Aikuinen, älä kysele köyhältä lapselta, mitä kesälomalla on tehty ja mitä kouluun on ostettu
Tää on ihan kamalaa.
Lapsen kesä on ollut tosi ankea, kun rahat eivät pitkäaikaissairaalla yksinhuoltajalla riitä tässä taloustilanteessa. (Ja ennen kuin lynkkaatte minut, niin olen maisteri, en tupakoi, juo, käy kampaajalla tai shoppaile mitään, hoidan laskut yms tunnollisesti, mutta olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä vaikean sairauden vuoksi, joka verottaa myös voimiani joka päivä)
Heinökuu on kauhea, kun kaikki matkustavat, joten edes kavereita ei ole. Meidän kesä on kulunut pääasiassa kaupungissa. Meillä on kiva, kaunis koti kivalla, kaunilla alueella Helsingissä (josta olen kotoisin ja jossa lapsen isä ja muu suku asuu), asiat ihan kunnossa, mutta ei, meillö ei ole varaa matkailla ulkomaille tai tehdä erityisiä asioita. Lintsillä on käyty, yksi kotimaan matka tehty ja kivoja kesäpäiviä vietetty, mutta verrattuna muihin on ollut ankeaa.
Niin eikö jokainen aikuinen tee tätä "no MITÄS sinä olet tehnyt kesällä ja OLETTEKO ostaneet uuden repun ja penaalin ja vaatteita kouluun taas jne jne".
Lapsen elämä on ollut pettymysten sietämistä. Sitten ihan fiksutkin aikuiset hierova5 suolaa haavoihin. Meidän rahat menevät ruokaan, lääkkeisiin, arkeen ja kotiin, eivätkä oikein riitäkään. Olen mestaru löytämään hienoja, mieluisia vaatteita käytettynä, Helsingissä se onnistuu kirppareitten ansiosta.
Eikö voisi kysyä jotain muuta, ÄLÄ kysy minne on matkustettu, ellet tiedä ihan varmaksi, että perhe on vauras ja huoltaja terve (en pystyisi matkustamaan juuri nyt vaikka olisi rahaakin). Ymmärrän kyllä sen keskustelun avauksen pointin, olen tähän varmaan itsekin syyllistynyt aiemmin ja se hövettää takautuvasti, mutta kun lapsi on jo valmiiksi surrut tylsää kesäänsä joka päivä ja ilta, niin tuo myös nöyryyttää häntä muiden lsten edessä.
Joku voi kysyä, eikö ole suvun mökkiä ja tuttuja. Joo, on, mutta kun en itse voi ikinä kutsua vastavuoroisesti, ei ihmiset enää montaa kesää kutsu. Ihmiset ei tajua, että pelkät matkat sinne mökille tarkoittaa, että kuun vikalle viikolle ei ole ruokaa. Vaikka kuinka tarjoaisitte kaiken, enkÄ minä pysty menemään ilman tuliaisia ja viemisiä kyllä minnekään. Ja nyt siis sairaus estää oman siirtymiseni pidemmäs ja huonompiin olosuhteisiin (usealla mökillä nukkuminen ja eläminen on käytännössä vaikeempa ja sen joutuu sairauden kanssa vain ottaan huomioon.)
Kommentit (213)
Ihan yhtä outoa on kysellä että mitäs olet tämän maaliskuun tehnyt? On ollut loskaista ja välillä pakkasia niin missä olette käyneet? No mites on tammikuu mennyt kun oli kovat pakkaset parin viikon ajan. Mikä ihmeen poikkeus ne kesäkuukaudet on, että silloin on jokin erityinen velvoite tehdä jotain muuta kuin vaikkapa lokakuussa?
Vielähän tässä on kesää jäljellä. Menkää eväsretkelle. Kotieläinpuistoon. Uimaan. Telttailemaan. Näihin ei tarvitse paljoa rahaa. Niistä jää kivoja muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa puhut. Se vain jäi ihmetyttämään, että eikö lapsi voi lähellä asuvan isänsä tai isovanhempien kanssakaan mitään erityistä tehdä ? Käydä telttaretkellä ja onkimassa tai fillariretkellä isän kanssa tai mummon ja papan kanssa Tukholmassa tai Kolmårdenissa esimerkiksi ?
Vanhempani ovat toinen hoivakodissa, toinen muuten sairas. Minulla menee energiaa heidän asioidensa hoitoon aika paljon.
Lapsen isä ei katso asiakseen "tuhlata lomaansa" lapsen hoitoon, mikään laki ei siihen pakota.
Käsittämätöntä, että jotkut jaksavat kettuilla asiasta. Miten joku voi oikeasti ajatella, että hei on hyvä idea olla ilkeä äidille, jolla vaikea syöpä erilaisine hoitoineen. Huom hoidan lapseni ja todellakin ostan hänelle jäätelöpuikkoja (jeesus), mutta on päiviä, jolloin en pysty edes liikkumaan kunnolla. Sori siitä, että tää aiheuttaa sinussa ongelmia. Johan kirjoitin, että perusarki meillä on kunnossa ja mukavia kesäasioita tehty, mutta aikuiset kysyvät koko ajan, minne olette matkustaneet ja mitä kaikkea on ostettu kouluun. Lapsen voisi antaa itse kertoa kesästään, mitä haluaa.
YstÄvilläni on mielestäni oikeus viettää omia lomiaan, he auttavat paljon talvella. Siksi he eivät ole kaupungissa täällä koko heinäkuuta.
Helsingissä ja pk-seudulla on paljon kivoja paikkoja, missä voi käydä ihan ilmaiseksi (tai korkeintaan bussilipun hinnalla) esim. Seurasaari, Suomenlinna, kirjastot, osa museoista, puistot, leikkipuistot jne. Voi mennä rannalle, metsään tai vaikka omalle pihalle (näitä on myös kerroistaloissa). On myös paljon ilmaisia tapahtumia jne.
Usein lapselle parhaimpia juttuja on yhdessä tekeminen, ja ilo tulee usein pienistä asioista.
Munkin teinityttö tykkää mennä mökille, kun siellä on isovanhemmat. Hän haluaa uida, käydä kalassa ja pelata pesistä nurmikentällä isänsä kanssa. Viihtyy todella hyvin ja nauttii rauhasta sekä kiirreettömyydestä.
Itse tykkään myös olla esim. kotona kesäisin. Rakastan mm. istua terassilla ja lukea kirjaa.
Meillä on varaa matkustella, mutta tänä kesänä ollaan oltu pääasiassa kotimaassa. Kävimme "vain" Tukholman ja Tallinnan risteilyllä. Tallinnan reissuja saa todella edullisesti, jos ulkomaille haluaa, eikä laivalla tarvitse tuhlailla.
Alkukesä sairastettiin koko perhe koronaa, joten siihen tuhrautui lähes koko kesäkuu, mutta pienistäkin asioista on jäänyt kivoja muistoja. Kuusiluodossa kävimme mm. katselemassa ja paijaamassa lampaita.
Ei meilläkään osteta joka syksy uusia tavaroita tai vaatteita kouluun, vaikka varaa on. Samalla repulla on pärjätty useita vuosia ja vaatteita yleensä löytyy. Tarpeeseen sitten ostetaan, kun oikeasti tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vielähän tässä on kesää jäljellä. Menkää eväsretkelle. Kotieläinpuistoon. Uimaan. Telttailemaan. Näihin ei tarvitse paljoa rahaa. Niistä jää kivoja muistoja.
Niin, pyysin ettei tiedusteltaisi, minne on matkusteltu ja mitä on ostettu. Tiedoksi, useimmat aikuise5 tekevät tätä, se on tapa.
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään teini mitään ihmeempää ole tehnyt. Meillä ei ole edes isovanhempia elossa. Parin päivän kylpyläreissu kotimaassa, muutaman päivän mökkeily, yksi huvipuistoreissu. Siinä se.
Tällaista meilläkin. Teini kävi kavereiden kanssa Lintsillä, isovanhempien kanssa mökillä ja siinä se. Uusia vaatteita sai omilla kesätyörahoilla. Ap on vajonnut turhaan huonommuuden tunteeseen. En ymmärrä miksi opettaa lapsensa surkuttelemaan elämää, tietty jos on koko ajan kroonista kipua niin tuntuu pahalta?
Mun lapsen luokassa sijaisena ollut opettaja kysyi todistusten jaossa kaikilta mitä aikovat tehdä lomalla. Oli jotenkin kiusallista, kun rinki kiersi, lapset kertoivat suunnitelmistaan ja vanhemmat kiemurtelevat kiusaantuneina.
Meillä oli ihan ns. kertomisen arvoiset suunnitelmat, mutta tuntui niin väärältä silti. Tuon kierroksen olisi voinut jättää väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään teini mitään ihmeempää ole tehnyt. Meillä ei ole edes isovanhempia elossa. Parin päivän kylpyläreissu kotimaassa, muutaman päivän mökkeily, yksi huvipuistoreissu. Siinä se.
t. Ammattivalittaja
Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä outoa on kysellä että mitäs olet tämän maaliskuun tehnyt? On ollut loskaista ja välillä pakkasia niin missä olette käyneet? No mites on tammikuu mennyt kun oli kovat pakkaset parin viikon ajan. Mikä ihmeen poikkeus ne kesäkuukaudet on, että silloin on jokin erityinen velvoite tehdä jotain muuta kuin vaikkapa lokakuussa?
No siinä on taustalla se, että ope ei ole nähnyt oppilaitaan pariin kuukauteen ja haluaa tietää mitä kaikille kuuluu. Kaikki oppilaatkaan eivät ole välttämättä tavanneet toisiaan pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt mitään velvoitetta, mutta jos lapsi on lomalla koko kesän niin silloinhan hän on tehnyt jotain muuta kuin normaalisti sen lopun 9kk vuodesta. Siksi se on mielenkiintoinen puheenaihe. Ihan samalla tavalla jos tapaan vuorotteluvapaalla olevan työkaverini kysyn häneltä että mitäs hän nyt sitten on touhunnut kun ei ole töissä. En silti odota että hän kertoisi maailmanympärimatkastaan, vaan vastaus voi olla että olen kitkenyt kukkapenkkiä ja lukenut kirjaa. Se on ihan yhtä ok.
Ala-asteella 90-luvulla piti kirjoittaa aina kesän jälkeen aina, missä on reissannut ja opettaja luki joitakin aineita luokalle ääneen.
Meidän reissut oli laman aikaan aina tuttavan kesämökillä, jossa ei ollut juoksevaa vettä tai sähköjä. Mut opettaja luki aina ylpeydellä mun aineet ja aina se kehui, että kaikkien ulkomaan reissujen ja huvijahtimatkojen ohella myös Suomen kesässä yksinkertaisissakin oloissa voi nauttia kesästä yhtä lailla.
Mä ihan oikeasti nautin niistä mökkireissuista, koskaan ei ollut tylsää. Iskä oli aina työmatkalla, äiti teki kahta duunia, mutta kesällä oltiin koko perhe yhdessä koossa ja paistettiin iltanuotiolla makkaraa. Sai nukkua teltassa ulkona, uida, seikkailla metsissä, rakentaa puumajoja, jousia, tutkia luonnon eläimiä, juoda lähteestä, seikkailla ympäristössä ja näimpä yhtenä kesänä jopa dinosauruksiakin jossain puistossa!
Opettajaa muistan edelleen lämmöllä. Se teki mun aineista aina ison numeron kaikille, mutta ei silleen pahalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ja pk-seudulla on paljon kivoja paikkoja, missä voi käydä ihan ilmaiseksi (tai korkeintaan bussilipun hinnalla) esim. Seurasaari, Suomenlinna, kirjastot, osa museoista, puistot, leikkipuistot jne. Voi mennä rannalle, metsään tai vaikka omalle pihalle (näitä on myös kerroistaloissa). On myös paljon ilmaisia tapahtumia jne.
Usein lapselle parhaimpia juttuja on yhdessä tekeminen, ja ilo tulee usein pienistä asioista.Munkin teinityttö tykkää mennä mökille, kun siellä on isovanhemmat. Hän haluaa uida, käydä kalassa ja pelata pesistä nurmikentällä isänsä kanssa. Viihtyy todella hyvin ja nauttii rauhasta sekä kiirreettömyydestä.
Itse tykkään myös olla esim. kotona kesäisin. Rakastan mm. istua terassilla ja lukea kirjaa.Meillä on varaa matkustella, mutta tänä kesänä ollaan oltu pääasiassa kotimaassa. Kävimme "vain" Tukholman ja Tallinnan risteilyllä. Tallinnan reissuja saa todella edullisesti, jos ulkomaille haluaa, eikä laivalla tarvitse tuhlailla.
Alkukesä sairastettiin koko perhe koronaa, joten siihen tuhrautui lähes koko kesäkuu, mutta pienistäkin asioista on jäänyt kivoja muistoja. Kuusiluodossa kävimme mm. katselemassa ja paijaamassa lampaita.
Ei meilläkään osteta joka syksy uusia tavaroita tai vaatteita kouluun, vaikka varaa on. Samalla repulla on pärjätty useita vuosia ja vaatteita yleensä löytyy. Tarpeeseen sitten ostetaan, kun oikeasti tarvitaan.
Mua oikein huvitti, kun poika päätti peruskoulun. Koko aikana ostettiin yksi penaali ja kaksi reppua. Niillä mentiin. Ei halunnut uusia. Vaatteita toki ostettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa puhut. Se vain jäi ihmetyttämään, että eikö lapsi voi lähellä asuvan isänsä tai isovanhempien kanssakaan mitään erityistä tehdä ? Käydä telttaretkellä ja onkimassa tai fillariretkellä isän kanssa tai mummon ja papan kanssa Tukholmassa tai Kolmårdenissa esimerkiksi ?
Vanhempani ovat toinen hoivakodissa, toinen muuten sairas. Minulla menee energiaa heidän asioidensa hoitoon aika paljon.
Lapsen isä ei katso asiakseen "tuhlata lomaansa" lapsen hoitoon, mikään laki ei siihen pakota.
Käsittämätöntä, että jotkut jaksavat kettuilla asiasta. Miten joku voi oikeasti ajatella, että hei on hyvä idea olla ilkeä äidille, jolla vaikea syöpä erilaisine hoitoineen. Huom hoidan lapseni ja todellakin ostan hänelle jäätelöpuikkoja (jeesus), mutta on päiviä, jolloin en pysty edes liikkumaan kunnolla. Sori siitä, että tää aiheuttaa sinussa ongelmia. Johan kirjoitin, että perusarki meillä on kunnossa ja mukavia kesäasioita tehty, mutta aikuiset kysyvät koko ajan, minne olette matkustaneet ja mitä kaikkea on ostettu kouluun. Lapsen voisi antaa itse kertoa kesästään, mitä haluaa.
YstÄvilläni on mielestäni oikeus viettää omia lomiaan, he auttavat paljon talvella. Siksi he eivät ole kaupungissa täällä koko heinäkuuta.
Selkeästi ihmiset ei nyt saaneet kiinni ap:n pointista.
Hän pyytää, etteivät ihmiset tekisi kesän jälkeen suurta numeroa tiedustelemalla, mitä (kallista) on kesällä tehty. Tämä perhe EI ole ainoa köyhä perhe, joten tää on hyvä pyyntö.
Hän vain sitten selitti auki tilannetta, että miksi pyytää, ettei lapselta kuulusteltaisi spektaakkelimaisia kesäuutisia.
Mitä ihmettä te täällä toistelette, että menkää retkille ja ostakaa jäätelöä. Siitä ei ollut kyse. Ja Lintsit ja kotimaan matka jopa tehty, jos viitsitte lukea.
Kohta Ap vastaa että isä on myös köyhä eli ei voi osallistua. Sukukin on köyhää ja huonovointista niin ei niidenkään kanssa voi mitään tehdä. Linnanmäelle on menty ilmaislipuilla ja kotimaanreissu oli reissu oli Vantaalle. Tämän äidin sairaus varmaan estää tekemästä mitään ilmaista ja kivaa lapsen kanssa.
Aina näiltä aloittajilta löytyy sopivia selityksiä.
Kävittel Lintsillä ja pääsitte matkallekin. Minun köyhässä lapsuudessa ei tosiaankaan käyty Lintsillä eikä matkailtu. Kolme kotimaan lähimatkaa tehtiin 19 vuoden aikana, muuhun ei ollut varaa. Tyyliin mennään Lintsille, muttei mennä yhteenkään laitteeseen, ei osteta matkamuistoja, katsellaan vaan muita sekä laitteita, ja juodaan kahvit. Omat eväät mukana tietysti, koska ei tosiaankaan syödä ulkona.
Teillä on ihan normaali lapsuus. On ihan normaalia, että ei voi saada kaikkea vaan pitää valita, että ostanko vaikka sen Lintsirannekkeen vai uuden repun+penaalin+paidan.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen luokassa sijaisena ollut opettaja kysyi todistusten jaossa kaikilta mitä aikovat tehdä lomalla. Oli jotenkin kiusallista, kun rinki kiersi, lapset kertoivat suunnitelmistaan ja vanhemmat kiemurtelevat kiusaantuneina.
Meillä oli ihan ns. kertomisen arvoiset suunnitelmat, mutta tuntui niin väärältä silti. Tuon kierroksen olisi voinut jättää väliin.
Tuohan kertoo hyvin siitä että ne on ne vanhemmat joita tuo kysymys häiritsee, ei lapset, he eivät kiemurrelleet. Miksi sitten vanhempien pitää tehdä siitä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän pyytää, etteivät ihmiset tekisi kesän jälkeen suurta numeroa tiedustelemalla, mitä (kallista) on kesällä tehty. Tämä perhe EI ole ainoa köyhä perhe, joten tää on hyvä pyyntö.
Hän vain sitten selitti auki tilannetta, että miksi pyytää, ettei lapselta kuulusteltaisi spektaakkelimaisia kesäuutisia.
Mitä ihmettä te täällä toistelette, että menkää retkille ja ostakaa jäätelöä. Siitä ei ollut kyse. Ja Lintsit ja kotimaan matka jopa tehty, jos viitsitte lukea.
Ap:n perhehön ei ole köyhä eikä lapsi ole mitenkään osaton. Päässyt Lintsille ja matkalle. Helsinki on myös täynnä ilmaista kivaa tekemistå lapsille ja puistoissa on jopa ruokailu.
Aivan turhaa marinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista meilläkin. Teini kävi kavereiden kanssa Lintsillä, isovanhempien kanssa mökillä ja siinä se. Uusia vaatteita sai omilla kesätyörahoilla. Ap on vajonnut turhaan huonommuuden tunteeseen. En ymmärrä miksi opettaa lapsensa surkuttelemaan elämää, tietty jos on koko ajan kroonista kipua niin tuntuu pahalta?
Menikö ohi, että ap:lla on joku vakava sairaus, että jo pelkästään siksi lapsella on arjessa pettymyksiä, huolta ja ehkä jopa pelkoa äidin kuolemasta. SIIHEN PÄÄLLE toi kuulustelu vaan syventää erilaisuuden tunnetta ja ehkä häpeääkin.
Äiti yrittää suojata lapsensa turhila pettymyksiltä, kun niitä joka tapauksessa on arjessa paljon. Todella asiattomia kommentteja täällä muutama.
Ja ap, ymmärrän myös surusi, olet joutunut pois töistä ja se tarkoittaa muutakin kuin rahan vähyyttä. Se tuo aina mukanaan myös käytännön yksinäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku todellakin kysellyt spektaakkelimaisia tekemisiä? En ole törmännyt tällaiseen kysymykseen koskaan.
Jep, muistan kun yksi ope oli hirveä tennisintoilija. Eiköhän luokan tenniksenpelajaa hypetetty ja sai hymypatsaan ja kaikki.
Toinen ope rakasti laskettelemasta, niin eiköhän silloin sitte kaikki ne, jotka hiihti ja lasketteli ja kävi lomilla laskettelukeskuksisaa, olleet ne parhaat lapset ja malliperheistä