"Osanotot" on pahinta mitä voi sanoa surevalle, läheisensä menettäneelle.
Olen niin laiska idiootti ettet sano kuten kuuluu: "Otan osaa"
Osanotot on vain typerä kevyt heitto, samoin kun sanotaan kiitti puolihuolimattomasti, eikä kiitos.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Meillä naapuri kiukutteli kun emme pahoitelleet naapurin äidin poismenoa (kas kun emme tienneet emmekä ole läheisiä naapurin kanssa). Hohhoijaa.
No kai olisitte voineet sanoa että "otan osaa", niin kuuluu sanoa kun toinen on menettänyt läheisen. Se on samaa kuin anteeksi ja kiitos, kuuluu hyviin käytöstapoihin.
Mutta hyvä kun ette heittäneet sitä törkeää "osanotot".
Sureville on vihavaihe, jossa kaikki kommentit loukkaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhan tehneen henkilön lähiomaisena olen täysin eri mieltä. On paljon parempi sanoa "osanotot" kuin esim. ruveta lohduttelemaan omaista ja puhumaan hänen mahdollisista syyllisyyden tunteista.
Miksi et voi sanoa että "otan osaa"? Miksi pitää sylkäistä se "osanotot"?
Sanoinko jossain, että sanon itse: "Osanotot". Kyllä minä tapaan sanoa: "Otan osaa." Puhuin nyt siitä, miltä minusta osanottojen vastaanottajana tuntui läheisen menettämisen jälkeen.
6
Sanoit: "On paljon parempi sanoa "osanotot"."
En koskaan sanoisi noin jos en oikeasti tarkoita sitä. Enkä silloinkaan sanoisi. Se on mielestäni liian teennäistä.
Vierailija kirjoitti:
Sureville on vihavaihe, jossa kaikki kommentit loukkaavat.
Ei varmasti loukkaa jos sanoo että "otan osaa".
Mutta kun sanoo "osanotot" se kuulostaa todella typerältä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lemmikkejä ollut, kissoja. Todella rakkaita ja tärkeitä. Olen itkenyt paljon heidän sairastuttua ja kuoltua.
Viime kesänä äitini kitui syöpään. Ja yksi tuttu sanoi, että mullakin kuoli koira.
🤔
Multa on kuollut isä, äiti, sisko, veli ja kaksi koiraa. Kaikista muista selvisin muutamassa viikossa, mutta toisen koiran kuolemasta en meinannut päästä yli millään. Että se aina riippuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhan tehneen henkilön lähiomaisena olen täysin eri mieltä. On paljon parempi sanoa "osanotot" kuin esim. ruveta lohduttelemaan omaista ja puhumaan hänen mahdollisista syyllisyyden tunteista.
Miksi et voi sanoa että "otan osaa"? Miksi pitää sylkäistä se "osanotot"?
Sanoinko jossain, että sanon itse: "Osanotot". Kyllä minä tapaan sanoa: "Otan osaa." Puhuin nyt siitä, miltä minusta osanottojen vastaanottajana tuntui läheisen menettämisen jälkeen.
6
Et sä ainakaan surra jaksanut kun jaksat taivastella noin pikkumaisia asioita.
Onnitteluja toivottelen.
"Onneksi olkoon tulevasta perinnöstä :)"
Vierailija kirjoitti:
Olen menettänyt isoveljen ja mua ainakaan haitannut muiden osanotot. Asian välttely olisi pahempaa. Mun mielestä ei tarvii ku sanoo osanotot ja olla hiljaa.
Miksi ei voi sanoa "otan osaa"? Mikä siinä on että se on muuttunut "osanotot"- sanaan?
ei todellakaan ole pahinta
pahaa olisi sanoa jotain tyyliin "se ansaitsi sen" ja monta kertaa pahempia juttujakin voi keksiä
Jos joku kertoo läheisensä kuolemasta, niin totean itse että "Voihan pyllykkä".
Olen pahoillani. En osaa muuta sanoa sinun suruusi.
Otan osaa tarkoittaa että otan osan tästä surusta ja voimme yhdessä jakaa ikävän
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan korrekti tapa ilmaista, että huomioi toisen surun. Aina ei löydy sopivia sanoja, joten tuo on turvallinen tapa. Menetin vasta läheisen.
No ei todellakaan ole. Sama kuin sanoisi "Heipat".
Tiktokissa joku tekee videon että joku on kuollut, ja siihen tuhannet ihmiset vastaa : osanotot
Ei viitsitä edes kirjoittaa: otan osaa
Voi aikoja, voi tapoja!
Lukeeko tätä palstaa nuorempi väki, joka käyttää rentoa kieltä silloinkin kun pitäisi olla asiallisempi ja sanoa kirjaimellisesti oikein ne sanat.
Me vanhempi väki taistelemme vähän sen kanssa että mitkä sanat sanoisin, kun en edes tuntenut poismennyttä, mutta kuitenkin haluaisin jotenkin ilmaista tiedostavani omaisen surun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lemmikkejä ollut, kissoja. Todella rakkaita ja tärkeitä. Olen itkenyt paljon heidän sairastuttua ja kuoltua.
Viime kesänä äitini kitui syöpään. Ja yksi tuttu sanoi, että mullakin kuoli koira.
🤔
Multa on kuollut isä, äiti, sisko, veli ja kaksi koiraa. Kaikista muista selvisin muutamassa viikossa, mutta toisen koiran kuolemasta en meinannut päästä yli millään. Että se aina riippuu.
Selvisit vanhempiesi ja sisarustesi kuolemasta parissa viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa tarkoittaa että otan osan tästä surusta ja voimme yhdessä jakaa ikävän
Ei tarkoita. Otan osaa tarkoittaa useimmiten, että tunnen myötätuntoa koska sinä suret. Ei toisen surusta oteta mitään osuutta, jokaisella on oma surunsa jos tuntee, eli oikeasti suree sitä vainajaa. Otan osaa, on vain kohtelias tapa ilmaista että on pahoillaan siitä että toinen kokee surua.
Vierailija kirjoitti:
Tiktokissa joku tekee videon että joku on kuollut, ja siihen tuhannet ihmiset vastaa : osanotot
Ei viitsitä edes kirjoittaa: otan osaa
Voi aikoja, voi tapoja!
No tuon somevöyhötyksen ymmärtää. Se ei ole oikeaa elämää.
6