevan mitään järkeä. Esimerkiksi pk-seudulla kahden lapsen perheelle maksetaan noin tonnin asunto ja kolmen lapsen perheelle 1300. Ei monella tavallisella duunarille ole sen kalliimpaan varaa. Ja se että asumiskulujen ja päivähoidon jälkeen jäisi se sama vajaa 500 euroa per aikuinen ja reilu 300 euroa per lapsi on monelle työssäköyvälle ihan utopiaa. Ja kaikki lääke, terveys ym kulut ja sähkölaskut maksetaan itse, tukiasiakkaat voi kärrätä ne Kelaan. Nykyisin se toimeentulotukiperheille vaadittu minimielintaso yltää melkeinpä keskituloisen kahden vanhemman perheen tasolle ja saattaa ylittää pienituloisen kahden vanhemman perheen tai keski- tai jopa hyvätuloisen yksinhuoltajaperheen. Näillä spekseillä ei tunnu olevan oikein mitään järkeä tehdä töitä.
Kelan sivuilta löytyy laskuri josta voit ihan itse asian tarkistaa. Sitten voit vertailla suomalaisten keskipalkkoja ja ison lapsiperheen tukia ja miettiä kumpi täällä oikein valehtelee. Vihje: se en ole minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps.. Suomessa on MILJOONA osakkeita omistavaa ihmistä. Nyt tämä individille leimaa tämän 1/5 kansasta riistäjiksi.
SUURIN osa osakkeenomistajista on kuule "tavallisia keskituloisia". Minäkin olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhiä on ollut aina, mutta tämä systeemi, että saa vastikeetta rahaa kotona makaamiseen, on verrattain uusi. Aina ennen ovat köyhät joutuneet tekemään töitä henkensä pitimiksi. Eihän se aina mukavaa ole, mutta elinehto. Nykyisin osat ovat ikään kuin vaihtuneet. Keskiluokka raataa burnoutin partaalla ja kustantaa mukavaa elämää kotona makaavalle kansanosalle. Ja sitten joku vielä ihmettelee, että miksi systeemi herättää närää?
Silloinhan olisi tähän hyvä systeemi olemassa. Ne nyt töissä burnoutin partaalla raatavat voivat vaihtaa osia sen kotona makaavan kansaosan kesken.
Kaikki voittaisivat ja voisivat sen jälkeen hyvin.
Burnoutilaiset saisivat levätä ja hoitaa itsensä kuntoon, Kelan kuulemma avokätisillä tuilla.
Kotona maanneet saisivat töitä ja vieläpä siitä asiallista palkkaa.
Tietenkin oikeudenmukaista on myöskin vaihtaa muita elinoloja ja olosuhteita vaihdon yhteydessä.
Kaikki siis menisi vaihtoon. Kotia myöten.
Tämä muuten ei olisi yhtään hullumpi idea. Pari kolme vuotta aina yhtä elämää, sitten vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä tule käytyä missään kampaajalla, eikä kalaakaan ostettua. Lihaa kyllä, jos se on alennuksessa. Autoa ei onneksi ole, koska asutaan keskustassa. Saatiin kolmio 600e Turun keskustasta (tuurilla). Halvempi kuin lähiöissä. Ei käydä elokuvissa tms koska ne liput on täysin ylihintaisia. Ruoka ostetaan niin halpana kuin voidaan. Litra- ja kilohinnat tietysti ratkaisee, koska se on järkevä tapa ostaa. Puhelimet on sitä halvinta laatua, läppäriä ei ole koska töissä voi käyttää jos tarvii. Kolmen lapsen maksimihoitomaksut imaisee melkein 700e palkasta.
Rahaa jää lopulta noin 0e kuun lopussa. Eli siinä sulle keskituloisen luksusta.
Jokin ei nyt täsmää. Joko te olette oikeasti ihan tumpeloita rahan kanssa tai elämänhallinnassa on puutteita ettekä huomaa mihin kaikkeen tuleekaan tuhlattua tai muuta. Mun lähipiiri on lähes vain ja ainoastaan keskiluokkaista ja nämä asuvat Helsingissä suurinpiirtein samanhintaisissa aunnoissa kuin teillä. Sijainnit on siis Töölöä ja muuta eikä koko ole mikään koirankoppi. Kaikki harrastavat ja käyvät säännöllisesti kampaajalla ym. ja iso autokin suksibokseineen on. Mitään perintöjä tai muutakaan rahallista apua ei taustalla ole ja koulutus palkkoineen on tasoa opettaja, insinööri jne. Minun elämä on niin päinvastaista kuin olla vaan voi, mutta se on toki täysin ymmärrettävää enkä minä siitä valita. Haukkumisesta ja valehtelusta minä valitan enkä siitä, mitä minulla ei ole tai muilla on.
Töölön perhekämppiä ei opettajan tuloilla tässä maassa osteta. Takana täytyy olla perintöjä.
Höpö höpö. Riittää, että on fiksu ja opetettu loistava talouden- ja elämänhallinta jo lapsuudenkodissa. Sisko on kyseessä ja miehensä perheen tiedän myös hyvin. Puhutaan kaikki asiat ja ollaan niin kiinteästi tekemisissä, että tiedetään toisistamme kaikki asiat raha-asioista lähtien. Miehensäkin on mulle läheinen, samoin hänen lapsuuden perheensä. Että tällainen muka paskasta perheestä oleva tukiloinen täällä. Olette te uunoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käyttäisit saman energian CV:n päivittämiseen ja työhakemulsoon,saisit takuulla hyväpalkkaisen työn valtiolta. Mutta sen sijaan kaikki energia menee asioiden ymmärtämättömyyteen, niin tämä on kohtalosi.
Voi voi kun se terveys ei edelleenkään sillä parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, otan sitten sanani takaisin. Keskituloisetkin ovat siis riistäjiä.
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi apua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta se moraali, että hyvin toimeentuleva rupeaa valittamaan köyhien avustuksista, on mielestäni mätä.
No eihän niistä ole valitettu. Vaan siitä että köyhät ei soisi keskituloisille penniäkään nyt luvatuista joululisistä. Kukaan ei ole viemässä köyhältä mitään.
jos saa toimeentulotukea niin kai vähennetään kun saa ylimääräisiä lapsilisiä
Mutta miksi se on kaikille muille _ylimääräinen_ tulo? Tämä rikkoo räikeästi perustuslakia ja on erikoista, että ne ketkä eniten apua tarvitsevat, saavat sitä toisinaan vähiten suhteessa muihin.
Selitätkö nyt vielä, miten sellainen henkilö/perhe, jonka tuloista 100% koostuu yhteiskunnan maksamista tuista, saa apua "vähiten suhteessa muihin"?
No juuri tällaisessa tapauksessa, jossa puhutaan, että nyt annetaan tällainen erityinen kertatuki kaikille _lapsi_perheille ja heillä se todella on juuri sen suuruinen korotus, josta on kyse. Siis ihan kaikilla muilla paitsi niillä aivan kaikkein köyhimmillä, joilla lopputulos on +/-nolla. Tämäkö oli jotenkin vaikea ymmärtää vielä jo kaiken aiemmin täällä kirjoitetun jälkeen...? Älä vaan pliis sano, että olet missään vähänkään vastuullisessa tai korkeammassa asemassa, kun ymmärrys on tuota tasoa...
Voi hele. Paljonko yli 100% apua pitää saada että on saanut tarpeeksi apua suhteessa muihin?
No voi perkele. Kyse oli siitä, että LAIN ON OLTAVA KAIKILLE SAMA! Nyt se ei sitä tt-tuen kohdalla ole. Pitääkö vielä tavuttaa, että pystytte lukemaan ja ehkä vihdoin ymmärrättekin. Ja te olette sitten opiskelleita ja keskituloisia. Voi luoja auta tekee jo mieli näin agnostikkonakin sanoa ja se on jo paljon se...
Lakihan ON kaikille sama. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, jonka tarkoitus on täydentää tulot sellaiselle minimitasolle jolla ihmisen on mahdollista elää. Jos ihmisellä on muita tuloja, ei toimeentulotukea tarvita niin paljoa.
Ei ole ja täälläkin on puhuttu, että se raha on lapselle ja hänen kuluihinsa. Miten voi siis olla, että varakas perhe säästää ja sijoittaa ne ja työttömät ja muutkin saavat sen lisänä, mutta vain tt-tukiperheen lapset eivät? Tämä ei todellakaan ole lainmukaista.
Mene töihin, niin voit sinäkin sijoittaa lapsesi tulevaisuuteen. Lopeta röökin poltto ja viinan juonti ja mene töihin. Lapsesi on sen arvoinen että otat itseäsi niskasta kiinni ja alat kunnon ihmiseksi.
Päihteitä en käytä enkä omaa itseparannuskykyä, joten tällä on mentävä. Kunnon ihminen olen ollut aina eli rehellinen, eteenpäinpyrkivä ja terveellä tavalla nöyrä. Kaksi tutkintoa eli vuosien opiskelua löytyy myös ja töissäkin ehdin jonkinverran olla ennen terveyden lopullista pettämistä. Eikö yhtään hävetä mitä pskaa suollat täällä, vaikket edes tiedä kenelle ja millaiselle ihmiselle kirjoitat?
Huonogeenisten ei tulisi lisääntyä. Eikä hävety yhtään. Meillä on jo ihan liikaa heikkolahjaisia täällä. Ei tarvita yhtään lisää niitä.
Mee töihin ja lopeta se ulina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet vain tarvitsijoille ! kirjoitti:
Tarvitseekohan nyt joku, jonkun miljoonayrityksen toimitusjohtajankin perhe oikeasti niitä lisiä, tai yleensä koko lapsilisiä?
Melko erikoinen käsitys tasa-arvosta tuen tarpeellisuuden suhteen !
Sensijaan toimeentulotuille, minimieläkkeiden kaiken perässä laahaavalle pienuudelle, työttömyysavustuksille ja niiden paikallaan pysymiselle....
Niille kaikille sellaisille löytyy kyllä aina viisaat, vain 'meidän kaikkien yhteistä hyvää tarkoittavat' selityksensä kansalaisille siitä miksi nitä ei voida korottaa todellisten elämiskulujen hintaindeksin mukaan niin, että voisi sitten aina esim. (näiden nykyisten)energiakulujen maksamisen jälkeenkin syödä kaikkkina päivinä kuukaudessa kotonaan lämpimän , riittävästi ihmistä ravitsevan aterian !
Ei, kyllä yhteiskunnan kaikki toimeentulo-ym. sellaisiksi katsottavat avustukset ja niiden korotukset (jollainen tänä lapsilisäkin on) olisi nyt tällaisena aikana entistä tarkemmin kohdennettava niiden todellisen tarpeen mukaan ja myönnettävä vain oikeasti tukea tarvitseville !
Kysymyshän on ,hitto soikoon, lopultakin vain rahasta ja sen oikeudenmukaisesta jakamisesta yhteiskunnassa tukien muodossa kansalaisille, eikä yhtään mistään muusta!
Rahan myöntäminen lapsilisän muodossa myös erittäin hyvin toimeentuleville, jopa suorastaan vauraille perhekunnnille kertoo kuitenkin jostain muusta kuin mistään todellisesta tasa-arvosta.
Tai korkeintaan se kertoo vain jostain 'tasa-arvomoralismin ' tavoittelusta asiassa jossa nyt aina on kuitenkin kyse pelkästään rahasta, tukien myöntämisestä ,kohdentamisesta ja niiden yhteiskunnalta saamisen perusteista lain mukaan.
Oikeudenmukaista ei ole nähnytkään tämä nykytilanne, jossa on mahdollista saada kotona makaamalla lähes sama elintaso kuin keskituloisten työssäkäyvien ansioilla. Moni tukiloinen on vaan niin passivoitunut sinne omaan kotiin, että puhuu "itse maksamisesta" silloinkin, kun tosiasiassa käyttää tulonsiirtoja elämiseensä. Monella keskituloisella meni kuppi nurin, kun nämä samat loiset alkoivat itkeä, että yhyy miksi (_töissä käyvä ja KAIKEN omalla palkallaan maksava_) keskituloinenkin saa tuplalapsilisän enkä ainoastaan minä.
Niinpä. Tätä on kysytty jo pari sivua sitten mutta ei kukaan osannut vastata. Mikä siinä on reilua, että jotkut vuodesta toiseen saa saman elintason tekemättä mitään, minkä eteen toiset tekee tuntikausia töitä? Mikä siinä on se kohtuus?
'
EI SE TUKIEN VARASSA ELÄVIEN ELINTASO OLE SAMA KUIN TYÖSSÄKÄYVILLÄ KESKITULOISILLA!!!!!!!!!!!!!!!
LOPETTAKAA NYT V*TTU TÄLLAISTEN VALHEIDEN LEVITTÄMINEN!!!!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Riittää, että on fiksu ja opetettu loistava talouden- ja elämänhallinta jo lapsuudenkodissa. Sisko on kyseessä ja miehensä perheen tiedän myös hyvin. Puhutaan kaikki asiat ja ollaan niin kiinteästi tekemisissä, että tiedetään toisistamme kaikki asiat raha-asioista lähtien. Miehensäkin on mulle läheinen, samoin hänen lapsuuden perheensä. Että tällainen muka paskasta perheestä oleva tukiloinen täällä. Olette te uunoja.
Menee sekavaksi, hetki sitten elivät keskustassa ilman huolen häivää hintojen noususta, nyt he ovatkin tarkkoja taloudesta. Jokin ei täsmää tarinassa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeasti ongelma. Samalla suuri osa pienituloisista jää ilman apua. Ei mitään järkeä, vastustan koko hölmöä ideaa.
Suurimmalla osalla perheitä on ensi talvena tiukkaa, ei pelkästään toimeentulotuen saajilla. Toimeentulotukilaisia ei voi auttaa mitenkään, koska sitä lakia ei saa rukattua tarpeeksi nopeasti. Pitääkö siis olla auttamatta kaikkia muitakin?
Tärkeintä on auttaa köyhimpiä.
Jos auttamiskonsti on sellainen, että juuri ne köyhimmät jäävät ilman, se on ihan älytön. Parempaakin on kehitettävissä.
(Ja ei, itse en tarvitse ylimääräistä lapsilisää. Pärjätään ilmankin.)