Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS jutussa sanotaan, että suuret ikäluokat ovat ovat päässeet nauttimaan

Vierailija
05.08.2022 |

HS jutussa sanotaan, että suuret ikäluokat ovat ovat päässeet nauttimaan. Tämä on väärä asenne. Ikäänkuin ns suuret ikäluokat ja vähän sen jälkeenkin syntyneet olisivat vain löhöilleet sikarit hampaissa ja konjakkia siemaillen katselleet vierestä, kun omaisuus kasvaa itsestään. Totuus on se, että sen omaisuuden eteen on tehty lujasti töitä. Kaikki tietävät, että into työhön on laskemaan päin ja nuorten arvot ovat erilaiset. Harva nuori nykyään painaa esim koko kesäloman töitä ja tämähän aivan viime uutisten mukaan selittää osaltaan sairaaloiden sijaispulaa. https://www.hs.fi/talous/art-2000008972636.html

Kommentit (989)

Vierailija
301/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoitaja auttaa pukemisessa ja antaa lääkkeet, maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan noin 400 - 1000 euroa kuukaudessa.

Vierailija
302/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoitaja auttaa pukemisessa ja antaa lääkkeet, maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan noin 400 - 1000 euroa kuukaudessa.

Kotihoitaja on 10. min kerralla, ei pese pyykkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoitaja kirjoitti, että eläkeläisellä oli ulostetta lakanoissa, mutta ei ollut puhtaita lakanoita tilalle.

Vierailija
304/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ennen rakennettiin yhteiskuntaa ilma yhteiskunnan tukia, nyky ihmiset haluaa vaan elää toisten rahoilla, mistä niitä sitten riittääkin, mutta ei niillä rahoilla taloja ostella eikä ole tarkoituskaan. Nuoret johtajat ja äänestäjät hinkuu lisävelkaa, lisätukia ja lisäveroja ja maksuja,ei ole maailma sama kuin ennen. Niin makaa kuin petaa. Boomerit- käyttäkää raatamalla hankitut varanne elinaikananne, perinnöksi tai valtiolle niitä ei kannata lahjoittaa. Tälläkin palstalla joka päivä valitetaan mummoista, äideistä ja tädeistä kuinka ovat rasittavia, ei nuoria enää kannata palkita perinnöillä.

Käyttäkää pois. Teidän ne on. Mutta asenne on kyllä sen verran ikävä, että voipi olla kurjaa elämää tiedossa vanhainkodissa.

Missä sinä ajattelit säästyväsi kurjuudelta, kun vanhenet? Ns. vanhainkoteja ei enää ole, on vain kovan rahan asumispalveluyksiköitä ja hoivakoteja, minne pääsee jos pääsee muhimaan kusisessa vaipassa toinen jalka haudassa. Sama se on sinunkin kohtalosi, jos tarpeeksi pitkään elät.

Ikävää asennetta et voi syyttää ja samaa vinkumista oman eläkkeesi maksattamisesta nuoremmilla sukupolvilla et ainakaan voi välttää.

Voi kuule. Olen 30v. En minä näe mitään eläkettä. Teen töitä hautaan asti. Kun olen vanha ei ole mitään vanhuspalveluja tai eläkejärjestelmää.

Tämä on hyvä muistaa. Ei nuoria huoleta millaista on vanhainkodissa tai eläkkeellä. Eivät he tule sellaisia asioita kokemaan. Eli turhaa uhkailua vanhoilta.

Vierailija
305/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä naapurissa asui muistisairas. Kodinhoitaja kävi 3 kertaa päivässä ja oli 10 min. kerralla. Ei laittanut pyykkikonetta päälle.

Meidän asuntoon kyllä kuuluu, jos naapurissa on pyykkikone päällä.

Vierailija
306/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä naapurissa asui muistisairas. Kodinhoitaja kävi 3 kertaa päivässä ja oli 10 min. kerralla. Ei laittanut pyykkikonetta päälle.

Meidän asuntoon kyllä kuuluu, jos naapurissa on pyykkikone päällä.

Tein etätöitä ja välillä näin ikkunasta, kun muistisairas eläkeläinen lähti yksin pihalle.

Vierailija
307/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ennen rakennettiin yhteiskuntaa ilma yhteiskunnan tukia, nyky ihmiset haluaa vaan elää toisten rahoilla, mistä niitä sitten riittääkin, mutta ei niillä rahoilla taloja ostella eikä ole tarkoituskaan. Nuoret johtajat ja äänestäjät hinkuu lisävelkaa, lisätukia ja lisäveroja ja maksuja,ei ole maailma sama kuin ennen. Niin makaa kuin petaa. Boomerit- käyttäkää raatamalla hankitut varanne elinaikananne, perinnöksi tai valtiolle niitä ei kannata lahjoittaa. Tälläkin palstalla joka päivä valitetaan mummoista, äideistä ja tädeistä kuinka ovat rasittavia, ei nuoria enää kannata palkita perinnöillä.

Käyttäkää pois. Teidän ne on. Mutta asenne on kyllä sen verran ikävä, että voipi olla kurjaa elämää tiedossa vanhainkodissa.

Missä sinä ajattelit säästyväsi kurjuudelta, kun vanhenet? Ns. vanhainkoteja ei enää ole, on vain kovan rahan asumispalveluyksiköitä ja hoivakoteja, minne pääsee jos pääsee muhimaan kusisessa vaipassa toinen jalka haudassa. Sama se on sinunkin kohtalosi, jos tarpeeksi pitkään elät.

Ikävää asennetta et voi syyttää ja samaa vinkumista oman eläkkeesi maksattamisesta nuoremmilla sukupolvilla et ainakaan voi välttää.

Voi kuule. Olen 30v. En minä näe mitään eläkettä. Teen töitä hautaan asti. Kun olen vanha ei ole mitään vanhuspalveluja tai eläkejärjestelmää.

Tämä on hyvä muistaa. Ei nuoria huoleta millaista on vanhainkodissa tai eläkkeellä. Eivät he tule sellaisia asioita kokemaan. Eli turhaa uhkailua vanhoilta.

Toisaalta suurin osa vanhuksista pärjää nytkin ilman kodinhoitajia tms. eli ei kaikkien vanhuus ole liikuntakyvyttömyyttä, dementiaa ja sairauksia. Jossain oli tilasto (en nyt löytänyt sitä) että keskimäärin ennen kuolemaansa vanhukset on alle 2 kk ajan ympärivuorokautisten hoivapalveluiden piirissä. Ja kun jotkut on vuosia, niin vastapainoksi iso osa ei ole lainkaan.

Vierailija
308/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitokotiin pääsee vain, jos on muistisairaus tai jalat ei pelaa.

Pitkät jonot, osa muistisairaista on kotona.

Vierailija
309/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Qwerty111 kirjoitti:

Unohdit mainita että ennen sai kaikki halvemmalla ja nyt saa nauttia suurista voitoista. Itse en todennäköisesti pääse nauttimaan edes eläkkeestä, koska joudun tekemään niin vanhaksi töitä. Ainoa eläke mistä pääsen nauttimaan on todennäköisesti sairaseläke!

Ennen myös palkat olivat paljon pienemmät ja rahaa oli vähemmän. Ostovoima on kasvanut huikeasti ja jatkuvasti sitten suurten ikäluokkien nuoruuden.

Tämä on aivan totta.

Hyväosaisilla oli varmasti mahdollisuus nauttia. Lomamatkallakin jotkut tosirikkaat kävivät joka vuosi. Enemmistö eli kuitenkin köyhää elämää.

Olen itse syntynyt 70-luvulla ja lapsuudesta ja nuoruudesta muistan köyhyyden.

Kumpikin vanhemmista kävi töissä, mutta eivät olleet millään juppialoilla, emmekä päässeet nauttimaan rikkauksista.

Ainoa "rikkaus" oli vanha -talo, joka ostettiin velkarahalla. Sitten meillä vasta köyhää olikin. Tarkkaan laskettiin ruoatkin, kuinka paljon voi syödä mitäkin ruokaa että riittää muillekin päiville.

Puhelinta meillä ei edes ollut, ei sellaisia köyhiin perheisiin ollut varaa hankkia. Muutaman varakkaamman kaverin kotona oli puhelin ja yhden kaverin mummolla.

Käytiin kuitenkin kesälomamatkoilla. Yövyttiin vanhassa pienessä paikatussa teltassa ja ruoat valmistettiin leirintäalueella. Se oli hyvin edullista matkailua ja siihen oli vara kun muuten elettiin säästeliäästi.

Nykyään näitä duunareiden ostamia omia taloja kadehditaan. "Kun silloin sai duunarikin ostettua oman talon." Kadehtijat eivät itse edes suostuisi asumaan vastaavissa taloissa.

Tuntuu karulta kun nykyään lehtien palstoja myöten puhutaan siitä miten ennen nautittiin ja oltiin jotenkin rikkaita. Seuraavassa jutussa saatetaan sitten esitellä köyhäilyvinkkejä, jotka ovat kuin paluu 80-luvulle. 70-luvulle ei palata edes köyhäilyvinkeissä. Se olisi varmaan liian ankeaa.

Vierailija
310/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä seurasin vierestä, kun vanhemmat rakensivat omakotitalon. Ostivat nk.rakennuspuut pystyyn, kaatoivat, karsivat ja vuokrasivat sahan, jolla sahattiin laudat. Kaikki tehtiin itse, muurari kävi ja sähkömies, mutta kaikki muu itse. Me lapset oltiin illat ja viikonloput rakennuksella mukana. Ja sama juttu oli koko kadunpätkällä. Into oli kova, vuokratonteille rakennettiin. Puhun 1970-luvun alkuvuosista.

Nyt talo on myynnissä hp.78.000. Pikkukaupunki. Ei ole kyselijöitä näkynyt.

Vierailija
311/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta suurin osa vanhuksista pärjää nytkin ilman kodinhoitajia tms. eli ei kaikkien vanhuus ole liikuntakyvyttömyyttä, dementiaa ja sairauksia. Jossain oli tilasto (en nyt löytänyt sitä) että keskimäärin ennen kuolemaansa vanhukset on alle 2 kk ajan ympärivuorokautisten hoivapalveluiden piirissä. Ja kun jotkut on vuosia, niin vastapainoksi iso osa ei ole lainkaan.

Meillä omaiset hoiti mummon. Hänellä oli 10 lasta. Kodinhoitajapalvelut niin kalliita.

Jokainen kävi vuorollaan siivoamassa, tekemässä ruokaa ja kuljetti omalla vuorolla kauppaan ja lääkäriin.

Nykyään on vai 1-2 lasta eläkeläisellä.

Vierailija
312/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun täyttää 80 - vuotta ja miettii mitä on tämän elämän jälkeen niin ahneudesta tuskin saa pisteitä. Monella housut tutisee.

On ollut tiedossa, miten suuret ikäluokat tulevat tarvitsemaan enemmän maksajia eläkkeisiin ja terveydenhuoltoon, silti on seisottu vuosikymmenet tumput suorina mitään tekemättä.

Niin, etkö ymmärrä mistä se johtuu? Suurilla ikäluokilla oli suuri poliittinen valta, eivät he päättäneet että he itse maksaisivat ja säästäisivät omat eläkkeensä. Ehei, nuoremmat laitettiin maksajiksi.

Nyt on tietty vähän pissi sukassa kun ei niitä nuorempia olekaan riittävästi.

Niin? On ollut joskus maailman aikaan, mutta maailma muuttuu ja poliittiset päätökset tehdään sen muuttuessa. Meillä on sorvattu erilaisia lakimuutoksia ja himmeleitä, poistettu niitä tai muokattu ajan kuvaan sopiviksi.

Kuinka monta boomeria hallituksessa/eduskunnassa istuu tätä nykyä?

Eivätköhän ole olleet jo vuosia eläkkeellä ja osa jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen.

Boomeredustajien lukumäärä ei ole oleellinen. Oleellinen on se, ketä eläkeläiset äänestävät. Kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Toimii myös politiikassa.

Voi hyvänen aika. Äänestäkää te nuoremmat niitä teidän asiaa ajavia. Käsittääkseni kuitenkin vielä tällä hetkellä äänioikeutetuista on enemmistö alle 65-vuotiaita.

Äänestin jaloillani ja muutin pois Suomesta. Uudessa kotimaassani äitiyttä arvostetaan ja työssäkäyvä äiti saa niin hyvää palkkaa, että on vara maksaa siivous ym palveluita. Suomi ei enää tuosta nouse. En jäänyt rahoittamaan ylisuuria eläkkeitä ja sosiaalipummeja.

Terv. Nainen-82

Vierailija
313/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun täyttää 80 - vuotta ja miettii mitä on tämän elämän jälkeen niin ahneudesta tuskin saa pisteitä. Monella housut tutisee.

On ollut tiedossa, miten suuret ikäluokat tulevat tarvitsemaan enemmän maksajia eläkkeisiin ja terveydenhuoltoon, silti on seisottu vuosikymmenet tumput suorina mitään tekemättä.

Niin, etkö ymmärrä mistä se johtuu? Suurilla ikäluokilla oli suuri poliittinen valta, eivät he päättäneet että he itse maksaisivat ja säästäisivät omat eläkkeensä. Ehei, nuoremmat laitettiin maksajiksi.

Niin? On ollut joskus maailman aikaan, mutta maailma muuttuu ja poliittiset päätökset tehdään sen muuttuessa. Meillä on sorvattu erilaisia lakimuutoksia ja himmeleitä, poistettu niitä tai muokattu ajan kuvaan sopiviksi.

Eivätköhän ole olleet jo vuosia eläkkeellä ja osa jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen.

Boomeredustajien lukumäärä ei ole oleellinen. Oleellinen on se, ketä eläkeläiset äänestävät. Kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Toimii myös politiikassa.

Voi hyvänen aika. Äänestäkää te nuoremmat niitä teidän asiaa ajavia. Käsittääkseni kuitenkin vielä tällä hetkellä äänioikeutetuista on enemmistö alle 65-vuotiaita.

Ja enemmistö äänestämässä on just boomereita äänestämässä "nuorehkoja" 60-vuotiaita. Äänioikeus pitäisi lakata eläkkeeseen. Mitä te enää valitsette miten tätä maata hoidetaan tulevaisuudessa.

Vierailija
314/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on miljoona kuusisataa tuhatta eläkeläistä ja lehdessä oli, että 10 vuoden sisällä kaikille ei riitä apua ja hoitoa eli ovat omaisten varassa pitkälti.

Vierailija
315/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja enemmistö äänestämässä on just boomereita äänestämässä "nuorehkoja" 60-vuotiaita. Äänioikeus pitäisi lakata eläkkeeseen. Mitä te enää valitsette miten tätä maata hoidetaan tulevaisuudessa.

Äänestämiselle pitäisi olla yläikäraja kun on kerran alaikärajakin. Lapset ei saa vaikuttaa päätöksiin, jotka koskevat tulevaisuudessa heitäkin. Mutta vanhukset saa vaikuttaa vaikkeivät elä seurausten kanssa. Nurin kurista. Parasta olisi jos äänestysikä = työikä. Tai vähän päälle. Vaikka 15-70v

Vierailija
316/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on miljoona kuusisataa tuhatta eläkeläistä ja lehdessä oli, että 10 vuoden sisällä kaikille ei riitä apua ja hoitoa eli ovat omaisten varassa pitkälti.

Ei varmaan riitäkään. Nyt pitää jokaisen miettiä sitä omaa asennetta jälkikasvua kohtaan. Ettei käy niin, että jääkin ihan oman onnensa nojaan.

Vierailija
317/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä seurasin vierestä, kun vanhemmat rakensivat omakotitalon. Ostivat nk.rakennuspuut pystyyn, kaatoivat, karsivat ja vuokrasivat sahan, jolla sahattiin laudat. Kaikki tehtiin itse, muurari kävi ja sähkömies, mutta kaikki muu itse. Me lapset oltiin illat ja viikonloput rakennuksella mukana. Ja sama juttu oli koko kadunpätkällä. Into oli kova, vuokratonteille rakennettiin. Puhun 1970-luvun alkuvuosista.

Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä eikä 2400 brutto tuloilla saa asuntolainaa ilman säästöjä. Asuntolainaa ei saa myöskään palkkatukitöillä, osa-aikatöillä, nolla-sopimuksilla, työkokeiluilla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla.

Vierailija
318/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä eikä 2400 brutto tuloilla saa asuntolainaa ilman säästöjä. Asuntolainaa ei saa myöskään palkkatukitöillä, osa-aikatöillä, nolla-sopimuksilla, työkokeiluilla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla.

Me asumme vuokralla, mutta puoliso ainoa lapsi ja hänen vanhemmilla omakotitalo ja mökki. Myös minun vanhemmilla omakotitalo ja 2 mökkiä.

Joko pankki on tutkinut miten perinnöt menevät?

Vierailija
319/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä oikein tahtonut saada 2600e/kk bruttotuloillakaan. Kovin oli nihkeää ja nihkeillä ehdoilla se lopulta annettiin.

Eikä me kuitenkaan pyydetty kuin 115 000. Moni asia on käsittämättömän haastavaa.

Lisäksi jossain pikkukaupungissa ei välttämättä ole mitään miksi muuttaa sinne. Esim lapsille harrastusmahdollisuuksia tai itselle työmahdollisuuksia lähellä. Jos täytyy ajaa töihin, niin bensan hinta vie kaiken sen hyödyn, mikä siitä halvasta talosta olisi saatavilla.

Vierailija
320/989 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asumme vuokralla, mutta puoliso ainoa lapsi ja hänen vanhemmilla omakotitalo ja mökki. Myös minun vanhemmilla omakotitalo ja 2 mökkiä.

Joko pankki on tutkinut miten perinnöt menevät?

Suomen asuntomarkkinat menevät täysin sekaisin 10 vuoden sisällä. Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta ja perintöjä menee niin vuokralaisille kuin jo omistusasunnon ostaneille.

Monelle jää väkisin perintöasunto toiseksi asunnoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi