Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuinen, älä kysele köyhältä lapselta, mitä kesälomalla on tehty ja mitä kouluun on ostettu

Vierailija
05.08.2022 |

Tää on ihan kamalaa.

Lapsen kesä on ollut tosi ankea, kun rahat eivät pitkäaikaissairaalla yksinhuoltajalla riitä tässä taloustilanteessa. (Ja ennen kuin lynkkaatte minut, niin olen maisteri, en tupakoi, juo, käy kampaajalla tai shoppaile mitään, hoidan laskut yms tunnollisesti, mutta olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä vaikean sairauden vuoksi, joka verottaa myös voimiani joka päivä)

Heinökuu on kauhea, kun kaikki matkustavat, joten edes kavereita ei ole. Meidän kesä on kulunut pääasiassa kaupungissa. Meillä on kiva, kaunis koti kivalla, kaunilla alueella Helsingissä (josta olen kotoisin ja jossa lapsen isä ja muu suku asuu), asiat ihan kunnossa, mutta ei, meillö ei ole varaa matkailla ulkomaille tai tehdä erityisiä asioita. Lintsillä on käyty, yksi kotimaan matka tehty ja kivoja kesäpäiviä vietetty, mutta verrattuna muihin on ollut ankeaa.

Niin eikö jokainen aikuinen tee tätä "no MITÄS sinä olet tehnyt kesällä ja OLETTEKO ostaneet uuden repun ja penaalin ja vaatteita kouluun taas jne jne".

Lapsen elämä on ollut pettymysten sietämistä. Sitten ihan fiksutkin aikuiset hierova5 suolaa haavoihin. Meidän rahat menevät ruokaan, lääkkeisiin, arkeen ja kotiin, eivätkä oikein riitäkään. Olen mestaru löytämään hienoja, mieluisia vaatteita käytettynä, Helsingissä se onnistuu kirppareitten ansiosta.

Eikö voisi kysyä jotain muuta, ÄLÄ kysy minne on matkustettu, ellet tiedä ihan varmaksi, että perhe on vauras ja huoltaja terve (en pystyisi matkustamaan juuri nyt vaikka olisi rahaakin). Ymmärrän kyllä sen keskustelun avauksen pointin, olen tähän varmaan itsekin syyllistynyt aiemmin ja se hövettää takautuvasti, mutta kun lapsi on jo valmiiksi surrut tylsää kesäänsä joka päivä ja ilta, niin tuo myös nöyryyttää häntä muiden lsten edessä.

Joku voi kysyä, eikö ole suvun mökkiä ja tuttuja. Joo, on, mutta kun en itse voi ikinä kutsua vastavuoroisesti, ei ihmiset enää montaa kesää kutsu. Ihmiset ei tajua, että pelkät matkat sinne mökille tarkoittaa, että kuun vikalle viikolle ei ole ruokaa. Vaikka kuinka tarjoaisitte kaiken, enkÄ minä pysty menemään ilman tuliaisia ja viemisiä kyllä minnekään. Ja nyt siis sairaus estää oman siirtymiseni pidemmäs ja huonompiin olosuhteisiin (usealla mökillä nukkuminen ja eläminen on käytännössä vaikeempa ja sen joutuu sairauden kanssa vain ottaan huomioon.)

Kommentit (213)

Vierailija
21/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surkeaa. Siis tuo ap:n valitusvirsi. Lapsella on luultavasti ollut kerrankin aikaa olla äitinsä kanssa ihan rauhassa, ilman aikatauluja ja paineita, mutta äitee ei ole tyytyväinen . Äitee vain valittaa, itkee, surkuttelee, säälii itseään, vertaa elämää "kaikkien" muiden elämään ja tartuttaa pahan olonsa ympärilleen hyvin tehokkaasti.

Lapsi olisi muuten saattanut päästä leireille ja vaikka minne, jos äitee olisi hieman viitsinyt vaivautua. Lapsen kanssa olisi voinut tehdä vaikka mitä mukavaa, jos olisi vain lähtenyt asiaa tekemään. Ilmaisia puuhia löytyy vaikka kuinka. Mutta jos ei viitsi, niin se on eri asia. Onneksi lapsella on varmasti kännykkä, se pelastaa.

Vierailija
22/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette käyneet lintsillä ja yksi kotimaan matka tehty. Eikö se muka riitä?

Eihän se muillakaan ole tuon kummempaa. Osalla ei ole edes sitä yhtä lintsikäyntiä, mutta eivät silti kitise. Lapsille pitää opettaa hyvää itsetuntoa. Ei hävetä sanoa, että käyty uimassa ja syöty jäätelöä.

Toki ymmärrän että meidän on helppo sanoa että "downshiftasimme" kun ei ole paineita... Mutta tosiaan en usko että kysyjät tarkoittavat mitään pahaa vaikka voisihan sitä olla hienotunteisempikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit että olette viettäneet kivoja kesäpäiviä ja käyneet lintsillä. Mikä ongelma? Lakkaa vertaamasta muihin. Vaikka joku muu olisi käynyt marssissa saakka, niin et voi tietää oliko heillä kivaa. Teillä oli ja hyvä niin!

Vierailija
24/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhän perheen lapsi. Matkustin ensimmäisen kerran ulkomaille, kun maksoin itse lippuni. En mä muista saaneeni mitään traumoja kesän vietto kyselijöistä. Se joskus harmitti, kun kaikki kaverit oli mökeillä ja meillä ei ollut mökkiä. Mutta aina joku tuli, kun toinen meni.

Ap jos sinun lapsesi on vaikka ystävänsä kanssa, kyselen vain toisen lomasta. Eikös tämä ole vielä pahempi,

Vierailija
25/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika. Lapsena, maatalossa, kaikki kesälomat meni kitkiessä, kastellessa, pestessä, ruokkiessa. Eli työtä tehden. Eikä tietenkään käyty missään. Uitiin. Ei ole tullut mieleen että on jäänyt paitsi huvipuistoista tai koti- ja ulkomaanmatkoista . Aikuisena ehtii.

Vierailija
26/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistäs sen köyhän lapsen erottaa, hihamerkistä?

Vierailija
27/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten mielestä oli ihan parasta, kun yhtenä lämpimänä kesäiltana menimme läheiselle kalliolle eväiden kanssa ja pelasimme korttia.

Yhtenä iltana fillaroimme hieman kauemmaksi meille tuntemattomalle rannalle ja kävimme uimassa siellä useampaan kertaan. Nolla euroa.

Vierailija
28/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töistä ja lomista kysymisen voisi lopettaa aikuisilta kun en halua koko maailmalle kailottaa, että olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Sairauteni ei näy päällepäin ja kun sen toiminakykyisen päivän olen pitkän valmistautumisen kautta saavuttanut, että voin hoitaa asioitani niin älä pilaa sitä päivää muistuttamalla että olen sairas tai laita minua selittelemään sairauksiani.

Se on ihan toisen keskustelun aihe ja se oli ahdistavaa minullekin, kun olin pahasti masentunut ja pitkäaikaistyöttömänä. Lapsesi kesälomassa ei ole mitään syytä silmien pyörittelyyn.

Vierailija
29/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ootpas sä vaativa ja kateellinen. Kirjoitit "Lintsillä on käyty, yksi kotimaan matka tehty ja kivoja kesäpäiviä vietetty, mutta verrattuna muihin on ollut ankeaa.". Aika moni lapsi ei pääse edes Lintsille saati matkustele mihinkään. Onhan tuossa jo kerrottavaa. Mua ärsyttää, kun miehen lapset ei ikinä kerro mitään elämästään (asuvat äitinsä luona). Juuri kysyin mitä ovat tehneet kesällä. Lähinnä siksi, että halusin jutella heidän kanssaan. Vastauksena oli "ei mitään", mutta kun aloin kyselemään, että olette varmaan käyneet uimassa, vastaus: joo. Eikös teillä ollut se joku kesäleiri: joo. Ja niin edespäin. Lapset ei usein edes muista mitä ne on tehneet kesällä. Vanhemmat taitaa itse tehdä kesälomasta suuren numeron.

Vierailija
30/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en terveenä yksinhuoltajana keksi, että mikä tilanteessanne on surkuteltavaa. Lapsella on ollut matka; lapsi on päässyt kalliiseen huvipuistoon. On kiva koti, kivalla paikalla. Vietetty kivoja kesäpäiviä. Ja Helsinki on täynnä kaikkea ilmaista hauskaa lapselle. Isä ja elävä suku lähellä.

En ymmärrä että miten tuota pitäisi surkutella?

Tuo on ihan normaalia, että kesällä ei ole tuttuja leikkikavereita. Teilläkin oli teidän matkanne. Ette te silloin olleet tavattavissa.

Oman teinin kanssa tehtiin telttareissu: omat eväät pakastettu ja siten pysyivät kylminä. Trangiaan ei ole ollut varaa -vielä. Ehkä ensi kesänä on. Uitiin, juteltiin ja luettiin. Käytiin parissa museossa. Partion Kajo-leirille pääsi. Se oli iso juttu.

Voisitko sinäkin ajatella, että lähettäisit lapsen leirille? Seurakunta, järjestöt yms järjestävät niitä. Tuo kouluikäisille vaihtelua ja itse saisit omaa aikaa.

Vierailija
31/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja, että ällöttää nää sanat:

"Meillä on kiva, kaunis koti kivalla, kaunilla alueella Helsingissä (josta olen kotoisin ja jossa lapsen isä ja muu suku asuu), asiat ihan kunnossa, mutta ei, meillö ei ole varaa matkailla ulkomaille tai tehdä erityisiä asioita. Lintsillä on käyty, yksi kotimaan matka tehty ja kivoja kesäpäiviä vietetty, mutta verrattuna muihin on ollut ankeaa."

Siis mitä helevettiä!? Ootte käyneet Lintsillä ja tehneet yhden kotimaanmatkan? On kuule perheitä, jotka ei edes sinne Lintsille pääse saati pääse kotimaamatkailemaan, mikä on nykypäivänä todella kallista!!!

Asut kivalla alueella ja perheverkosto lähellä. Mitä vittua mariset?!

Vierailija
32/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö isä tai suku voi tehdä mitään lapsen kanssa? Eikö kaverin mökille pääse?

33/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on kyselty lapsilta mitä on kesällä tehty ja kouluun ostettu. Miksi nyt asioiden pitäisi olla toisin. Oppiipahan lapsi sietämään pettymyksiä.

Vierailija
34/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuten rasittavaa, kun lapset palaa kouluun, jossa kysellään, että mitä teit kesällä. :(

Vierailija
35/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa oli jo enemmän ohjelmaa kuin minun lapsuudenkesissäni, yksi kotimaan matka tehtiin aina kesällä ja yhtenä kesänä matkaan sisältyi huvipuistokäynti. Mielestäni minulla oli samanlaiset kesät kuin kaikilla kavereillani. En muista että esim koulussa kukaan olisi pitänyt hirveää elämää ulkomaille matkustamisesta tai että se olisi ollut joku statussymboli.

Vierailija
36/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa perheistä ja lapsista viettää kesäloman kotona tai mökillä ja käyvät kerran kesässä lintsillä. Lapset kertovat yleensä kesän päätteeksi uimareissuistaan, mummolassa käynneistä ja jätskin ja mansikoiden syönnistä.

T. Ope

Vierailija
37/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä minkä ikäisestä lapsesta on kyse. Mutta meillä on ollut oikein mukavaa, kun ollaan pyöräilty uimarannalle, käyty uimassa, syöty aamupala ja pyöräily kotiin. Ok, sairaana ei ehkä tuo onnistu, mutta ei elämyksien luomiseen tarvita tuhansia. Vähän viitseliäisyyttä kyllä.

Vierailija
38/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töistä ja lomista kysymisen voisi lopettaa aikuisilta kun en halua koko maailmalle kailottaa, että olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Sairauteni ei näy päällepäin ja kun sen toiminakykyisen päivän olen pitkän valmistautumisen kautta saavuttanut, että voin hoitaa asioitani niin älä pilaa sitä päivää muistuttamalla että olen sairas tai laita minua selittelemään sairauksiani.

Tällaisten ihmisten olisi parempi jäädä vaan kotiin neljän seinän sisälle yksin mököttämään. Miksi ihmeessä sinä haluat pilata kaikkien muiden päivän sillä että yrität kieltää täysin normaalin rupattelun? 

Vierailija
39/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa opettajat eivät vieläkään tajua: oppilaita ei kehuta uusista vaatteista, reissuista, koulurepuista, kampauksista tms. materiaalista. Kehutaan inhimillisestä käyttäytymisestä ja ihmisiksi olemisesta, yksilöllisistä taidoista ja yksilöllisestä etenemisestä. Ei vertailla. Kouluissa mennään vieläkin liikaa opettajan harrastuneisuuden  mukaan. Ope voi  tuoda liikaa suppeaa osaamistaan esille ja hypettää siihen sitten oppilaat mukaan. Ei näin! Oppilaat tehkööt juttujaan omien mielenkiinnonkohteiden mukaan. Silloin jälki ei välttämättä ole ns. 'kilpailukykyistä', mutta se on oppilaitten tekemän näköistä. Aitoa ja riemastuttavaa. Hyvää alkavaa syksyä. 

Vierailija
40/213 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän täytyi olla provo