Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuinen, älä kysele köyhältä lapselta, mitä kesälomalla on tehty ja mitä kouluun on ostettu

Vierailija
05.08.2022 |

Tää on ihan kamalaa.

Lapsen kesä on ollut tosi ankea, kun rahat eivät pitkäaikaissairaalla yksinhuoltajalla riitä tässä taloustilanteessa. (Ja ennen kuin lynkkaatte minut, niin olen maisteri, en tupakoi, juo, käy kampaajalla tai shoppaile mitään, hoidan laskut yms tunnollisesti, mutta olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä vaikean sairauden vuoksi, joka verottaa myös voimiani joka päivä)

Heinökuu on kauhea, kun kaikki matkustavat, joten edes kavereita ei ole. Meidän kesä on kulunut pääasiassa kaupungissa. Meillä on kiva, kaunis koti kivalla, kaunilla alueella Helsingissä (josta olen kotoisin ja jossa lapsen isä ja muu suku asuu), asiat ihan kunnossa, mutta ei, meillö ei ole varaa matkailla ulkomaille tai tehdä erityisiä asioita. Lintsillä on käyty, yksi kotimaan matka tehty ja kivoja kesäpäiviä vietetty, mutta verrattuna muihin on ollut ankeaa.

Niin eikö jokainen aikuinen tee tätä "no MITÄS sinä olet tehnyt kesällä ja OLETTEKO ostaneet uuden repun ja penaalin ja vaatteita kouluun taas jne jne".

Lapsen elämä on ollut pettymysten sietämistä. Sitten ihan fiksutkin aikuiset hierova5 suolaa haavoihin. Meidän rahat menevät ruokaan, lääkkeisiin, arkeen ja kotiin, eivätkä oikein riitäkään. Olen mestaru löytämään hienoja, mieluisia vaatteita käytettynä, Helsingissä se onnistuu kirppareitten ansiosta.

Eikö voisi kysyä jotain muuta, ÄLÄ kysy minne on matkustettu, ellet tiedä ihan varmaksi, että perhe on vauras ja huoltaja terve (en pystyisi matkustamaan juuri nyt vaikka olisi rahaakin). Ymmärrän kyllä sen keskustelun avauksen pointin, olen tähän varmaan itsekin syyllistynyt aiemmin ja se hövettää takautuvasti, mutta kun lapsi on jo valmiiksi surrut tylsää kesäänsä joka päivä ja ilta, niin tuo myös nöyryyttää häntä muiden lsten edessä.

Joku voi kysyä, eikö ole suvun mökkiä ja tuttuja. Joo, on, mutta kun en itse voi ikinä kutsua vastavuoroisesti, ei ihmiset enää montaa kesää kutsu. Ihmiset ei tajua, että pelkät matkat sinne mökille tarkoittaa, että kuun vikalle viikolle ei ole ruokaa. Vaikka kuinka tarjoaisitte kaiken, enkÄ minä pysty menemään ilman tuliaisia ja viemisiä kyllä minnekään. Ja nyt siis sairaus estää oman siirtymiseni pidemmäs ja huonompiin olosuhteisiin (usealla mökillä nukkuminen ja eläminen on käytännössä vaikeempa ja sen joutuu sairauden kanssa vain ottaan huomioon.)

Kommentit (213)

Vierailija
1/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa puhut. Se vain jäi ihmetyttämään, että eikö lapsi voi lähellä asuvan isänsä tai isovanhempien kanssakaan mitään erityistä tehdä ? Käydä telttaretkellä ja onkimassa tai fillariretkellä isän kanssa tai mummon ja papan kanssa Tukholmassa tai Kolmårdenissa esimerkiksi ?

Vierailija
2/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan tavalliselta kivalta kesältä. Vai onko lapsi pettynyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Johan tuossa on lapsella kaikenlaista kerrottavana. Ongelma on, että sinua hävettää, häntä ei.

Vierailija
4/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsen isä osallistuu, entä isän puolen isovanhemmat?

Vierailija
5/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette käyneet lintsillä ja yksi kotimaan matka tehty. Eikö se muka riitä?

Vierailija
6/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän vakavasti sairas voisi antaa ystävien kutsua ja vaikka kuskatakin.

Vierailija
7/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette ole köyhiä jos on varaa käydä lintsillä ja matkailla kotimaassa.

Vierailija
8/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään teini mitään ihmeempää ole tehnyt. Meillä ei ole edes isovanhempia elossa. Parin päivän kylpyläreissu kotimaassa, muutaman päivän mökkeily, yksi huvipuistoreissu. Siinä se.

Vierailija
9/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ilmeisesti elät jossain kuplassa, jos kuvittelet, että kaikki matkustelevat ulkomaille ja se on jotenkin hyvän kesäloman merkki.

Vierailija
10/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töistä ja lomista kysymisen voisi lopettaa aikuisilta kun en halua koko maailmalle kailottaa, että olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Sairauteni ei näy päällepäin ja kun sen toiminakykyisen päivän olen pitkän valmistautumisen kautta saavuttanut, että voin hoitaa asioitani niin älä pilaa sitä päivää muistuttamalla että olen sairas tai laita minua selittelemään sairauksiani.

Vierailija
11/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuossa enemmän kuin meidän muksulla... ollaan oltu kotona, mökillä ja käytiin ulkomailla.  Kuulostaa hienolle, mutta tarkoittaa että mökki on lähellä torniota ja käytiin haaparannassa ruokakaupassa). 

Vierailija
12/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos lapsi haluaa kertoa vaikka leikkimisestä tai jo olemassa olevasta lelusta tms. Voivatko isovanhemmat auttaa ja kummit tms?

Vierailija
13/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaat itseäsi ylempään keskiluokkaan. Ette ole köyhiä millään asteella ja lapsen kesä on se mistä moni haaveilee. Nyt pää pois perseestä ja katsot ympärillesi mikä on hyvin, eikä aina mikä ei.

Vierailija
14/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota, mä olen terve ja hyvätuloinen, eikä mekään olla ton kummempaa tehty. Käytiin tykkimäessä, parin päivän vaellusreissulla ja mummon mökillä.

Vierailija
15/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole ihan normaali loma? Mekin teimme yhden matkan kotimaassa, Linnanmäelläkään ei olla käyty. En häpeä lomaa ja siitä saa kysyä.

Mitä lomalla pitäisi ap:n kriteereillä tehdä?

Vierailija
16/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos lopetetaan toisillemme puhuminen?

Sitten kukaan ei loukkaannu ja kaikki on todella hyvin.

Vierailija
17/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

PalstaTrolli kirjoitti:

Mitäs jos lopetetaan toisillemme puhuminen?

Sitten kukaan ei loukkaannu ja kaikki on todella hyvin.

Puhumisen lisäksi pitää lopettaa muihin päin katsominen ja muu huomioiminen, koska saattaa syyllistyä mikroaggressioon tietämättään.

Vierailija
18/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se muillakaan ole tuon kummempaa. Osalla ei ole edes sitä yhtä lintsikäyntiä, mutta eivät silti kitise. Lapsille pitää opettaa hyvää itsetuntoa. Ei hävetä sanoa, että käyty uimassa ja syöty jäätelöä.

Vierailija
19/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän mutta otat asian ehkä melko raskaasti, ideanahan on lähinnä keksiä jutunjuurta, joten miksei sitä siitä yhdestä kotimaanmatkasta riittäisi? Ajattelin että meillä oli ihan kiva kesä vaikka käytiin vain parilla lähimatkalla ja huvipuistossa, lapset on pieniä, taloushuolia meillä ei ole... en ole ajatellut että joku alkaisi miettiä meidän taloustilannetta kun kerron kesästämme.

Vierailija
20/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nyt tosiaankaan kaikki käy kesäisin ulkomailla. Taidatte elää jossain ihme kuplassa siellä. Ihan ollaan varakkaita ja tehty yksi kotimasnmatka (2yötä) ja oltu kotona ja mökillä. Matkustetaan sitten ehkä ensi keväänä. Osa tuttavistaon tehnyt jopa Tallinnan matkan. Jos on noin kurjaa, niin suosittelen muuttamaan jonnekin, jossa asuu normaalimpia ihmisiä.

Eivät kaikki edes pidä matkustamisesta.

Mutta lapsi saa kyllä traumoja siitä, jos koko ajan voivottelet, miten köyhiä olette.