Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään järkeä käydä töissä? Jos olen töissä 68-vuotiaaksi niin eläkkeeni on 940€ kuussa???

Vierailija
05.08.2022 |

Voiko olla oikein?

Kommentit (444)

Vierailija
101/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 velatonta sijoitusasuntoa, on sitten.

Nyt menee tuotot mm putkiremonttiin.

Meillä on myös 3 lasta, periaatteessa jokainen saisi oman kodin ja meidän nykyinen koti laitettaisiin lihoiksi.

Vierailija
102/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on. Ei kannata uhrata elämäänsä työnantajalle ilman kelpo palkkaa ja hyvää oloa töissä. Jos kärsii ja sairastuu töiden takia, on hölmö. 50+ ikäisenä on myös kiva huomata, että hallituksen lakimuutosten takia juuri nämä työelämän loppuvuodet määrittävätkin nykyisin meidän eläkkeet. Vaikka olisit tienannut hyvin vuosikymmeniä mutta sitten viisikymppisenä sinut siivotaan työttömäksi / minimipalkkahommiin niin saatkin sitten yllätys yllätys paljon vähemmän sitä eläkettä! Kun loppuvuosina et enää tienaa hyvin. Nice.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä naisten palkat on niin pieniä että eläkettä tulee samanverran kuin sille työttömälle tai kotiäidille. Sama kuin kansaneläke sinkulle. Aina kiljutaan pienten vauvojen äitejä töihin. Stten pitää hakea TT tukea vanhana.

Puhu vaan itsestäsi. Mulla ainakin tuleva eläke on 3700-5000, riippuen nyt siitä jäänkö heti, kun mahdollista, vai jatkanko ylärajaan saakka. Ihan kohtuullinen mielestäni. 5 lapsen äitiyslomat+ lyhyet hoitovapaatkin olen ehtinyt pitää.

Paljonko sinulla on palkka bruttona?

Vierailija
104/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun olet töissä, sulla on elämää ja mahdollisuus elää. Työttömänä ainakaan rahat ei riitä mihinkään. Jos tyydyt kotisi nurkissa olemaan, niin ehkä se työttömyys menee. Mutta työllisenä saatat päästä kotias kauemmaskin silloin tällöin, voit ehkä jopa harrastaa ja nauttia ainakin hetkittäin elämästä.

Mitä ihmeen elämää, onko töissä enemmän elossa kuin ei-töissä?

Vierailija
105/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun olet töissä, sulla on elämää ja mahdollisuus elää. Työttömänä ainakaan rahat ei riitä mihinkään. Jos tyydyt kotisi nurkissa olemaan, niin ehkä se työttömyys menee. Mutta työllisenä saatat päästä kotias kauemmaskin silloin tällöin, voit ehkä jopa harrastaa ja nauttia ainakin hetkittäin elämästä.

Mitä ihmeen elämää, onko töissä enemmän elossa kuin ei-töissä?

Kyllä ainakin minulla suuri osa elämänsisältöä ja ihmiskontakteja tulee työn kautta. Toki on muutakin elämää. Mutta pelkästään kotona varmasti pitkästyisin ja lopulta ahdistuisinkin varsin pian.

Vierailija
106/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeen suuruus riippuu työvuosista, eikä minkä ikäisenä jäät eläkkeelle. Täyden eläkkeet saat, jos olet tehnyt töitä yli 40v.

Nykyään ongelma on liian lyhyt työura, kun opiskellaan peruskoulun jälkeen 10v, jonka jälkeen tehdään lapsia ja ollaan vuosia kotona.

Vuosia sitten työkaverini jäi eläkkeelle 63v ja hänellä työuraa takana 49v, tosin eläke alkoi kertymään vasta 23v.

Nykyään mennään työhön yhä vanhempana ja pidetään välivuosi.

Jos olisit tehnyt pitkän työuran, sen yli 40v niin todennäköisesti sait saman mitä nytkin eli n. 1400€/kk eläkkeen, joka on keskieläke eli tonni käteen.

Vierailija
107/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin säästämään ja sijoittamaan asap.

Miksi alapeukku, tässä nyt ratkaisu kuitenkin.

Niinkun mistä säästämään? Ei kummoiset tulot jos tuollainen eläke odotettavissa.

Vierailija
108/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Pienipalkkaisissa töissä ei muutenkaan, varsinkaan nuorilla, ole mitään järkeä. Kelasta saa saman tekemättä mitään ja nuoret ei eläkettä näe, eli ei tarvitse eläkekertymääkään miettiä. Ainoa työn suoma etu on se, ettei ole pakko asioida kelan kanssa. Minulle se on riittävä kannustin. Vihaan asioida kelan kanssa.

Tämän takia minäkin käyn töissä.

Se tuo jonkinlaisen vapauden, ei tarvi asioida Kelan kanssa eikä todistella eikä lähetellä mitään dokumentteja mitään siihen suuntaan.

Töissä käyminen on helpompaa ja sosiaalisesti hyväksytympää. Joo, olen sen verran luuseri , että se merkitsee, mitä muut ajattelevat minusta.

Vierailija
109/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä naisten palkat on niin pieniä että eläkettä tulee samanverran kuin sille työttömälle tai kotiäidille. Sama kuin kansaneläke sinkulle. Aina kiljutaan pienten vauvojen äitejä töihin. Stten pitää hakea TT tukea vanhana.

Puhu vaan itsestäsi. Mulla ainakin tuleva eläke on 3700-5000, riippuen nyt siitä jäänkö heti, kun mahdollista, vai jatkanko ylärajaan saakka. Ihan kohtuullinen mielestäni. 5 lapsen äitiyslomat+ lyhyet hoitovapaatkin olen ehtinyt pitää.

Kuulut hyvin pieneen vähemmistöön, siilä yli 3700€/kk eläkkeitä Suomesssa saa naisista vain 0.4% kaikista eläkkeistä.

Käytännössä se tarkoittaa yli 40v työuraa ja kymmenientuhansien kuukausituloista yhtäjaksoisesti.

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elakkeensaajien-t…

Vierailija
110/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kesämökki niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin eläkkeellä.

Ei tietenkään, koska on realisoitavaa omaisuuutta. Mökin myyminen vähentää vuosittaisia kuluja ja vapauttaa pääomia joten se kannattaa tehdä tai sitten poimia tutuille marjojaU(verotta) sen verran että rahat riittävät lääkkeisiin.

Miksi tutuille? Verotonta se on jokatapauksessa.

Vierailija
111/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 6500 tällä hetkellä. Mutta se ei sitä ole ollut suinkaan koko työuraani.

Alkupalkka 2700 mk/kk. Nelikymppisenä eläkettä oli kertynyt n. 1700 eur/kk.

Joten kun te 20-40-vuotiaat itkette sitä pientä kertymäänne, niiin huomioikaa, että se ehtii kasvaa vielä. Ja omaan palkkakehitykseenkin on mahdollista vaikuttaa.

Vierailija
112/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Minä olen vielä sitä sukupolvea, jolle alkoi työeläkekin kertyä vasta 23-vuotiaasta alkaen. Töitä olin tehnyt 16-vuotiaasta asti (koko kesä töissä kesä-elo, talvet koulussa, täysi-ikäisenä talvellakin koulun lisäksi töissä).

Nyt olen päälle nelikymppinen, palkkakehitys tapissaan, ei nouse tästä enää mihinkään ja nettona en saa käteen edes 2000 euroa. Olen täysin kypsä työelämään, kroppa alkaa antaa merkkejä kulumista, olen kaiken kaikkiaan jo kaikkeni antanut. Välillä oikeasti itkettää, että pitäisi jaksaa vielä 20 vuotta! Lasten lapsuuskin meni. Tätä kadun eniten, etten silloin höllännyt ja ollut vain lasten kanssa kotona.

Ei niin mitään järkeä. Voisin jäädä työelämästä pois heti. Nauttia elämästä nyt, kun olen vielä terve ja ehjä. 20 vuoden päästä en varmasti ole.

Vierailija
113/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa siihen päälle vielä kansaneläkettä, jos tuo 940 on työeläkkeen määrä. Minä jäin juuri eläkkeelle ja kaikkineen saan 979 euroa, siis kansaneläke mukaan lukien. Paljonpa kannatti työnteko.

Minulla eläke oli ennen 630 €, muutama kuukausi sitten nousi, nyt saan 770 €.

Vierailija
114/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulut hyvin pieneen vähemmistöön, siilä yli 3700€/kk eläkkeitä Suomesssa saa naisista vain 0.4% kaikista eläkkeistä.

Käytännössä se tarkoittaa yli 40v työuraa ja kymmenientuhansien kuukausituloista yhtäjaksoisesti.

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elakkeensaajien-t…

Luitko myös tämän: Alkavat työeläkkeet ovat keskimääräisesti korkeammat kuin jo maksussa olevat

Ja en siis vielä ole eläkkeellä.

Vierailija
115/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten kun te 20-40-vuotiaat itkette sitä pientä kertymäänne, niiin huomioikaa, että se ehtii kasvaa vielä. Ja omaan palkkakehitykseenkin on mahdollista vaikuttaa.

Ok kiitos tiedosta! Mukava tietää, että eläke voisi olla noinkin hyvä, en ole koskaan selvittänyt. Oma palkkani on nyt yli 8.000 5-kymppisenä.

116/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käy töissä vaan eläkkeen takia, niin ei kannata. Jos taas haluaa oppia uusia asioita ja olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä yms. niin kannattaa.

Oletko nähnyt pitkäaikaistyöttömiä? Niillä on yleensä pahoja mielenterveysongelmia ja päihdeongelmia. Ei näytä olevan kovin terveellistä istua kotona päivät pitkät.

Vierailija
117/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tehnyt töitä 40 vuotta ylikin varhaiskasvatuksen parissa ja eläke joka nyt noin 1200 euroa kuussa ei riitä mihinkään. Verojen jälkeen pystyn nippa nappa maksamaan vuokran pääkaupunkiseudulla. Minun pelastus ja monen muun ikätoverini lailla on perintö. Myin asunnon joka jäi perinnöksi ja siitä sain vajaa 400 tuhatta. Siitä summasta ajattelin että laitan joka kk elämiseen 2000 euroa niin pärjään ihan kivasti sitten. Tosin kela päätti sitten yllättäen että en ole enää asumistuki kelpoinen. Kyllä se niin on että tässä yhteiskunnassa kupataan tavallisia työssäkäyviä. Eläkkeellä ollaan todella tiukilla aina loppuun saakka. Jotenkin kurja loppu elämälle tavallaan. Olet koko ikäsi töitä tehnyt ahkerasti ja tässä kiitos. Olisi pitänyt aikoinaan lukea lääkäriksi tms. niin asiat olisi tietenkin paremmin. Mutta ns. perusduunari on aika heittojättöpussi eläkkeelle jäätyään eikä se työaikanakaan mitää juhlimista elämä ollut. Ja me ollaan maailman onnellisin kansa???

Vierailija
118/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tehnyt töitä 40 vuotta ylikin varhaiskasvatuksen parissa ja eläke joka nyt noin 1200 euroa kuussa ei riitä mihinkään. Verojen jälkeen pystyn nippa nappa maksamaan vuokran pääkaupunkiseudulla. Minun pelastus ja monen muun ikätoverini lailla on perintö. Myin asunnon joka jäi perinnöksi ja siitä sain vajaa 400 tuhatta. Siitä summasta ajattelin että laitan joka kk elämiseen 2000 euroa niin pärjään ihan kivasti sitten. Tosin kela päätti sitten yllättäen että en ole enää asumistuki kelpoinen. Kyllä se niin on että tässä yhteiskunnassa kupataan tavallisia työssäkäyviä. Eläkkeellä ollaan todella tiukilla aina loppuun saakka. Jotenkin kurja loppu elämälle tavallaan. Olet koko ikäsi töitä tehnyt ahkerasti ja tässä kiitos. Olisi pitänyt aikoinaan lukea lääkäriksi tms. niin asiat olisi tietenkin paremmin. Mutta ns. perusduunari on aika heittojättöpussi eläkkeelle jäätyään eikä se työaikanakaan mitää juhlimista elämä ollut. Ja me ollaan maailman onnellisin kansa???

Ai omasta mielestäsi saisit asumistukea, vaikka perintö???

Vierailija
119/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin muutama vuosi sitten eläkkeelle ja yhtäjaksoista työuraa 43v, ei poissaoloja työelämästä ja viimeiset 25v palkka oli 3200-4800€/kk, sitä ennen 2500€/kn ja eläke n. 1900€/kk brutto, n. 1450€/kk netto.

Eläkeen suuruus muodostuu 43v työuran maksetuista palkoista. Jos työvuosia vähemmän, kerroin pienempi.

Jos on ylimääräinen vapaaeht.eläkevakuutus, sitäkin maksetaan 5v, kun täyttää 62v tai kertasuorituksena ja suuruus riippuu maksetusta vakuutuksesta.

Vierailija
120/444 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset ostanut/osta asuntoa osalla perintörahoista? Vastike kuitenkin olisi halvempi kuin vuokra.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi